آشپزي و شيريني پزي سبك زندگي مطالب اختصاصي

آشنايي با طرز تهيه شربت آلبالو + نكات مهم

شربت آلبالو، يكي از شربت هاي بسيار پر طرفدار در فصل تابستان است. با ما همراه شويد تا با طرز تهيه و نكات مهم در تهيه اين شربت خوشمزه آشنا شويد...
تقویم فارسی اندروید
شربت آلبالو، يكي از شربت هاي بسيار پر طرفدار در فصل تابستان است. با ما همراه شويد تا با طرز تهيه و نكات مهم در تهيه اين شربت خوشمزه آشنا شويد…

شربت آلبالو - 7ganj.ir

مواد لازم:

  •  آلبالو:    1 كيلوگرم
  • شكر:     2كيلوگرم
  • آب:       1 ليوان
  • وانيل:  يك قاشق چايخوري ( در صورت تمايل)

طرز تهيه :

آلبالو ها را شسته و پاك كنيد. بهتر است هسته هاي آلبالو را هم جدا كنيد براي جدا كردن هسته ها هم ميتوانيد از دستگاه هسته گير آلبالو استفاده كنيد و هم با دو انگشت شصت و سبابه به سمت سوراخ (محل اتصال دم به آلبالو) آن به هسته فشار وارد كنيد، به راحتي هسته از آن جدا ميشود.

آلبالو هاي هسته گرفته را بين 24 تا 48 ساعت در شكر بخوابانيد و در يخچال نگهداري كنيد، بهتر است از ظرف يا قابلمه لعابي استفاده كنيد.

آب را اضافه كنيد و قابلمه را با شعله پخش كن روي حرارت بگذاريد.

شعله را خيلي كم نكنيد چون رنگ شربت تيره ميشود، و همين طور شعله را خيلي زياد نكنيد چون به سرعت ميسوزد و قهوه اي رنگ ميشود.

بايستي حواستان به شربت باشد و هم بزنيد تا شكر در شربت كاملا حل شود. بعد از حل شدن به مدت 10 الي 15 دقيقه روي حرارت بماند تا قوام آيد.

از يك صافي استفاده كنيد و آب شربت را در شيشه يا بطري نگهداري كنيد. در ضمن آلبالو ها را در شربت فشار ندهيد چون از شفافيت رنگ شربت مي كاهد.

نكات مهم در تهيه شربت آلبالو:

  • بطور کلی هرگونه شربتي را بهتر است در ظرف لعابی تهیه کنیم
  • شربت آلبالو را اگر با آلبالوي اول فصل که هنوز خيلي رسيده نيست، درست کنيم رنگ آن سرخ تند مي شود و مزه اش قدري ترش خواهد بود. با آلبالوي رسيده، رنگ شربت آلبالويي پخته و ترشي آن کمتر خواهد بود. اگر دم آلبالو را نگيريم شربت ما عطر دم آلبالو را جذب مي کند ولي پس از چند ماه رنگ آن به رنگ چاي مايل مي شود.
  • اگر آلبالو ها ترش بود کمی بیشتر شکر بریزید.
  • به شربت آلبالو غالباً وانيل مي زنند ولي بهتر است، اول شربت را بدون وانيل درست کنيد و يک ليوان آن را با آب و يخ بنوشيد، اگر عطر خود آلبالو به نظرتان کافي نيامد وانيل به آن اضافه کنيد.
  • از آلبالوي باقي مانده در شربت آلبالو مي توانيد مرباي آلبالو درست کنيد.
  • برای تزیین پارچ شربت می توانید آلبالو های تازه و هسته گرفته شده را حلقه حلقه کنید و همراه یخ داخل پارچ بریزید.

سوالات رايج در تهيه مربا و شربت:

● کپک زدن و ترش شدن مربا و شربت

این حالت در صورتی در مربا و شربت به وجود می آید که مربا یا شربت به حد کافی قوام نیامده باشد. اگر در یکی دو روز اول متوجه رقیق شدن شربت یا مربا شدید آن را دوباره بجوشانید تا قوام بیاید.

● شکرک زدن مربا و شربت

این حالت در زمانی به وجود می آید که شربت و مربا با حرارت تند جوشیده باشد و آب آن سریع تبخیر شده باشد. در چنین حالتی کمی آب جوش اضافه کنید و شربت را دوباره بجوشانید یا ممکن است میزان شیرینی شربت یا مربا زیاد باشد که بهتر است برای مرباها و شربت هایشیرین از کمی آبلیموی تازه استفاده شود.

● شفاف شدن شربت ها

برای شفاف شدن شربت ها و جرم گیری آن ها می توان از یک عدد سفیده تخم مرغ استفاده کرد به طوری که وقتی شربت در حال جوش است سفیده را اضافه ولی مخلوط نمی کنیم. سفیده جرم شکر را می گیرد و تیره می شود در نتیجه شربت شفاف می شود. سپس سفیده را از شربت بیرون می آوریم.

طرز تهیه مرباي آلبالو را در اینجا بخوانید

خواص و مضرات آلبالو را در اینجا بخوانید

 

گردآوری و تنظیم: گروه ۷ گنج

www.7ganj.ir

 

31 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید من وانیل به شربت و مربام زدم و عطرش خیلی زیاد شده چجوری میتونم بو و عطرش رو کم کنم

  • سلام
    یکم آلبالو خریدم نتونستم چند روز درستشون کنم به نظر شما واسه مربا بهتره یا شربت یا لواشک یا فریزشون‌کنم؟

  • سلام این شربت چقدر ماندگاری داره؟یعنی چه مدت میشه تو یخچال نگهداری کرد؟

  • سلام من البالو ابشو گرفتم کرمای ریزی روش داشت از صافی رد کردم گرفته شده میشه خورد یا باید درو بریزم

    • سلام.ماباغ آلبالو داریم.خوردنش مشکلی نداره، اما از این به بعد هروقت آلبالو میگیرید، قبل از هرکاری، دمشون رو بگیریدبعد، داخل یه ظرف مقداری یخ و آب خنک بریزید و آلبالو ها رو داخلش بذارید.بعد از چندساعت، هر چی کرم داخلشونه میاد روی آب. کرمها رو خالی میکنیدوراحت آلبالو ها رو استفاده کنید..

  • برای درست کردن بعضی مرباها مثل البالو توت فرنکی زرشک… باید زمان جوشیدن رو به حداقل رساند بعنی به محض اینکه مربا قوام امد ( دانه های شکر در کف قابلمه نماندو یا در قاشق نماند) زیر مربا را خاموش کرداین باعث میشود مربا خوش رنگ شود

31 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی