تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

انرژی مثبت روانشناسي و سلامت روان روانشناسی سبك زندگي موفقيت در زندگي

۸ نکته کلیدی برای حفظ نگرش مثبت و کنترل افکار

loading...

حفظ یک نگرش مثبت هدفیست که گاهی فراموش شده و بدین ترتیب الگوهای تفکر منفی باعث بروز مشکلات در زندگی روزمره ما می شوند. نگرانی در مورد بسیاری از عوامل استرس زا که ما اغلب در معرض آن هستیم و یا حتی فکر کردن درباره اشتباهات گذشته، می توانند موجب نگرانی بیشتر در رابطه با آینده شوند. تجزیه و تحلیل بیش از حد این جزئیات ما را از زندگی در حال حاضر منع می کنند. اگر بیش از حد به این موارد فکر می کنید بهتر است برای کنترل افکار خود به روانشناس مراجعه نمایید زیرا تفکر زیادی به سلامت کلی شما لطمه وارد می کند. همچنین فکر کردن زیاد بر عملکرد مغز شما نیز تاثیر گذاشته و موجب افسردگی و اضطراب می شود. در اینجا برخی از نکات کلیدی را معرفی خواهیم کرد که به شما در کنترل افکار کمک می کنند. این مقاله نتیجه تجربیات شخصی و تحقیقات روانشناختی است و می تواند توصیه های مفیدی در رابطه با کنترل افکار در بر داشته باشد.

نگرش مثبت و کنترل افکار

۱. پذیرش مشکل

این اولین قدم است و باید مشکل را درک کنید. وقتی که شما به جای کنترل افکار مدام به آینده فکر می کنید یعنی دچار مشکل هستید. اگر در این مورد تردید دارید از اطرافیان تان بپرسید و بخواهید که با شما رو راست باشند.

۲. بخشیدن خود

پس از پذیرفتن مشکل سعی کنید خودتان را ببخشید. هنگامی که یک رویداد بد اتفاق می افتد شما مدام به آینده نامعلوم تان فکر می کنید یا خود را به خاطر اشتباهاتی که منجر به آن رویداد شده سرزنش خواهید کرد. اما اگر شما مشکل خود را بپذیرید و خود را ببخشید می توانید به کنترل افکارتان نظم بیشتری داده و برای حل آن مشکل راه حل مناسبی بیابید.

۳. کمتر صحبت کردن

افراد زمانی که احساس نگرانی و اضطراب دارند بیشتر صحبت می کنند. گاهی اوقات ممکن است این کار کمک کننده باشد اما در اغلب موارد باعث بدتر شدن وضعیت می شود. وقتی شما صحبت می کنید فقط باعث می شود ناراحت تر از قبل باشید. پس در نتیجه هورمون استرس در بدن تان افزایش پیدا کرده و احساسات منفی تان بیشتر می شود.

۴. تنفس بیشتر

تنفس بیشتر به ویژه در هنگام بروز مشکلات و روند کنترل افکار به شما آرامش می دهد. روش تنفس را بدین شکل امتحان کنید. روی زمین دراز کشیده و برای دو ثانیه نفس را در سینه حبس کنید سپس به مدت چهار ثانیه نفس را از دهان بیرون دهید. این کار می تواند CO2 را به جریان خون شما افزوده و سیستم آدرنال شما را آرام کند. به مدت ده دقیقه این کار را انجام دهید تا زمانی که افکار منفی در ذهن تان کاهش پیدا کند.

۵. مشغول کردن خود

پس از تنفس کردن و حفظ آرامش سعی کنید به جای صحبت کردن بیهوده خود را به یک کار فیزیکی مشغول کنید. پیاده روی، شنا، یوگا، ورزش، بازی با کودکان و یا حیوانات خانگی می توانند سهم زیادی در کنترل افکار داشته باشند. علاوه بر این هر فعالیتی که مغز شما را تحریک کند نیز در این رابطه مفید است. فعالیت هایی مثل بازی های فکری، نقاشی، هنر، دوخت و دوز، یادگیری زبان و غیره شاید چندان فیزیکی نباشند اما روی منحرف کردن ذهن بسیار تاثیر گذارند.

۶. تمرین ذهنی

مبارزه در زندگی یکی از بزرگترین مسائل بشر محسوب می شود. شما از طریق مدیتیشن می توانید بر کنترل افکار تمرکز کنید و از گذشته و آینده جدا شوید. به کمک تمرینات ذهنی می توانید احساسات منفی را کنار گذاشته و ذهن تان را پاک کنید. تکنیک های مدیتیشن بسیار مفید هستند و شما می توانید با کمک گرفتن از متخصص بر ذهن خود تسلط پیدا کنید.

۷. تسلیم شدن به جهان

اینکه ما بتوانیم تمامی حوادث زندگی خود را تحت سلطه درآوریم امری غیر ممکن است. کنترل تمامی مسائل زندگی به دلیل محال بودنش تنها می تواند استرس بیشتری بر ما وارد کند. جهان همیشه از ما جلوتر است و ما قادر نیستیم از همه چیز مراقبت کنیم. بنابراین باید به جای شنا کردن در مسیر مخالف، خود را تسلیم کنیم. این می تواند موجب صلح و آشتی ما با جهان شده و اعتماد به نفس بیشری برایمان به دنبال بیاورد. باور داشته باشید که هر چیز خوبی در زمان مناسبش برایتان رخ خواهد داد.

۸. به یاد داشته باشید که افکار شما به واقعیت تبدیل می شوند.

شما نمی توانید دنیا را کنترل کنید اما با کنترل آگاهانه ذهن تان نقش مهمی در ایجاد واقعیت ایفا خواهید کرد. نباید در مورد چیز خاصی نگران باشید زیرا فکر کردن زیادی به آن موجب واقعی شدنش خواهد شد. اندیشه های شما قدرت بسیار زیادی دارند و به این رویداد قانون جذب گفته می شود. اگر شما مدام به از دست دادن شغل تان فکر کنید، باعث می شود شغل تان را از دست بدهید. همین امر درباره سلامتی شما نیز صدق می کند. برای همین توصیه می شود که به مسائل مثبت فکر کنید تا اتفاقات مثبتی در زندگی تان رخ دهد.

loading...