آشپزي و شيريني پزي سبك زندگي مطالب اختصاصي

رازهاي سرآشپزها برای خوشمزه‌تر شدن گوشت

حتما وقتي خوراك هاي گوشت را در رستوران ها نوش جان ميكنيد ، به اين فكر مي كنيد كه چرا من نميتوانم گوشت را به اين خوشمزگي تهيه كنم! در اين پست از هفت گنج رازهاي سرآشپزها برای خوشمزه‌تر کردن گوشت را براي علاقمندان آورده ايم با ما همراه شويد ...
تقویم فارسی اندروید

حتما وقتي خوراك هاي گوشت را در رستوران ها نوش جان ميكنيد ، به اين فكر مي كنيد كه چرا من نميتوانم گوشت را به اين خوشمزگي تهيه كنم! در اين پست از هفت گنج رازهاي سرآشپزها برای خوشمزه‌تر کردن گوشت را براي علاقمندان آورده ايم با ما همراه شويد …

رازهاي خوشمزه تر كردن گوشت
رازهاي خوشمزه تر كردن گوشت

رازهاي سرآشپزها برای خوشمزه‌تر شدن گوشت

نكات فريز كردن گوشت :

1) بهتر است قبل از فریز کردن گوشت آن را خوب بشویید و بعد خشک‌کنید. گوشت یخ زده وقتی ذوب می شود و شیره آن خارج می شود، بسیاری از مواد غذایی همراه شیره بیرون می آید. چاره این است که قبل از آنکه گوشت را فریز کنید خوب بشویید تا بعدا بتوانید شیره آنرا نیز  به همراه گوشت بپزید. در این صورت به راحتی گوشت و شیره آن که در اثر سرما از گوشت خارج‌شده را بپزید.

 2) قبل از فریز کردن گوشت آن را مزه دار کنید. بهتر است گوشت را 3 تا 4 ساعت داخل کمی سرکه، برگ بو، زعفران، سیر و پیاز رنده شده بخوابانید و بعد آن را فریز کنید.

3) اگر گوشت یا استخوان را ۴۸ ساعت در آبی که اندکی سرکه دارد خیس کنید و آن را در یخچال نگهداری کنید مواد غذایی بسیاری وارد آن آب خواهد شد و همچنین به مدت طبخ کمتری نیاز خواهد داشت و خوشمزه تر هم خواهد شد. برای حداکثر استفاده خوب است گوشت و استخوان به قطعات کوچک تقسیم شود تا سرکه در آن نفوذ کند.

 نكات پخت گوشت براي خوراك ها:

سعی کنید همیشه مقداری آب قلم به گوشت اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شود. برای این کار شما می‌توانید مقداری آب قلم تهیه کرده و آن را فریز کنید و هر وقت خواستید در غذایی گوشت بریزید مقداری هم آب قلم به آن اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شود.
 سعی کنید همیشه از مقداری برگ بو استفاده کنید. برگ بو اثر بسیار زیادی در از بین بردن بوی بد گوشت و خوشمزه کردن آن دارد. برای این کار هنگام پخت گوشت مقداری برگ بو به آن اضافه کرده و بعد از پخت گوشت آن‌ها را خارج کنید.
نکته مهم درباره پخت گوشت این است که اگر حرارت زیاد به مدت طولانی به آن برسد، گوشت سفت می‌شود. (در ظرفی که حرارت را در خود نگه می‌دارد مثل ظرف چینی)‌ حتماً توجه کرده‌اید زمانی که چند دقیقه‌ای صرف کباب کردن یا سرخ کردن گوشت می‌شود، به راحتی می‌توانید گوشت کبابی یا سرخ‌شده ر ا بخورید، ولی اگر آب روی همان گوشت سرخ‌شده بریزید و به مدت طولانی بپزید دو سه ساعت وقت لازم است تا بپزد. علت این است که پروتئین در حرارت زیاد سخت می‌شود. پس بهتر است حرارت پخت گوشت ملایم و مدت آن زیاد باشد.
به گوشت در حال پخت آب اضافه نکنید. بهتر است در ابتدا آب گوشت را اندازه کنید تا مجبور نشوید به آن آب اضافه کنید. اضافه کردن آب به گوشت در حال پخت روی مزه آن تأثیر گذاشته و باعث می‌شود دیرتر بپزد.

 اگر گوشت نپخت…

گوشت ناپز : یک قاشق شربت‌خوری سرکه به آب غذا اضافه کنید .

گوشت سفت و چغر: مایه ای مرکب از بخش های مساوی سرکه و آب گوشت گرم شده تهیه کنید. مدت 2 ساعت گوشت ناپز را در آن بخوابانید.

برای آنکه گوشت های سفت زودتر پخته شود: قبلا گوشت را مدت دو ساعت در مخلوطی از سرکه و روغن سالاد که به میزان مساوی با هم مخلوط کرده اید قرار دهید.

اگر هنگام پختن گوشت های سفت مقدار بسیار کمی جوش شیرین در آب بریزید زودتر خواهد پخت.

نكات كباب كردن گوشت :

حرارتی که برای کباب کردن گوشت لازم است، علاوه‌بر جنس گوشت و مقداری که دوست دارید کبابتان برشته یا خام باشد، به اندازه برش‌های کباب هم بستگی دارد.
وقتی ضخامت گوشت یک تا ۲ سانتی‌متر است برای هر طرف آن باید ۳ تا ۵ دقیقه آن را روی حرارت متوسط بگذارید.
برای گوشت با ضخامت ۲ تا ۴ سانتی‌متر لازم است برای هر طرف ۴ تا ۶ دقیقه زمان صرف کنید.
برای ضخامت‌های از این بیشتر باید گوشت را بعد از اینکه ۴ تا ۶ دقیقه روی حرارت متوسط گذاشتید، آن را گوشه شعله قرار دهید تا با حرارت کم مغزپخت شود.
اگر از گوشت تازه بره استفاده می‌کنید یا از قبل گوشت را در آبلیمو یا ماست خوابانده‌اید، زمان پخت کمتر می‌شود اما اگر از گوشت گوساله استفاده می‌کنید باید کمی به زمان پخت‌تان اضافه کنید.
گريل كردن گوشت
گريل كردن گوشت

نكات گريل كردن گوشت:

قبل از هر چیز باید بدانید گریل کردن بیشتر به سرخ کردن شبیه است. اما هنگام گریل کردن بدون نیاز به سرخ کردن گوشت در روغن و تنها با حرارت مستقیمی که از پایین یا بالا توسط اجاق مخصوص گریل ساطع می‌شود، گوشت طبخ می‌شود . در هر دو روش وقتی که لایه نازکی از گوشت یا مرغ یا ماهی همراه با سبزی جات پخته می‌شود نتیجه خوبی می‌گیرید. همیشه به یاد داشته باشید که لایه ضخیمی از گوشت را گریل نکیند چون بیرون آن می‌سوزد و داخلش خام می‌ماند. همچنین گریل کردن راهی سالم برای پختن است چون چربی آن می‌سوزد و خوراکی کم چرب ولی با طعم مناسب خواهید داشت.

بسیار مهم است قبل از شروع به گریل کردن اجاق شما کاملا داغ شده باشد. قبل از شروع کار اجاق خود را 15 تا 30 دقیقه گرم کنید. خوب حالا باید همه چیز آماده باشد همه ابزار آشپزی خود را آماده بگذارید همه چیز حتی سس و طعم دهنده های خود را آماده کنید. همچنین حتما یک بطری اسپری آب با خود داشته باشید.

رازهاي سرآشپزها برای خوشمزه‌تر شدن گوشت

در ادامه نکات ساده و لازم جهت بهتر گریل کردن گوشت معرفی شده است:

1. از چوب استفاده کنید

چوب تنها سوختی است که به غذا طعم واقعی می بخشد. اگر  نوع کباب پزتان اجازه می دهد، قطعات کامل چوب را در آن قرار دهید. اگر کباب پزتان معمولی است، تکه های کوچکتر چوب را بین زغال ها قرار دهید (البته زغال هم باید زغال چوب باشد)

2. گوشت را سرد نگه دارید

هیچ نیازی نیست  دمای گوشت را قبل از گریل شدن به دمای اتاق برسانید چون این کار هیچ تفاوتی در زمان پخت به وجود نمی آورد. در رستوران ها هم بنا به دلایلی چون راحتی و بهداشت، گوشت تا قبل از پخت به همان صورت منجمد نگهداری می شود.

3. تکه های گوشت را مرتب بچینید

تکه های گوشت را هنگام گریل شدن به طور مرتب و دقیق بچینید. این کار به شما کمک می کند تا بدانید کدام قطعه زودتر روی کباب پز قرار داده اید و به این ترتیب به موقع آنها را بچرخانید یا از کباب پز خارج کنید.

4. هر تکه را فقط یک بار بچرخانید

لازم نیست هر 10 ثانیه یک بار تکه های گوشت را برگردانید. کافی است آنها را دو دقیقه بعد از اینکه روی حرارت قرار دادید، 90 درجه بچرخانید.

5. قبل از گریل کردن از ادویه کافی استفاده کنید

استفاده از نمک باعث می شود تکه های گوشت در حین طبخ خوش طعم و ترد شوند. قبل از اینکه گوشت ها را گریل کنید، مقدار کافی نمک و فلفل سیاه روی آن بپاشید.

6. کباب پز را گرم، تمیز و چرب نگه دارید

این کار از چسبیدن غذا جلوگیری می کند. قبل از شروع صفحه را با برس تمیز کرده و سپس با یک پارچه تمیز آغشته به روغن چرب کنید. بعد از اتمام کار صفحه را دوباره تمیز کنید.

8. به جای چنگال باربیکیو یا چاقو، از انبر استفاده کنید

چنگال و چاقو سوراخ هایی را روی گوشت ایجاد می کنند و باعث می شوند آب گوشت خارج و گوشت خشک شود. اگر می خواهید از پخته شدن گوشت مطمئن شوید، با کارد شکاف کوچکی روی آن ایجاد کنید.

9. زمان پخته شدن را تشخیص دهید

اگر در حال گریل کردن گوشت قرمز یا گوشت مرغ هستید، تکه ای از آن را با انگشتتان بکنید. می‌توانید از دماسنج‌های مخصوص گوشت استفاده کنید، فقط مراقب باشید دماسنج با استخوان‌ها تماس پیدا نکند چون در آن صورت تشخیص شما درست نخواهد بود.

10. گوشت را بلافاصله بعد از گریل شدن سرو نکنید

وقتی گوشت گریل می شود، فیبرهای ماهیچه ای آن منقبض می شوند و مایع موجود در گوشت را به مرکز آن می رانند.
اگر گوشت بلافاصله بعد از گریل شدن سرو شود، خشک و سفت خواهد بود. اگر تکه‌های گوشت بزرگ هستند (مثلاً ران گوسفند) زمان بین گریل شدن و سرو شدن باید طولانی تر باشد.

رازهاي سرآشپزها برای خوشمزه‌تر شدن گوشت

پيشنهادات ما:

نکات اساسی درباره خواباندن انواع گوشت در چاشنی

برای حفظ مواد غذایی گوشت این نکات را رعایت کنید

 

گردآوري و نوشته شده : گروه هفت گنج- اختصاصي هفت گنج 

www.7ganj.ir

* كپي برداري بدون ذكر نام و لينك فعال به هفت گنج مجاز نيست.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی