سلامت سلامت جنسي و زناشويي

رابطه جنسی و زناشویی در دوران بارداری

معمولا زوجین در طی بارداری تغییراتی را در روابط بین فردی خود تجربه می‌کنند که یکی از آنها مربوط به روابط زناشویی است.
تقویم فارسی اندروید

معمولا زوجین در طی بارداری تغییراتی را در روابط بین فردی خود تجربه می‌کنند که یکی از آنها مربوط به روابط  جنسی وزناشویی است.در این مقاله از 7 گنج شما با روشهای مناسبت امیزش جنسی در دوران بارداری آشنا می شوید.

رابطه جنسی در بارداری
رابطه جنسی در بارداری

روابط جنسي و زناشويي در طي بارداري

این روابط در بارداری می‌تواند تحت تاثیر عواملی قرار گیرد که از آن جمله می‌توان به:

– شیوه رابطه زناشویی زوجین قبل از بارداری و همچنین مفهوم روابط زناشویی در نظر زوجین

– وضعیت سلامت جسمی و روانی و عوارض دوران بارداری

– باورها و ویژگی‌های فرهنگی زوجین

– نحوه برخورد آنها با تغییرات فیزیکی زنان طی بارداری

– ترس از صدمه به جنین در زمان نزدیکی

اشاره کرد.

رابطه جنسی در بارداری
رابطه جنسی در بارداری

محدوديت هاي رابطه جنسي در بارداري:

در بارداری محدودیت‌هایی جهت نزدیکی وجود دارد که عبارت‌اند از:

جفت سرراهی (پایین واقع شدن جفت در رحم)، نارسایی دهانه رحم (که به صورت کاهش طول دهانه رحم یا سرویکس خودش را نشان می دهد)، سابقه زایمانهای مكرر، چندقلو بودن حاملگی، آغاز پیش از موعد دردهای زایمانی، پاره شدن کیسه آب، دیابت و حاملگی های پرخطر، درد به هنگام آمیزش جنسی، خونریزی و یا ترشح بدون علت از واژن، وجود ضایعه بهبود نیافته تبخال تناسلي در همسر و برخی موارد دیگر که توسط پزشک یا ماما عنوان شود.

اگر سابقه زایمان پیش از موعد دارید، ممکن است ماما يا پزشک شما را از آمیزش جنسی و یا رسیدن به اوج لذت جنسی باز دارد. اوج لذت جنسی باعث انقباض های خفیف رحمی می شود. مواد شيمیایی موجود در ترشحات جنسی مرد (مایع منی) نیز می توانند باعث تحریک انقباضات رحمی شوند. بنابراین شاید بهتر باشد در اين موارد همسر یک زن باردار از تخلیه ترشحات جنسی خود در داخل واژن اجتناب کند. اگر سابقه سقط خود به خودی داشته باشید نيز ممکن است پزشک شما را از رابطه جنسی و رسیدن به اوج لذت بر حذر دارد. با این حال هیچ رابطه ای بین آمیزش جنسی و سقط خود به خودی پیدا نشده است.

رابطه جنسی در بارداری
رابطه جنسی در بارداری

پوزیشن مناسب:

به‌رغم موارد بالا، اگر بارداری طبیعی باشد و پزشک یا ماما مانعی برای نزدیکی زوجین عنوان نکند روابط بلامانع است و در سه ماهه سوم با نظر پزشک يا مامايی که بارداری را پیگیری می‌کند نیز می‌تواند ادامه یابد. هر چند در بارداری به خصوص ماه‌های آخر باید پوزیشن و وضعیت مناسبی در حین نزدیکی در نظر گرفته شود که به شکم زن باردار فشاری وارد نیاید. با پیشرفت بارداری متوجه مي شوید که انتخاب وضعیت های جدید برای آمیزش جنسی ضروری است. ممکن است شکم شما باعث شود انتخاب برخی وضعیت ها برای شما ناراحت کننده باشد. به علاوه، توصیه می شود که از حدود 16 هفتگی (نزدیك به چهار ماهگی) از خوابیدن به پشت (طاقباز) خودداری كنید چرا که در این حالت ممكن است فشار ناشی از وزن رحم بر روی عروق اصلی لگن موجب اختلال در گردش خون این ناحیه شود. بهتر است برای آمیزش جنسی یا به وضعيت پهلو به پهلو بخوابید و یا زن بالا قرار گیرد. برخي از خانم هاي چندزا در نيمه اول بارداري درد پستان را تجربه مي کنند. بهتر است از وضعيتي در هنگام مقاربت استفاده شود که فشار کمتري بر سينه ها وارد شود. اين درد موقتي است و معمولا پس از سه ماهه اول برطرف مي شود.

توصیه ها:

آمیزش جنسی و انزال، هیچ یک در بارداری عادی خطری برای مادر و جنین نخواهد داشت. جنین در محفظه عضلانی رحم و درون یك كیسه محافظ به نام کیسه آمنیوتیک قرار دارد. این كیسه حاوی مایعی به نام مایع آمنیوتیک است كه جنین را در برابر ضربات و صدمات احتمالی محافظت می كند. به علاوه یک پوشش مخاطی ضخیم دهانه رحم را می پوشاند كه مانع از انتقال عفونت نیز می شود. ممکن است چندی بعد از اوج لذت جنسی جنین شما تکان بخورد! در این مورد نیز نگران نباشید چون این افزایش تحرک بدلیل افزایش جریان خون ناشی از افزایش ضربان قلب شماست نه بخاطر اینکه جنین احساس درد می کند یا از آنچه روی داده چیزی فهمیده است. اين مسئله که آيا آميزش باعث سقط جنين مي شود باعث نگرانی خیلی از افراد به خصوص در سه ماهه اول بارداری می شود. اما خوشبختانه سقط جنین معمولا به دلیل اختلالات کوروموزومی و یا سایر مسائل مربوط به رشد جنین می باشد و نه بدلیل آمیزش در این دوران. مسلما لذت ناشی از فرایند مقاربت سبب انقباض رحمی می شود، اما این انقباض با انقباض مربوط به زمان وضع حمل فرق می کند. اگر بارداری شما کاملا به صورت طبيعي است، لذت جنسی نمی تواند باعث زایمان زودرس، حتی در ماه های آخر بارداری شود.

کاهش میل جنسی:

شاید بعضی خانم‌ها در حین بارداری به خصوص سه ماهه اول با کاهش میل جنسی روبه‌رو شوند که در برخی متون این مساله را به خستگی و تهوع ناشی از مراحل اولیه رشد جنین و جفت نسبت می‌دهند. اما در برخی از خانم‌ها این مساله درست برعکس اتفاق می‌افتد و به افزایش تمایلات جنسی زن در سه ماهه اول منجر می‌شود. فارغ شدن از نگرانی در مورد احتمال بارداری به برخی از زنان احساس رهایی می بخشد. در برخی موارد، یک زن در دوران بارداری است که برای اولین بار به اوج لذت جنسی می رسد و یا چند بار اوج لذت را تجربه می کند. این موضوع به دلیل افزایش فعالیت هومورنی و بیشتر شدن گردش خون لگن است. به طور معمول کاهش میل جنسی طی سه ماهه اول به علت تهوع و ضعف و طی سه ماهه سوم به علت افزایش وزن، بزرگ شدن شکم، حساسیت سینه ها و سایر مشکلات و افزایش آن در سه ماهه دوم مشاهده مي شود. این حالت طبیعی است. در مورد حس خود با همسرتان صحبت کنید و سعی کنید راهی بیابید که برای هر دوی شما رضایت بخش باشد. به‌طور کلی اگر منعی برای رابطه جنسی در بارداری نیست تعامل و تماس لازم است و نوازش کردن خانم‌ها در دوران بارداری به آرامش فکری و روانی آنها کمک می‌کند و موجب می‌شود فرزند شادتری به دنیا بیاورند و پس از زایمان نیز زودتر به زندگی زناشویی خود بازگردند.

برخی زنان فکر می کنند که بدلیل افزایش اندازه و تغییرات جسمانی ناشی از بارداری، جذابیت خود را از دست داده اند. در مورد این احساسات خود با همسرتان صحبت کنید، درک متقابل و محبت می تواند به هر دوی شما کمک کند. گاهي در بارداري بعضی از مردان خانم باردار خود را جذابتر از هر وقت دیگر می بینند و گروهی دیگر از شدت نگرانی برای سلامت مادر و جنین تمایلات جنسی خود را سرکوب کرده یا اصلاً آنرا احساس نمی کنند. در هر صورت صحبت کردن می تواند باعث شود تا تغییر در رفتارها برای طرف مقابل قابل درک شود.

مقاربت دهانی در دوران بارداری بلامانع است، اما با رعایت احتیاط لازم. مثلا از دمیدن هوا به داخل واژن باید خودداری کرد زیرا در موارد نادر سبب بروز اتفاقاتي منجر به انسداد رگ های خونی می شود و این می تواند سلامت نوزاد را به خطر اندازد. اما مقاربت مقعدی در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا در صورت داشتن همورویید (بواسیر) وابسته به دوران بارداری این امر با درد و ناراحتی بیشتری همراه خواهد بود و بعلاوه احتمال انتقال باکتری های عفونی از مقعد به واژن افزایش می یابد.

بعضي از خانم ها پس از نزديکي در سه ماهه اول يا سوم دچار درد زير دل يا کمر مي شوند که معمولا با ماساژ دادن، درد آن ناحيه کمتر مي شود. اگر در سه ماهه سوم درد زير دل با ماساژ بهبود نيافت، با پزشک و یا ماما خود مشورت کنيد. زن و شوهر بايد در مورد تغييرات بدن در بارداري صحبت کنند و مسايل مربوط به روابط جنسي را با صراحت با يکديگر در ميان بگذارند. استفاده از کاندوم در بارداري در مواردي که احتمال انتقال عفونت هاي ناحيه تناسلي وجود دارد، توصيه مي شود.

تنظیم و گردآوری:گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

منبع:مرگز مشاوره نیلو

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی