آشپزي و شيريني پزي سبك زندگي مطالب اختصاصي

طرز تهيه مرباي آلبالو خوشرنگ و عالي + نكات مهم

در اين پست از هفت گنج ، طرز تهيه مرباي آلبالو را براي علاقمندان گردآوري كرده ايم. با ما همراه شويد ...
تقویم فارسی اندروید

در اين پست از هفت گنج ، طرز تهيه مرباي آلبالو را براي علاقمندان گردآوري كرده ايم. با ما همراه شويد …

روش تهيه مرباي آلبالو
روش تهيه مرباي آلبالو

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو:

آلبالو: یک کیلو
شکر: یک و نیم کیلو
آبلیمو: یک قاشق غذاخوری
وانیل: در صورت تمایل

زمان پخت: حدودا 45 دقيقه

طرز تهیه مربای آلبالو:

ابتدا آلبالوها را شسته و تمیز می کنیم.

بعد یک ظرف پیرکس يا لعاب آماده کرده و هسته آلبالو را از آن خارج کرده داخل ظرف می ریزیم (یا با هسته گیر یا اینکه آلبالو را بین دو انگشت شست و اشاره کمی ورز داده تا آلبالو شل شود بعد با کمی فشار هسته را از قسمتی که آلبالو سوراخ است خارج می کنیم به نحوی که آلبالو شکل اولیه خود را حفظ کند) .

درحال انجام این کار لایه ای از آلبالو که ته ظرف را بپوشاند و یک لایه شکر می پاشیم به طوری که شکر روی آلبالو را بپوشاند و دوباره یک لایه آلبالو و اینکار را ادامه داده تا شکرها و آلبالو ها لایه لایه درون ظرف را پر کند . سپس آنرا به مدت يك روز در یخچال می گذاریم تا آلبالو کاملاً آب بیندازد .

حالا آلبالوها را داخل قابلمه می ریزیم و بقیه شکری که از 1/5 کیلو اضافه آمده را نیز درون قابلمه می ریزیم (بهتر است از قابلمه ی بزرگتر استفاده کنیم تا هنگام جوش آمدن مربا سر نرود) .
وقتی آلبالو ها جوش آمد، حرارت را متوسط كرده و مرتباً کف های بالا آمده را با یک کفگیر از سطح مربا جمع میکنیم بطوریکه تمام کفها گرفته شود.
بعد از اينكه مربا به غلظت مورد نظر رسيد، زیر شعله را خاموش می کنیم و یک قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه می کنیم و می گذاریم مربا سرد شود .

نکات تهیه مرباي آلبالو 

  1. همونطور که بالا گفتم بهتره آلبالو ها و شکر رو بذارید تا آب بندازه و این در کیفیت مرباتون تاثیر میذاره.
  2. بهتر است تمام كف مربا را قبل از سرد شدن از روی سطح آن جمع كنيم .
  3.  اين مربا احتياج به اضافه كردن آب ندارد فقط ته ظرف پيركس را بعد از خالی كردن آلبالوها ميتوان كمی آب ريخت تا شكرهای ته آن حل شود و آن را داخل قابلامه مورد نظر می ريزيم.
  4. بهتر است مربا را زياد نجوشانيم چون رنگ آن تيره می شود.
  5. حرارت مربا نباید تند باشد چون هم باعث میشود رنگش خیلی تیره شده و همچنین خیلی تند سر میرود. مخصوصا مرباهایی مثل آلبالو و توت فرنگی این ویژگی رو بیشتر دارند.
  6. نکته دیگه اینکه که نباید در قابلمه رو کیپ کنید. این موضوع هم باعث تیره شدن و همچنین سر رفتن مداوم مربای آلبالوتون میشود.
  7.  مربا تا زمانی که حتی ولرمه و کاملا سرد نشده رقیق تر از واقعیتش به نظر میرسد. پس مراقب باشین به اشتباه نندازدتان. از رنگش هم تا حدی میشود تشخیص داد. پس وقتی مربا به رنگ دلخواهتان رسید میتوانید زیرش رو خاموش کنید. چون هرچی بیشتر بماند تیره تر و غلیظ تر می شود.
  8. از رنگش هم تا حدی میشه تشخیص داد. پس وقتی مرباتون به رنگ دلخواهتون رسید میتونید زیرش رو خاموش کنید. چون هرچی بیشتر بمونه تیره تر و غلیظ تر میشه.
  9.  با هسته آلبالوها هم می توانید چای آلبالو درست کنید.

 

تشخیص قوام آمدن مربا

مقداری از مربا را بردارید تا کمی سرد شود سپس کمی از آن را در بین دو سر انگشت خود بگیرید و انگشت ها را باز کنید حال اگر به صورت تار نخ کشیده شد مربا قوام آمده است.

اگر مربا کپک زد

ابتدا لایه کپک زده را از روی مربا جدا کنید و باقی مانده مربا را بگذارید دوباره بپزد.حال برای اینکه مربا کپک نزند در آخرین مرحله پخت یک دوم قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید.

اگر مربا شکرک زد

این حالت معمولا در انواع شربت دیده می شود و هنگامی رخ می دهد که مربا و یا شربت بیش از حد جوشانده شود یا ترشی آن کم باشد.
برای رفع این مشکل، مقداری آب، کمی جوش شیرین، آلیمو یا جوهرلیمو به شربت یا مربا اضافه کرده بگذارید چند جوش بزند تا شکرک آن از بین برود.

طرز تهيه شربت آلبالو را در اينجا بخوانيد

خواص و مضرات آلبالو را در اينجا بخوانيد

 

گردآوری و تنظیم: گروه هفت گنج – اختصاصي

www.7ganj.ir

7 دیدگاه

  • یه سوال داشتم مربای به درست کردم اصولش رو تمام رعایت کردم فقط آخر کار اومدم توش یه بسته ژله استوایی ریختم حالا خیلی کدر شده و بوی خاصی نداره
    یعنی اون عطر بویی که باید نداره بنظرت راهی هست کمی اصلاحش کنم
    هل و گل و دارچین و زعفران و وانیل هم گذاشتم

    • مگ تاحالا مربا درس نکردید شکر باعث آب انداختن مربا میشه?

  • سلام.فاطمه هستم.بادستور این صفحه مربا و شربت البالو درست کردم،
    به پیشنهاد دستورش وانیل خیلی خیلی کم ریختم،،ولی خیلی خوشم نیومد..همسرم که کلللا خوشش نیومد..اصلا دیگه لب نزد..پیشنهاد میکنم قبلش یکم تست کنید اگه خوشتون اومد به بقیش اضافه کنید.
    منم اشتباهم همین بود..همون اول به کلش اضافه کردم

    • سلام…دوستان عزیز کلا اگه از طعم وانیل خوشتون نمیاد بهش اضافه نکنین….ولی من چون عاشق طعم وانیلم همیشه میریزم تو مربام…عالی میشه…

    • سلام من درست کردم البالوهاش چروک شده چرا؟!

7 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی