خواص مواد غذايي سلامت مطالب اختصاصي

آشنایی با خواص و مضرات گردو

در اين پست از هفت گنج ، خواص و مضرات گردو را برايتان گردآوري كرده ايم. با ما همراه شويد...
تقویم فارسی اندروید

در اين پست از هفت گنج ، خواص و مضرات گردو را برايتان گردآوري كرده ايم. با ما همراه شويد…

خواص و مضرات گردو
خواص و مضرات گردو

گردو از منابع سرشار ویتامین و فسفر است یکی از مواد غذایی که در گروه مغزها قرار می­گیرد. اما آیا جدای از طعم و مزه مطبوع این ماده غذایی به خواص فوق العاده آن توجه کرده­اید؟ این مطلب را بخوانید تا شما هم تایید کنید که هر گردی گردو نیست!

گردو از جمله مواد مغذی است که به دلیل طبیت گرم آن از دوران کهن در تغذیه بسیار مورد توجه بوده اما تحقیقات درباره این ماده مغذی کهن همچنان ادامه دارد .مقدار فسفر موجود در آن با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری می‌کند.

گردو خون ساز و تصفیه کننده خون، درمان کننده بیماری های ریوی ومسکن دل پیچه است مربای گردو، ملین بوده و آپاندیس را تقویت می کند، خوردن آن از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری کرده و خوردن آن با انجیر و موز مقوی حواس و مغز است . چون گردو دارای مس می باشد بنابراین به جذب آهن در بدن کمک می کند گردو از بروز حمله قلبی جلوگیری می‌کند.

خواص و مضرات گردو

ترکیبات شیمیایی :

 مغز گردو دارای چند اسید آلی ، مقدر کمی اسانس ، اگزالات آهک و ویتامینهای A,B,C,D,E می باشد . همچنین مغز گردو دارای مقدر کمی ( 12%) ارسنیک است .برگ درخت گردو دارای 3 درصد اینوژیت ، اسید الاژیک ، اسید گالیک و اسانسی با بوی مخصوص و مقداری پارافین ، تانن ، مواد چرب و املاح معدنی مانندکلسیم ، پتاسیم ، منیزیم، باریم و همچنین کاروتن است .پوسته گوشتدار میوه سبز گردو دارای امولسیون ،قند و اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک ، اسید مالیک ، فسفاتها و اگزالات کلسیم است .عصاره برگ درخت گردو خاصیت میکروب کشی و باکتری کشی درد .

ارزش غذايي گردو:

در صد گرم مغز گردو خام و خشک مواد زیر موجود است:

آب 3/5 گرم
پروتئین 14/8 گرم
مواد چربی 65 گرم
مواد نشاسته ای 13 گرم
کلسیم 100 میلی گرم
فسفر 380 میلی گرم
آهن 3 میلی گرم
سدیم 2 میلی گرم
پتاسیم 50 میلی گرم
ویتامین آ 30 واحد
ویتامین ب 1 0/35 میلی گرم
ویتامین ب 2 0/12 میلی گرم
ویتامین ب 3 1 میلی گرم
ویتامین ث 2 میلی گرم

خواص داروئی گردو :

خواص و مضرات گردو

گردو از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است .

گردو؛ غذاي مغز

گردو را به نام “غذای مغز” نیز می شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا ۳ فراوان آن می باشد. برای درست عمل کردن مغز، به امگا ۳ نیاز داریم.

گردو دوستدار قلب

طبق تحقیقات تازه خوردن گردو بعد از غذا ممکن است باعث کاهش آسیب هایی شود که غذاهای چرب به سرخرگ ها وارد می کنند.گردو غنی از ترکیباتی است که تا حدودی از سفت شدن سرخرگ ها جلوگیری و به حفظ انعطاف پذیری آنها کمک می نماید .

گردو حاوی آرژینین، یک آمینو اسید است که بدن از آن برای تولید اکسید نیتریک استفاده می کند. وجود این ماده برا ی حفظ خاصیت انعطاف پذیری قلب لازم است .

گردو همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و اسید آلفا-لینولئیک (ala)- یک نوع اسید چربی امگا3 نباتی با خواص بهداشتی است. به گفته محققان و کارشناسان تغذیه مصرف بالای این اسید چرب فرد را در برابر حمله قلبی محافظت می‌کند.
به گزارش هلث سنترز، محققان دانشگاه لومالیندا دریافته‌اندکه با افزودن چند گردو به رژیم غذایی روزانه می‌توان از خطر بیماری قلبی کاست.

گردو، داروي ضد سرطان

تحقیقات نشان می دهد اکسیداسیون چربی‌ها در جریان خون به سلامت فرد آسیب می‌زند و منجر به آترواسکلروزیس (‌تصلب شرائین) می‌شود و رژیم حاوی گردو اکسیداسیون لیپیدهای­خون را کاهش می‌دهد. به علاوه گردو حاوی فلاونوئیدی بنام اسید الاژیک است که این ماده می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مسدود کند.

یک مطالعه جدید از محققان در دانشگاه کالیفرنیا دیویس نشان می دهد رژیم غذایی غنی از گردو یا روغن گردو می تواند رشد سرطان پروستات را کند نماید.

آقایان با مصرف روزانه چند عدد گردو می توانند از این سرطان پیشگیری کنند.

همچنین گردو در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مفید است. وجود آنتی اکسیدان‌ها و فیتوسترولها در گردو در کاهش ابتلا به این بیماری مفید است.

مصرف گردو در كاهش وزن

هر اونس گردو شامل سه واحد چربی، چهار گرم پروتئین و دو گرم فیبر است کهکنترل‌ کننده خوبی برای وزن افراد است.

اگر تصمیم گرفته‌اید چند کیلویی لاغر شوید بدانید گردو می‌تواند همیار خوبی برای رسیدن به خوش اندامی باشد. به خاطر این که اگر قبل از غذا یک مشت گردو (30 گرم) میل کنید بدون شک اشتهایی برای پرخوری و به خصوص صرف دسرهای خامه‌ای و غیره نخواهید داشت. در این صورت نه تنها پرخوری نمی‌کنید بلکه کلی فیبر هم نصیبتان می‌شود. به خاطر این که گردو سرشار از فیبر است برای همین سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند. زمانی که فیبرها وارد معده می‌شوند آب را به خود جذب می‌کنند و حجیم می‌شوند. برای همین به این زودی‌ها گرسنه‌تان نمی‌شود.

در یکی از مطالعات در مورد تاثير گردو بر كاهش وزن به مقایسه دو گروه افراد شرکت‌کننده، یک گروه دریافت‌کننده گردو و گروه دوم بدون مصرف گردو پرداخته است. هر دو گروه رژیم کم چربی داشتند و روزانه کالری یکسانی دریافت می‌کردند. در ۶ شش ماه اول پیگیری مطالعه هر دو گروه میزان مشابهی وزن کم کردند اما با طولانی شدن پیگیری در شش ماه دوم مطالعه شرکت‌کنندگان مصرف‌کننده گردو در ادامه کاهش وزن و چربی بدن خود موفق‌تر بودند در حالی که گروه دوم با اینکه رژیم‌شان را ادامه می‌دادند، به ایست وزنی رسیده بودند.

مصرف گردو در يبوست

گردو سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی تأثیر بسیار خوبی روی عملکرد روده‌ها می‌گذارد. در واقع باعث می‌شوند روده ها کار دفع را راحت‌تر انجام دهند.

مصرف گردو در كلسترول بالا

گردو سرشار از «استرول‌های گیاهی» است و برای همین می‌تواند میزان کلسترول بد خون را کاهش دهد. استرول‌های گیاهی دارای یک بافت شیمیایی هستند که به کلسترول نزدیک است. برای همین می‌توانند در روده‌ها کلسترول بد را به خود جذب کنند و میزان آن را کاهش دهند. زمانی که کلسترول بد خون کاهش پیدا می‌کند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند مشکلات عروق کرونری نیز کاهش می‌یابد.

خواص و مضرات گردو

مصرف گردو در بارداري و شيردهي

مصرف گردودر دوران بارداري برای سلامت اعصاب جنین لازم است.

اگر زن حامله روزی یک عدد گردو بخورد پس از زایمان پوست شکمش زیبایی خود را حفظ خواهد کرد.

مادران شيرده در برنامه غذايي خود حتما از گردو استفاده كنند.

فوايد گردو براي پوست

ویتامین B موجود در آن، کاهش دهنده استرس است که در شادابی و حفظ سلامت پوست نقش مهمی دارد. استرس بالا منجر به چین و چروک زود رس می شود. ویتامین های B و E موجود در گردو با رادیکال های آزاد مقابله می کند.
روغن گردو باعث رطوبت پوست می شود. با تغذیه پوست، سلول های سالم تر و باطراوت تر تشکیل می شود.
استفاده منظم از روغن گردوی کمی ولرم برای دور چشم، سیاهی دور چشم را کاهش می دهد. عصاره این روغن، کاهش دهنده پف و آرامش دهنده چشم است.

روغن گردو نیز برای محافظت از پوست و خشکی آن توصیه می‌شود.

فواید گردو برای مو

منبع عالی پتاسیم، اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ است که همه این مواد، تقویت کننده فولیک های مو است.
مصرف منظم روغن گردو از طاسی پیشگیری می کند.
خاصیت مرطوب کننده دارد و در نتیجه ضدشوره است.
از بروز عفونت بر اثر کچلی پیشگیری می کند.

مصرف گردو در ديابت

یك رژیم غذایی روزانه نسبتا كم چرب (یا كمتر از ۳۰ درصد كالری به صورت چربی) كه شامل ۳۰ گرم گردو باشد ، منحنی لیپیدی بیماران دیابت تیپ دو را بهبود می بخشد. گردو حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای اسیدهای چرب اشباع نشده (اسیدهای چرب امگا – سه) است كه مسوول این تاثیرات سودمندند. اسیدهای چرب امگا – سه مقاومت به انسولین را كه یكی از علایم اولیه دیابت تیپ دو است ، بهبود می بخشد.

مفيد در درمان ريفلاكس معده

مصرف روزانه ۲ عدد گردو می‌تواند تاثیر زیادی در تسکین و درمان ریفلاکس معده داشته باشد.

فوايد گردو براي كودكان

مصرف گردو را در رشد فیزیكی كودكان بسيار مفید است.والدین سفره غذایی كودكان را با این ماده غذایی غنی كرده تا مقدار انرژی روزانه‌ لازم بدن كودك خود را فراهم كنند.

خواص و مضرات گردو

ساير فوايد گردو:

  1. گردو خون ساز و تصفیه کننده خون است.
  2. گردو درمان کننده بیماریهای ریوی است.
  3. گردو مسکن دل پیچه است.
  4. اگر از گردو و عسل و مربا درست کنید برای اشخاص لاغر وتقویت و تحریک نیروی جنسی مفید است.
  5. مربای گردو ملین بوده و آپاندیس را تقویت می کند.
  6. خوردن گردو از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند.
  7. خوردن گردو برای تقویت جنسی مفید است.
  8. گردو را با انجیر و موز بخورید مقوی حواس و مغز است.
  9. 50گرم برگ گردو را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت چند دققیه بجوشانید این جوشانده برای شست و شوی زخم ها و التیام انها بسیار مفید است .
  10. چون گردو دارای مس می باشد بنابراین به جذب آهن در بدن کمک می کند.
  11. از دیگر مزایای گردو کمک به بهبود خواب در افراد است، زیرا این ماده غذایی حاوی ملاتونین هورمونی است که باعث تنظیم خواب می‌شود.

فوايد برگ گردو

درمان ورم روده و معده: 15 تا 20 گرم برگ گردو را به مدت ده دقیقه در یك لیتر آب جوش دم كنید، برای ورم معده و روده به عنوان كرم كش 3 فنجان در روز از این دم كرده را بنوشید .

دم کرده برگ درخت گردو برای درمان ورم مفاصل مفید است.

درمان خستگی و ورم : دم كرده 50 گرم برگ گردو در یك لیتر آب را در آب وان بریزید این حمام آرام بخش خستگی است و ورم را بر طرف می كند همچنین در مورد مداوای سرمازدگی و بیماریهای پوستی تجویز میشود.

درمان ورم لثه ولوزه : دم‌كرده فوق را به میزان حجمش با آب رقیق كنید و آن را غرغره كنید تا ورم لثه و لوزه شما درمان شود .

جوشانده برگ درخت گردو درمان کننده سر درد ، سرمازدگی و بیماریهای پوستی است.

دم کرده برگ درخت گردو برای درمان ترشحات زنانه و بیماری سل مفید است.

برگ تازه درخت گردو حشرات موذی مانند بید و ساس را از بین می برد.

شیره قسمت سبز میوه را اگر چند بار روی زگیل بمالید آنرا از بین می برد.

فوايد پوست ميوه و درخت گردو

علاوه برخواصی که مغز گردو دارد پوست درخت و پوست سبز گردو و همچنین برگ درخت گردو به صورت جوشانده خواص بسیاری­دارند­ برگها و پوست آن بخصوص بخاطرماده تلخ وتانن آن­درمداوای بیماری‌های پوستی مفید واقع می‌شوند.

اگر پوست تاز گردو را به دندان و لثه بمالید لثه و دندان را تقویت می کند.

قسمت سبز و تازه میوه گردو را اگر با آب بجوشانید و موهای خود را با آن رنگ کنید رنگ قهوه ای به مو می دهد .

درمان كم خونی : جوشانده برگ یا پوست سبز گردو برابر تجویز فوق درمان كم خونی و ضعف است . 20 تا 30 گرم از پوست سبز گردو یا خشك آن را در یك لیتر آب به مدت یك ربع بجوشانید و صاف كنید و قبل از هر وعده غذا یك فنجان از آن را بنوشید .

نكته:

افراد می‌بایست در نگهداری و خرید این ماده غذایی نكات بهداشتی را رعایت كنند ، چرا كه گردو منبع غذایی غنی از چربی بوده و چربی موجود در آن در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت اكسیده شده و منجر به تغییر در تركیبات و بروز طعم نامطبوع در آن می‌شود. مغز گردو را در ظرف سربسته در داخل فریزر نگاهدری کنید تا کهنه نشود .

هشدارها و مضرات :

  • به هیچ وجه نباید در خوردن گردو افراط و از پنج عدد در روز بیشتر مصرف بشود زیرا برای سلامتی زیان آور است .
  •  با وجود این که چربی‌های موجود در گردو جزو چربی‌های مفید محسوب می‌شوند اما در هر حال این ماده‌ی غذایی چرب است و باید در مصرف آن دچار افراط نشوید.
  • زیاده روی در مصرف گردو ، باعث ورم لوزه و زخم دهان می شود. مخصوصا گردو برای گرم مزاج ها خوب نیست و معمولا بهتر است اینگونه افراد بعد از خوردن گردو دهان خود را بشویند و یا انار ترش و یا کمی سکنجبین یا سرکه بخورند.
  • كسانی‌كه ناراحتی معده و كبد دارند نباید گردو بخورند .
  • كسانی كه دچار حساسیت هستند گردو كمتر مصرف كنند.
  • خوابیدن در زیر درخت گردو به علت صدور فراوان گاز كربنیك در شب خطرناك است.
  • مغز گردو لطیف است و در اثر ماندن کهنه می شود و رنگ آن زرد یا قهو ه ای و طعمش تند می شود و باعث مسمومیت خواهد شد و نباید از آن استفاده شود .

جهت دریافت جدیدترین مطالب هفت گنج از طریق تلگرام،  اینجا کلیک کنید

13 دیدگاه

  • با سلام . دکتر به من گفت گردو واسه کبد خوبه . شما میگید بده ؟؟؟؟؟؟؟

    •  اگر تحت نظر پزشکتون مصرف کنید هیچ اشکالی ندارد. مواردی که در مطلب ذکر شده حالت عمومی دارد.

  • هر ماده غذایی باید با توجه به طبع شما مصرف شود. بنده طبع سرد و مرطوب دارم پس گردو با طبع گرم و خشک برایم عالیست

    • من که واقعا تاثیرش رو دیدم هر موقع معدم ترش می شه یه دونه گردو می خورم مثل آب روی آتیشه

  • بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام خیلی ممنون
    ان شاءالله سربلند باشید

    واقعا خدای عزیز و مهربان رو به خاطر اینهمه نعمتهای مفید و پاکیزه همیشه باید شکر کنیم

13 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی