خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره فواید گیاه کالاندولا

تقویم فارسی اندروید

به راحتی برداشت و استخراج می شود و زیبا به نظر می رسد چه به صورت گل در گلدان باشند و چه در یک ظرف شیشه ای بزرگ خیسانده شوند. می توان آن را به کرم، روغن، ژل، کمپرس، تنتور یا چای تبدیل کرد. در حمام یا بخور صورت استفاده می شود. در سالاد و خورش خورده می شود؛ به خمیر دندان زده شده یا با دهانشویه مخلوط می شود و به اندازه کافی برای نوزادان و افراد مسن ملایم است! این گیاه چیست؟ این کالاندولا نام دارد.

کالاندولا

کالاندولا گیاهی است که قرن هاست برای مصارف زینتی و همچنین به دلایل آشپزی، آرایشی و دارویی استفاده می شده است. حتی اگر کاملاً مطمئن نیستید که چیست، احتمالاً با گل همیشه بهار آشنا هستید. این گیاه در گونه ای مشابه گل همیشه بهار است و اغلب با نام جایگزین گل همیشه بهار نامیده می شود.

گل همیشه بهار یکی از گیاهان دارویی برتر است و می توان آن را به صورت خوراکی مصرف کرد اما بیشتر به صورت موضعی استفاده می شود. این گل امروزه در بسیاری از محصولات بهداشتی طبیعی و خطوط مراقبت از پوست در بازار محبوب شده است و در تقریبا 200 لوسیون مختلف، شامپو و سایر محصولات استفاده می شود. همچنین عنوان شده است که به انواع مشکلات سلامتی کمک می کند، یک آنتی اکسیدان قوی است و در میان قوی ترین گیاهان ضد ویروسی است. علاوه بر این، به مشکلات سلامتی اعم از التهاب پوست گرفته تا گرفتگی عضلات و حتی مبارزه با سرطان کمک می کند.

کالاندولا چیست؟

گل همیشه بهار (Calendula officinalis) گیاهی است علفی از تیره کوچک Calendula از خانواده Asteraceae. این گیاه گلدار و یک ساله به طور طبیعی در اطراف غرب اروپا، جنوب شرق آسیا و مدیترانه رشد می کند.

این گیاه امروزه در باغچه های خانه در سراسر جهان رایج است و به راحتی در هر کجا که کاشته شود شکوفا می‌ شود و رشد می‌ کند و به همین راحتی برای تبدیل شدن به روغن، چای و غیره کشت می‌ شود. از گلبرگ های زرد نارنجی گل ها برای داروسازی استفاده می شود.

گلهای زرد روشن تا نارنجی تیره عطر کمی عسلی دارند و خوراکی هستند و کمی ادویه و تلخی در کام دارند. گلبرگ ها اغلب در سالادها یا به عنوان یک ماده افزودنی در غذاها استفاده می شوند. این گلبرگ ها حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها به شکل کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها هستند.

گل همیشه بهار حاوی لوتئین و بتاکاروتن است که بدن آنها را جذب کرده و به ویتامین A تبدیل می کند. همچنین دارای اسیدهای چرب است که دو اسید چرب غالب آن ها اسیدهای کالندیک و لینولئیک هستند. علاوه بر این، سر گل ها سرشار از روغن های اکسیژن دار مانند مونوترپن ها و سسکی ترپن ها هستند.

حداقل از قرن دوازدهم از این گیاه دارویی استفاده می شد. رومی ها در اصل به آن کالاندولا می گفتند که متوجه شدند این گیاه در اولین روز هر ماه (تقویمی) شکوفا می شود. این نماد شادی در باغ های رومی بود و همچنین عرضه مداوم گل و برگ های لطیف را فراهم می کرد، بنابراین به طور منظم برای پخت و پز و دارو استفاده می شد.

این گل ها در هند مقدس در نظر گرفته می شوند، جایی که از آنها برای تزئین مجسمه های خدایان و همچنین در مراسم مذهبی در تمدن های باستانی آزتک و مایا استفاده می شود. آنها همچنین هنوز در طول راهپیمایی در روز مردگان در مکزیک استفاده می شوند.

آلمانی‌ ها از آن در سوپ‌ ها و خورش‌ ها و همچنین جایگزین زعفران در غذاها استفاده می‌ کردند، بنابراین به آن «گل همیشه بهار» لقب دادند.

فواید سلامتی

1. دارای قابلیت های ضد التهابی است

اثبات شده است که گل همیشه بهار دارای خواص ضد التهابی قوی از طریق فلاونوئیدهای قوی است. این آنتی اکسیدان های گیاهی از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد و ترکیبات پیش التهابی مانند پروتئین C-reactive و سیتوکین ها محافظت می کنند.

اسید لینولئیک ضد التهابی نیز در غلظت بالایی در گل همیشه بهار یافت می شود. خواص ضد التهابی قوی آن را به یک داروی قوی برای انواع التهابات، مشکلاتی مانند راش پوشک، درماتیت، عفونت گوش، زخم، گلودرد و موارد دیگر تبدیل کرده است. قطره های گوش حاوی کالاندولا گاهی اوقات برای درمان عفونت گوش در کودکان نیز استفاده می شود.

2. اسپاسم عضلانی را آرام می کند

کالاندولا می تواند به جلوگیری و تسکین اسپاسم عضلانی کمک کند. داده های یک مطالعه انجام شده توسط دپارتمان علوم زیستی و زیست پزشکی در کالج پزشکی دانشگاه آقاخان در پاکستان نشان داد که عصاره خام گل آن انقباضات عضلانی را آرام می کند.

این تحقیق علاوه بر این، یک پایه علمی برای استفاده سنتی این گیاه دارویی در گرفتگی‌ های شکمی و یبوست ارائه کرد.

3. زخم ها را التیام می بخشد

در مطالعاتی که برای زخ م‌هایی که به کندی التیام می‌ یابند و زخم‌ های مختلف انجام شد، مشخص شد که استفاده از ژل‌ های مبتنی بر کالاندولا و پمادهای موضعی به سرعت بهبودی کمک می‌ کند. در مطالعه‌ ای روی زخم‌ های وریدی ساق پا که التیام نیافته بودند، بیماران با عصاره گل Calendula officinalis درمان شدند. بیماران مبتلا به زخم تحت درمان با گل همیشه بهار افزایش 4 برابری در درصد سرعت بهبود در هفته را تجربه کردند.

در مطالعه دیگری، مشخص شد حیواناتی که در یک بازه زمانی هشت روزه با استفاده از این روش تحت درمان قرار گرفتند، 90 درصد بسته شدن زخم های خود را شاهد بودند، در مقایسه با تنها 51 درصد از کسانی که از درمان موضعی گیاهی استفاده نکرده بودند.

کالاندولا همچنین برای بهبود استحکام و آبرسانی پوست استفاده می شود. حتی تأثیرگذارتر است اگر بدانید به افزایش جریان خون و اکسیژن به زخم‌ ها و نواحی عفونی کمک می‌ کند که به رشد بافت جدید و بهبود سریع‌ تر بدن کمک می‌ کند. هنگامی که به عنوان چای مصرف شود، می تواند برای علائم زخم داخلی اثنی عشر و معده نیز مفید باشد.

4. حاوی اجزای ضد میکروبی و ضد ویروسی است

اسیدهای موجود در روغن های این گیاه دارای اثرات ضد میکروبی و ضد ویروسی قوی هستند، به ویژه هنگامی که با روغن آفتابگردان غنی شده باشند. روغن ها و اسیدهای موجود در گیاه در مبارزه با پاتوژن ها و همچنین علائم کاندیدا و حتی گونه های باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک موثر هستند.

یک مطالعه اشاره می کند که گل همیشه بهار دارای فعالیت ضد میکروبی در برابر چسبیدن میکروارگانیسم ها به بخیه ها است. مطالعات فارماکولوژیک نشان می دهد که گل همیشه بهار دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد التهابی است.

5. سلامت دهان را بهبود می بخشد

گل همیشه بهار به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی قوی خود به یک افزودنی محبوب در خمیردندان ها و دهان شویه ها تبدیل شده است. این به کاهش التهاب لثه و همچنین مبارزه با التهاب لثه، حفره، پلاک و موارد دیگر کمک می کند. همچنین یک قابض است که به مبارزه با باکتری‌ های دهان کمک می‌ کند و محیط دهانی سالم را تقویت می‌ کند.

6. با سرطان مبارزه می کند

گل همیشه بهار به دلیل خواص ضد التهابی خود می تواند به مبارزه با سرطان و تحریک ناشی از درمان های سرطان مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی کمک کند. مطالعات حیوانی نشان داده است که نه تنها با فعالیت سرطان زا در تومورها مبارزه می کند، بلکه لنفوسیت ها را نیز فعال می کند که با مهاجمان خارجی و عفونی مبارزه می کنند.

یک مطالعه در سال 2018 نتایج امیدوار کننده ای را برای گل همیشه بهار در رابطه با مزایای بالقوه آن در مدیریت سرطان، به ویژه در پیشگیری، درمان و مراقبت تسکینی سرطان نشان داد. مطالعه دیگری در سال 2018 در مورد اثرات ضد تومور و ضد متاستاتیک گل همیشه بهار که در مدل‌ های حیوانی اثبات شده است، بحث کرد و این که برای استراتژی‌ های درمان سرطان آینده به مطالعه بیشتری نیاز دارد.

طبق تحقیقات منتشر شده در مجله کلینیکال انکولوژی، گل همیشه بهار در کاهش و پیشگیری از بروز درماتیت ناشی از پرتوهای مورد استفاده برای درمان سرطان سینه موثرتر از عوامل موضعی توصیه شده معمولی است.

نحوه استفاده

گل همیشه بهار به راحتی در هر جایی که کاشته می شود، حتی در گلدان رشد می کند. در آب و هوای گرم، هر ماه شکوفا می شود. گلها را در اوج شکوفه، در گرمای ظهر که تمام شبنم تبخیر شده است، بچینید. این گیاه به محض چیدن گل‌ ها، گل‌ های بیشتری را پرورش می‌ دهد، بنابراین هر سه روز یا بیشتر، بدون نگرانی برداشت کنید.

گل ها را فقط در صورتی بچینید که می خواهید از گیاه برای اهداف دارویی استفاده کنید. باید گل ها را روی یک حوله یا کاغذ پهن کنید تا کاملاً خشک شوند، بدون اینکه آنها را بشویید. قبل از اینکه آنها را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید، اجازه دهید کاملاً خشک شوند.

کالاندولا برای رنگ و طعم دادن به کره و آبگوشت استفاده می شود و طعمی چوبی، خاکی، تلخ و کمی شیرین دارد. می توانید از گل های تازه آن به عنوان دم کرده چای استفاده کنید. برای مصارف آشپزی، آرایشی و دارویی، معمولاً باید از گل همیشه بهار خشک استفاده کنید. پس از خشک شدن، می توان از آن در دستور العمل ها مانند هر گیاه خشک دیگری استفاده کرد. اغلب به عنوان جایگزینی برای زعفران گران تر استفاده می شود. شما همچنین آن را در بسیاری از ترکیبات چای گیاهی خواهید یافت.

این گیاه را می توان به عنوان مکمل غذایی، تنتور، عصاره مایع، چای، دم کرده، پماد یا کرم خریداری کرد. محصولات موضعی، از جمله شامپوها و لوسیون‌ ها، معمولاً از عصاره گل همیشه بهار استفاده می‌ کنند که می‌ توان آن را با استخراج روغن‌ های گل‌ های خشک شده در تقطیر با بخار آب تهیه کرد. این محصولات باید همیشه در برابر نور و رطوبت محافظت شوند و پس از سه سال نگهداری دیگر از آنها استفاده نشود.

هیچ راهی برای یافتن یا تهیه 100 درصد عصاره گل همیشه بهار خالص وجود ندارد. روغن کالاندولا با تهیه روغن از گل ها استخراج می شود. هنگامی که به درستی خشک شد و در یک روغن حامل درجه بالا مانند روغن زیتون فرا بکر یا روغن آفتابگردان قرار گرفت، معمولاً حدود یک ماه طول می کشد تا گل همیشه بهار به طور کامل به روغن حامل تزریق شود و محصول نهایی زیبا و رنگارنگی تولید شود.

روغن درمانی کالاندولا

در حالی که چیزی به نام روغن 100 درصد خالص کالاندولا وجود ندارد، شما می توانید روغن خیسانده گل همیشه بهار درست کنید. در اینجا یک دستور العمل آسان آورده ایم که فقط چند دقیقه طول می کشد تا تهیه شود اما پس از آن باید حدود چهار هفته بماند تا موثر باشد.

مواد لازم:

  • 220 گرم گل همیشه بهار خشک
  • 450 میلی لیتر روغن زیتون ارگانیک
  • ظرف شیشه ای

طرز تهیه:

  1. گل های گل همیشه بهار را در یک ظرف شیشه ای تمیز و خشک قرار دهید.
  2. مقداری روغن زیتون داخل شیشه بریزید تا روی گل ها را بپوشاند. شیشه را تکان دهید و بگذارید یک ساعت یا بیشتر بماند.
  3. وقتی دوباره چک می‌ کنید، روغن باید حداقل بیشتر از نیم اینچ روی گل‌ های همیشه بهار را بپوشاند، یا اگر گل‌ ها شناور هستند، باید نیم اینچ در پایین بیشتر و بدون گل باشد. در صورت نیاز روغن بیشتری اضافه کنید.
  4. خوب هم بزنید، درب شیشه را محکم ببندید و آن را روی گرم ترین و آفتابی ترین نقطه طاقچه قرار دهید.
  5. یک بار در روز ظرف را تکان دهید.
  6. پس از 3 تا 6 هفته، گل های همیشه بهار را با پارچه پنیر از روغن صاف کنید. (وقتی روغن شروع به زرد شدن کرد و بوی آجیلی به مشام رسید، بدانید که آماده است. چهار هفته معمولاً مطمئن است.)
  7. روغن گل همیشه بهار خیسانده را در بطری های شیشه ای کوچکتر بریزید (یا در ظرف فعلی خود بگذارید) و در یک مکان تاریک خنک نگهداری کنید.

اکنون یک روغن گیاهی گل همیشه بهار خانگی دارید تا هر زمان که دوست دارید از آن استفاده کنید.

موارد احتیاط

اگر به گیاهان خانواده Asteraceae/Compositae حساسیت دارید، نباید از کالاندولا استفاده کنید. از دیگر گیاهان این خانواده می توان به راگوید، بابونه و اکیناسه اشاره کرد.

به دلیل افزایش قاعدگی، به زنان باردار  و همچنین زنان شیرده و حتی کسانی که به دنبال باردار شدن هستند توصیه می‌ شود که از چای گل همیشه بهار خودداری کنند زیرا به دلیل اثرات بسیار قوی پیش از قاعدگی می‌ تواند باعث سقط جنین شود.

کالاندولا به دلیل توانایی های شل کننده عضلات و همچنین داروهای دیابت و فشار خون احتمالاً می تواند با آرام بخش ها تداخل منفی داشته باشد.

کلام آخر

گل همیشه بهار دارای یک اثر درمانی بسیار قوی است. رنگ‌ های درخشان و شگفت‌ انگیز گل همیشه بهار از فلاونوئیدهای قوی ناشی می‌ شوند که می‌ توانند از بدن ما محافظت کرده و آن را التیام بخشند. این یک درمان طبیعی عالی است که عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

آنتی اکسیدان های قدرتمند موجود در این گل زرد کوچک، کلید کمک به کاهش و فروکش کردن بسیاری از مشکلات سلامتی التهابی است. این گیاه شگفت انگیز و ملایم را می توان با بسیاری از محصولات هومیوپاتی و طبیعی، از چای گرفته تا کرم، مخلوط کرد.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی