روانشناسی سبك زندگي

چگونه گوش دادن همدلانه می تواند ارتباطات عمیق تری را در زندگی شما ایجاد کند

تقویم فارسی اندروید

مهارت های ارتباطی بلوک های سازنده روابط خوب هستند، از تعامل موفق در محل کار گرفته تا ارتباط با نزدیک ترین عزیزانمان. اینکه چه می گوییم و چگونه می گوییم حیاتی است اما گوش دادن یکی از جنبه های پازل ارتباطی است که به همان اندازه اهمیت دارد. نه فقط گوش دادن برای شنیدن، بلکه گوش دادن برای فهمیدن به روشی که باعث می شود دیگران احساس کنند دیده شده و شنیده می شوند، مهارتی که به عنوان گوش دادن همدلانه شناخته می شود.

گوش دادن همدلانه

گوش دادن همدلانه ریشه در شفقت دارد که چیزی بسیار بیشتر از گوش دادن به سخنان افراد است. این مهارت قدرتمند بر درک احساسات و معنای پشت آنچه مردم می گویند (و همچنین آنچه ممکن است نگویند) تمرکز دارد.

پروفسور کارل ناسار، توضیح می دهد: “گوش دادن همدلانه یک هنر است. این هنر گوش دادن به دیگران است به گونه ای که آنها احساس کنند واقعاً شنیده می شوند، عمیقاً درک می شوند و واقعاً مورد توجه قرار می گیرند.” «وقتی با همدلی گوش می‌ دهید، به کسی هدیه می‌ دهید، هدیه‌ ای که دیده می‌ شود و هدیه‌ ای که احساس می‌ کند درک شده است.»

همه چیز در مورد ایجاد ارتباطات، ارتباط با افراد به عنوان افرادی با نیازها، احساسات، نظرات و تجربیات منحصر به فرد است. روابط زمانی قوی تر می شوند که احساس شود شنیده می شوند و درک می شوند. این به ایجاد اعتماد و ایجاد فضای امن برای ارتباط و درک معتبر کمک می کند.

در یک نگاه

هر چند وقت یکبار به آنچه مردم می گویند گوش می کنیم بدون اینکه واقعاً عمیق تر بفهمیم منظور آنها چیست؟ یا فقط گوش کنیم تا بدانیم نوبت ما کی است که صحبت کنیم؟

گوش دادن همدلانه می تواند ارتباط شما را با دیگران وسعت بخشد و ارتباطات نزدیک تر و روابط معنادارتری ایجاد کند. به جای گوش دادن برای پاسخ دادن، مهم گوش دادن برای فهمیدن است.

با باز نگه داشتن ذهن و نزدیک شدن به مکالمات با همدلی و کنجکاوی، می‌ توانید درباره دیدگاه‌ ها و تجربیات دیگران اطلاعات بیشتری کسب کنید و دنیایی از ارتباطات عمیق‌ تر و معنادارتر را باز کنید.

فواید گوش دادن همدلانه

دکتر کلسی لاتیمر، توضیح می دهد: “گوش دادن همدلانه احتمالاً یکی از قدرتمندترین تجربیاتی است که یک فرد می تواند ارائه یا دریافت کند. مفهوم واقعی شنیده شدن به ما احساس عمیقی می دهد که ما به عنوان یک فرد مهم هستیم.”

تبدیل شدن به یک شنونده همدل تر، مزایای زیادی دارد.

مردم را بیشتر درک خواهید کرد

وقتی با هدف درک دیدگاه‌ ها، تجربیات و احساسات دیگران گوش می‌ دهیم، می‌ توانیم قدردانی و درک بیشتری از اینکه آنها از کجا می‌ آیند و آنچه را که می‌ خواهند منتقل کنند ایجاد کنیم.

راه‌ های بهتری برای حل تعارض‌ ها پیدا خواهید کرد

گوش دادن همدلانه به تسهیل گفتگوها کمک می کند تا تعارضات را به روش های رضایت بخشی حل کنند. تمرکز بر احساسات و عواطف پشت آنچه مردم می گویند، تفاوت های ظریف بیشتری را به آنچه آنها به صورت شفاهی می گویند اضافه می کند.

به احتمال زیاد نشانه هایی را که ممکن است در غیر این صورت از دست داده باشید، دریافت می کنید که می تواند ارتباطات نادرست و سیگنال های مختلط را کاهش دهد.

روابط قوی تری خواهید داشت

نشان دادن همدلی با دیگران باعث ایجاد رابطه و اعتماد بیشتر می‌ شود. افراد احساس راحتی می‌ کنند تا احساس خود را به اشتراک بگذارند، مکالمات معتبرتر و ارتباطات عمیق‌ تری در روابط شخصی و حرفه‌ ای ایجاد کنند.

شما ارتباطات عمیق تری ایجاد خواهید کرد

ناسار خاطرنشان می‌ کند که گوش دادن همدلانه مستلزم آن است که حواس‌ پرتی‌ ها را از بین ببریم و روی افراد دیگر تمرکز کنیم، مهارتی که می‌ تواند به ما کمک کند با دیگران و دنیای اطرافمان ارتباط بیشتری داشته باشیم.

او می‌ گوید: «ما در دنیایی زندگی می‌ کنیم که به نظر می‌ رسد همه چیز و همه اطرافیان ما با سرعتی سرسام‌ آور حرکت می‌ کنند و از کاری به کار دیگر با عجله عبور می‌ کنند.»

خیلی وقت‌ ها، وقتی یک لحظه مکث می‌ کنیم، در نهایت گوشی‌ هایمان را برمی‌ داریم تا در فضای مجازی پیمایش کنیم یا به برخی اعلان‌ ها پاسخ دهیم. این چرخه ای است که ما را مشغول نگه می دارد اما همچنین ما را از ایجاد ارتباطات انسانی معنادار منحرف می کند.

گوش دادن همدلانه از ما می‌ خواهد سرعت خود را کم کنیم، زیرا گوش دادن به صحبت‌ های کسی، واقعاً گوش دادن به او، مستلزم آن است که ما آنقدر سرعت خود را کم کنیم تا توجه کامل خود را به او جلب کنیم.

چگونه گوش دادن همدلانه را نشان می دهید؟

وقتی با همدلی گوش می دهید، فقط سعی نمی کنید محتوای آنچه گفته شده را بفهمید تا بتوانید پاسخ دهید. در مکالمات، گوش دادن با همدلی می تواند به دیگران کمک کند تا احساس کنند مورد استقبال، امنیت و شنیده شدن قرار می گیرند. وقتی مردم احساس راحتی می‌ کنند، راحت‌ تر می‌ توانند آزادانه و آشکارا ابراز نظر کنند.

به سیگنال های ظریف توجه کنید

وقتی به گوش دادن همدلانه مشغول می شوید، نه تنها به کلماتی که مردم می گویند، بلکه به زبان بدن، لحن صدا و تغییرات ظریف در حالات چهره آنها نیز توجه می کنید. چنین نشانه هابی می تواند به آنچه مردم می گویند تفاوت های ظریف اضافه کند تا بتوانید منظور و احساس آنها را بهتر تفسیر کنید.

سعی کنید چیزها را از دید آنها ببینید

گوش دادن همدلانه به معنای تلاش برای درک دیدگاه طرف مقابل است. این بدان معناست که خود را به جای آنها تصور کنید، با کفش آنها راه بروید و احساس کنید که آنها چه احساسی دارند. این رادار احساسی خود را در نظر بگیرید که به شما امکان می دهد سیگنال های گفته شده و ناگفته را دریافت کنید.

یادآوری موقعیت‌ های مشابه از زندگی خود می‌ تواند به شما کمک کند خود را جای آنها بگذارید.

ناسار پیشنهاد می‌ کند: «موقعیتی را تصور کنید که زمانی در آن قرار داشتید، موقعیتی شبیه به موقعیتی که به آن گوش می‌ دهید». “اجازه دهید احساس کنید حضور در آنجا چگونه بود و به خود بگویید این همان چیزی است که به احتمال زیاد شخصی که به او گوش می دهید نیز همین احساس را دارد.”

در لحظه حضور داشته باشید

نگران این نباشید که چگونه پاسخ می دهید یا چه استدلالی ارائه می دهید. تمرکز بر حضور کامل در گفتگو می تواند یک گفتگوی صمیمانه ایجاد کند. مجدداً به مکالماتی که در گذشته داشته اید فکر کنید – چه احساسی به شما دست داد وقتی کسی به شما گوش نمی داد یا به طور کامل درگیر مکالمه ای بود که برای شما مهم بود؟ پس به طور کامل حضور داشته باشید.

احساسات آنها را تأیید کنید

بدون قضاوت در مورد آنچه که طرف مقابل می گوید یا حرف او را قطع کردن برای اضافه کردن نظر خود، گوش دهید. علاقه و همدلی خود را از طریق حالات صورت و زبان بدن خود منتقل کنید. از نشانه های غیرکلامی مانند تکان دادن سر، لبخند و حالات صورت برای نشان دادن تشویق و درک استفاده کنید.

در مورد آنچه آنها می گویند فکر کنید

هنگامی که ما به طور تأملی گوش می دهیم، بیشتر گوش می دهیم تا پاسخ دهیم. وقتی صحبت می کنیم، آنچه گفته شده را دوباره بیان می کنیم یا احساسات گوینده را تأیید می کنیم.

به عنوان مثال، ممکن است چیزی شبیه این بگویید: “پس طبق آنچه می گویید…” یا “می توانم بفهمم که چقدر ناراحت کننده است.” هدف منعکس کردن است اما نه در میان گذاشتن سوالات یا نظرات.

صبور و محترم باشید

سعی نکنید کاری کنید طرف مقابل با عجله صحبت کند. به آنها اجازه دهید با سرعت خودشان صحبت کنند و تشخیص دهند که اگر چیزی سخت را به اشتراک بگذارند، ممکن است چالش برانگیز باشد.

لاتیمر توضیح می دهد: “گوش دادن همدلانه به این معنا نیست که ما نیاز به توافق داریم.”

حتی اگر با آنچه آنها می گویند موافق نیستید، مطمئن شوید که از بیان قضاوت خودداری می کنید. به یاد داشته باشید که تجربه زندگی هر فرد با تجربه شما متفاوت است. فقط به این دلیل که شما همان چیز را تجربه نکرده اید به این معنی نیست که آنها هم تجربه نکرده اند.

چهار مهارت گوش دادن همدلانه چیست؟

گوش دادن همدلانه شامل مهارت های مختلفی است. چنین توانایی هایی را می توان به طور تقریبی به چهار جزء اصلی دسته بندی کرد:

گوش دادن فعال

گوش دادن فعال بخش مهمی از شنونده همدل بودن است. هدف از گوش دادن فعال این است که نه تنها به کلماتی که مردم می گویند، بلکه درک واقعی معنی و مقاصد پشت سر آنها نیز گوش دهیم.

جنبه های مهم گوش دادن فعال شامل حضور کامل، استفاده از زبان بدن خوب و دادن نشانه های کلامی برای انتقال علاقه شماست.

پاسخ انعکاسی

وقتی به طور تأملی گوش می‌ دهیم، آنچه را که طرف مقابل می‌ گوید را بازنویسی یا خلاصه می‌ کنیم تا مطمئن شویم که منظور آنها را واقعاً درک می‌ کنیم. به‌ جای فرضیات، به آنچه گفته‌ اند بازمی‌ اندیشیم تا نشان دهیم که گوش می‌ دهیم و معنای آنها را تأیید می‌ کنیم.

ممکن است از عباراتی مانند “اجازه دهید مطمئن شوم که این را درست فهمیده ام…” یا “پس منظور شما این است که…” استفاده کنید.

یکدلی

همدلی چیزی فراتر از ابراز همدردی است. این شامل تنظیم واقعی احساسات و تجربیات دیگران و تصور کردن خود در جای اوست. وقتی با همدلی گوش می‌دهیم، به مردم نشان می‌دهیم که واقعاً به آنچه می‌گویند می‌فهمیم و واقعاً برایمان مهم است.

سیگنال های غیر کلامی

ارتباط غیرکلامی ما نقشی حیاتی در گوش دادن همدلانه ایفا می کند.

این تجربه گوش دادن اغلب بیشتر با بیان غیرکلامی خم شدن، نشان دادن علاقه واقعی بدون حواس پرتی و درخواست بیشتر در صورت لزوم احساس می شود. “من تو را می شنوم” چیزی است که بسیاری از مردم به شنیدنش نیاز دارند.

تماس چشمی خوب نشان دهنده علاقه و درک است. حالت خوشامدگویی و حالات صورت دوستانه می تواند به طرف مقابل کمک کند تا احساس راحتی و امنیت را به اشتراک بگذارد.

هر چهار مورد از این مهارت ها به ایجاد محیطی از اعتماد، ایمنی، حمایت و درک کمک می کند. مردم احساس می کنند آنچه می گویند ارزش دارد و احساسات آنها واقعا شنیده می شود.

نمونه هایی از آنچه گوش دادن همدلانه به نظر می رسد

در نظر گرفتن چند نمونه از چیزهایی که ممکن است برای نشان دادن حمایت و همدلی هنگام گوش دادن به دیگران بگویید، می تواند مفید باشد. از این عبارات می توان برای انتقال جنبه های مختلف گوش دادن همدلانه استفاده کرد.

برای تأیید احساسات مردم، خوب است بگویید:

  • آنچه شما احساس می کنید کاملاً درست است.
  • این قابل درک است که شما چنین احساسی داشته باشید.
  • من می توانم ببینم که چرا این واقعاً چالش برانگیز است.
  • این واقعا سخت به نظر می رسد.

برای تأمل در مورد آنچه مردم می گویند:

  • اگر درست متوجه شده باشم، آنچه شما می گویید این است که…
  • اجازه بده مطمئن شوم من این را درست فهمیدم. منظورت اینه که…
  • به عبارت دیگر، شما می گویید که …

برای تشویق آنها به اشتراک گذاری بیشتر، خوب است بگویید:

  • من واقعاً علاقه مند هستم که احساسات شما را در این مورد بشنوم.
  • تا زمانی که لازم داری، من اینجا هستم تا گوش کنم.
  • لطفاً نظرات خود را در این مورد به من بگویید.

برای نشان دادن همدلی و درک، بهتر است بگویید:

  • به نظر می رسد که شما با چیزهای زیادی درگیر هستید.
  • من برای تو اینجا هستم.
  • من می خواهم بفهمم که تو چه حالی داری.
  • از اینکه در این مورد به من اعتماد کردید متشکرم.
  • متأسفم که تو با آن سروکار دارید.
  • اگر این اتفاق برای من بیفتد، همین احساس را دارم.

برای نشان دادن حمایت، بهتر است بگویید:

  • شما در این کار تنها نیستید، من اینجا هستم تا از شما حمایت کنم.
  • من می خواهم به هر طریقی که می توانم از شما حمایت کنم.
  • ما با هم از آن عبور خواهیم کرد.

این نوع عبارات به نشان دادن همدلی، اعتبار بخشیدن به احساسات گوینده و ایجاد فضای حمایتی کمک می کند که در آن افراد احساس امنیت کنند تا افکار و احساسات خود را به اشتراک بگذارند. شما باید پاسخ هایی را انتخاب کنید که مختص موقعیت و نیازهای فرد باشد.

نکاتی برای توسعه مهارت های گوش دادن همدلانه

وقتی با دقت، نگرانی و ذهن باز به صحبت‌ های مردم گوش می‌ دهیم، می‌ توانیم درک بیشتر و روابط نزدیک‌ تر را تقویت کنیم. در اینجا چند نکته برای تقویت توانایی گوش دادن همدلانه وجود دارد:

رها کردن قضاوت ها را تمرین کنید

با ذهنی باز به گفتگو بپردازید. اگر واکنش منفی نشان می دهید یا می خواهید با نظرات خود مداخله کنید، سعی کنید آن افکار و قضاوت ها را کنار بگذارید.

البته، گاهی گفتن آن آسان تر از انجام آن است. همه ما هر روز قضاوت می کنیم. برای رها کردن این نوع بررسی و پذیرش افراد همانگونه که هستند، باید تلاش کرد. تمرین مهربانی و همدلی می تواند پادزهر قدرتمندی برای احساس قضاوت باشد.

وقتی وسوسه می‌ شوید که قضاوت کنید، سعی کنید آن را با کنجکاوی جایگزین کنید. به جای تعجب از این که چگونه یک فرد می تواند چنین فکر کند، از خود بپرسید چرا ممکن است چنین احساسی داشته باشد. کنجکاو شدن در مورد انگیزه ها و تجربیات آنها می تواند عمق و جزئیات بیشتری را به درک شما اضافه کند.

هدف از گوش دادن همدلانه درک دیدگاه طرف مقابل است. اگر افکار آنها را با اظهار نظر خود خفه کنید، آنها احتمالاً خاموش می شوند و دیگر چیزی را با شما به اشتراک نمی گذارند.

حتی اگر شما با آنها موافق نیستید یا اگر تجربه آنها با شما متفاوت است، به این معنی نیست که از اعتبار کمتری برخوردار است. برای نشان دادن اینکه به مردم اهمیت می دهید نیازی به موافقت با آنها یا تأیید اعمال آنها نیست. شما فقط باید مایل به گوش دادن باشید.

مراقبه محبت آمیز را امتحان کنید

مراقبه محبت آمیز شکل خاصی از مراقبه است که می تواند به تقویت حس ارتباط و پذیرش بیشتر دیگران کمک کند.

این تمرینی است که با دیدن خود با شفقت کامل شروع می شود و سپس تمرکز خود را به سمت سایر افراد زندگی خود تغییر می دهد.
تحقیقات نشان داده است که تمرین مراقبه محبت آمیز می تواند به افراد کمک کند تا در مورد دیگران بیشتر بخشنده شوند. همچنین همدلی و پردازش عاطفی را در مغز بهبود می بخشد.

افرادی که در این نوع میانجیگری شرکت می کنند، بیشتر دلسوز، کمک کننده و همدل هستند. یک مطالعه نشان داد که می تواند به کاهش تعصب ضمنی علیه گروه های اقلیت انگ زده نیز کمک کند.

در حالی که ممکن است کمی زمان ببرد و تمرین آن طول بکشد، افزودن مراقبه محبت آمیز به روتین معمول مراقبت از خود ممکن است به شما کمک کند شنونده همدل تری شوید.

صبر را تمرین کنید

برای اینکه شنونده ای همدل باشید، باید شنونده صبور بودن را نیز تمرین کنید. ممکن است طول بکشد تا کسی به اصل مطلب برسد یا احساسات خود را در قالب کلمات بیان کند.

نشستن در سکوت و منتظر ماندن آنها برای صحبت با شرایط خود همیشه آسان نیست. ممکن است وسوسه شوید که سکوت را با افکار خود یا تلاش برای حل مشکلات خود پر کنید.

وقتی این کار را انجام می دهید، طرف مقابل احساس می کند که عجله دارد یا طرد شده است. در حالی که عادت کردن به آن دشوار است، آگاهانه آن لحظات سکوت را در آغوش بگیرید. اجازه دهید افکار خود را جمع کنند و تشویق شما را به روش های دیگری مانند زبان بدن یا حالات چهره نشان دهند.

به یاد داشته باشید که مکث به معنای تمام شدن مکالمه نیست. این فقط به این معنی است که آنها قبل از حرکت به جلو به یک لحظه فکر کردن نیاز دارند.

بدانید چگونه پاسخ دهید

البته مکالمه فراتر از گوش دادن است. هنگامی که شخصی حرف خود را گفت و نوبت شماست که صحبت کنید، به یاد داشته باشید که در مورد آنچه گفته است فکر کنید. می‌ توانید با پرسیدن سؤالات باز، تشویق آن‌ ها به اشتراک‌ گذاری بیشتر، یا ارائه نظرات شفاف‌ کننده برای کمک به بهبود درک خود، گفتگو را ادامه دهید.

پس از پایان گفتگو، به آنها بگویید که چقدر از آنها برای به اشتراک گذاشتن افکار خود با شما قدردانی می کنید. به آنها یادآوری کنید که به آنها اهمیت می دهید و برای حمایت از آنها، هم اکنون و هم در آینده، آنجا خواهید بود. با برنامه ریزی برای صحبت دوباره به زودی می توانید ارتباط را قوی تر کنید.

ناسار پیشنهاد می‌ کند که کلید موفقیت این است که مطمئن شوید این کلمات از ته دل می‌ آیند و نشان می‌ دهند که درک می‌ کنید و به آن اهمیت می‌ دهید. به گفته او، این همان چیزی است که گوش دادن همدلانه را به ابزار ارتباطی قدرتمندی تبدیل می کند.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی