سلامت سلامت جسمي سلامت جنسي و زناشويي مطالب اختصاصي

روش هاي درمان خانگي عفونت قارچي و خارش واژن در زنان

در اين مقاله از 7 گنج ، به بررسي يكي از شايع ترين مشكلات زنانه ميپردازيم. عفونت قارچي و خارش واژن كه بي ترديد هر زني تجربه اش را دارد. با ما همراه شويد تا با علائم، روشهاي پيشگيري و درمان اين مشكل در خانه آشنا شويد...
تقویم فارسی اندروید

در اين مقاله از 7 گنج ، به بررسي يكي از شايع ترين مشكلات زنانه ميپردازيم. عفونت قارچي و خارش واژن كه بي ترديد هر زني تجربه اش را دارد. با ما همراه شويد تا با علائم، روشهاي پيشگيري و درمان اين مشكل در خانه آشنا شويد…

دكتر زنان

علایم عفونت قارچی واژن شامل موارد زیر می‌باشد:

۱- ترشحات واژن:

یکی از شایع ترین علایم عفونت قارچی، ترشحات سفیدرنگی است که از ناحیه واژن خارج می‌شود. هم چنین ممکن است به رنگ سبز یا زرد هم باشد. مقدار این ترشحات می‌تواند زیاد یا کم باشد.

۲- خارش و سوزش:

ناحیه تناسلی این بانوان معمولا متورم می‌باشد و احساس خارش و سوزش در این ناحیه دارند. سوزش این ناحیه ممکن است شدید شود و شدت سوزش در هنگام رابطه جنسی با همسر و ادرار کردن بسیار بدتر می‌شود.

۳- بوی واژن:

موقع عفونت قارچی، بوی نامطبوعی ایجاد می‌شود. البته بوی نامطبوع واژن و یا ترشحات واژن، در بیماری هایی نظیر واژینوباکتریال نیز دیده می‌شود. آزمایش ترشحات توسط پزشک متخصص، در تشخیص قطعی و دقیق بیماری به پزشک کمک می‌کند.
***تذکر: ترشحات طبیعی واژن در زنان را نباید با عفونت قارچی اشتباه گرفت. ترشحات طبیعی شبیه ترشحات زنان قبل از قاعدگی می‌باشد. اگر در مورد طبیعی یا غیر طبیعی بودن این ترشحات شک دارید، با پزشک خود مشورت نمایید.

عوامل تشدید کننده خارش در ناحیه تناسلی:

1-شستشوی بیش از اندازه با لیف و صابون :

برخی از بیماران بوجود آمدن خارش و یا سوزش و یا هر علامت دیگر در ناحیه تناسلی را به عدم رعایت بهداشت ربط داده و با شستشوی زیاد با صابون و لیف سعی در بر طرف کردن آن می کنند. این کار کاملا اشتباه بوده و منجر به تشدید خارش می شود. شستشو بعد از هر بار ادرار و مدفوع با آب خالی و سپس خشک کردن به آرامی با دستمال کاغذی برای بهداشت ناحیه تناسلی کافیست.

2-پوشیدن لباس تنگ:

پوشیدن لباسهای تنگ، چسبناک بویژه از جنس پلاستیک منجر به تشدید رطوبت شده و ناحیه را برای رشد قارچ مستعد می کند بنابراین توصیه می شود از پوشیدن لباسهای تنگ پرهیز شود.

3-خشک کردن با سشوار:

برخی از بیماران با تصور اینکه رطوبت منجر به رشد قارچ در ناحیه تناسلی می شود، با سشوار اقدام به خشک کردن ناحیه تناسلی می کنند. این کار نیز غلط است. خشک کردن با دستمال کاغذی نرم و به آرامی کفایت میکند.

4-استفاده از کرم های مختلف:

استفاده از کرمهای ضد خارش و ضد قارچ که معمولا بیماران بدون نسخه از داروخانه تهیه می کنند، خود یکی از عوامل اصلی خارش هستند. توصیه می شود حتما برای درمان خارش ناحیه تناسلی به پزشک متخصص مراجعه و تمام کرمهای موضعی را که خود از قبل استفاده می کنید قطع کنید. حداکثر می توان از وازلین خالص( بدون عطر و مواد نگهدارنده )برای تسکین خارش در ناحیه تناسلی استفاده کرد.

5-استفاده از کاندوم و ژلهای روان کننده یا لوبریکانت(درزنان):

اگر دچار خارش مزمن و طولانی مدت ناحیه تناسلی هستید بهتر است از کاندوم استفاده نکنید. همچنین ژلهایی که به عنوان ژلهای روان کننده به فروش می رسند از عوامل مهم ایجاد حساسیت، آلرژی و خارش در ناحیه تناسلی هستند. استفاده از این ژلها حتی برای کسانی که مشکل خارش هم ندارند توصیه نمی شوند.

***تذكر: 

اگر دچار خارش مزمن و طولانی در ناحیه تناسلی می باشید(در زنان) استفاده از تامپون به جای نوار بهداشتی ارجح است.البته این کار حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود. زیرا تامپون نیز عوارض خاص خود را دارد.

داروهای خانگی برای خارش واژن

1- کمپرس سرد 

خارش واژن بخصوص در طول شب میتواند بسیار مشکل باشدو خواب شما را خراب و خستگی و بی حالی بوجود اورد برای متوقف کردن خارش اعمال یخ بطور مستقیم یا کمپری اب سرد در مهبل . این کار می تواند برای شما سخت باشد ولی خواب و استراحت کافی برای شما به ارمغان میاورد.

2- آب و نمک 

نمک کلا خاصیت ضد باکتریایی داره و میتواند باکتریها و قارچها را ازبین ببرد .شستن واژن با اب نمک غلیظ در هر زمان فورا تسکین و از تکثیر بیشتر باکتریها جلوگیری بعمل میاورد .

همچنین شما میتوانید وان  را با اب گرم پرکرده و نصف فنجان نمک بدان اضافه کنید و چمباتمبه بشینید در حین نشستن سعی کنید اب نمک بداخل واژن رفته و باکتریها بطور موثر کشته شوند.

3- سیر 

سیر نیز دارای خواص ضد باکتریایی قوی میباشد.میتواند درد را فورا کاهش دهد و فوت و فن خاصی دارد .

جویدن ۲الی ۳ حبه  در دهان و سپس قراردادن ان در واژن . شاید بوش ناراحت کننده باشه ولی یک سوپرایزره تسکین دهنده است  !

4- ماست 

استفاده از پرو بیوتیکها  به منظور از بین بردن باکتریها کار جدیدی نیست . ماست خالص و خوب درای کشتهایی است که میتواند با افزودن باکتریهای خوب باکتریهای بد رو از بین ببرد . برای درمان خارش نوشیدن ۱ فنجان کشک خالص شیرین نشده هر روز مفید است . ماستهای بز یا گوسفند بهترین درمان میباشد.

راه دیگر استفاده از ماست  قرار دادن ان بطور مستقیم در واژن است . برای این منظور میتوانید ماست اغشته با تامپون یا پنبه بمدت چند ساعت استفاده کنید . ماست منجمد نیز تسکین فوری رو به همراه دارد.

5-  برگ ریحان 

برگ ریحان خاصیت ضد میکروبی- ضد قارچی و ضد باکتری دارد . برگ ریحان را در ۲ فنجان ابجوش گذاشته دم کشیده .بمدت ۲۰ دقیقه تا قوام امده . نوشیدن این اب ۲ بار در روز برای خارش واژن مفید است .

6- برگ رزماری  

برگهای رزماری را بمدت ۱۵ دقیق در اب خیسانده با اب گرم و شستن ناحیه واژن با این داروی گیاهی

7-عسل

مقداری عسل ار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به ناحیه واژن خود بمالید تا علایم بیماری تسکین یابد. سپس عسل را پاک کنید و واژن را به خوبی بشویید.

8-روغن درخت چاي

چند قطره روغن درخت چای را در یک لیوان آب بریزید و سپس تامپون را به این مواد آغشته کنید و وارد ناحیه واژن کنید. اگر این کار را چند روز و روزی سه مرتبه انجام دهید، عفونت قارچی از بین خواهد رفت.

9- زغال اخته و قره قروت

– خوردن زغال اخته و یا آب قره قروت برای از بین بردن عفونت قارچی مناسب می‌باشد.

10- كاهش مصرف شيريني جات

مصرف موادغذایی شیرین و قند و شکر را کاهش دهيد. مصرف قند و شیرینی ها، رشد قارچ ها را سریع تر و بیشتر می‌کند.

11- آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا و ژل آن نيزدر درمان عفونت و رفع خارش موثر است. بدين منظور از يك ساقه آلوئه ورا استفاده كنيد، پوست سبز آنرا جدا كرده و در واژن قرار دهيد. همچنين ميتوانيد مقداري از آنرا رنده كرده و با شهد به دست آمده ناحيه تناسلي را ماساژ دهيد. بهتراست قبل از خواب اینکار را انجام دهيد كه تا صبح اثر كند. مقاديري كه در واژن باقي ميماند خود به خود خارج ميشود و جاي نگراني ندارد ( تجربه كاربران سايت )

12- جوش شيرين

جوش شیرین هم در درمان قارچ واژن مفيد بوده و از خارش و سوزش واژن جلوگيري ميكند. كافي است دو قاشق جوش شیرین را در چند ليتر آب حل كرده و به مدت 20 دقيقه در محلول مورد نظر بنشينيد و سپس با آب شسته و با حوله تميز خود را خشك كنيد.  شست‌وشو با محلول آّب و جوش شیرین محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید هر روز این کار را انجام دهید.

13 -سرکه سیب 

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ بسیار عالی میباشد.برای این کار ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب با اب گرم ترکیب و واژن خود را با این اب دو بار در روز بمدت ۲الی ۳ روز شستشو دهید . سرکه واژن را اسیدی و باکتریها بمدت طولانی نمی تونند در آن رشد کنند .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر با رعایت نکاتي که در بالا گفته شد بهبودی در وضعیتتان ایجاد نشد و همچنان خارش واژن داشتید و یا اگر بهبود حاصل شد اما پس از گذشت چند روز مجدد خارش به سراغتان آمد مشکلتان را با پزشک مطرح کنید.

تذکر:

 عفونت قارچی محدودیتی برای رابطه با همسر ایجاد نمیکند ولی بهتر است تا پایان درمان رابطه برقرار نکنید.

——————————————————————————————————

شایع ترین علل درد زیر شکم خانم ها را اینجا بخوانید:

شایع ترین علل دردهای زیر شکم در خانم ها

——————————————————————————————————

اگر در رابطه جنسی دچار درد میشوید مقاله زیر رابخوانید:

علل درد زنان در رابطه جنسی + راهکارها

——————————————————————————————————

اگر نميدانيد ميزان ترشحات واژن طبيعي است با نه اين مقاله را مطالعه كنيد:

چطور بفهميم ترشحات واژن طبيعي است يا نه ؟

——————————————————————————————————

اگر فقط خارش داريد و ميزان ترشحات افزايش نيافته اين مقاله را مطالعه كنيد:

علل خارش و سوزش واژن در زنان و روش های درمان آن

——————————————————————————————————

مطالب مرتبط:

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج- اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

*** كپي برداري تنها در صورت ذکر نام ولينك فعال به7 گنج مجاز است.

413 دیدگاه

  • سلام خانوم دکتر 2 تاسوال داشتم 1 خودارضایی باعث عفونت میشه؟ 2 من چند سالی هست ک عفونت قارچی دارم خارش دارم اما کم گاهی اوقات. اما بیشتر از بوی بد دستگاه تناسلیم رنج میبرم چندبار دکتر رفتم اما فایده نداشت اب نمک هم استفاده کردم تاثیر نداشت و بعضی وقتا من خودم بویی احساس نمیکنم اما دیگران بهم میگن بو میدم با اینکه شلوار و شورت تمیزی هم میپوشم .. دلیلش چیه واقعا؟ ممنون میشم جوابمو بدین

    • سلام دوست عزیز
      خود ارضایی مستقیم ربطی به عفونت نداره ولی در صورت غدم رعایت بهداشت میتونه دلیل قارچ و عفونت بشه .
      بوی بد ناحیه تناسلی هم مربوط میشه به همین عفونت . برای درمان عفونت و همچنین بوی بد آن از راهکار هایی که در این پست اشاره کرده ایم استفاده کنید و تا 1 یا 2 هفته ادامه دهید تا به صورت کامل برطرف بشه .

  • سلام.من از آب و نمک استفاده کردم خوب شدم ولی دوشبه بیرون واژن خارش شدید دارم

    • سلام دوست عزیز
      همچنان ادامه دهید تا خارش به کلی برطرف بشه

  • مرسی بخاطراین مطلب مفید…میخواستم بدونم این درمانهای خانگی عوارض ندارن؟؟عوارضی مثل اسیب ب بافت رحم یا نازایی و…. یعنی باخیال راحت انجامشون بدیم؟من23سالمه واقعا این مشکل برام دردسرسازشده ومیخوام زودترخوب شه.باتشکر

    • سلام دوست عزیز
      بله با خیال راحت می تونید استفاده کنید . در واقع بیشتر پزشک ها این روش هارو هم در کنار دارو های شیمیایی توصیه می کنند

    • چرا اگه رعایت کنید بعد از درمان مجدد به این مشکل دچار نمی شوید .

  • سلام خسته نباشید.دختری 20ساله هستم که چندوقت یک بار ترشح سفید رنگی از بدنم خارج میشه و اطراف دهانه رحم آفت میزنه یک بار تبخال در واژن زده به پزشک مراجعه کردم کرم موضعی آلوویر5درصد وقرص آسیکلوویر200 تجویز کردن .خب شدم بعداز مدتی باز به وجود اومد به شدت درد داره ناگفته نماند که مجرد هستم اصلأ رابطه جنسی نداشتم . نمیدونم ویروس هستش یا عفونت؟ درمان قطعی دارد؟از سرکه سیب استفاده کنم ضرر نداره؟

    • سلام دوست عزیز معمولا ترشحات سفید مشکلی پیدا نمی کنن ولی اگر خارش در ناحیه تناسلی دارید پیشنهاد می کنم از سرکه سیب و دمنوش هایی که گفته ایم استفاده کنید و کرم موضعی و امثال اونا میتونه تاثیر سریع و موقتی داشته باشد .

  • باسلام خدمت شما.دختری 31ساله هستم چندروی هست که خارش شدیدناحیه تناسلی البته قسمت بیرونی دارم که وقتی دستشویی میرم واب میریزم بیشترمیشه وگاهی اوقات هم میسوزه ووقتی که به قسمت بالای ناحیه تناسلیم(کلیتوریس)دست میزنم انگارزخم شده باشه ودردمیکنه .تابحال خارش وسوزش نداشتم ولی همیشه ترشحات سفیدررنگ گه بعضی اوقات غلیظ ترن وبعضی وقتاهم زردرنگن دارم.بطوریکه روزی حداقل یک باربایدلباس زیرم راعوض کنم.یه مشکل دیگه هم من حدوددوسال پیش کیست تخمدان داشتم که همیشه زیرشکمم دردشدیدی داشت وبا جراحی برداشته شدوالبته توسونوگرافی تخمدان پلی کیسیت تشخیص داده شد.بعدازاون به مدت چندماه قرص یاسمین استفاده کردم که اصلادیگه تواون مدت دردزیرشکم یاحتی درددوره قاعدگی هم نداشتم.بعدازاون دکترگفت ضرورتی نداره دیگه قرصاراادامه بدی منم دیگه نخوردم.الان چندوقته البته نه همیشه بعضی وقتا دردزیرشکم میگیرم دوباره که باسرماوخوردن ترشیجات تشدیدمیشه وروزاول قاعدگی هم خیلی درددارم چندبارهم سونوگرافی رفتم بعدازعمل که گفتن کیستای خیلی ریزداری ولی مشکل سازنیست.میخاستم ببینم احتمالش هست دوباره کیست بزرگ بشه وآیااین برای بچه دارشدن مشکل سازمیشه؟چون بزودی میخوام ازدواج کنم وازاین مساله خیلی میترسم وآیاهمین اول بایدمساله راباخواستگارم درمیون بذارم؟واین خارش که جدیداگرفتم هم به این مساله مربوط میشه.وسوال دیگه اینکه ایاخارش ناحیه تناسلی با استرس هم ارتباطی دارد؟چون تویه سایتی همچین مطلبی خوندم.ببخشیدکه طولانی شد.ممنون میشم اگه زودتر جوابمابدیدوراهنماییم کنید.اگه میشه جواب کامل به ایمیلم ارسال کنیداگه هم نه همینجاجوابمابدیدولی خواهش میکنم کامل بگیدمن چکارکنم؟.خیلی ممنون که وقت میذارید.درپناه حق.

    • سلام و احترام دوست عزیز
      کیست و عفونت میتونه باعث خارش ناحیه تناسلی بشه ولی این دو با هم تفاوت دارند که باید توسط پزشک و آزمایش تشخیص داده بشه . اگر عفونتی دیده شد پیشنهاد می کنم کنار تجویز های پزشک حتما مواردی که در این پست اشاره کردیم رو انجام بدید . اگر هم کیست بود به هیچ عنوان نگران نباشید چون این مورد تقریبا در بین دخترا شایع شده و مسئله عادی هستش و با دارو کاملا برطرف میشه . ترشحات سفید رنگ هم عادی هستش و مشکلی نداره . پیشنهاد ما به شما اینه که اول به دکتر مراجعه کنید تا از نزدیک بتونه این مورد رو تشخیص بده . اگر عفونت بود با انجام این موارد میتوانید کاملا برطرفش کنید .

  • سلام
    من ترشحاتم به صورت پنیریست آیا به عفونت قارچی مبتلا هستم؟؟

    • سلام و احترام
      ترشحات پنیری شکل به احتمال یاد قارچ هستن بله . ولی نیاز به تشخیص دکتر می باشد . حتما باید به دکتر مراجعه کنید اگر عفونت و قارچ مشاهده شد پیشنهاد می کنیم از راه کار هایی که در این مقاله ارائه داده ایم استفاده کنید .

  • سلام به جای سرکه سیب از سرکه انگور سفید هم میشه استفاده کرد
    ؟؟؟

    • سلام دوست عزیز
      بهتر است از سرکه سیب استفاده شود

    • میتونی وان حماموتانصفه پرکنی و یه کم سرکه انگور
      بریزیوواسه بیست دقیقه توش بشینی…واسه عفونت جواب میده.

  • با سلام من حدود دو هفته بود که خارش واژن ذاشتم همراه با ترشحات سفید رنگ که حالت چسبندگی داشت که دو سه بار در آب نمک نشستم وخودم رو شستم و از پماد بتامتازون (استریل چشمی )0/1درصد استفاده کردم خارشم برطرف شده ولی الان که موقع پریودم هست چند روزه درد در ناحیه شکمم دارم ولی هنوز لخته ی خون روی لباس زیرم نیومده وفقط وقتی مدفوع می کنم یه ذره خون بیرون میاد وتموم میشه تا حالا هم این طوری نشده بودم خواهشا سریع راهنمایی کتید با تشکر

    • سلام دوست عزیز
      شما احتمال زیاد دچار اختلال در عادت ماهانه شده اید . در سایت مطالب زیادی برای درمان این مورد هستش

  • سلام من چند روزه از سوزش ناحیه لبه تناسلی رنج میبرم به پزشک زنان مراجعه کردم گفت که تبخاله هم قرص و هم پماد تجویز کردند اما تغیری نکرده هنوز موخواستم بدونم آیا میشه از پودر پنسیلین استفاده کنم چون زخمش همچنان تازه هستش شنیدم برای خشک کردن زخم از اون میشه استفاده کرد . لطفا راهنمایی کنید خیلی سریع و فوری ممنون.

    • سلام
      به نظر ما اگه نیاز باشه باید دکتر تجویز کنه و استفاده خودسرانه از پودر پنسیلین میتونه عوارض بدی داشته باشه . اگه تبخال باشه با مرور زمان از بین میره

  • سلام من مدام دچار عفونت مىشم بهداشتمم رعاىت مىکنم امانمىدونم چررااىنقدرعفونت مىکنم. متاهل و8ساله ازدواج کردم.مىخواستم بدونم نشستن رودستشوىى فرنگى اىاباعص عفونت مىتونه باشه.وخشک کردن بادستمال توالت بعدازشستن خوبه ىان؟؟،باتشکر.

    • سلام دوست عزیز
      این مواردی که فرمودید اتفاقا خوبه که انجام بدید . اگر مدام دچار عفونت هستید این به این معناست که عفونت به صورت کامل از بدن شما دفع نشده ، باید به دکتر مراجعه کنید تا نوع آن را تشخیص داده و راهنماییتون کنن . مواردی که در این پست ذکر کردیم میتونه براتون خیلی مفید باشه

  • با عرض سلام و خسته نباشید من 27 سالمه و حدود 6 ماه میشه که ازدواج کردم ،من چند بار بعد از نزدیکی احساس کردم که ترشحات خون آلود دارم به پزشک مراجعه کردم بهم گفتن عفونت شدید دارم ولی من هیچ درد و سوزشی ندارم ،بعد از مصرف آنتی بیوتیک و کرم واژاینالی که بهم تجویز کرده بودن عفونتم اصلا برطرف نشده بود بعد بهم گفتن زخم دهانه رحم دارم .من سه دوره دارو مصرف کردم ولی باز هم هنگام معاینه دکتر بهم میگه عفونت کم نشده.در ضمن من پاپ اسمیر دادم نرمال بوده.میخواستم راهنماییم کنین کدوم یک از این روشهاتون برام موثره.

    • سلام و احترام
      با توجه به این که دیواره های رحم خونریزی دارن استفاده از آب نمک ، سرکه ممنوع . میتوانید از عسل ، دم نوش ریحان و دیگر راهکار های گیاهی که در پست اشاره کرده ایم استفاده کنید .

  • لام من فرق بین قارچ و عفونت را نمیدونم من در اوایلش خارش شدید داشتم بعد از مدتی خارش کم شد اما دون دوه های سفید رنگ در واجن من پیدا شد و سبب خارج شدن ذراات پنیری مانن سفید از من شد بعد از راهنمایی از دوستان ک مایعات زیاد بخورم خوب میشه خارش های شدی من پیدا شد میخواستم راهنماییم کنید من 17 سالمه

    • سلام دوست عزیز
      ما به تمام کاربرانمون میگیم که تشخیص قارچ و عفونت باید حضوری و توسط پزشک انجام بشه . ولی معمولا خارش واژن نشانه های اصلی این مورد هستش . در این پست راهکار هایی که اعلام کرده ایم رو انجام دهید . مشکلتون برطرف خواهد شد .

  • سلام خسته نباشید من دختر18 ساله هستم چند روز میشه که ترشحات سبز رنگی میبینم ولی نه بوی نامطبوع دارن نه خارش دارم امکان داره عفونت یا قارچ باشه ؟و بااین روش های خانگی قابل درمانه؟چون واقعا خجالت میکشم که به پزشک مراجعه کنم ممنون

    • سلام دوست عزیز
      نباید خجالت بکشید ، این موارد تنها با آزمایش میشه تشخیص داد که دقیقا چیه… شماحتما ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید ، اگر عفونت دیده شد روش هایی که در این مطلب اشاره شده رو انجام دهید .

413 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی