آشپزي و شيريني پزي سبك زندگي نكات مهم آشپزي نگهداري مواد غذايي

فوت و فن های طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

تقویم فارسی اندروید

این روزها دلایل زیادی برای تهیه رب گوجه فرنگی در خانه وجود دارد. قیمت بالا، کیفیت پایی و حتی گاهی کمیاب شدنش در بازار می تواند دلیلی خوبی برای این باشد که خودتان در خانه برای تهیه اش دست به کار شوید. گاهی زیاد آمدن گوجه فرنگی های اضافی و اینکه نمی خواهید اسراف کنید هم مزید بر علت می شود. اگر هیچیک از دلایل بالا هم برایتان اهمیت نداشته باشد، همین که می دانید ربی که در اکثر غذاهایتان استفاده می کنید چگونه و با چه مواد اولیه ای تهیه شده است، می تواند خیال تان را در این آشفته بازار کارخانجات رب سازی راحت کند.

رب گوجه فرنگی

پیش از تهیه رب گوجه فرنگی بهتر است پوست و دانه های گوجه فرنگی را  جدا کنید اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است رب تان کمی تلخ شود. البته این فقط یک نکته است و برخی دیگر این کار را انجام نمی دهند.

تهیه رب گوجه فرنگی بر خلاف تصور عموم بسیار ساده است. کافیست آب زیادی روی گوجه ها بریزید و اجازه دهید به آرامی بپزد تا آبش از بین برود.

تهیه رب گوجه فرنگی کمی زمان بر است اما کاملا ارزشش را دارد. از فصل گوجه فرنگی استفاده کنید و با خرید گوجه های خوشرنگ و ارزان قیمت، برای اعضای خانواده رب گوجه فرنگی درست کنید. به خصوص اینکه در فصل زمستان، گوجه های مرغوب و خوشرنگ پیدا نمی شود.

چه گوجه هایی برای تهیه رب گوجه فرنگی مناسب است؟

رب گوجه فرنگی

اگر باغ یا باغچه دارید، از هر نوع گوجه فرنگی که در محصولات تان به چشم می خورد می توانید برای تهیه رب استفاده کنید اما بهتر است بدانید گوجه هایی که دانه های گوشتی کمتری دارند برای این منظور مناسب ترند زیرا هم زمان کمتری برای پخت می برند و هم رب تان دلچسب تر و غلیظ تر می شود. همچنین گوجه هایی که از نظر شکلی کمی بلند تر هستند از گوجه های پهن و کوتاه برای تهیه رب و سس گوجه انتخاب بهتری هستند.

روش نگهداری رب گوجه فرنگی در طولانی مدت

رب گوجه فرنگی

اگر می خواهید برای زمان زیادی رب گوجه فرنگی را نگهداری کنید، احتمال این که کپک بزند و خراب شود، بسیار است بنابراین می توانید رب را در قالب های یخ بریزید و هر زمان که خواستید یک تکه از آن را برداشته و در غذا، سوپ یا حتی غذای کودک استفاده کنید. بعد از اینکه رب ها در قالب، یخ بستند آنها را در آورده و در یک کیسه پلاستیکی مخصوص فریزر بریزید و نگهداری کنید. بدین شکل فضای زیادی از فریزرتان اشغال نمی شود و همچنین قطعات رب، بوی فریزر را به خود نمی گیرد. بدین شکل می توانید این مکعب های یخی را تا 9 ماه در فریزر نگه داری کنید.

دیگر مصارف رب گوجه فرنگی

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما بسیاری از افراد در سراسر دنیا از رب گوجه فرنگی در وعده صبحانه استفاده می کنند. می توانید آن را به تنهایی یا با کمی پنیر روی نان تست بزنید و نوش جان کنید. این یک میان وعده سریع و راحت هم محسوب می شود برای مواقعی که عجله دارید یا نمی توانید تا حاضر شدن وعده اصلی منتظر بمانید.

رب گوجه فرنگی

مواد لازم :

  • 5 کیلو گرم گوجه فرنگی
  • 3 قاشق غذاخوری نمک دریایی
  • 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • استفاده از کمی جوهر لیمو هم کاملا اختیاریست

رب گوجه فرنگی

طرز تهیه :

1. گوجه فرنگی ها را بشویید و ساقه آنها را جدا کنید سپس همه گوجه ها را به قطعات کوچکتر خرد کنید. تکه های گوجه فرنگی را در مخلوط کن بریزید تا آنها را به سس تبدیل کند.

2. یک دیگ یا آرام پز را روی اجاق گاز بگذارید و گوجه های پوره شده را داخل آن بریزید.

3. در این مرحله با یک قاشق نسوز گوجه ها را بیشتر له کنید و هم بزنید تا پوست و دانه ها جدا شوند و به راحتی آنها را بیرون بیاورید.

4. باقی گوجه ها را هم به آن اضافه کرده و همین کارها را تکرار کنید. در این مرحله می توانید فلفل قرمز یا هر سبزیجاتی که دوست دارید را به رب گوجه فرنگی تان اضافه کنید. استفاده از ادویه و سبزیجات کاملا اختیاری است و اگر دوست ندارید به همان شکل ساده اش درست کنید. افزودن روغن زیتون بکر، طعم فوق العاده ای به رب گوجه فرنگی تان می دهد پس از آن غافل نشوید.

5. گوجه ها را روی حرارت کم بگذارید بپزد و هر چند وقت یک بار هم بزنید و دیگ را تکان دهید تا ته نگیرد. به مرور آب تبخیر شده و رب غلیظ می شود. پخت در مدت طولانی باعث ماندگاری بیشتر رب گوجه فرنگی می شود.

6. اگر بخواهید رب گوجه فرنگی تان را کاراملی کنید باید رب را در سینی فر قرار دهید. البته این مرحله کاملا اختیاریست و می توانید همه آن را به شکل سنتی و روی اجاق گاز تهیه نمایید.

رب گوجه فرنگی

7. هنگامی که رب به آن قوام مطلوب و مورد نظر رسید، نمک را به مواد اضافه کنید. سپس اجازه دهید خنک شود و آن را در ظرف های شیشه ای قرار دهید.

نکته: اگر هنگامی که رب ها را در ظروف شیشه ای قرار دادید، روی سطح آن کمی روغن زیتون بریزید، ماندگاری آنها را افزایش داده اید. بدین شکل نیازی نیست رب ها را در یخچال نگه دارید و تا یک سال قابل نگهداری خواهند شد.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی