خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره مضرات و خواص چای یاسمن

تقویم فارسی اندروید

چای یاسمن اساساً عطر خوبی برای استفاده از چای سبز است. نتیجه آن یک تجربه معطر و طعم گلی لطیف با فواید چای سبز به دنبال دارد. در اینجا دلایلی که نوشیدن این گل در فنجان ممکن است برای سلامتی شما داشته باشد، آمده است.

چای یاسمن

چای یاسمن چه فوایدی دارد؟

علاوه بر خوشمزه بودن، شواهدی وجود دارد که چای یاسمن دارای فوایدی برای سلامتی است که می تواند موراد زیر را به همراه داشته باشد:

  • مبارزه با التهاب
  • بهبود سلامت قلب
  • سلامت دهان و دندان
  • کمک به سلامت پوست
  • تقویت قدرت مغز
  • ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر را کاهش دهد.
  • افزایش انرژی
  • ممکن است به بهبود زخم ها کمک کند.
  • کمک به مدیریت دیابت نوع 2
  • ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند.
  • بهبود متابولیسم و کمک به کاهش وزن

چای یاسمن چیست؟

برای تهیه چای یاسمن یا چای جاسمین، برگ های چای سبز را معمولا با شکوفه های تازه گیاه یاسمن یا سامپاگیتا دم می کنند. گل ها چندین بار تعویض می شوند تا زمانی که چای بوی خاص خود را بگیرد. سپس گل ها برداشته شده و برگ های معطر چای سبز خشک شده و برای فنجان شما آماده می شوند.

بیشتر جادوی چای یاسمن در پایه چای سبز آن است و چای سبز به عنوان یکی از محبوب ترین نوشیدنی های روی کره زمین، به دلیل فواید سلامتی اش بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است. در اینجا مزایای اصلی که توسط تحقیقات پشتیبانی می شود آورده شده است.

11 فایده نوشیدن چای یاسمن

1. با التهاب مبارزه می کند

پلی فنول ها به نام کاتچین قهرمان آنتی اکسیدانی چای یاسمن هستند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب کمک می کنند و ممکن است از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده یا آن را کند کنند.

مطالعه‌ ای در سال 2017 روی سلول‌ های انسانی نشان داد که کاتچین‌ های موجود در چای سبز ممکن است اثر ضد التهابی بر روی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید داشته باشد اما محققان خاطرنشان کردند که ما به مطالعات بیشتری در مورد تداخل دارویی بالقوه با چای سبز و اینکه چای سبز چقدر به التهاب کمک می‌ کند داریم و اینکه آیا نوشیدن چای سبز یا مصرف کپسول‌ های عصاره چای سبز برای فواید ضد التهابی مفیدتر است، باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

2. بهبود سلامت قلب

پلی فنول های چای یاسمن همجنین با قلب سالم تر مرتبط هستند.

در یک مطالعه در سال 2019 روی 30 زن، شرکت کنندگان به مدت 10 هفته تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT)، مصرف قرص چای سبز یا هر دو را سپری کردند. محققان دریافتند که تری گلیسیرید و کلسترول LDL (کلسترول “بد”) در همه گروه ها بهبود یافته است – به ویژه در افرادی که قرص مصرف می کنند و تمرینات HIIT انجام می دهند. کلسترول LDL همان چیزی است که می تواند شریان های شما را مسدود کند و منجر به حمله قلبی و سکته شود.

تحقیقات انجام شده در سال 2016 همچنین نشان داد افرادی که روزانه 1 تا 3 فنجان چای سبز می نوشند، 19 درصد کمتر در معرض خطر حمله قلبی و 36 درصد دارای کاهش خطر سکته هستند.

3. سلامت دهان و دندان

چای یاسمن می تواند به لبخند شما نیز کمک کند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که ترکیبات ضدالتهابی ECGC (معروف به کاتچین) در چای سبز به جلوگیری از تجمع باکتری‌ های حفره‌ زا کمک می‌ کند و اثر ضد میکروبی چای سبز می‌ تواند بوی بد دهان را هدف قرار دهد.

یک مطالعه در سال 2021 روی 60 کودک همچنین نشان داد که دهانشویه عصاره چای سبز به مبارزه با پلاک کمک می کند.

4. بهبود سلامت پوست

محتوای قدرتمند ECGC چای یاس نیز ممکن است پوستی بی عیب و نقص به شما بدهد. یک بررسی در سال 2016 نشان داد که EGCG موجود در چای سبز ممکن است به بهبود آکنه و پوست چرب کمک کند. یک بررسی در سال 2021 همچنین نشان داد که استفاده از عصاره چای سبز به صورت موضعی در درمان آکنه موثرتر از مصرف خوراکی عصاره است.

یک بررسی در سال 2019 با بررسی مطالعات حیوانی نشان داد که آنتی اکسیدان های چای سبز ممکن است آسیب های خورشید را کاهش دهد و چای سبز ممکن است به جلوگیری از تجزیه کلاژن برای کمک به مبارزه با چین و چروک کمک کند اما ما به آزمایش‌ های انسانی بیشتری نیاز داریم تا تأیید کنیم که این امر قانونی است و این بررسی به مطالعاتی که از کاربردهای موضعی و خوراکی چای سبز استفاده می‌ کنند، پرداخته است.

5. تقویت عملکرد مغز

یک بررسی در سال 2017 نشان داد که چای سبز ممکن است به بهبود حافظه، توجه و عملکرد کلی مغز کمک کند اما محققان نمی‌ توانستند دقیقاً مشخص کنند که چه چیزی در چای سبز این فواید را دارد، در حالی که کافئین و ال تیانین به مغز کمک می‌ کنند.

تحقیقات دیگر همچنین اشاره کرده اند که محتوای ال تیانین و کافئین چای یاسمن ممکن است قدرت مغز شما را تقویت کند.

6. ممکن است خطر پارکینسون و آلزایمر را کاهش دهد

چای یاسمن همچنین ممکن است به نوگین شما کمک کند تا از بیماری‌ هایی که بر مغز شما تأثیر می‌ گذارند، جلوگیری کند.

تحقیقات در مورد پیشگیری از بیماری پارکینسون نشان می دهد که ترکیب ضد التهابی EGCG موجود در چای سبز ممکن است حافظه را بهبود بخشد و توانایی یادگیری را افزایش دهد. به علاوه، شواهدی وجود دارد که نوشیدن 2 فنجان یا بیشتر چای سبز در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

یک متاآنالیز در سال 2016 همچنین نشان داد که نوشیدن روزانه چای سبز با کاهش اختلالات شناختی در افراد مسن چینی مرتبط است اما هیچ راهی برای اثبات اینکه نوشیدن چای سبز به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک می کند وجود ندارد.

بنابراین در حالی که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چای سبز ممکن است به زوال شناختی و اختلالات عصبی مانند پارکینسون و بیماری آلزایمر کمک کند، ما شواهد کافی برای اثبات کارایی آن نداریم.

7. انرژی را افزایش می دهد

اگر به افزایش انرژی نیاز دارید، محتوای کافئین چای یاسمن می تواند کمک کند.

کافئین سرعت پردازش را افزایش می دهد و حافظه بلند مدت و کوتاه مدت را بهبود می بخشد اما مطالعات نتایج متفاوتی را در مورد اثرات کافئین بر خلق و خو و عملکرد شناختی نشان داده‌ اند.

8. ممکن است به بهبود زخم ها کمک کند

نئوسپورین چای یاسمن می تواند به مبارزه با باکتری های مزاحم کمک کند.

طبق تحقیقات سال 2019، EGCG موضعی از طریق چای سبز همچنین می تواند با رشد بیش از حد باکتری ها برای کمک به بهبود زخم ها مبارزه کند اما ما به داده های بیشتری نیاز داریم تا بدانیم آیا ریختن چای یاسمن روی زخم فایده ای دارد یا خیر.

9. ممکن است به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند

نوشیدن روزانه چای سبز با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و مرگ در افراد مبتلا به دیابت مرتبط است.

عصاره چای سبز همچنین ممکن است به بدن شما کمک کند تا از انسولین بهتر استفاده کند و سطح قند خون شما را کاهش دهد اما این برای افرادی است که سندرم متابولیک دارند یا چاق هستند. قطعاً می‌ توانیم از تحقیقات بیشتری برای اثبات پیوند استفاده کنیم.

10. ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند

تحقیقات نشان داده است که پلی فنول های ECG و EGCG موجود در چای سبز ممکن است با سرطان مبارزه کرده و رشد تومورها را تنظیم کنند اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است زیرا نتایج مطالعات تاکنون متناقض بوده است.

یک بررسی در سال 2020 نشان داد که اثرات ضد سرطانی چای سبز ممکن است به طور خاص در برابر سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان مری، سرطان معده، سرطان کبد و سرطان پروستات موثر باشد. با این حال، بیشتر این تحقیقات از طریق مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات انجام می‌ شود، بنابراین ما به مطالعات انسانی بیشتری نیاز داریم.

محققان همچنین هشدار می دهند که فنجان چای شما جایگزین شیمی درمانی به عنوان درمان سرطان نخواهد شد.

11. کمک به کاهش وزن و بهبود متابولیسم

چای یاسمن به دلیل تاثیراتی که بر متابولیسم شما دارد ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند.

یک متاآنالیز در سال 2021 از 15 مطالعه با مجموع 499 شرکت‌ کننده نشان داد که به نظر می‌ رسد کاتچین‌ های چای سبز کمی متابولیسم چربی را افزایش می‌ دهند اما مطالعه ای که نشان داد مردم کالری بیشتری می سوزانند، تمرینات مقاومتی را نیز تکمیل کننده دانست.

بنابراین اگرچه نتایجی مانند این امیدوارکننده به نظر می‌ رسند اما شواهد مختلفی وجود دارد که نشان می‌ دهد ممکن است کافئین باعث آن باشد، نه آنتی‌ اکسیدان‌ های چای سبز که به افزایش متابولیسم شما کمک می‌ کنند.

آیا چای یاسمن عوارض جانبی دارد؟

نوشیدن چای یاس در مقادیر متوسط به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود اما، برخی از افراد ممکن است به محتوای کافئین چای حساس باشند.

کافئین موجود در چای یاس ممکن است باعث افزایش اضطراب یا سایر عوارض جانبی خفیف مانند موارد زیر شود:

  • بی قراری
  • بی خوابی
  • افزایش ادرار
  • تحریک پذیری
  • ناراحتی معده
  • ضربان قلب بالا

کاتچین موجود در چای یاسمن همچنین ممکن است بر جذب آهن توسط بدن شما تأثیر بگذارد. این می تواند خطر کم خونی ناشی از فقر آهن را در صورت نوشیدن بیش از حد چای یاسمن (و دریافت دوز زیادی از کاتچین) افزایش دهد اما، این معمولاً فقط برای افرادی صدق می کند که مقدار زیادی چای سبز می نوشند یا به دلیل بارداری یا محدودیت های غذایی بیشتر در معرض کمبود آهن هستند.

نحوه نوشیدن چای یاسمن

شما می توانید چای یاسمن را در هر جایی که می توانید چای بخرید پیدا کنید. شما می توانید آن را به صورت برگ و چای کیسه ای پیدا کنید. در اینجا نحوه دم کردن چای آورده شده است:

  1. برگ ها یا چای کیسه ای را در یک قوری چای یا لیوان بزرگ قرار دهید.
  2. آب گرم را اضافه کنید، در حالت ایده آل بین 160 تا 180 درجه فارنهایت (71 تا 82 درجه سانتیگراد) کافیست. جوشاندن آب ممنوع است زیرا می تواند طعم چای را از بین ببرد.
  3. چای خود را به مدت 3 تا 5 دقیقه دم کنید.
  4. برگ ها یا کیسه را از چای خود صاف کنید.
  5. در صورت تمایل شیرین کننده مورد علاقه خود را اضافه کنید.

کلام آخر

چای یاسمن را به عنوان خانواده چای سبز در نظر بگیرید. بوی بسیار خوبی دارد و هر دو فواید سلامتی یکسانی دارند. چای سبز به دلیل آنتی اکسیدان هایش شناخته شده است که می تواند به همه چیز از مغز و قلب گرفته تا دندان و پوست کمک کند.

نوشیدن چای یاسمن معمولاً تا زمانی که به کافئین حساس نباشید یا کمبود آهن نداشته باشید بی خطر است.

منبع:

greatist

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی