سلامت سلامت جسمي سلامت جنسي و زناشويي مطالب اختصاصي

روش هاي درمان خانگي عفونت قارچي و خارش واژن در زنان

در اين مقاله از 7 گنج ، به بررسي يكي از شايع ترين مشكلات زنانه ميپردازيم. عفونت قارچي و خارش واژن كه بي ترديد هر زني تجربه اش را دارد. با ما همراه شويد تا با علائم، روشهاي پيشگيري و درمان اين مشكل در خانه آشنا شويد...
تقویم فارسی اندروید

در اين مقاله از 7 گنج ، به بررسي يكي از شايع ترين مشكلات زنانه ميپردازيم. عفونت قارچي و خارش واژن كه بي ترديد هر زني تجربه اش را دارد. با ما همراه شويد تا با علائم، روشهاي پيشگيري و درمان اين مشكل در خانه آشنا شويد…

دكتر زنان

علایم عفونت قارچی واژن شامل موارد زیر می‌باشد:

۱- ترشحات واژن:

یکی از شایع ترین علایم عفونت قارچی، ترشحات سفیدرنگی است که از ناحیه واژن خارج می‌شود. هم چنین ممکن است به رنگ سبز یا زرد هم باشد. مقدار این ترشحات می‌تواند زیاد یا کم باشد.

۲- خارش و سوزش:

ناحیه تناسلی این بانوان معمولا متورم می‌باشد و احساس خارش و سوزش در این ناحیه دارند. سوزش این ناحیه ممکن است شدید شود و شدت سوزش در هنگام رابطه جنسی با همسر و ادرار کردن بسیار بدتر می‌شود.

۳- بوی واژن:

موقع عفونت قارچی، بوی نامطبوعی ایجاد می‌شود. البته بوی نامطبوع واژن و یا ترشحات واژن، در بیماری هایی نظیر واژینوباکتریال نیز دیده می‌شود. آزمایش ترشحات توسط پزشک متخصص، در تشخیص قطعی و دقیق بیماری به پزشک کمک می‌کند.
***تذکر: ترشحات طبیعی واژن در زنان را نباید با عفونت قارچی اشتباه گرفت. ترشحات طبیعی شبیه ترشحات زنان قبل از قاعدگی می‌باشد. اگر در مورد طبیعی یا غیر طبیعی بودن این ترشحات شک دارید، با پزشک خود مشورت نمایید.

عوامل تشدید کننده خارش در ناحیه تناسلی:

1-شستشوی بیش از اندازه با لیف و صابون :

برخی از بیماران بوجود آمدن خارش و یا سوزش و یا هر علامت دیگر در ناحیه تناسلی را به عدم رعایت بهداشت ربط داده و با شستشوی زیاد با صابون و لیف سعی در بر طرف کردن آن می کنند. این کار کاملا اشتباه بوده و منجر به تشدید خارش می شود. شستشو بعد از هر بار ادرار و مدفوع با آب خالی و سپس خشک کردن به آرامی با دستمال کاغذی برای بهداشت ناحیه تناسلی کافیست.

2-پوشیدن لباس تنگ:

پوشیدن لباسهای تنگ، چسبناک بویژه از جنس پلاستیک منجر به تشدید رطوبت شده و ناحیه را برای رشد قارچ مستعد می کند بنابراین توصیه می شود از پوشیدن لباسهای تنگ پرهیز شود.

3-خشک کردن با سشوار:

برخی از بیماران با تصور اینکه رطوبت منجر به رشد قارچ در ناحیه تناسلی می شود، با سشوار اقدام به خشک کردن ناحیه تناسلی می کنند. این کار نیز غلط است. خشک کردن با دستمال کاغذی نرم و به آرامی کفایت میکند.

4-استفاده از کرم های مختلف:

استفاده از کرمهای ضد خارش و ضد قارچ که معمولا بیماران بدون نسخه از داروخانه تهیه می کنند، خود یکی از عوامل اصلی خارش هستند. توصیه می شود حتما برای درمان خارش ناحیه تناسلی به پزشک متخصص مراجعه و تمام کرمهای موضعی را که خود از قبل استفاده می کنید قطع کنید. حداکثر می توان از وازلین خالص( بدون عطر و مواد نگهدارنده )برای تسکین خارش در ناحیه تناسلی استفاده کرد.

5-استفاده از کاندوم و ژلهای روان کننده یا لوبریکانت(درزنان):

اگر دچار خارش مزمن و طولانی مدت ناحیه تناسلی هستید بهتر است از کاندوم استفاده نکنید. همچنین ژلهایی که به عنوان ژلهای روان کننده به فروش می رسند از عوامل مهم ایجاد حساسیت، آلرژی و خارش در ناحیه تناسلی هستند. استفاده از این ژلها حتی برای کسانی که مشکل خارش هم ندارند توصیه نمی شوند.

***تذكر: 

اگر دچار خارش مزمن و طولانی در ناحیه تناسلی می باشید(در زنان) استفاده از تامپون به جای نوار بهداشتی ارجح است.البته این کار حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود. زیرا تامپون نیز عوارض خاص خود را دارد.

داروهای خانگی برای خارش واژن

1- کمپرس سرد 

خارش واژن بخصوص در طول شب میتواند بسیار مشکل باشدو خواب شما را خراب و خستگی و بی حالی بوجود اورد برای متوقف کردن خارش اعمال یخ بطور مستقیم یا کمپری اب سرد در مهبل . این کار می تواند برای شما سخت باشد ولی خواب و استراحت کافی برای شما به ارمغان میاورد.

2- آب و نمک 

نمک کلا خاصیت ضد باکتریایی داره و میتواند باکتریها و قارچها را ازبین ببرد .شستن واژن با اب نمک غلیظ در هر زمان فورا تسکین و از تکثیر بیشتر باکتریها جلوگیری بعمل میاورد .

همچنین شما میتوانید وان  را با اب گرم پرکرده و نصف فنجان نمک بدان اضافه کنید و چمباتمبه بشینید در حین نشستن سعی کنید اب نمک بداخل واژن رفته و باکتریها بطور موثر کشته شوند.

3- سیر 

سیر نیز دارای خواص ضد باکتریایی قوی میباشد.میتواند درد را فورا کاهش دهد و فوت و فن خاصی دارد .

جویدن ۲الی ۳ حبه  در دهان و سپس قراردادن ان در واژن . شاید بوش ناراحت کننده باشه ولی یک سوپرایزره تسکین دهنده است  !

4- ماست 

استفاده از پرو بیوتیکها  به منظور از بین بردن باکتریها کار جدیدی نیست . ماست خالص و خوب درای کشتهایی است که میتواند با افزودن باکتریهای خوب باکتریهای بد رو از بین ببرد . برای درمان خارش نوشیدن ۱ فنجان کشک خالص شیرین نشده هر روز مفید است . ماستهای بز یا گوسفند بهترین درمان میباشد.

راه دیگر استفاده از ماست  قرار دادن ان بطور مستقیم در واژن است . برای این منظور میتوانید ماست اغشته با تامپون یا پنبه بمدت چند ساعت استفاده کنید . ماست منجمد نیز تسکین فوری رو به همراه دارد.

5-  برگ ریحان 

برگ ریحان خاصیت ضد میکروبی- ضد قارچی و ضد باکتری دارد . برگ ریحان را در ۲ فنجان ابجوش گذاشته دم کشیده .بمدت ۲۰ دقیقه تا قوام امده . نوشیدن این اب ۲ بار در روز برای خارش واژن مفید است .

6- برگ رزماری  

برگهای رزماری را بمدت ۱۵ دقیق در اب خیسانده با اب گرم و شستن ناحیه واژن با این داروی گیاهی

7-عسل

مقداری عسل ار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به ناحیه واژن خود بمالید تا علایم بیماری تسکین یابد. سپس عسل را پاک کنید و واژن را به خوبی بشویید.

8-روغن درخت چاي

چند قطره روغن درخت چای را در یک لیوان آب بریزید و سپس تامپون را به این مواد آغشته کنید و وارد ناحیه واژن کنید. اگر این کار را چند روز و روزی سه مرتبه انجام دهید، عفونت قارچی از بین خواهد رفت.

9- زغال اخته و قره قروت

– خوردن زغال اخته و یا آب قره قروت برای از بین بردن عفونت قارچی مناسب می‌باشد.

10- كاهش مصرف شيريني جات

مصرف موادغذایی شیرین و قند و شکر را کاهش دهيد. مصرف قند و شیرینی ها، رشد قارچ ها را سریع تر و بیشتر می‌کند.

11- آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا و ژل آن نيزدر درمان عفونت و رفع خارش موثر است. بدين منظور از يك ساقه آلوئه ورا استفاده كنيد، پوست سبز آنرا جدا كرده و در واژن قرار دهيد. همچنين ميتوانيد مقداري از آنرا رنده كرده و با شهد به دست آمده ناحيه تناسلي را ماساژ دهيد. بهتراست قبل از خواب اینکار را انجام دهيد كه تا صبح اثر كند. مقاديري كه در واژن باقي ميماند خود به خود خارج ميشود و جاي نگراني ندارد ( تجربه كاربران سايت )

12- جوش شيرين

جوش شیرین هم در درمان قارچ واژن مفيد بوده و از خارش و سوزش واژن جلوگيري ميكند. كافي است دو قاشق جوش شیرین را در چند ليتر آب حل كرده و به مدت 20 دقيقه در محلول مورد نظر بنشينيد و سپس با آب شسته و با حوله تميز خود را خشك كنيد.  شست‌وشو با محلول آّب و جوش شیرین محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید هر روز این کار را انجام دهید.

13 -سرکه سیب 

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ بسیار عالی میباشد.برای این کار ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب با اب گرم ترکیب و واژن خود را با این اب دو بار در روز بمدت ۲الی ۳ روز شستشو دهید . سرکه واژن را اسیدی و باکتریها بمدت طولانی نمی تونند در آن رشد کنند .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر با رعایت نکاتي که در بالا گفته شد بهبودی در وضعیتتان ایجاد نشد و همچنان خارش واژن داشتید و یا اگر بهبود حاصل شد اما پس از گذشت چند روز مجدد خارش به سراغتان آمد مشکلتان را با پزشک مطرح کنید.

تذکر:

 عفونت قارچی محدودیتی برای رابطه با همسر ایجاد نمیکند ولی بهتر است تا پایان درمان رابطه برقرار نکنید.

——————————————————————————————————

شایع ترین علل درد زیر شکم خانم ها را اینجا بخوانید:

شایع ترین علل دردهای زیر شکم در خانم ها

——————————————————————————————————

اگر در رابطه جنسی دچار درد میشوید مقاله زیر رابخوانید:

علل درد زنان در رابطه جنسی + راهکارها

——————————————————————————————————

اگر نميدانيد ميزان ترشحات واژن طبيعي است با نه اين مقاله را مطالعه كنيد:

چطور بفهميم ترشحات واژن طبيعي است يا نه ؟

——————————————————————————————————

اگر فقط خارش داريد و ميزان ترشحات افزايش نيافته اين مقاله را مطالعه كنيد:

علل خارش و سوزش واژن در زنان و روش های درمان آن

——————————————————————————————————

مطالب مرتبط:

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج- اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

*** كپي برداري تنها در صورت ذکر نام ولينك فعال به7 گنج مجاز است.

413 دیدگاه

  • سلام حدود پنج ماهه ترشح پنيري شكل ميبينم بوي بدي هم نداره لبه هاي كوچيك تقريبا ي ماهه شروع به خارش كردن و وقتي با اب برخورد ميكنه بيشتر ميسوزه .دخترم و٢٢سالمه

  • سلام خسته نباشید.من 22 سالمه و مجردم و در ناحیه تناسلی خارش دارم. گاهی اوقات جوش های دردناکم میزنه.من از روش عسل استفاده کردم .اما چون دخترم کل ناحیه ی بیرونی تناسلیم رو عسل زدم. وقتی این کارو کردم خیلی سوخت. میخواستم ببینم سوزش طبیعیه؟ و اگه مشکل برطرف شه بازم موقع برخورد باعسل سوزش خواهد داشت؟

    • زهرای عزیز اصولا عسل نباید سوزش ایجاد کند ، میتونید روشهای دیگه رو امتحان کنید

  • سلام بعد از اتمام کرمهای واژینال میتوان نزدیکی کرد یعنی در دوره مصرف ژینو فیلوس.آیا این عفونتهای قارچی برای آقایان هم خطرناک است؟ متشکرم

    • سلام خدمت شما ، به طور کلی منعی برای نزدیکی وجود ندارد و عموما به آقایان منتقل نمیشود

  • سلام من ازاب نمک استفاده کردم سرکه سیب هم همینطورولی تآثیرنداشت

    • با یک روز استفاده نتیجه نمیگیرید باید چند روز تکرار کنید ، همچنین بهداشت شخصی و لباس زیر مناسب و … هم فراموش نشود

  • بله! فرمایش شما کاملا متین و به جا بود
    انشاالله روزی برسه که دیگه هیچ کس این عمل را انجام نده
    واقعا تشکر از این که وقت گذاشتید و راهنمایی کردید

  • با سلام و خسته نباشید
    خیلی سعی کردم جواب سوالم را از میان سوال ها دوستان و جواب های شما بزرگوار پیدا کنم اما متاسفانه موفق نشدم
    بنده دختری 24 ساله هستم، خیلی متاسفم که اینو میخوام بگم باید من را ببخشید، هر از چند گاهی خود ارضایی انجام میدم ،و این کار تنها و تنها فقط با مالش کلیتوریس انجام میدم،بعد از ارضا شدن مثلا فردای اون روز درد شدیدی در قسمت پهلوهام دارم که با سرما تشدید میشه و با گرم نگه داشتن کمی آروم میشه البته که تسکین نمیده،ترشحاتم از همون روز خود ارضایی زیاد میشه به حالت خیلی سفت و غلیظ در میاد و کدر رنگ تقریبا زرد رنگ،اصلا خارش یا سوزش ندارم به هیج عنوان تا به حال هم نداشتم ،اما این درد را اکثرا یک روز بعد ارضا شدن دارم ،حتی گاهی اوقات در ترشحات غلیظ بعد از ارضا شدنم کمی رگه های خون هم دیدم فقط هم یک بار میبینم ، بعضی مواقع پهلوی راستم درد میگیره بعضی مواقع هم پهلوی چپ بعضی مواقع هم هردو..
    علت همون خودارضایی است؟اما دست من فقط با بالای آلتم برخورد داره
    واقعا من را ببخشید که اینقدر واضح صحبت کردم
    اگر امکانش است کمکم کنید ،علت این درد عفونت است؟این ترشحات یعنی عفونت؟بنده ازدواج هم کنم اینطور میشم بعد از ارضا شدن؟

    • درسای عزیز شیوه و نحوه ی انجام دادن خود ارضایی مهم نیست، بلکه مهم، فشاری هست که بر جسم و روان وارد می شه
      فرد باید تصوراتی رو برای خودش مجسم کنه و نیروی بسیار زیادی رو به ذهنش وارد کنه تا بتونه خودش رو در اون شرایط خاص و لذت آور تصور کنه. فشاری که به ذهن و کم کم به سایر اندام ها وارد می شه بسیار زیاده.. و وقتی فرد مشغول بازی کردن با اندامهای خودش می شه و شروع به لذت بردن می کنه چون شخص دومی حضور خارجی و واقعی نداره و فقط تخیلش حضور داره، فرد باید تمام حس و توانش رو متمرکز کنه تا تنها توسط خودش، ذهنش و اندامش لذت رو بچشه و البته خودش رو ارضا کنه
      در دختر خانم ها، به دلیل خود ارضایی و عدم وجود هرگونه رابطه با شخص دوم و البته دخول، فشار زیادی به دستگاه تناسلی، رحم، تخمدان ها و تمامی ماهیچه های مرتبط با دستگاه تناسلی وارد می شه که اونم به خاطر انقباضات پشت سر هم ماهیچه ها و شل و سفت کردن پی در پی بافت های بدن هست. تنها توصیه این است که سعی کنید این کار را ترک کنید

  • سلام.ببخشید من الان 3 ماه که قبل از پریود شدنم 4 تا 5 روز خارش و سوزش وحشتناک دارم و بعد پریودی کاملا رفع میشه تا ماه بعد میشه علتشو بهم بگین

    • سلام به شما مریم عزیز؛ تا حالا با چنین مسئله ای برخورد نکردم .میتونه حساسیت باشه

  • سلام دکتر حسته نباشین.18سالمه و مجرد. 3هفتس که به عفونت قارچی مبتلا شدم..فردا باید پریود شم اما هیچ نشانه ای ندارم.ایا عفونت میتونه پریود رو بهم بزنه؟

  • سلام. دختری 23 ساله هستم. از سنین دبیرستان دچار عفونت قارچ شدم و ترشحات سفیدپنیری و خارش داشتم.به دکتر زنان مراجعه کردم و کتوکونازل و یه کرم استفاده کردم که برای مدتی عفونت رفع شد .اما چون از آنتی بیوتیک برای درمان جوش صورت استفاده می کردم دوباره و دوباره مبتلا شدم. اما دیگر به پزشک مراجعه نکردم و الان تقریبا 6 سال هست که خارش ندارم اما قارچ همچنان به قوت خود باقی است. میترسم سرطان دهانه رحم بگیرم چون مدت طولانی است که عفونت را دارم. ولی اصلا خارش ندارم. لطفا راهنمایی کنید.میترسم

    • دوست عزیز وقتی علائمی ندارید چطور میگین همچنان عفونت قارچی دارید؟! علائم رو ذکر کردیم چک کنید اگه نشانه های قارچ رو ندارید مشکلی ندارید

  • سلام من زن هستم 25ساله خیلی زیاداحساس خارش قسمت واژن دارم الان چندروز هست بایدچیکارکنم

  • سلام دختری 22ساله هستم.خوابگاه زندگی میکنم.خارش شدید هم در خارج از واژن یعنی درلب ها دارم و هم احساس سوزش و خارش در داخل .ترشحات بد بو پس ازپایان پریود دارم.کمی زرد رنگ است.آیا مبتلا به عفونت هستم؟از چه نوعی باکتریایی یا قارچی؟؟

  • سلام خسته نباشی
    23 سالمه و چندماهه ازدواج کردم برا رابطه از ژل لوبریکانت استفاده میکنم ولی از ژیلت استفاده کردم فرداش خارش لبه گرفتم و واژنم اصلا خارش نداره فقط قسمت بیرونی دلیلش میشه ژیلت یا لوبریکانت باشه؟ و قسمت بیرونی ناحیه تناسلی حالت جوش ریز زده

    • سلام به شما ، در اين مورد نميتونم نظري بدم ممكن است به هر يك از اين 2 آلرژي داشته باشيد ، براي اينكه متوجه بشيد استفاده از هر 2 را قطع كرده و ببينيد مشكل حل ميشه يا نه

  • سلام خواهش میکنم جوابم رو بدین.من دختر20ساله مجردم.خارش ناحیه تناسلی گرفتم ک بعد از 1روز خاروندن لبه های واژنم و دم سوراخش دون دون های ریز زد و قرمز شد اونجام.دکتر رفتم گفته تبخاله ک از رابطه جنسی بوجودمیاد.امامن هیچ رابطه جنسی نداشتم.کوتاکونازول و لاکسیویور داد ک هیچ اثری بعد از 3روز نداشته هنوز.تبخال تناسلی چقد خطرناکه؟آخه ممکنه از کجا گرفته باشم؟توروخدا جواب دقیق بدید

    • ویروس تبخال تناسلی بدلیل مقاربت جنسی آلوده به فرد انتقال می یابد و اينكه بدون مقاربت جنسي به اون مبتلا بشيد جود نداره.

  • سلام من نزدیک سه سال خارش واژن دارم وهمچنین درد هنگام نزدیکی سه سال پیش به دکتر مراجعه کردم بعد از معاینه گفت در داخل رحمم زخم شده ب همین خاطر درد دارم بهم دارو داد ولی خوب نشد دوباره ب دکتر دیگری مراجعه کردم و اون گفت حساسیت ب مواد موزدا داری .وبهم ژل لوبریکانت داد که تا وقتی استفاده میکنم خوبه وجواب میده.حدود نه ماه هس که کورتاژ کردم دو ماه بعد اون درد زیر شکمم شروع شدم وعلاوه بر ان علایم درد نیز اضافه شدم ب دکتر مراجعه کردم امپول برای عفونت رحم بهم داد که خوب نشد.خسته شدم دوست دارم نزدیکی لذت بخشی داشته باشم ولی همیشه این درد همراه من بوده.خواهش میکنم کمکم کنید.اگه ب پزشک مراجعه کنم بهم دارو بده میشه همزمان از دارو و روش هایی که شما گفتین استغاده کرد؟؟

    • آيا منظورتون از زخم داخل رحم، زخم دهانه رحم است؟ در اين صورت چرا از روش فريز براي درمان استفاده نكرديد؟ در مورد روش هاي طبيعي محدوديت خاصي وجود نداره ولي بهتره همزمان مصرف نكنيد

  • سلام من نزدیک یک سال ونیمه سوزش دارم خود به خود سوزش می گیرم.یا بعداز دستشویی سوزش می گیرم.خیلیم دکتر رفتم توروخدا کمکم کنید.ضمن این که دختری مجرد هستم.خسته شدم همش سوزش دارم بعضی روزا خوبم دوباره میاد.خود ب خود.ممنون میشم.ازمایش قندم دادم مشکلی نداشتم.باتشکر

    • سلام به شما ؛ توضيح نداديد كه آيا تنها سوزش داريد و ترشحات واژن طبيعي است يا نه؟ و آيا خارش هم داريد يا خير؟ ، اگر تنها سوزش داريد مشكل شما احتمالا در اثر خشكي واژن يا حساسيت پوستي و … است، جهت درمان مقطعي از ّپماد جلدی کلوتریمازول روزی سه بار تا یک هفته و قرص مترونیدازول 250 میلی گرمی هر 8 ساعت یک عدد تا یک هفته استفاده كنيد . ولي چنانچه باز هم مشكل ادامه دار بود باز هم براي درمان به متخصص مراجعه كنيد و ناديده نگيريد.

413 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی