تغذيه سالم سلامت

فواید آلولوز در کاهش چربی و تثبیت قند خون

تقویم فارسی اندروید

آلولوز یک شیرین کننده جدید محبوب است که اخیراً سر و صدای زیادی به پا کرده است. در واقع، اخیراً بسیاری از بررسی‌ های آلولوز تحسین برانگیز ظاهر شده‌ اند و ادعا می‌ کنند که طعم و بافت قند معمولی را تنها با کسری از کالری و کربوهیدرات تقلید می‌ کند.

علاوه بر این، این شیرین کننده محبوب با فواید سلامتی متعددی نیز مرتبط است. نه تنها می تواند کاهش وزن و کاهش چربی را افزایش دهد، بلکه ممکن است به تثبیت سطح قند خون، حمایت از سلامت کبد و کاهش التهاب در سراسر بدن کمک کند.

این هیاهو چقدر درست است؟ بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه آلووز دقیقاً چیست، فواید و کاربردهای بالقوه آن، همچنین خطرات و اقدامات احتیاطی که باید انجام داد.

آلولوز

آلولوز چیست؟

آلولوز که همچنین به عنوان D-psicose شناخته می شود، یک قند ساده است که به طور طبیعی در چندین منبع غذایی از جمله انجیر، کشمش، شیره افرا و شکر قهوه ای یافت می شود. همچنین می توان آن را به صورت تجاری از ذرت تولید کرد و در انواع غذاهای فرآوری شده یافت می شود.

تخمین زده می شود که حدود 70 درصد از دی-پسیکوز در دستگاه گوارش جذب می شود و سپس از طریق ادرار دفع می شود تا اینکه به عنوان انرژی یا سوخت برای بدن استفاده شود. برخلاف بسیاری از قندهای مصنوعی، در روده تخمیر نمی‌شود، به این معنی که معمولاً باعث مشکلات معده مانند گاز یا نفخ نمی‌ شود.

محبوبیت محصولات شیرین کننده آلولوز در بین افرادی که رژیم دارند به دنبال کاهش مصرف کالری و شکر اضافه شده است. به عنوان مثال، شیرین کننده های آلولوز کتو به طور فزاینده ای رایج شده اند زیرا این شیرین کننده کربوهیدرات پایینی دارد و تأثیر کمتری بر سطح قند خون دارد.

آلولوز همچنین تنها حاوی حدود 10 درصد کالری از همان مقدار قند سفره است و تقریباً 70 درصد آن شیرین است. به عنوان مثال، یک وعده 5 گرمی حاوی 5 گرم کربوهیدرات و صفر کالری است.

بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی نیز جایگزینی شکر را با آلولوز آغاز کرده اند، از جمله در محصولاتی مانند گرانولا، ماست های شیرین و میان وعده ها.

فواید

چندین مطالعه نشان داده‌ اند که این شیرین‌ کننده محبوب می‌ تواند با مجموعه‌ ای از مزایای سلامتی، از افزایش چربی سوزی تا کاهش التهاب، مرتبط باشد. در اینجا چند مورد از مزایای سلامتی بالقوه این جایگزین شکر آورده شده است.

1. باعث کاهش وزن و کاهش چربی می شود

یکی از بزرگترین تفاوت های آلولوز در مقابل شکر از نظر محتوای کالری است. در واقع آلولوز حاوی تنها 0.4 کالری در هر گرم است که حدود 90 درصد کالری کمتری نسبت به شکر دارد.

کاهش مصرف کالری یک راه آسان برای کاهش وزن است. هنگامی که با ورزش منظم و یک رژیم غذایی سالم و کامل همراه باشد، جایگزینی آن با شکر می تواند به کاهش کالری کمک کند که ممکن است کاهش وزن را افزایش دهد.

علاوه بر ترویج کاهش وزن، تحقیقات امیدوارکننده نشان می‌ دهد که آلولوز می‌ تواند یک ماده غذایی چربی‌ سوز باشد و کاهش چربی را افزایش دهد.

یک مطالعه در سال 2018 که در مجله Nutrients منتشر شد، شامل 121 فرد دارای اضافه وزن بین 20 تا 40 سال بود. آنها به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: یکی با مکمل سوکرالوز (0.012 گرم) دو بار در روز، دیگری با 4 گرم آلولوز دو بار در روز و گروه سوم با 7 گرم آلولوز دو بار در روز تغذیه شدند.

هر دو درصد چربی بدن و توده چربی بدن پس از مکمل آلولوز “به طور قابل توجهی کاهش یافتند”. در گروه با آلولوز بالا نیز کاهش چربی شکم و زیر جلدی در مقایسه با گروه دارونما مشاهده شد.

در همین حال، مطالعات قبلی مدل حیوانی نتایج مشابهی را نشان داده است. به عنوان مثال، یک مدل حیوانی در سال 2013 در ژاپن نشان داد که تجویز آلولوز به موش‌ ها با رژیم غذایی با قند بالا می‌ تواند هم افزایش وزن و هم تجمع چربی را مهار کند.

مطالعه حیوانی دیگری در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه یافته های مشابهی داشت و گزارش داد که تغذیه آلولوز به موش باعث افزایش مصرف انرژی و کاهش چربی بدن می شود. بر اساس این مطالعه، آلولوز همچنین فعالیت آنزیم‌ های خاصی را که در هضم چربی‌ ها و کربوهیدرات‌ ها دخیل هستند، تغییر می‌ دهد که ممکن است تأثیر مثبتی بر کاهش وزن داشته باشد.

2. سطح قند خون را تثبیت می کند

برخی از مطالعات نشان می دهد که آلولوز می تواند یک ابزار قدرتمند برای کمک به کنترل بهتر قند خون باشد. نه تنها شاخص گلیسمی آلولوز پایین است، به این معنی که بر سطح قند خون تأثیر نمی گذارد، بلکه ممکن است از سلول های بتا در پانکراس که مسئول تولید انسولین هستند نیز محافظت کند.

یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که مصرف آلولوز در کنار یک وعده غذایی منجر به کاهش قابل توجه سطح قند خون پس از 30 تا 60 دقیقه می شود. تحقیقات دیگر نشان می‌ دهد که می‌ تواند سطح انسولین را نیز کاهش دهد که ممکن است توانایی بدن را برای انتقال قند از جریان خون به سلول‌ ها به طور موثرتر بهبود بخشد.

یک مطالعه در سال 2023 در مجله غذاهای کاربردی نشان داد که آلولوز اضافه شده به ساکارز باعث کاهش گلوکز پس از غذا و همچنین انسولین در مقابل ساکارز به تنهایی می شود. همچنین “اوج افزایش گلوکز و انسولین را کاهش داد.”

3. از سلامت کبد پشتیبانی می کند

اگرچه تحقیقات کنونی به مدل‌ های حیوانی محدود می‌ شود اما برخی مطالعات نشان داده‌ اند که آلولوز می‌ تواند ذخیره چربی در کبد را کاهش دهد. این به طور بالقوه می تواند به محافظت در برابر بیماری کبد چرب، یک اختلال جدی که در نهایت می تواند به سیروز یا زخم کبد منجر شود، کمک کند.

یک مطالعه حیوانی منتشر شده در مجله علوم غذایی نشان داد که مکمل آلولوز باعث کاهش تجمع چربی در کبد و همچنین کاهش وزن بدن و توده چربی می شود. آزمایش حیوانی دیگری از سئول نشان داد که آلولوز می تواند غلظت کبدی کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد که ممکن است به بهبود سلامت کبد نیز کمک کند.

4. ممکن است التهاب را کاهش دهد

التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است که بدن ما از آن برای دفاع در برابر عفونت استفاده می کند. از سوی دیگر، التهاب مزمن می تواند علائم اختلالات خود ایمنی را بدتر کند و ممکن است به بیماری های جدی مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت کمک کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که آلولوز می تواند دارای خواص ضد التهابی قوی باشد. اگرچه نحوه عملکرد آن دقیقاً مشخص نیست اما یک مطالعه در سال 2020 اشاره کرد که آلولوز ممکن است با باکتری‌ های مفید روده برای کمک به کاهش التهاب و کاهش وزن تعامل داشته باشد.

نحوه استفاده

آلولوز طعم و بافتی مشابه شکر دارد اما با کسری از کالری و کربوهیدرات، جایگزین آسانی برای شکر معمولی در بسیاری از محصولات مختلف می شود.

غلات، اسنک بارها، سس های سالاد، آب نبات ها، پودینگ ها، سس ها و شربت ها از رایج ترین غذاهای حاوی آلولوز هستند که در حال حاضر در بازار وجود دارند. همچنین می‌ توانید این شیرین‌ کننده را در سایر غذاهای فرآوری‌ شده از جمله ماست‌ های طعم‌ دار، محصولات لبنی منجمد و محصولات پخته‌ شده مانند کلوچه‌ ها، کیک‌ ها و شیرینی‌ ها پیدا کنید.

پخت و پز با آلولوز نیز یک گزینه است و انواع آن به صورت آنلاین در دسترس هستند. با این حال، اکثر مارک های آلولوز به طور قابل توجهی گران تر از سایر شیرین کننده ها هستند.

برای مثال، هنگام مقایسه آلولوز در مقابل اریتریتول، قیمت آلولوز تقریباً دو برابر اریتریتول است. علاوه بر این، طعم آلولوز به شیرینی شکر معمولی نیست، به این معنی که برای رسیدن به همان میزان شیرینی باید بیشتر استفاده کنید.

خطرات و عوارض جانبی

آیا آلولوز بی خطر است؟ طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، آلولوز به طور کلی ایمن شناخته می شود، به این معنی که می توان از آن به عنوان یک افزودنی غذایی و شیرین کننده در محصولات فروخته شده در ایالات متحده استفاده کرد.

با این حال، هنوز در بسیاری از مناطق دیگر، از جمله اروپا و کانادا که به عنوان یک ماده غذایی جدید در نظر گرفته می شود، مجاز نیست زیرا سابقه استفاده محدودی از آن در غذا وجود دارد.

مطالعات انجام شده بر روی انسان و حیوان نشان می دهد که می توان آن را به طور ایمن و در حد اعتدال و بدون عوارض جانبی، حتی پس از استفاده طولانی مدت، مصرف کرد. برخی از شایع ترین عوارض جانبی آلولوز گزارش شده شامل مشکلات گوارشی مانند نفخ، گاز و اسهال است.

جایگزین ها

علاوه بر آلولوز، برخی از رایج ترین جایگزین های قند عبارتند از:

  • استویا
  • سوکرالوز
  • آسپارتام
  • ساخارین
  • آسه سولفام پتاسیم
  • نئوتام

اگرچه همه اینها به طور کلی توسط سازمان های نظارتی مانند FDA به عنوان ایمن شناخته می شوند اما همه به جز استویا به طور مصنوعی توسط تولید کنندگان مواد غذایی تولید می شوند.

شیرین کننده های طبیعی را می توان به عنوان جایگزین آسان آلولوز نیز استفاده کرد. سعی کنید دستور العمل های مورد علاقه خود را با شیره افرا، عسل خام، خرما، میوه راهب یا شکر نارگیل شیرین کنید.

این مواد علاوه بر افزایش طعم غذاهای شما، می توانند سایر مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مهم دیگر را نیز برای حمایت از سلامت بهتر تأمین کنند.

نتیجه گیری

آلولوز چیست؟ این شیرین کننده که به نام D-psicose نیز شناخته می شود، یک قند ساده است که به صورت تجاری تولید می شود و به طور طبیعی در چندین منبع غذایی یافت می شود.

مطالعات نشان می دهد که می تواند به کاهش وزن و کاهش چربی، کاهش سطح قند خون، بهبود سلامت کبد و کاهش التهاب کمک کند.

مطالعات روی حیوانات و انسان ها نشان می دهد که می توان آن را به طور ایمن در حد اعتدال با حداقل خطر عوارض جانبی مصرف کرد و به طور کلی توسط FDA ایمن شناخته شده است، به این معنی که می توان از آن به عنوان یک افزودنی غذایی استفاده کرد.

معمولاً توسط تولید کنندگان مواد غذایی در محصولات فرآوری شده استفاده می شود و در بسیاری از شیرین کننده های آلولوز کتو نیز موجود است.

این ماده به طعم و بافت شکر معمولی بسیار شبیه است، همچنین می‌ توانید به جای آن شیرین‌ کننده‌ های طبیعی دیگر، از جمله میوه‌ های خشک، شیره افرا، عسل خام یا شکر نارگیل را جایگزین کنید.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی