روانشناسی سبك زندگي

آیا نسل Z افسرده تر است؟

تقویم فارسی اندروید

اعضای نسل Z – گروهی از افرادی که بعد از سال 1996 و قبل از سال 2013 متولد شده‌ اند – در کنار افزایش خشونت، گزارش‌ های آزار و اذیت جنسی و تجاوز جنسی و نگرانی‌ های مربوط به تغییرات آب و هوایی رشد می‌ کنند.

نسل Z

همه‌ گیری کووید-19 هم زندگی روزمره و هم برنامه‌ های بلند مدت آن‌ ها را مختل کرده است و نسل زدی ها به طور فزاینده‌ ای در مورد امور مالی، دسترسی به مراقبت‌ های بهداشتی و حتی دولت خود نامطمئن هستند.

با این حال، نسل Z نیز بیشتر از نسل های قبلی به دنبال کمک برای افسردگی، استرس و اضطراب خود هستند که می تواند به آنها در مدیریت استرس های مشترک و شخصی کمک کند.

این مقاله به دلایل احتمالی افسردگی در نسل Z می پردازد و راه هایی را که می توانند به دنبال کمک باشند، مورد بحث قرار می دهد.

بر اساس یک مطالعه در سال 2019 منتشر شده در مجله روانشناسی غیرطبیعی، بین سال های 2009 و 2017 میزان افسردگی بیش از موارد زیر افزایش یافته است:

  • 47 درصد در میان نوجوانان 12 تا 13 ساله
  • 60 درصد در میان نوجوانان 14 تا 17 ساله
  • 46 درصد در میان جوانان 18 تا 21 ساله

نسل Z نیز از مبارزه آگاه هستند. یک نظرسنجی در سال 2018 از نوجوانان 13 تا 17 ساله گزارش می دهد که 70 درصد از پاسخ دهندگان اضطراب و افسردگی را به عنوان “مشکل اصلی” در میان همسالان خود می بینند.

یکی دیگر از مطالعات سال 2019 گزارش می دهد که میزان خودکشی به چنین آماری رسیده است:

  • نوجوانان 15 تا 19 ساله، از 8 در 100000 در سال 2000 به 11.8 در 100000 در سال 2017.
  • جوانان 20 تا 24 ساله، از 12.5 در هر 100000 در سال 2000 به 17 در هر 100000 در سال 2017.

با این حال، نویسندگان خاطرنشان می کنند که این مطالعه به دلیل عدم دقت گاه به گاه در گواهی فوت (به عنوان مثال، مصرف بیش از حد عمدی مواد افیونی که به عنوان تصادفی ثبت شده است) محدود است.

چرا نسل Z ممکن است افسرده تر باشد؟

در حالی که کودکان، نوجوانان و بزرگسالان Gen Z با بسیاری از استرس‌ های مشابه نسل‌ های قبل از خود مواجه می‌ شوند، این امکان وجود دارد که نسخه شدیدتری را تجربه کنند، به‌ ویژه با توجه به تعداد بی‌ شمار اخبار و رسانه‌ های اجتماعی.

به عنوان مثال، نسل Z در مدت زمان نسبتاً کوتاهی شاهد خشونت فراوان بوده است.

دهه‌ های پس از حملات 11 سپتامبر به مرکز تجارت جهانی نیویورک در سال 2001 چندین حمله تروریستی بزرگ‌ تر از جمله حملات بوستون، لندن، پاریس و مادرید را به همراه داشت. جای تعجب نیست که نگرانی عمومی در مورد تروریسم از اواسط دهه 1990 افزایش یافته است. این مورد در خاورمیانه حتی بیشتر است.

علاوه بر این، حوادث تیراندازی فعال از سال 2000 افزایش یافته است. در آمریکا، این تعداد از 1 حادثه در سال 2000 به 30 حادثه در سال 2017 افزایش یافته است و اکثر این تیراندازی ها در مکان های عمومی آسیب پذیر مانند مدارس، مشاغل تجاری و فضاهای باز رخ داده است. در سال 2018، نظرسنجی سالانه استرس در آمریکا (APA) انجمن روانشناسی آمریکا (APA) گزارش داد که 75 درصد از جوانان نسل Z که مورد بررسی قرار گرفتند اظهار داشتند که تیراندازی های دسته جمعی منبع مهم استرس هستند.

با توجه به مسائل عمده در اخبار ملی، همان نظرسنجی بیان می‌ کند که به طور کلی، نسل Z‌ های بیشتری نسبت به بزرگسالان در مورد موارد زیر تأکید دارند:

  • افزایش نرخ کلی خودکشی
  • جدایی و اخراج خانواده های مهاجر
  • گزارش های گسترده ای از آزار و اذیت و تجاوز جنسی

نسل Z که زومر نیز نامیده می‌ شود، ممکن است نسبت به نسل‌ های گذشته نگرانی بیشتری نسبت به تغییرات آب و هوا داشته باشد. یک نظرسنجی در سال 2019 نشان می‌ دهد که بزرگسالان نسل Z بیشتر از نسل X، درگیر نگرانی‌ های مربوط به تغییرات آب و هوایی هستند.

در حالی که استفاده از رسانه‌های اجتماعی منحصر به نسل Z نیست اما چالش‌ هایی منحصر به فرد برای زومرها، به‌ ویژه آنهایی که در انتهای خط زمانی جوان‌ تر هستند، ایجاد می‌ کند. به عنوان مثال، طی یک مطالعه در سال 2021 روی نوجوانان نسل زد 10 تا 17 ساله، محققان رابطه ای بین استفاده مشکل ساز از رسانه های اجتماعی (PSMU) و موراد زیر یافتند:

  • چالش با کنترل انگیزه
  • مشکلات با رفتار هدف مدار
  • به تعویق انداختن
  • استرس

سایر مسائل و مشکلات احتمالی برای نسل Z

جای تعجب نیست که همه‌ گیری COVID-19 بر سلامت روان نسل Z تأثیر گذاشته است. طبق نظرسنجی APA در سال 2021 استرس در آمریکا:

  • 37 درصد از بزرگسالان نسل Z گزارش می دهند که در مورد همه گیری آنقدر استرس دارند که برای تصمیم گیری اساسی تلاش می کنند.
  • 50 درصد برای گرفتن تصمیمات مهم زندگی تلاش می کنند. (با این حال، هزاره ها در تصمیم گیری زمان سخت تری داشتند.)
  • 79 درصد گزارش می دهند که تغییرات رفتاری را به دلیل استرس تجربه کرده اند.
  • تقریباً نیمی (45٪) از پاسخ دهندگان نظرسنجی نسل Z گزارش کردند که نمی دانند چگونه استرس مرتبط با بیماری همه گیر خود را مدیریت کنند.

علاوه بر این، همه‌ گیری کووید-19 و همچنین قرنطینه، مسائل روزمره را مختل کرده است که از قبل ممکن است در افسردگی و استرس نسل Z نقش داشته باشد، از جمله:

  • دسترسی به مراقبت های بهداشتی
  • تحصیلات
  • استخدام
  • امور مالی شخصی و بدهی
  • اقتصاد

این احتمال وجود دارد که نهادهای دولتی و جو سیاسی، از جمله مدیریت درک شده آنها از مسائل نژادی، نقش مهمی در سلامت روان نسل Z نیز ایفا کنند.

به عنوان مثال، در یک دوره 3 ماهه در سال 2020، Morning Consult نمونه کوچکی از نسل زد (1000 نفر) را در مورد اعتماد آنها به مؤسسات اصلی دولتی ایالات متحده بررسی کرد. هر ماه، شرکت کنندگان گزارش دادند که به بزرگترهای خود بیشتر از پلیس، سیستم قضایی کیفری، دولت و … اعتماد دارند.

شرم

طبق گزارش APA، نسل Z به طور قابل توجهی بیشتر از نسل های قبلی به دنبال کمک برای شرایط سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب هستند. بنابراین می توان فرض کرد که شاید نسل Z با مسائل مربوط به شرم کمتری در مورد سلامت روان در مقایسه با نسل های قبلی سروکار دارد.

گفته می شود، برخی از افراد نسل Z هنوز هم با شرم مربوط به سلامت روان و جوامع خود سروکار دارند.

به عنوان مثال، یک نظرسنجی در سال 2021 از نزدیک به 35000 نوجوان و جوان LGBTQ حدود 13 تا 24 ساله نشان داد که:

  • 48 درصد از شرکت کنندگان در سال گذشته نتوانستند از یک متخصص بهداشت روان مشاوره دریافت کنند.
  • 42 درصد در سال گذشته به طور جدی به خودکشی فکر کردند.
  • نرخ اقدام به خودکشی در میان LGBTQ که می‌ توانستند نام یا جنسیت خود را بر اساس اسناد قانونی تغییر دهند، ضمایر آن‌ ها محترم شمرده می‌شد و به مکان‌ هایی دسترسی داشتند که گرایش جنسی یا هویت جنسی خود را مجدداً تأیید می‌ کردند، کمتر بود.

به همین ترتیب، یک مطالعه در سال 2017، تفاوت نژادی در استفاده از خدمات سلامت روان را برجسته می کند. دلایل از وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین تا ناتوانی در یافتن درمانگری که فرهنگ آنها را درک کند متفاوت است.

به دنبال کمک

نسل Z که به دنبال کمک برای مدیریت افسردگی، اضطراب و استرس هستند ممکن است موارد زیر را در نظر بگیرند:

  • صحبت با یک متخصص سلامت روان قرنطینه کردن در طول همه‌ گیری کووید-19 سلامت از راه دور و درمان از راه دور را عادی می‌ کند و دسترسی افراد را به مشاوران و درمانگران مجرب بدون توجه به موقعیت مکانی آسان می‌ کند.
  • داروهای تجویزی یا درمان های دارویی جایگزین. بسته به شرایط، پزشک ممکن است داروهای روان‌ پزشکی کوتاه‌ مدت یا طولانی‌ مدت را برای کمک به مدیریت افسردگی و اضطراب پیشنهاد کند. به همین ترتیب، آنها ممکن است از مزایای درمان های جایگزین و مکمل عبور کنند.
  • پیوستن به یک گروه پشتیبانی نسل Z می‌ تواند گروه‌ های پشتیبانی حضوری یا آنلاین را پیدا کند، و آنها را راهی مقرون‌ به‌ صرفه و راحت برای گفت‌وگو کردن مسائل خود با همسالانی است که با نگرانی‌ های مشابه سروکار دارند.

خلاصه

نسل Z در زمان افزایش استرس و اضطراب در حال رشد و بلوغ هستند. از خشونت و تروریسم گرفته تا یک بیماری همه گیر جهانی، زومرها در مدت زمان نسبتاً کوتاهی با مسائل مهمی برخورد کرده اند.

اعضای نسل Z نسبت به نسل‌ های قبل از خود، میزان افسردگی و تعدادی دیگر از بیماری‌ های روانی را گزارش می‌ کنند.

در عین حال، آنها بیشتر از نسل های قبلی این مشکلات را گزارش می کنند و کسانی را که به دنبال کمک هستند در مکانی برای دریافت آن قرار می دهند.

اگر مردم نگران هستند، باید از متخصصان سلامت روان مشاوره بگیرند که می توانند آنها را به سمت گزینه های درمانی افسردگی، که ممکن است شامل گفتگو درمانی یا داروها باشد، راهنمایی کنند.

منبع:

medicalnewstoday

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی