سلامت سلامت جسمي سلامت جنسي و زناشويي مطالب اختصاصي

روش هاي درمان خانگي عفونت قارچي و خارش واژن در زنان

در اين مقاله از 7 گنج ، به بررسي يكي از شايع ترين مشكلات زنانه ميپردازيم. عفونت قارچي و خارش واژن كه بي ترديد هر زني تجربه اش را دارد. با ما همراه شويد تا با علائم، روشهاي پيشگيري و درمان اين مشكل در خانه آشنا شويد...
تقویم فارسی اندروید

در اين مقاله از 7 گنج ، به بررسي يكي از شايع ترين مشكلات زنانه ميپردازيم. عفونت قارچي و خارش واژن كه بي ترديد هر زني تجربه اش را دارد. با ما همراه شويد تا با علائم، روشهاي پيشگيري و درمان اين مشكل در خانه آشنا شويد…

دكتر زنان

علایم عفونت قارچی واژن شامل موارد زیر می‌باشد:

۱- ترشحات واژن:

یکی از شایع ترین علایم عفونت قارچی، ترشحات سفیدرنگی است که از ناحیه واژن خارج می‌شود. هم چنین ممکن است به رنگ سبز یا زرد هم باشد. مقدار این ترشحات می‌تواند زیاد یا کم باشد.

۲- خارش و سوزش:

ناحیه تناسلی این بانوان معمولا متورم می‌باشد و احساس خارش و سوزش در این ناحیه دارند. سوزش این ناحیه ممکن است شدید شود و شدت سوزش در هنگام رابطه جنسی با همسر و ادرار کردن بسیار بدتر می‌شود.

۳- بوی واژن:

موقع عفونت قارچی، بوی نامطبوعی ایجاد می‌شود. البته بوی نامطبوع واژن و یا ترشحات واژن، در بیماری هایی نظیر واژینوباکتریال نیز دیده می‌شود. آزمایش ترشحات توسط پزشک متخصص، در تشخیص قطعی و دقیق بیماری به پزشک کمک می‌کند.
***تذکر: ترشحات طبیعی واژن در زنان را نباید با عفونت قارچی اشتباه گرفت. ترشحات طبیعی شبیه ترشحات زنان قبل از قاعدگی می‌باشد. اگر در مورد طبیعی یا غیر طبیعی بودن این ترشحات شک دارید، با پزشک خود مشورت نمایید.

عوامل تشدید کننده خارش در ناحیه تناسلی:

1-شستشوی بیش از اندازه با لیف و صابون :

برخی از بیماران بوجود آمدن خارش و یا سوزش و یا هر علامت دیگر در ناحیه تناسلی را به عدم رعایت بهداشت ربط داده و با شستشوی زیاد با صابون و لیف سعی در بر طرف کردن آن می کنند. این کار کاملا اشتباه بوده و منجر به تشدید خارش می شود. شستشو بعد از هر بار ادرار و مدفوع با آب خالی و سپس خشک کردن به آرامی با دستمال کاغذی برای بهداشت ناحیه تناسلی کافیست.

2-پوشیدن لباس تنگ:

پوشیدن لباسهای تنگ، چسبناک بویژه از جنس پلاستیک منجر به تشدید رطوبت شده و ناحیه را برای رشد قارچ مستعد می کند بنابراین توصیه می شود از پوشیدن لباسهای تنگ پرهیز شود.

3-خشک کردن با سشوار:

برخی از بیماران با تصور اینکه رطوبت منجر به رشد قارچ در ناحیه تناسلی می شود، با سشوار اقدام به خشک کردن ناحیه تناسلی می کنند. این کار نیز غلط است. خشک کردن با دستمال کاغذی نرم و به آرامی کفایت میکند.

4-استفاده از کرم های مختلف:

استفاده از کرمهای ضد خارش و ضد قارچ که معمولا بیماران بدون نسخه از داروخانه تهیه می کنند، خود یکی از عوامل اصلی خارش هستند. توصیه می شود حتما برای درمان خارش ناحیه تناسلی به پزشک متخصص مراجعه و تمام کرمهای موضعی را که خود از قبل استفاده می کنید قطع کنید. حداکثر می توان از وازلین خالص( بدون عطر و مواد نگهدارنده )برای تسکین خارش در ناحیه تناسلی استفاده کرد.

5-استفاده از کاندوم و ژلهای روان کننده یا لوبریکانت(درزنان):

اگر دچار خارش مزمن و طولانی مدت ناحیه تناسلی هستید بهتر است از کاندوم استفاده نکنید. همچنین ژلهایی که به عنوان ژلهای روان کننده به فروش می رسند از عوامل مهم ایجاد حساسیت، آلرژی و خارش در ناحیه تناسلی هستند. استفاده از این ژلها حتی برای کسانی که مشکل خارش هم ندارند توصیه نمی شوند.

***تذكر: 

اگر دچار خارش مزمن و طولانی در ناحیه تناسلی می باشید(در زنان) استفاده از تامپون به جای نوار بهداشتی ارجح است.البته این کار حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود. زیرا تامپون نیز عوارض خاص خود را دارد.

داروهای خانگی برای خارش واژن

1- کمپرس سرد 

خارش واژن بخصوص در طول شب میتواند بسیار مشکل باشدو خواب شما را خراب و خستگی و بی حالی بوجود اورد برای متوقف کردن خارش اعمال یخ بطور مستقیم یا کمپری اب سرد در مهبل . این کار می تواند برای شما سخت باشد ولی خواب و استراحت کافی برای شما به ارمغان میاورد.

2- آب و نمک 

نمک کلا خاصیت ضد باکتریایی داره و میتواند باکتریها و قارچها را ازبین ببرد .شستن واژن با اب نمک غلیظ در هر زمان فورا تسکین و از تکثیر بیشتر باکتریها جلوگیری بعمل میاورد .

همچنین شما میتوانید وان  را با اب گرم پرکرده و نصف فنجان نمک بدان اضافه کنید و چمباتمبه بشینید در حین نشستن سعی کنید اب نمک بداخل واژن رفته و باکتریها بطور موثر کشته شوند.

3- سیر 

سیر نیز دارای خواص ضد باکتریایی قوی میباشد.میتواند درد را فورا کاهش دهد و فوت و فن خاصی دارد .

جویدن ۲الی ۳ حبه  در دهان و سپس قراردادن ان در واژن . شاید بوش ناراحت کننده باشه ولی یک سوپرایزره تسکین دهنده است  !

4- ماست 

استفاده از پرو بیوتیکها  به منظور از بین بردن باکتریها کار جدیدی نیست . ماست خالص و خوب درای کشتهایی است که میتواند با افزودن باکتریهای خوب باکتریهای بد رو از بین ببرد . برای درمان خارش نوشیدن ۱ فنجان کشک خالص شیرین نشده هر روز مفید است . ماستهای بز یا گوسفند بهترین درمان میباشد.

راه دیگر استفاده از ماست  قرار دادن ان بطور مستقیم در واژن است . برای این منظور میتوانید ماست اغشته با تامپون یا پنبه بمدت چند ساعت استفاده کنید . ماست منجمد نیز تسکین فوری رو به همراه دارد.

5-  برگ ریحان 

برگ ریحان خاصیت ضد میکروبی- ضد قارچی و ضد باکتری دارد . برگ ریحان را در ۲ فنجان ابجوش گذاشته دم کشیده .بمدت ۲۰ دقیقه تا قوام امده . نوشیدن این اب ۲ بار در روز برای خارش واژن مفید است .

6- برگ رزماری  

برگهای رزماری را بمدت ۱۵ دقیق در اب خیسانده با اب گرم و شستن ناحیه واژن با این داروی گیاهی

7-عسل

مقداری عسل ار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به ناحیه واژن خود بمالید تا علایم بیماری تسکین یابد. سپس عسل را پاک کنید و واژن را به خوبی بشویید.

8-روغن درخت چاي

چند قطره روغن درخت چای را در یک لیوان آب بریزید و سپس تامپون را به این مواد آغشته کنید و وارد ناحیه واژن کنید. اگر این کار را چند روز و روزی سه مرتبه انجام دهید، عفونت قارچی از بین خواهد رفت.

9- زغال اخته و قره قروت

– خوردن زغال اخته و یا آب قره قروت برای از بین بردن عفونت قارچی مناسب می‌باشد.

10- كاهش مصرف شيريني جات

مصرف موادغذایی شیرین و قند و شکر را کاهش دهيد. مصرف قند و شیرینی ها، رشد قارچ ها را سریع تر و بیشتر می‌کند.

11- آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا و ژل آن نيزدر درمان عفونت و رفع خارش موثر است. بدين منظور از يك ساقه آلوئه ورا استفاده كنيد، پوست سبز آنرا جدا كرده و در واژن قرار دهيد. همچنين ميتوانيد مقداري از آنرا رنده كرده و با شهد به دست آمده ناحيه تناسلي را ماساژ دهيد. بهتراست قبل از خواب اینکار را انجام دهيد كه تا صبح اثر كند. مقاديري كه در واژن باقي ميماند خود به خود خارج ميشود و جاي نگراني ندارد ( تجربه كاربران سايت )

12- جوش شيرين

جوش شیرین هم در درمان قارچ واژن مفيد بوده و از خارش و سوزش واژن جلوگيري ميكند. كافي است دو قاشق جوش شیرین را در چند ليتر آب حل كرده و به مدت 20 دقيقه در محلول مورد نظر بنشينيد و سپس با آب شسته و با حوله تميز خود را خشك كنيد.  شست‌وشو با محلول آّب و جوش شیرین محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید هر روز این کار را انجام دهید.

13 -سرکه سیب 

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ بسیار عالی میباشد.برای این کار ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب با اب گرم ترکیب و واژن خود را با این اب دو بار در روز بمدت ۲الی ۳ روز شستشو دهید . سرکه واژن را اسیدی و باکتریها بمدت طولانی نمی تونند در آن رشد کنند .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر با رعایت نکاتي که در بالا گفته شد بهبودی در وضعیتتان ایجاد نشد و همچنان خارش واژن داشتید و یا اگر بهبود حاصل شد اما پس از گذشت چند روز مجدد خارش به سراغتان آمد مشکلتان را با پزشک مطرح کنید.

تذکر:

 عفونت قارچی محدودیتی برای رابطه با همسر ایجاد نمیکند ولی بهتر است تا پایان درمان رابطه برقرار نکنید.

——————————————————————————————————

شایع ترین علل درد زیر شکم خانم ها را اینجا بخوانید:

شایع ترین علل دردهای زیر شکم در خانم ها

——————————————————————————————————

اگر در رابطه جنسی دچار درد میشوید مقاله زیر رابخوانید:

علل درد زنان در رابطه جنسی + راهکارها

——————————————————————————————————

اگر نميدانيد ميزان ترشحات واژن طبيعي است با نه اين مقاله را مطالعه كنيد:

چطور بفهميم ترشحات واژن طبيعي است يا نه ؟

——————————————————————————————————

اگر فقط خارش داريد و ميزان ترشحات افزايش نيافته اين مقاله را مطالعه كنيد:

علل خارش و سوزش واژن در زنان و روش های درمان آن

——————————————————————————————————

مطالب مرتبط:

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج- اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

*** كپي برداري تنها در صورت ذکر نام ولينك فعال به7 گنج مجاز است.

413 دیدگاه

  • سلام من دچار قارچ در واژن و دهانه رحم شدم متاسفانه الان روز اول عادت ماهانه من هستش و امکان استفاده از کرم واژینال کلوتریمازول ندام و فقط میتونم از کرم جلدی کلوتریمازول استفاده کنم ولی خارش و عفونت منو اذیت میکنه شما روشی برای درمان حال حاضر برای من دارین ؟

    • سلام خدمت شما
      در این دوران برای کاهش این مشکل میتونید از دم نوش برگ ریحان استفاده کنید . یا برگهای رزماری را به مدت 15 دقیقه در آب خیسانده و با آب گرم ناحیه واژن رو بشورید .

    • سلام
      نخیر هر ترشحی عفونی نیست . نیاز به تشخیص پزشک و آزمایش داره

  • نگران
    با سلام و عرض ادب
    دختری 30 ساله هستم که مدت 10 روز است بر لباس زیرم لکه های سفید رنگ می بینم و کاهی هنگام شستشو دیده ام که تکه های سفیدی از رحم خارج می شود و در این مدت خارش شدیدی هم در ناحیه رحم داشتم. با سرچ هایی که در اینترنت کردم به این نتیجه رسیدم که عفونت قارچی است. اما در زنان دیده می شود اما من دختر هستم. لطفاً مرا راهنمایی کنید.

    • سلام و احترام .
      هر لکه یا ترشحی نمیتونه قارچ و یا عفونت باشه . شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا مشکلتون رو تشخیص بده ! چنانچه عفونت یا قارچ مشاهده شد ، میتونید از راهکار هایی که ارائه کردیم استفاده کنید

  • سلام خسته نباشید..من دختری 23ساله هستم که ناحیه تناسلی من وکشاله رانم بشدت کدروتیره رنگ شده خواستم بدونم باتوجه ب گفته های عزیزان ممکنه عفونت باشه..؟
    ایا راهکاری داره؟

    • سلام دوست عزیز
      تا اونجایی که اطلاع داریم این مورد به عفونت ربطی نداره ، و عفونت یک مورد درونیه . اگرچه جدیدا این مورد رو مشاهده کردید مراجعه به پزشک توصیه میشه .

  • سلام من دختر 21ساله هستم چند روزه خارش و سوزش خیلی شدیدی در ناحیه تناسلیم گرفتم حتی باسنم و دماغم هم خارش میکنه و ترشح سفید هم دارم ودرصورتی که من ادم حساسی هستم و همه چیز رو رعایت میکنم دوسه روز قبل از پریودم هم همین خارش ها رو دارم تودوران پریود هم تا 4روز خون میاد ولی بعد اون همش قهوه ای هستش و بعضی اوقات وقتی دسشویی دیر برم زیر شکمم درد شدیدی میگیره البته بعضی وقتها ممنون میشم کمکم کنین

    • سلام و احترام
      ترشح سفید عادیه و جای نگرانی نداره ولی اگر مایل به زدر باشه میتونه نشانه هایی از عفونت باشه . در مورد خارش و سوزش راه کار هایی که ارائه دادیم رو حتما انجام بدید ، همچنین میتوانید از برگ ریحان برای درمان خارش واژن استفاده کنید . برگ ریحان دارای خاصیت ضد میکروبی ، ضد قارچی و ضد باکتری دارد . برای این منظور برگ ریحان رو به صورت دم نوش روزانه میل کنید .

  • ببخشید سوالام زیاد شد : الان که تازه پریود شدم میتونم از دودعنبرنسا و یا شستشوی واژن با آب و سرکه سیب یاجوش شیرین یا عسل استفاده کنم؟

    • در این زمان ها نخیر نباید با آب و سرکه شستشو دهید ، چون این مواقع دیواره های رحم خون ریزی داره و جذبش زیاده . بعد از این دوره میتوانید با سرکه سیب و همچنین آب نمک شستشو دهید . آب نمک هم خاصیت ضد قارچی و عفونتی داره که میتونه مفید باشه .

  • من حدودا از یه ماه پیش خارش گرفتم ولی قسمت بیرون واژنم بود نه داخل یکی دوهفته پیش این خارشها خوب شدن ولی ترشحاتم به مرور زردرنگ و خیلی زیادشدن.جوری که لباس زیرمو عوض می کردم دوسه ساعت بعد روش لکه های زرد که وقتی خشک میشدن مایل به قهواه ای میشدمیفتادو من مجبورمیشدم مدام عوضش کنم. بوی نامطبوع هم اصلا نداره. الان من دقیقا مشکلم چیه؟راستی دوسه ماه پیش هم عفونت قارچی و زخم دهانه رحم داشتم که بادارو و پمادواژینال کاملا خوب شد.

    • ترشح اگه سفید رنگ باشه عادیه ولی اگه مایل به زرد باشه ، درواقع همون نشانه های عفونت هستش که راه های درمانش رو خدمتتون عرض کردیم . واژینال هم اگه تحت نظر پزشک باشه خوبه و مشکلی نیست .

  • سلام کلامیدیا که به یکی از کاربرها گفتید چه مشکلی هستش؟من تا حالا فکرمی کردم اسم دیگرعفونت واژن کلامیدیاست؟
    سوال دومم هم پیرو اون کاربری هست که گفتن خودارضایی انجام میدن. من متاهل هستم ولی اصلا بادخول ارضا نمیشم تنها راهش اینه که همسرم با دستشون کلیتوریس رو مالش بدن و تحریک کنن.آیا این روش هم خودارضایی محسوب میشه؟و اون آسیب ها و فشارهارو روی بدنم وارد میکنه؟

    • سلام و احترام
      کلامیدیا که میفرمایید یکی از شایع ترین عفونت باکتریایی مقاربتی می باشد که قابل درمان است .
      در مورد سوال دومتون ، نخیر این عمل خود ارضایی محسوب نمیشه .

  • سلام من دوسه روزه عفونت و خارش دارم اگنکات بهداشتی ام رعایت میکنم ولی نمیدونم چرا عفونت گرفتم از یه طرفم میترسم عز روشها استفاده کنم بنظرتون چه کنم اگه مطمنین جواب میده بگین انجام بدم

    • سلام دوست عزیز
      جای نگرانی نیست میتوانید از این راهکار ها استفاده کنید .

  • سلام من دختری نوجوان هستم مدتی است که موقع ادرار سوزش شدید دارم به نظر شما به خاطر عفونته یا دلیل دیگه ایی داره ؟باید به پزشک مراجعه کنم؟

    • سلام ، مطالب سایت رو مطالعه کنید و حتما برای معالجه بهتر به دکتر مراجعه کنید

  • با سلام
    میخوام تجربه خودم رو در این زمینه در اختیارتون بذارم.
    من با توجه به رعایت نکات بهداشتی اما وقتی مجبور بشم از توالت عمومی استفاده کنم، یا مدام شرط بپوشم دچار عفونت میشم.
    پارسال دچار عفونت قارچی شدید شدم، با ترشحات پنیری ، سوزش و خارش شدید و التهاب و قرمزی شدید واژن.
    جایی بودم که دسترسی به دکتر نداشتم، تو نت که سرچ کردم این راهکارهای خونگی رو دیدم، و از عسل و سرکه سیب برایدرمان استفاده کردم واقعا نتیجه ش عالی بود.
    عسل رو هم به ناحیه خارجی میمالیدم و هم از تانپونگ آغشته به عسل استفاده کردم.
    همچنین از سرکه سیب به صورت شستشوی خارجی و دوش استفاده کردم.
    در لحظه استفاده از سرکه سوزش رو چتدین برابر و غیر قابل تحمل میکرد اما بعد از چند ثانیه سوزش و درد رو آروم میکرد.
    یه نکته دیگه هم لازمه بگم اگر از دستمال توالت برای خشک کردن خودتون استفاده میکنید حتما این کار رو با دقت انجام بدید چون در صورت پاره شدن ممکنه داخله واژن بشه و این مورد هم میتونه امل عفونت قارچی بشه.

    • سلام من دختر20تهران هستم دو ماهی هست عقد کردم قبل عقدم چن بار عفونت گرفتم ب دکترم مراجعه کردم الان دوباره سوزش خیلی کم ولی خارش دارم هرکاریم میکنم یه هفته خوب میشه دوباره شروع میشه چیکارکنم خسته شدم دیگه

    • سلام دوست عزیز
      نکات و راهکار هایی که در این پست اشاره کرده ایم رو انجام دهید ، مشکلتون انشالله که به میزان چشم گیری بهبود خواهد یافت .

  • یه تجربه خوب دارم. به علت استفاده از پد های بهداشتی دچار حساسیت شدم و خارش گرفتم. به پیشنهاد کسی گفت که توی توالت با شیلنگ آب، آب گرمو در حالی که کمی بدنتونو میسوزونه رو ناحیه بگیرین و چند دقیقه ادامه بدین این کارو خیلییی زود تاثیرشو میبینید. من بعد از 2 دفعه تکرار حدود 80 درصد خارشم کاهش پیدا کرد در طی 3 4 ساعت در صورتی که چندین روز باهاش درگیر بودم

  • وترشحات طبیعی هست و بوی بدهم ندارد از بس ذارو و پماد استفاده کردم و خوب نشدم خسته شدم و نزدیکی هم ماهی 1 بار با همسرم دارم لطفا راهنمایی کنید ممنون

    • بهنوش عزیز بایت مشکلتون بسیار متاسفم با توجه به علائمی که گفتید مشکلتون میتونه یکی از گزینه های عفونت مجاری ادراری ، ولوودینی Vulvodynia یا کلامیدیا و سوزاک باشه ، درباره این گزینه ها تحقیق کنید و علائمتون رو تطبیق بدید و مجددا برای درمان به متخصص مراجعه کنید. ان شاء الله که مشکلتون حل بشه

  • من 31 ساله هستم و در دهانه وازنم احساس سوزش شدید دارم و زیر شکمم درد شدید دارمتمام دکتر ها رو رفتم زنان اورولوزیست اول التهاب مثانه تشخیص دادن و قرص افلوکساسین فنازوپریدینو دیسیکلومین خوب شدمولی بعد از چند ماه دوباره سوزش ودرد زیر شکم دارم سونو گرافی و پاپ اسمیر هم رفتم ازمایش کشت ادرا و خون هم دادم اما توی خونم و ادرارم هیچ گونه باکتری یا قارچی دیده نشده حتی ازمایش ایدز هم دادم هیچی نبودهو دکتر زنان گفت که خیلی کم عفونت رحم داری ولی در ازمایش پاپ هیچی نشانهای از عفونت رحمنبود و دکتر زنان گفت به اورولوزیست مراجعه کن .گاهی خارش در لبه های وازن دارم و سوزش در وروذی وازن

  • باعرض سلام خسته نباشید
    من در زمانه پریودی خارش دهانه واژن شدید گرفتم با توجه به پریود بودنم به دکتر مراجعه نکردم چطوری میشه درمانش کرد خواهشا هرچه سریعتر جواب بدهید.

    • خارش زمان پریود میتونه به خاطر استفاده از نوار بهداشتی باشه… تنها راه اینه که بهداشت واژن رو در این دوره رعایت کنید

413 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی