سلامت سلامت جسمي سلامت جنسي و زناشويي مطالب اختصاصي

روش هاي درمان خانگي عفونت قارچي و خارش واژن در زنان

در اين مقاله از 7 گنج ، به بررسي يكي از شايع ترين مشكلات زنانه ميپردازيم. عفونت قارچي و خارش واژن كه بي ترديد هر زني تجربه اش را دارد. با ما همراه شويد تا با علائم، روشهاي پيشگيري و درمان اين مشكل در خانه آشنا شويد...
تقویم فارسی اندروید

در اين مقاله از 7 گنج ، به بررسي يكي از شايع ترين مشكلات زنانه ميپردازيم. عفونت قارچي و خارش واژن كه بي ترديد هر زني تجربه اش را دارد. با ما همراه شويد تا با علائم، روشهاي پيشگيري و درمان اين مشكل در خانه آشنا شويد…

دكتر زنان

علایم عفونت قارچی واژن شامل موارد زیر می‌باشد:

۱- ترشحات واژن:

یکی از شایع ترین علایم عفونت قارچی، ترشحات سفیدرنگی است که از ناحیه واژن خارج می‌شود. هم چنین ممکن است به رنگ سبز یا زرد هم باشد. مقدار این ترشحات می‌تواند زیاد یا کم باشد.

۲- خارش و سوزش:

ناحیه تناسلی این بانوان معمولا متورم می‌باشد و احساس خارش و سوزش در این ناحیه دارند. سوزش این ناحیه ممکن است شدید شود و شدت سوزش در هنگام رابطه جنسی با همسر و ادرار کردن بسیار بدتر می‌شود.

۳- بوی واژن:

موقع عفونت قارچی، بوی نامطبوعی ایجاد می‌شود. البته بوی نامطبوع واژن و یا ترشحات واژن، در بیماری هایی نظیر واژینوباکتریال نیز دیده می‌شود. آزمایش ترشحات توسط پزشک متخصص، در تشخیص قطعی و دقیق بیماری به پزشک کمک می‌کند.
***تذکر: ترشحات طبیعی واژن در زنان را نباید با عفونت قارچی اشتباه گرفت. ترشحات طبیعی شبیه ترشحات زنان قبل از قاعدگی می‌باشد. اگر در مورد طبیعی یا غیر طبیعی بودن این ترشحات شک دارید، با پزشک خود مشورت نمایید.

عوامل تشدید کننده خارش در ناحیه تناسلی:

1-شستشوی بیش از اندازه با لیف و صابون :

برخی از بیماران بوجود آمدن خارش و یا سوزش و یا هر علامت دیگر در ناحیه تناسلی را به عدم رعایت بهداشت ربط داده و با شستشوی زیاد با صابون و لیف سعی در بر طرف کردن آن می کنند. این کار کاملا اشتباه بوده و منجر به تشدید خارش می شود. شستشو بعد از هر بار ادرار و مدفوع با آب خالی و سپس خشک کردن به آرامی با دستمال کاغذی برای بهداشت ناحیه تناسلی کافیست.

2-پوشیدن لباس تنگ:

پوشیدن لباسهای تنگ، چسبناک بویژه از جنس پلاستیک منجر به تشدید رطوبت شده و ناحیه را برای رشد قارچ مستعد می کند بنابراین توصیه می شود از پوشیدن لباسهای تنگ پرهیز شود.

3-خشک کردن با سشوار:

برخی از بیماران با تصور اینکه رطوبت منجر به رشد قارچ در ناحیه تناسلی می شود، با سشوار اقدام به خشک کردن ناحیه تناسلی می کنند. این کار نیز غلط است. خشک کردن با دستمال کاغذی نرم و به آرامی کفایت میکند.

4-استفاده از کرم های مختلف:

استفاده از کرمهای ضد خارش و ضد قارچ که معمولا بیماران بدون نسخه از داروخانه تهیه می کنند، خود یکی از عوامل اصلی خارش هستند. توصیه می شود حتما برای درمان خارش ناحیه تناسلی به پزشک متخصص مراجعه و تمام کرمهای موضعی را که خود از قبل استفاده می کنید قطع کنید. حداکثر می توان از وازلین خالص( بدون عطر و مواد نگهدارنده )برای تسکین خارش در ناحیه تناسلی استفاده کرد.

5-استفاده از کاندوم و ژلهای روان کننده یا لوبریکانت(درزنان):

اگر دچار خارش مزمن و طولانی مدت ناحیه تناسلی هستید بهتر است از کاندوم استفاده نکنید. همچنین ژلهایی که به عنوان ژلهای روان کننده به فروش می رسند از عوامل مهم ایجاد حساسیت، آلرژی و خارش در ناحیه تناسلی هستند. استفاده از این ژلها حتی برای کسانی که مشکل خارش هم ندارند توصیه نمی شوند.

***تذكر: 

اگر دچار خارش مزمن و طولانی در ناحیه تناسلی می باشید(در زنان) استفاده از تامپون به جای نوار بهداشتی ارجح است.البته این کار حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود. زیرا تامپون نیز عوارض خاص خود را دارد.

داروهای خانگی برای خارش واژن

1- کمپرس سرد 

خارش واژن بخصوص در طول شب میتواند بسیار مشکل باشدو خواب شما را خراب و خستگی و بی حالی بوجود اورد برای متوقف کردن خارش اعمال یخ بطور مستقیم یا کمپری اب سرد در مهبل . این کار می تواند برای شما سخت باشد ولی خواب و استراحت کافی برای شما به ارمغان میاورد.

2- آب و نمک 

نمک کلا خاصیت ضد باکتریایی داره و میتواند باکتریها و قارچها را ازبین ببرد .شستن واژن با اب نمک غلیظ در هر زمان فورا تسکین و از تکثیر بیشتر باکتریها جلوگیری بعمل میاورد .

همچنین شما میتوانید وان  را با اب گرم پرکرده و نصف فنجان نمک بدان اضافه کنید و چمباتمبه بشینید در حین نشستن سعی کنید اب نمک بداخل واژن رفته و باکتریها بطور موثر کشته شوند.

3- سیر 

سیر نیز دارای خواص ضد باکتریایی قوی میباشد.میتواند درد را فورا کاهش دهد و فوت و فن خاصی دارد .

جویدن ۲الی ۳ حبه  در دهان و سپس قراردادن ان در واژن . شاید بوش ناراحت کننده باشه ولی یک سوپرایزره تسکین دهنده است  !

4- ماست 

استفاده از پرو بیوتیکها  به منظور از بین بردن باکتریها کار جدیدی نیست . ماست خالص و خوب درای کشتهایی است که میتواند با افزودن باکتریهای خوب باکتریهای بد رو از بین ببرد . برای درمان خارش نوشیدن ۱ فنجان کشک خالص شیرین نشده هر روز مفید است . ماستهای بز یا گوسفند بهترین درمان میباشد.

راه دیگر استفاده از ماست  قرار دادن ان بطور مستقیم در واژن است . برای این منظور میتوانید ماست اغشته با تامپون یا پنبه بمدت چند ساعت استفاده کنید . ماست منجمد نیز تسکین فوری رو به همراه دارد.

5-  برگ ریحان 

برگ ریحان خاصیت ضد میکروبی- ضد قارچی و ضد باکتری دارد . برگ ریحان را در ۲ فنجان ابجوش گذاشته دم کشیده .بمدت ۲۰ دقیقه تا قوام امده . نوشیدن این اب ۲ بار در روز برای خارش واژن مفید است .

6- برگ رزماری  

برگهای رزماری را بمدت ۱۵ دقیق در اب خیسانده با اب گرم و شستن ناحیه واژن با این داروی گیاهی

7-عسل

مقداری عسل ار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به ناحیه واژن خود بمالید تا علایم بیماری تسکین یابد. سپس عسل را پاک کنید و واژن را به خوبی بشویید.

8-روغن درخت چاي

چند قطره روغن درخت چای را در یک لیوان آب بریزید و سپس تامپون را به این مواد آغشته کنید و وارد ناحیه واژن کنید. اگر این کار را چند روز و روزی سه مرتبه انجام دهید، عفونت قارچی از بین خواهد رفت.

9- زغال اخته و قره قروت

– خوردن زغال اخته و یا آب قره قروت برای از بین بردن عفونت قارچی مناسب می‌باشد.

10- كاهش مصرف شيريني جات

مصرف موادغذایی شیرین و قند و شکر را کاهش دهيد. مصرف قند و شیرینی ها، رشد قارچ ها را سریع تر و بیشتر می‌کند.

11- آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا و ژل آن نيزدر درمان عفونت و رفع خارش موثر است. بدين منظور از يك ساقه آلوئه ورا استفاده كنيد، پوست سبز آنرا جدا كرده و در واژن قرار دهيد. همچنين ميتوانيد مقداري از آنرا رنده كرده و با شهد به دست آمده ناحيه تناسلي را ماساژ دهيد. بهتراست قبل از خواب اینکار را انجام دهيد كه تا صبح اثر كند. مقاديري كه در واژن باقي ميماند خود به خود خارج ميشود و جاي نگراني ندارد ( تجربه كاربران سايت )

12- جوش شيرين

جوش شیرین هم در درمان قارچ واژن مفيد بوده و از خارش و سوزش واژن جلوگيري ميكند. كافي است دو قاشق جوش شیرین را در چند ليتر آب حل كرده و به مدت 20 دقيقه در محلول مورد نظر بنشينيد و سپس با آب شسته و با حوله تميز خود را خشك كنيد.  شست‌وشو با محلول آّب و جوش شیرین محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید هر روز این کار را انجام دهید.

13 -سرکه سیب 

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ بسیار عالی میباشد.برای این کار ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب با اب گرم ترکیب و واژن خود را با این اب دو بار در روز بمدت ۲الی ۳ روز شستشو دهید . سرکه واژن را اسیدی و باکتریها بمدت طولانی نمی تونند در آن رشد کنند .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر با رعایت نکاتي که در بالا گفته شد بهبودی در وضعیتتان ایجاد نشد و همچنان خارش واژن داشتید و یا اگر بهبود حاصل شد اما پس از گذشت چند روز مجدد خارش به سراغتان آمد مشکلتان را با پزشک مطرح کنید.

تذکر:

 عفونت قارچی محدودیتی برای رابطه با همسر ایجاد نمیکند ولی بهتر است تا پایان درمان رابطه برقرار نکنید.

——————————————————————————————————

شایع ترین علل درد زیر شکم خانم ها را اینجا بخوانید:

شایع ترین علل دردهای زیر شکم در خانم ها

——————————————————————————————————

اگر در رابطه جنسی دچار درد میشوید مقاله زیر رابخوانید:

علل درد زنان در رابطه جنسی + راهکارها

——————————————————————————————————

اگر نميدانيد ميزان ترشحات واژن طبيعي است با نه اين مقاله را مطالعه كنيد:

چطور بفهميم ترشحات واژن طبيعي است يا نه ؟

——————————————————————————————————

اگر فقط خارش داريد و ميزان ترشحات افزايش نيافته اين مقاله را مطالعه كنيد:

علل خارش و سوزش واژن در زنان و روش های درمان آن

——————————————————————————————————

مطالب مرتبط:

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج- اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

*** كپي برداري تنها در صورت ذکر نام ولينك فعال به7 گنج مجاز است.

413 دیدگاه

  • دکترجان سلام.الان چهارمین بار هست که به دکتر مراجعه میکنم برای ترشحات پنیری که دارم نه سوزش و خارش دارم نه بو میده نه درد دارم فقط حین رابطه جنسی با همسرم متوجه این ترشحات میشم که باعث سوزش همسرم هم میشود
    دکتر پمادکلوتریمازول داد خوب شدم اما بعد که برای چکاپ رفتم دوباره یه عفونت کم داشتم که دکتر بمن پماد لکورکس داد اون که اصلا خوب نکرد از درمان خانگی سرکه هم استفاده میکنم اما …
    قاعدگی بسیار منظمی هم دارم خداروشکر
    نظافت و بهداشت غردی رو هم رعایت میکنیم
    اما دیگه خسته شدم نمیشه که همش پماد استفاده کرد من میخوام باردار بشم میترسم عوارض داشته باشه
    لطفا کمکم کنید خیلی ناراحتم

  • سلام دکتر جان
    من الان چهارمین بار که به دکتر مراجعه میکنم فقط ترشحات سفید وپنیری دارم سوزش ندارم در حین رابطه جنسی این ترشحات رو میبینم که باعث سوزش در همسرم میشود.پماد کلوتریمازول استفاده کردم خیلی خوب شدم امابعدش دوباره عفونت کم پیدا کردم که دکتر بمن پماد لکورس داد اون که اصلا خوب نکرد درد و سوزش ندارم بسیار قاعدگی منظمی هم دارم خداروشکر اما ترشحات پنیری از من دور نمیشه خسته شدم تا کی باید از پماد استفاده کنم من میخوام باردار بشم میگم عوارضی نداشته باشه این پمادا محلول سرکه رو هم استفاده میکنم اما… کمکم کنید خیلی ناراحتم

  • با سلام و تشکر از سایت خوبتون.
    آیا استفاده از این روش ها برای دختران هم مناسبه؟ یعنی ضرری نمیرسونه؟
    و یه سوال دیگه اینکه استفاده از دستمال دستشویی واقعا مفیده؟

  • دستتون درد نکنه خیلی ممنون این راهکارهارو حتما امتحان میکنم فقط یک سوال دیگه حالا که ژل لوبریکانت رو کنار میذاریم برای خشکی واژن از چه چیزی استفاده کنیم تا کارایی لازم رو داشته باشه

    • می تونید از کرم های بهداشتی استفاده کنید .

  • همچنین از موقع ازدواج هم ۲ ساله توسط همسرم با مالش دادن کلیتوریس وتحریک کردن ارضا میشم آیا این هم میتونه تاثیرگذار باشه یا نه

    • اگر غیر بهداشتی باشه میتونه تاثیر گذار باشه

  • البته یادم رفت بگم دکتر میگفت احتمالا قارچ یا عفونت باشه حالا موندم که علتش چیست آیا ژله لوبریکانت هم میتونه تاثیر داشته باشه اما یک سال و نیم به خوبی ازش استفاده کردم خوب بود الان اینطوری شدم اگر هم از ژل باشه الان ۳ماهه ازش استفاده نکردم به جز دو یا سه بار چون رابطه جنسی نداشتیم پس چرا خوب نشد حالا چیکار کنم چه چیزی توصیه میکنید

    • جواب کامل رو در نظر قبلی ارسال کردیم

  • سلام خدمت شما من دختر ۲۱ساله هستم میخواستم بگم که من الان۲ ساله ازدواج کردم و در اوایل که با همسرم نزدیکی داشتم درد و سوزش و خشکی واژنم نمیگذاشت رابطه خوبی با همسرم داشته باشم بعدش از ژله لوبریکانت استفاده کردیم یکم بهتر شدم واژنم هم دیگه خشک نمیشد ولی باز هم مواقعی که رابطه زیاد به طول می انجامید باز هم درد و سوزش پیدا میکردم اما فرداش خوب میشد ولی الان ۴ ماهه درد شدید و سوزش و خارش بسیار زیادی در قسمت داخلی و بیرونی واژن دارم و موقع ادرار هم سوزش شدید دارم گاهی هم ترشحات سفید رنگ میبینم دو سه بار دکتر رفتم قرص فلوکونازول و ژلهای تریپل سولفا و کلوتریمازول استفاده کردم اما هیچگونه تاثیری نداشتن الان ۴ ماهه با همسرم رابطه نداشتیم هر موقع هم که خواستیم رابطه ایجاد کنیم درد نذاشته لطفا یه راهنمایی بکنین خیلی اذیت میشیم کم کم همسرم هم نسبت به من بی احساس شده

    • سلام دوست عزیز
      شما مبتلا به عفونت یا قارچ واژن شده اید و دلیلش هم استفاده از ژل ها یا دیگر موارد غیر بهداشتی میتونه باشه . درد و خارش و همچنین سوزش هنگام ادرار همگی مربوط به عفونت می باشد که دکترتون هم تشخصیص داده . شما باید در مرحله اول بهداشت رو کاملا رعایت کنید . سپس پیشنهاد می کنم روزی یکبار در آب نمک نشسته و خود را شستشو دهید ، همچنین روزی یک بار در وسط روز دمنوش برگ ریحان میل کرده . میتوانید 2 روز یک بار عسل در ناحیه واژن مالیده و بگذارید تا 15 دقیقه بماند و سپس بشورید . همچنین از پوشیدن لباس های تنگ ، استفاده از ژل لوبریکانت و عوامل تشدید کننده این مورد کاملا خودداری فرمایید

  • سلام
    متاهل هستم.هفته پیش همراه بیمارم تو بیمارستان بودم.بهداشت فردیم خوبه و مواظبم.البته قبل از بیمارستان خارش اندکی داشتم.حالا که یک هفته از اون مدت ماندن تو بیمارستان می گذره‌ابتدا خارش شدید گرفتم بعد احساس بوی بد شبیه به ماهی که قبلا هم گرفته بودم و با تشخیص پزشک وبا تزریقات به مهبل بهتر شده بودم٬بعد هم سوزش ادرار گرفتم و حالا تورم و درد شدید واژن گرفتم.در ضمن همه اینا طی یک روز اتفاق افتاده که متاسفانه تعطیلات اخر هفته هم …
    از زیر زانوم هم تا مچ پام شروع به خارش کرد و متورم شد.
    ضمنا ترشحات مهبلیم هم آبکی با دونه های سفید هست که مقداری بدبوست.
    خواهش می کنم راهنماییم کنید تا شنبه من چه روشی رو انجام بدم که درد شدید و لعنتیشو بتونم تحمل کنم

    • سلام دوست عزیز
      نگرانی وجود نداره و تقریبا بیشتر خانم ها با این مشکل مواجه هستند . فقط این مشکل باید روند چند روزه خودش رو طی کنه تا به صورت کامل از بین بره . در این مدت شما باید بهداشت رو رعایت کرده و از راهکار هایی که در این مقاله ذکر کرده ایم ( مانند آب نمک ) استفاده کنید و از عوامل تشدید کننده کاملا جلوگیری کنید . ترشحات هم مربوط میشن به همین عفونت که با رعایت نکات گفته شده همشون برطرف خواهند شد .

  • سلام…دختری ۱۸ ساله هستم…به خاطر درد شدید پریود دکتر به من قرص ld داد که مصرف کردم…دوره پریوده من منظم بود که با خوردن این قرص عقب افتاد من به خاطر اینکه تو این دوره که قرص‌میخوردم لکه بینی داشتم به همین خاطر از نوار بهداشتی استفاده میکردم…حالا که پریود شدم خارش شدید گرفتم و به خاطر خاروندن احساس میکنم واژنم حساس شده…وقتی دستشویی میرم میسوزه…این خارش علتش میتونه چی باشه…؟این خارش یه جورایی باعث درد کلیتوریسم شده…حدوده ۲ ماه پیشم خارش شدید‌گرفته بودم که با قرص حل شد…الان که تو دوره پریودم هستم چه جوری می تونم این خارش رو رفع کنم؟

    • سلام
      در این دوره نباید از آب نمک یا سرکه استفاده کنید . هم میتونید منتظر بمانید تا این دوره تمام شود اگر خارش ادامه داشت روزی یکبار در آب نمک بمانید تا این مورد برطرف شود . همچنین در دوران خارش واژن ( ناحیه تناسلی ) برای کاهش درد و خارش استفاده از دمنوش برگ ریحان پیشنهاد می شود .

    • بله شلوار تنگ هم میتونه تاثیر گذار باشه

  • ممنون از راهنمايتون ميخواستم ببينم با دست قارچ هايى كه تو واژنش هست يعنى ديگه معلومه كه بايد كنده بشه اگه اين كارو بكنه قارچ ها هم كمرت ميشن??????????????????

    • نخیر قارچ یا عفونت خیلی مسئله حساسی هست که باید تحت نظر پزشک کاملا برطرف بشن .

  • منم سلام دارم ولي من خودم قبل از ازدواج يه بار قارچ گرفتم در واژهارو ميسوزه و جرم هاي سفيد رنگ غليظ در واژنش هست بعد ميخواستم ببينم اگه دخترم يكروزدرميون در تشت پر از جوش شيرين بشينه خوبه

    • آب نمک برای شما پیشنهاد میشه ، به مدت یک هفته هر روز ادامه بدید .

    • ببخشيد اما آب نمك دخترم رو به عادت ماهانه مبتلا نميشه
      ميشه توى جوش شيرين بشينه

    • متاسفانه درباره جوش شیرین اطلاعاتی نداریم ولی می تونید از دم نوش برگ ریحان هم استفاده کنید . پیشنهاد می کنم حضوری به دکتر مراجعه کرده و راه های درمان ساده رو از دکتر جویا شوید .

  • دكتر جان سلام من يه دختر ١٢ساله دارم كه هنوز عادت نشده و قارچ واژن گرفتن خيلي سوزش داره و واژنش هم سرخ شده ميترسم از مواد بالا استفاده كنه عادت بشه براي همين يه روز در موين جوش شيرين استفاده ميكنه لطفاً راهنماييم كنين از بس كه درد داره گريه ميكنه

    • سلام و احترام
      دوست عزیز شما ابتدا حتما باید خضوری به دکتر مراجعه کنید چون احتمال داره قارچ یا عفونت نباشه . چون تنها خارش نمیتونه نشانه ای از این موارد باشه . میتوانید از دمنوش هایی که معرفی کرده ایم استفاده کنید ولی حتما به دکتر مراجعه کنید تا بیماری رو تشخیص بده

  • یعنی روز دوسه بار تا دوهفته بشینم توی اب نمک خوب میشم؟بعد یه سوال دیگه من چندماه پیش واسه عفونتم رفتم دکتر معاینم کرد گفت شما که چیزی نداری ؟!!!!دیگه روم نشد بپرسم منظورش ازاین حرف چی بود بعد یه سرنگ که زن ها استفاده میکنن برای عفونت بهم داد . اخه من دخترهستم ازدواج نکردم قبلشم گفتم من دخترم. نمیدونم چرا اینو بهم داد اخه!!!

    • باید دلیلش رو از دکتری که مراجعه کرده اید بپرسید . آب نمک و سرکه میتونه برای شما خیلی مفید باشه ، همچنین میتوانید از دمنوش برگ ریحان نیز استفاده کنید . حتما این راهکار هارو امتحان کنید

413 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی