آشپزي و شيريني پزي

غذا با بادمجان چی درست کنیم؟

تقویم فارسی اندروید

درست کردن غذا یکی از بزرگترین دغدغه‌های خانم‌های خانه‌دار است. ما برایتان لیستی کوتاه از غذاهای خوشمزه و مقوی با برخی مواد خاص تهیه کرده‌ایم تا شاید کمی از بار این دغدغه بکاهیم. یکی از انواع این غذاهای خوش‌طعم، غذا با بادمجان است.

غذا با بادمجان

حتماً خیلی از روزها از خودتان می‌پرسید غذا چی درست کنیم؟ یکی از موادی که تقریباً در هر خانه‌ای پیدا می‌شود بادمجان است. حتی اگر در یخچال خانه‌تان بادمجان نداشته باشید به‌سادگی می‌توانید سری به اولین میوه‌فروشی محلتان بزنید و کمی بادمجان برای غذایتان بخرید. در ادامه می‌خواهیم برایتان طرز تهیه چند مدل غذا با بادمجان را بگوییم.

خورش بادمجان

خورش بادمجان یک غذای سنتی و محبوب در ایران است که با دستورهای مختلف می‌توان آن را تهیه کرد، هم با گوشت قرمز و هم گوشت مرغ.

حلیم بادمجان

مورد بعدی غذا با بادمجان که معرف حضور همه‌ ایرانی‌ها هست، حلیم بادمجان است. بسیاری از ایرانی‌ها این غذا را به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌کنند؛ اما ازآنجایی‌که بسیار کامل و مقوی است می‌توان از آن به‌عنوان غذای اصلی هم استفاده کرد.

یتیمچه بادمجان

حتماً طعم بی‌نظیر این غذا را تجربه کرده‌اید. یتیمچه بادمجان ترکیب لذیذی از گوجه‌فرنگی و بادمجان است. اگر تابه‌حال آن را امتحان نکرده‌اید، تردید نکنید و حتماً این غذا با بادمجان خوشمزه و مقوی را در لیست غذاهای خود قرار دهید.

دلمه بادمجان

شاید درست کردن این غذا وقت زیادی از شما بگیرد، اما به‌قدری خوشمزه است که ارزشش را دارد. دلمه بادمجان معمولاً از ترکیب فلفل‌دلمه‌ای، بادمجان و گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود.

میرزا قاسمی

شاید معروف‌ترین غذا با بادمجان همین میرزا قاسمی باشد. این یک غذای گیلانی است و با بادمجان کبابی یا بادمجان دودی آن را تهیه می‌کنند.

موساکا

همیشه که نمی‌شود غذاهای سنتی خورد. موساکا هم یک غذا با بادمجان است که بیشتر از آن به‌عنوان فست‌فود یاد می‌شود. این غذا یونانی است. اگر غذاهای فست‌فودی را دوست دارید، این یکی را هم امتحان کنید.

شاید باور نکنید؛ اما لیست غذا با بادمجان آن‌قدر طولانی ا‌ست که اگر ادامه دهیم دیگر مجالی برای صحبت درباره غذاهای دیگر باقی نمی‌ماند. دیگر غذاهایی که می‌توانید با بادمجان تهیه کنید عبارت‌اند از: راتاتویی، کال کباب، بابا غنوش، بادمجان شکم‌پر، رولت بادمجان، خوراک خاویار بادمجان، خورش غوره بادمجان و غیره.

غذا با ماکارونی

بعد از غذا با بادمجان می‌رویم سراغ انواع غذا با ماکارونی یا همان پاستا. تعداد غذاهایی که می‌توانیم با پاستا درست کنیم خیلی زیاد است که ما به چند موردشان اشاره می‌کنیم.

خوراک پاستا با سبزیجات

در تابه با دو قاشق روغن، یک پیمانه هویج، یک پیمانه کدو سبز و یک پیمانه پیاز خلالی را تفت دهید و به آن زردچوبه، نمک و فلفل اضافه کنید.

پاستای پاپیونی با ذرت، خامه و آویشن

سه پیمانه پاستای پاپیونی را در آب جوش بپزید و آبکش کنید. سپس وقت اضافه‌کردن نصف پیمانه خامه، نصف پیمانه پنیر پارمسان (به‌دلخواه) و 1.5 پیمانه ذرت می‌رسد.

پاستا تورتلینی با ذرت و اسفناج

یک پیاز ریز کنید و در روغن تفت دهید. اسفناج و سینه مرغ پخته‌شده را اضافه کنید و بعد نمک، فلفل و پاپریکا را روی آن بریزید. سپس یک پیمانه ذرت را به این مواد بیافزایید و مخلوط کنید.

سالاد پاستا، ذرت، و ژامبون

پاستای فرمی را در آب جوش بپزید و آبکش کنید. ژامبون خلالی، ذرت پخته و فلفل‌دلمه‌ای ریز شده را روی آن بریزید و با سس حاصل از روغن ذرت، آب لیمو تازه، نمک، و فلفل مخلوط کنید.

خوراک تابستانی پاستا و سبزیجات

پاستای فرمی را بپزید. گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی پخته، فلفل‌دلمه‌ای و ذرت پخته را با پاستا مخلوط سازید.

پاستای بادمجانی

مورد بعدی یک غذا با بادمجان و پاستاست. پاستای بادمجانی یک غذای خوش‌طعم ایتالیایی است. مواد اصلی این غذا شامل بادمجان، پاستا، گوجه‌فرنگی، گوشت چرخ‌کرده، جعفری و نمک و فلفل می‌شوند.

غذا با گوشت

گوشت تکه‌ای یا گوشت خورشتی یکی از موادی است که می‌توان با آن غذاهای سالم و مقوی بسیاری تهیه کرد.

خورش قرمه‌سبزی

یکی از محبوب‌ترین غذاهایی که در سفره هر ایرانی دیده می‌شود، قرمه‌سبزی است. کمتر کسی پیدا می‌شود که قرمه‌سبزی دوست نداشته باشد یا طرز تهیه آن را نداند. در بیشتر شهرهای ایران قرمه‌سبزی را با دستور آشپزی یکسانی تهیه می‌کنند‌. البته شاید برای تهیه آن از ادویه‌های متفاوتی بهره ببرند.

خورش قیمه و سیب‌زمینی

خورش قیمه و سیب‌زمینی هم یکی دیگر از غذاهای محبوب ما ایرانی‌ها است. مواد اصلی برای تهیه خورش قیمه و سیب‌زمینی، لپه، گوشت تکه‌ای و سیب‌زمینی هستند. برای چاشنی هم از رب و لیمو امانی استفاده می‌کنند‌.

خورش قیمه و بادمجان

هرجا می‌رویم باز سروکله غذا با بادمجان پیدا می‌شود. خورش قیمه و بادمجان فرق چندانی با غذای قبلی ندارد. تنها تفاوت آن در این است که اینجا به‌جای سیب‌زمینی از بادمجان استفاده می‌کنیم.

خورش کرفس

کرفس یک سبزی بسیار مقوی است. طرز تهیه خورش کرفس تقریباً فرقی با قرمه‌سبزی ندارد. با این تفاوت که در این خورش باید به‌جای سبزی قرمه، کرفس بریزیم. پیاز‌داغ کنید، کرفس خرد شده را درون آن تفت بدهید، گوشت را هم اضافه کنید و کمی تفت بدهید. آب اضافه کنید. نمک و فلفل و لیمو ‌امانی هم به میزان دلخواه روی آن بریزید.

غذا با مرغ

با مرغ هم می‌توانید غذاهای متنوعی درست کنید که هم مقوی هستند و هم خوشمزه.

خورش مرغ

خورش مرغ از ساده‌ترین غذاهای ایرانی‌ است که با برنج سرو می‌شود. طرز تهیه آن بسیار ساده است و با ادویه‌های مختلفی تهیه می‌شود.

مرغ شکم‌پر با انار

پیاز و سیر را خرد کنید و در روغن تفت دهید. سبزی‌ها را به سیر و پیاز اضافه کنید تا سرخ شوند. آلو بخارا و زرشک را آماده کنید. گردو، دانه‌های انار و مواد دیگر را بیافزایید. نمک، فلفل، زرشک و آلو را به مواد داخل شکم مرغ اضافه کنید. کره یا روغن آب‌کرده را درون مرغ بریزید. شکم مرغ را ببندید و در فر با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد 1.5 ساعت پخت کنید. پس از اتمام زمان پخت اولیه، آب انار را بیافزایید و دوباره در فر قرار دهید. غذا را با خیارشور و زیتون تزئین کنید. این غذا با نان یا برنج سرو می‌شود. نوش جان.

خورش مسما بادمجان

طبق معمول می‌رسیم به یک غذا با بادمجان. خورش مسما بادمجان غذای بسیار لذیذی است که نمی‌توان از آن گذشت. بادمجان را شسته و برش عمودی دهید. درون آب‌نمک بگذارید و سپس سرخ کنید. گوشت مرغ با نمک و زردچوبه سرخ شود. پیاز خرد شده را با ادویه‌ها تفت دهید. رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و سس را بپزید. مرغ را به سس اضافه کنید و 2 ساعت بپزید. در انتها بادمجان، گوجه، و غوره را اضافه کنید و 30 دقیقه به آن زمان پخت دهید. با برنج زعفرانی سرو کنید.

جمع‌بندی

برای یک وعده‌ غذا می‌توانید از مواد غذایی مغذی و آب‌پز یا انواع خورش‌های سنتی استفاده کنید‌. غذا برای انرژی و تقویت شما اهمیت بسیاری دارد. غذا با بادمجان یکی از انواعی است که همیشه می‌توانید برای شام و ناهار بپزید. تا جایی که می‌توانید از فست‌فودها را کنار بگذارید و از مواد مقوی برای خودتان غذاهای سالم تهیه کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی