خواص مواد غذايي داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت مطالب اختصاصي

خواص و مضرات فلفل قرمز براي بدن

فلفل گياهي است كه در آب و هواي نيمه گرمسيري و گرمسيري مي رويد. ميوه آن در پوششهاي غلافي بلند كه به موازات رسيدن رنگ قرمز، نارنجي يا زرد به خود مي گيرد، مي رويد...
تقویم فارسی اندروید

فلفل گياهي است كه در آب و هواي نيمه گرمسيري و گرمسيري مي رويد. ميوه آن در پوششهاي غلافي بلند كه به موازات رسيدن رنگ قرمز، نارنجي يا زرد به خود مي گيرد، مي رويد. ميوه اين گياه به صورت خام، پخته شده، خشك يا در قالب چاشني پودري در صنايع غذايي و دارويي، مصرف ميشود.

فلفل قرمز

خواص فلفل قرمز:

♦ فلفل قرمز سرشار از ويتامين c بوده و خاصيت آنتي اكسيداني داشته و اثر شیميایی موادی که به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند را خنثی می‌کند.

♦  فلفل قرمز به واسطه دارا بودن ويتامين c موجب افزایش قدرت ایمنی بدن، استحکام لثه ها و دندان‌ها مي شود.

♦ همچنین مصرف فلفل قرمز باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شود و به افرادی که دچار کم‌خونی هستند توصیه می‌گردد.

♦ تحقيقات نشان داده است كه اسيد بيرنگ كپساسين به عنوان فعالترين عنصر موجود در فلفل، سبب كاهش ميزان كلسترول خون و كاهش شدت سيگنالهاي درد در بدن ميشود. اين ماده همچنين خاصيت ضد اكسيدي (كه سلولهاي شما ار از آسيب ديدن محافظت مي كند) و ضد باكتري دارد

♦ این فلفل طبیعت گرمی دارد که به دلیل وجود سطح بالای کاپسیسین در آن است. بیشتر فواید فلفل به دلیل وجود همین ماده است و عامل اصلی ایجاد گرما بعد از خوردن فلفل قرمز نیز هست. فلفل قرمز از دیر باز به عنوان دارو در مناطق مختلف آسیا بکاربرده می‌شده است.

♦ كرم يا پودر فلفل به عنوان نوعي مسكن مي تواند در تسكين درد دندان، زونا، آرتريت، پسوريازيس و ساير انواع دردهاي مزمن مفيد باشد، هر چند ممكن است مصرف اين ماده سبب سوزش يا خارش نسبي گردد، اما اين عارضه به زودي از بين مي رود. چون فلفل ابتدا با تحريك و سپس كاهش شدت سيگنالهاي درد در بدن مؤثر واقع ميشود، لذا ممكن است درد كمي شدت پيدا كند، سپس بايد ظرف چند روز اول مصرف، اين اثر تا حد زيادي از بين برود.

♦ یکی از مهمترین خواص فلفل خاصیت ضدخونریزی آن است. در بعضی از نقاط دنیا در موارد اوژانسی برای بند آوردن خونریزی از آن استفاده می‌شود.

♦ فلفل قرمز برای قلب و عروق بسيار مفيد است. هرچند که ضدخونریزی است اما بطور شگفت‌انگیزی سبب بهبود جریان خون و فشار خون می‌شود. فعالیت قلب را افزایش می‌دهد و به آن قدرت و انرژی می‌بخشد.

♦خاصیت شگفت‌آور دیگر فلفل، توانایی کنترل درد در بدن است. در واقع فلفل، گردش خون را بهبود می‌بخشد و در نتیجه مواد لازم برای بهبود را به هر نوع جراحت و زخم می‌رساند. به همین ترتیب اثر ضدالتهاب نیز دارد.

♦ به معده کمک می‌کند که فرایند هضم غذا را بهتر انجام دهد. (البته اين درباره افرادي است كه مبتلا به ناراحتي هاي معده نيستند.)

♦ تحقیقات نشان داده است که فلفل قرمز در كاهش اشتها تاثير بسيار داشته  و استفاده از آن در رژیم غذایی نیز در کاهش وزن بسیار مفید و مؤثر است.

♦ تحقیقات بیشماری نشان داده‌اند که کاپسیسین موجود در فلفل از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند و حتی سبب از بین رفتن سلول‌های بدخیم می‌شود. اثر این ماده در از بین بردن تومورهای پروستات و بیضه و سرطان‌های مرتبط با اختلال هورمونی مشاهده شده است.

♦ ضماد فلفل قرمز براي روماتيسم و التهابها و ذات الجنب به صورت استعمال خارجي و در برخي موارد حتي به صورت مصرف داخلي بسيار كمك مي كمند .

♦ فلفل قرمز درعين حال كه نيرو بخش است ضد اسپاسم نيز مي باشد . براي كليه طحال و لوزالمعده مفيد است در موارد قفل شدن فك ها كه در برخي موارد رخ ميدهد اثر مفيد دارد .

♦ در مورد يبوست گرد فلفل قرمز مفيد است زيرا حركت دودي كشل روده ها را تحريك مي كند . براي حصول اين منظور هر روز به مقدار كم بايد با غذا مصرف شود .

♦ در سرماخوردگي ها مصرف فلفل قرمز با دوز بالا اثر مفيد و سريع دارد . منظور از دروز بالا در حدو 600 ميلي گرم تا يك گرم است. بديهي است دوز بالابراي اشخاص مختلف فرق مي كند برخي بيشتر از ديگران احتيا ج دارند .

♦ براي تسكين سرفه هاي شديد بخصوص در مواردي كه اخلاط زايدي در بيماري تنفسي هست فلفل قرمز در بيرون انداختن اخلاط بسيار كمك مي كند و در نتيجه سرفه رفع مي شود

♦ فلفل قرمز در موارد حمله هاي خفگي مبتلايان به اسم اثر مفيد دارد . ( البته اگر الرژي نداشته باشند. )

♦ فلفل قرمز بهترین محرك مفید و شفا بخش در موارد اسهال ساده و اسهال خونی می باشد . 

♦ فلفل قرمز يك ماده ضد عفوني كننده است بنابر اين به صورت غرغره براي ضر عفوني حلق توصيه مي شود .

♦ به صورت مشمع طبي فلفل قرمز براي رفع احتقانهاي حاد در موارد بيماري هاي ذات الريه و ذات الجنب و ساير موارد مشابه اثر مفيد دارد .

♦ فلفل قرمز بهترين محرك مفيد و شفا بخش در موارد اسهال ساده و اسهال خوني مي باشد .

♦ فلفل قرمز براي  رفع گرفتگي عضلات كه به دراج شدن معروف است  بسيار مفيد است.

♦  فلفل قرمز بهترين داروي ريه و خلط اور و قوي است وبراي پيش گيري و تسكين برونشيت مزمن و امفيزما مفيد است .

♦ ضد احتقان مي باشد و براي حل شدن لخته هاي خون كمك مي كند ومسكن درد است.

♦ وقتی كه پس از خوردن فلفل قرمز از تندی ان در دهان احساس سوزش می كنید ، احساس با نتیجه خوبی است زیرا احساس سوزش و تندی در زبان و گلو مغز را تحریك می كند كه ماده ای به نام اندورفین ترشح كند كه نوعی مورفین طبیعی است و باعث از بین بردن احساس درد و ایجاد كمی احساس فرح و نشاط می شود. 

♦فلفل قرمز یا تند که به نام چیلی معروف است با افزایش جریان خون به پوست سر در رشد موهای سر موثر است

♦ فلفل قرمز می‌تواند در تومورهای سرطانی نیز موثر باشد، با این حال این مسئله کاملا ثابت نشده است.نتیجه تحقیقی که در مرکز تحقیقات سرطان شناسی آمریکا صورت گرفته نشان می‌دهد که ماده موثر موجود در فلفل مانند تیغ دولبه عمل می‌کند و اثر سرطان زایی یا ضد سرطانی آن به میزان مصرف آن بستگی دارد.اگر مصرف فلفل تند یا قرمز بیش از اندازه مجاز باشد به تومورهای سرطانی منجر می‌شود و اگر در حد مجاز مصرف شود می‌تواند اثرات ضد سرطانی خود را نشان دهد.

♦ فلفل قرمز بهترین داروی ریه و خلط آور قوی است وبرای پیشگیری و تسکین برونشیت مزمن مفید است.

♦ این سبزی ضد احتقان بوده و برای بازشدن لخته‌های خون کمک می‌کند .همچنین مسکن درد است و مصرف فلفل قرمز لذت و نشاط را به دنبال دارد .

 مصرف فلفل قرمز در قاعدگی

♦  این ادویه حاوی ترکیبی به نام «کاپسایسین » است که با تحریک کردن پایانه های اعصاب و کاهش ماده شیمیایی انتقال دهنده سیگنال های درد، نوعی مسکن موثر برای کاهش دردهای دوره قاعدگی به حساب می آید.

مصرف فلفل قرمز در بارداري و شيردهي:

 ♦ فلفل قرمز از جمله موادي است كه بهتر است در دوره بارداري و  تا چند ماه بعد از زايمان مصرف نشود . زيرا كودكان چند ماه پس از تولد به تدريج از رشد بهتري از دستگاه گوارش برخوردار شده و قدرت هضم اين قبيل موادغذايي منتقل شده از شير مادر را پيدا مي كنند.

مضرات فلفل قرمز:

♦  مصرف فلفل قرمز براي كودكان چندان توصيه نميشود.

♦ خوردن فلفل قرمز در عده ای ایجاد ناراحتی می نماید و اشخاصی كه دارای مزاج گرم هستند نمی توانند فلفل قرمز تند را بخصوص د رمصارف داخل تحمل نمایند و به علاوه اشخاصی كه آلرژی دارند از خوردن و مصرف آن محروم می باشند به هر حال بهتر است مصرف فلفل قرمز تند همیشه با جلب نظر و مشورت با كارشناسان گیاه درمانی و پزشكان باشد .

♦ اگر مصرف فلفل تند یا قرمز بیش از اندازه مجاز باشد به تومورهای سرطانی منجر می‌شود و اگر در حد مجاز مصرف شود می‌تواند اثرات ضد سرطانی خود را نشان دهد.

♦ همانطور كه گفتيم مصرف فلفل تند سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا می‌برد و به همین خاطر به لاغر شدن کمک می‌کند. اما «کاپسایسین» یک ماده فعال در فلفل است که موجب التهاب بافتی می‌شود و اگر به مقدار زیاد استفاده شود می‌تواند به لایه مخاطی معده و روده آسیب جدی وارد کند.

♦ فلفل قرمز می تواند مری را تحریک کرده و منجر به درد سوزش سر دل شود .خوردن فلفل قرمز می تواند یک مشکل بزرگ را برای افراد مبتلا به سندرم روده و یا کسانی که در حال حاضر از سوزش سر دل حتی به صورت مزمن رنج می برند فراهم سازد .
مطلب مرتبط: 

سريع ترين و موثرترين روش هاي درمان سوزش فلفل

—————————————————————————

خواص و مضرات انواع مواد غذایی را اینجا بخوانید

گردآوری شده توسط گروه ۷ گنج – اختصاصی ۷ گنج

www.7ganj.ir

 

*** کپی برداری از مطلب فوق تنها در صورت لینک به این صفحه مجاز می باشد.

51 دیدگاه

  • چرا وقتی فلفل تند (معمولا سبز) میخورم بعد از چند ساعت دل پیچه و اسهال میگیرم

    • منم فلفل میخورم میزنه به نفسم کم وزیاد میشه چرا ؟

  • مفید بود ممنون .چون پتاسیم داره واسه وارفارین بدهkویتامین

  • سلام خسته نباشین من به مدت سه سال میشد که معده ام مکروبی بود یعنی اچ پایلوری داشت هیچ خوب نمیشد پس زیاد مطالعه کردم و تصمیم گرفتم فلفل قرمز زنجفیل تازه سیر تمام اینها ره با هم از ماشین کشیدم یعنی کبیدم پس از طرف شب با غذا مقدار از آن استفاده میکردم به مدت 20روز پس کاملا راحت شدم رفتم نزد داکتر گفتم من اچ پایلوری داری تو چک کن بعد داکتر تو اصلا در معده ات هیچ کدام مشکل به نظر نمیایدبسیار خوش شدم.

  • با سلام و خسته نباشید
    با توجه به مطالب کامل و توضیحات دقیق موجود ، سوالی برای اینجانب به وجود آمده که در گذشته از سوزش و درد معده و یا ترشی معده رنج میبردم ولی اکنون با مصرف به مقدار نسبتا زیاد فلفل قرمز این عوارض کاملا قطع شده .
    سوال بنده در این جا می باشد که آیا این عوارض با مصرف فلفل قرمز مستتر گردیده و یا اینکه مصرف این ماده غذایی باعث حذف کلی عوارض و بهبود ترشی معده گردیده است.
    ممنون

    • سلام من فکر میکنم با توجه به خاصیت هضم کنندگی غذا در فلفل مشکل ترش کردن معده شما که به علت موندن طولانی مدت مواد غذایی در معده بوده بر طرف شده

  • سلام ممنون ازینکه اطلاعاتی در اختیارمون گذاشتید.
    فقز یه سوال من خیلی لاغرم و عاشق فلفل تند آیا بهتره ازش دست وردارم یا….؟؟؟؟
    ممنون میشم اگه جواب بدید!!!.

    • سلام .
      فلفل ربطی به چاقی و لاغری نداره . قدری سوخت و ساز بدن و بالا می بره

  • با سلام وتشکر فراوان از مطالب ارزنده و مفیدتان……موقع خوردن غذا معمولا دوغ میخورم و لیوان دوغ را پر از فلفل قرمز به طوری که رنگ دوغ تقریبا قرمز میشود ایا این طرز استفاده خوب است یا خیر …………..با تشکر

    • سلام .
      دوغ طبیعت سرد و فلفل طبیعت گرم دارد .
      از نعنا استفاده کنید . زیادی فلفل قرمز برای کبد و معده مضر است

    • باسلام عمدتاًمشکل ترش کردن معده از سردی معده است که البته فلفل قرمز که گرم است تا حدودی این مشکل رو رفع کرده برای اثربهتر ازخوردن خوراکیهای سرد کم کنید ویاهمراه با گرمیجات زیاد مثرف کنید والبته بعدازهر وعده غذا یک قاشق عسل مرغوب مصرف کنید واز چایی هم خیلی کمتر وکمرنگتر استفاده کنید وهمچنین خرماهم بعداز هر غذا ۴تا۵ عدد مصرف کنید.اینها جواب داده.التماس دعا

    • سلام .
      در ساعت اول ممکن است باعث تورم لب و لایه های درونی دهان شود ولی آفت هرگز

  • سلامی به نشاط آوری ففــلففل:-)
    پری‌نازم. دوباره اومدم بگم که تشکر میکنم که این مطلبو گردآوری کردید که مثل علامت حاکم بزرگ میتی کومون نشون افراد میدم و از مهلکه ی انتقاد میگریزم.B-)

    هرچی فلفل تو خونه بود و من میارم که بخورم ،اینجا قلع و قمع میکنن:-( نمیذارن بخورم

    دو لقمه فلفل که میخورم ۴ عدد لیچار میشنوم.
    عزیزان و وابستگان نطق غرایی دارند که:موهات میریزه..فلفل میخوری که زبونت تنده!…همینه عصبی میشی…شبها خواب میبینی از همین صاب مُردس که میخوری..قلبت گرفت خوشحال میشی:-\ پس فهمیدم چرا هندیا فیلماشونو موهاشون این شکلیه…

    • سلام .
      اگر طبیعت شما سرد است خوردن فلفل روی نصف قاشق چایخوری از نوع قرمز مشکلی نداره . بیش از انداره فلفل تند خوردن باعث ناراحتی گوارش و به هم خوردن آنزیم های کبدیsgot در دراز مدت می شه

    • سلام .
      فلفل سیاه و ادویه کاری بله

51 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی