روانشناسی سبك زندگي

فواید شگفت انگیز کسالت و بی حوصلگی

تقویم فارسی اندروید

یک زندگی خسته کننده ممکن است چیزی نباشد که بسیاری از ما برای آن تلاش می کنیم اما حقیقت این است که کسالت گاه به گاه ممکن است در واقع تعدادی از مزایای سلامتی داشته باشد.

درست است. اینکه به خودتان اجازه دهید که بیشتر اوقات خسته شوید، می تواند از نظر بهره وری، خلاقیت و توانایی مدیریت استرس شما نتیجه دهد. از سوی دیگر، اگر خود را مجبور به تمرکز و بهره‌ وری 24 ساعته کنید، ممکن است در دراز مدت توانایی خود را برای آرامش و راضی بودن خود خراب کنید.

روانشناسان معتقدند در مورد کسالت یک مورد جالب نیز وجود دارد: ما نباید زیاد یا خیلی کم از آن را تجربه کنیم. بیایید ببینیم چه چیزی باعث بی حوصلگی می شود، چه نوع مشکلات و مزایایی می تواند به همراه داشته باشد، به علاوه بهترین راه های مقابله با آن در هنگام بروز آن چیست.

کسالت

کسالت چیست؟

کسالت به عنوان حالت بی حوصلگی تعریف می شود، به معنای عدم اشتیاق یا علاقه.

شما می توانید خستگی را به عنوان یک نقص در معنا در نظر بگیرید. زمانی اتفاق می افتد که شما درگیر هیچ کاری نیستید یا کاری را انجام می دهید اما به آن اهمیت نمی دهید.

به گفته کارشناسانی که کسالت را مطالعه کرده اند، سه نوع مختلف از آن وجود دارد:

  • کسالت دنیوی، مانند انتظار در صف
  • کسالت عمیق، به معنای احساس نارضایتی از تجربه عمومی زندگی
  • کسری غیرقابل وصف یا احساس گم شدن چیزی، معمولا چیزی که برای ما آشناست.

به عبارت دیگر، آنچه که «خستگی ساده» (یا پیش پا افتاده) نامیده می شود، به نظر می رسد مدیریتش آسان تر و حتی سودمند باشد، زیرا می تواند باعث شود ما به چیزهای بیشتری در اطراف خود توجه کنیم و به دنبال کارهای جالب باشیم. از سوی دیگر، “کسالت وجودی” به عنوان احساس پوچی و بیگانگی توصیف می شود که می تواند بر سلامت روان فرد تأثیر بگذارد.

علائم و علل

بی حوصلگی با انسان چه می کند؟

در نهایت این به خود فرد بستگی دارد زیرا برخی بیش از دیگران از استراحت و لحظات خسته کننده لذت می برند.

کسالت گاهی اوقات می تواند منجر به رفتارها و علائمی شود مانند:

  • احساس بیقراری و اضطراب
  • خستگی
  • غذا خوردن احساسی
  • مه مغزی
  • غم و اندوه یا ناامیدی – به عبارت دیگر، احساس اینکه چیزی از دست رفته است یا اینکه در حال از دست دادن یک فرصت ارزشمند هستیم (معروف به FOMO)
  • علائم افسردگی – افسردگی می تواند با بی حوصلگی ارتباط داشته باشد که کارشناسان معتقدند ممکن است به دلیل درک برخی از افراد بی حوصله از زندگی خود باشد. آنها ممکن است فکر کنند که فاقد روابط معنی دار، هدف، اشتیاق، تخیل یا ابتکار هستند
  • خطر بالای سوء مصرف مواد (محققان نشان می دهند که نوجوانانی که به طور مکرر بی حوصله هستند ممکن است 50٪ بیشتر از همسالان دیگر شروع به کشیدن سیگار، نوشیدن الکل و استفاده از مواد مخدر کنند)
  • خطر بالاتر برای اعمال بی احتیاطی مانند رانندگی خطرناک، ترک تحصیل، بیکار شدن یا قمار غیر مسئولانه

چه چیزی باعث بی حوصلگی می شود؟

دلایل اساسی که باعث می شود ما احساس بی حوصلگی کنیم چیست؟ کارشناسان معتقدند که دلایل اصلی کسالت عبارتند از فقدان معنا (ما زیاد به کاری که انجام می‌دهیم اهمیت نمی‌دهیم) و کاهش توجه (به نظر نمی‌ رسد که نمی‌ توانیم روی یک کار یا فعالیت تمرکز کنیم).

وقتی در موقعیتی قرار می گیریم که احساس جذابیت نمی کنیم یا همه چیز بیهوده به نظر می رسد، این زمانی است که کسالت به ما دست می دهد.

زمان های مختلفی در زندگی ما وجود دارد که ممکن است احساس بی حوصلگی کنیم، مانند:

  • هنگام انجام کارهای یکنواخت در خانه.
  • هنگام رانندگی یا رفت و آمد به محل کار.
  • در هنگام ورزش، اگر آن فعالیت را سرگرم کننده یا با ارزش ندانیم.
  • هنگام گفتگو با افرادی که به نظرمان جالب نیست.
  • هنگام تماشا کردن، گوش دادن یا خواندن چیزی که به نظرمان کسل کننده است.

برخی از ویژگی های شخصیتی افراد را مستعد بی حوصلگی می کند، از جمله خودکنترلی پایین، علائم اضطراب، تکانشگری (رفتارهایی بدون پشتوانه فکری و منطقی)، افسردگی و مصرف مواد. کسانی که دارای اختلالات شخصیتی خاصی هستند، مانند اختلال شخصیت مرزی، ممکن است با احساس کسالت نیز دست و پنجه نرم کنند که می تواند باعث اضطراب شود.

کسانی که به دلیل مشکلات سلامتی یا کم خوابی با خستگی دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است بیشتر اوقات در موقعیت های کسل کننده قرار بگیرند زیرا انرژی لازم برای جستجوی تجربیات سرگرم کننده را ندارند. حتی افرادی که دچار برخی اختلالات مغزی یا ضربه به سر شده اند که بر قشر اوربیتوفرونتال تأثیر می گذارد، بیشتر مستعد کسالت هستند زیرا این ناحیه از لوب پیشانی بر احساس پاداش تأثیر می گذارد.

جالب اینجاست محققان دریافته‌ اند که افراد در سنین نوجوانی بیشترین کسالت را تجربه می‌ کنند و در دهه 50 زندگی کمتر چنین حسی را تجربه می‌ کنند. منطقی است که لحظات خسته کننده کمتری در میانسالی وجود داشته باشد زیرا این زمانی است که اکثر افراد بیشترین مسئولیت ها را دارند مانند کار، خانواده، مدرسه، امور داوطلبانه، سرگرمی ها و غیره.

بی حوصلگی در میان سالمندان کمی افزایش می یابد زیرا این زمانی است که بسیاری از افراد بازنشسته هستند، کمتر معاشرت می کنند، انرژی کمتری دارند و ممکن است از نظر شناختی بیشتر دچار اختلال شوند.

مزایای بالقوه کسالت

این خبر خوب است: اگرچه بی حوصلگی خیلی هیجان انگیز به نظر نمی رسد اما اگر به این تجربه متمایل شوید، در واقع می توانید چیزهایی را تجربه کند.

برای بهبود زندگی خود همانطور که یکی از مقاله‌ های منتشر شده توسط Psychology Today می‌ گوید: «خستگی یک کاتالیزور برای تغییر و فرصتی برای تأمل است.»

مزایای بالقوه کسالت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش خودآگاهی در مورد کاری که انجام می دهید و از آن لذت نمی برید.
  • از تخیل و خلاقیت خود استفاده کنید، تا حدی به این دلیل که در هنگام بی حوصلگی بیشتر به خیال پردازی می پردازید. بی حوصلگی می تواند به ویژه برای کودکان مفید باشد زیرا سرگرمی و اتکا به خود را تشویق می کند.
  • تقویت مهارت های رابطه و حل تعارض زیرا این فرصت را به شما می دهد تا به بحث ها یا اشتباهات گذشته فکر کنید.
  • شما را تشویق می کند که در اولویت های خود تجدید نظر کنید و به سراغ چیزی رضایت بخش تر بروید. (به عنوان مثال، اگر اغلب در محل کار بسیار بی حوصله هستید، ممکن است شغل دیگری را در نظر بگیرید.)
  • شما را وادار می کند به دنبال تجربیات بدیع باشید که می تواند ذهن و دیدگاه شما را باز کند.
  • کاهش اهمال کاری. اگر وقت آزاد دارید، این می تواند فشار لازم برای شروع یک پروژه یا تکمیل یک کار باشد. همانطور که گفته شد، برخی از افراد برای اجتناب از رویارویی با افکار دردناک از تعلل و کسالت استفاده می کنند.

چگونه خستگی را از بین ببریم یا درمان کنیم

چگونه می توانید خستگی را از بین ببرید و همچنین مهم است که تلاش کنید؟

کلید استفاده از بی حوصلگی و استراحت به نفع خود این است که فعالیت هایی را پیدا کنید که هم معنادار و هم جذاب باشند. در اینجا چند ایده برای انجام این کار وجود دارد:

1. صرف زمان کمتر روی صفحه نمایش، مراقبت بیشتر از خود

به‌ جای پیمایش در تلفن یا سایر دستگاه‌ ها در زمانی که اوقات فراغت دارید، از این فرصت برای جدا کردن برق و تمرکز روی مراقبت از خود استفاده کنید مانند مدیتیشن، انجام تمرین‌ های تنفسی، پیاده‌ روی در بیرون یا سامان دادن فضای زندگی‌ تان.

محققان بر این باورند که استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی در اوقات فراغت، از جمله استفاده از رسانه های اجتماعی، می تواند باعث افزایش اضطراب و افسردگی شود. اگر از این زمان برای مراقبت از خود به روش های دیگر استفاده کنید، به احتمال زیاد احساس آرامش، رضایت و شفافیت خواهید داشت که به شما کمک می کند با استرس مقابله کنید.

2. غرق شدگی در یک وضعیت

غرق شدگی در یک وضعیت، درگیر بودن کامل در یک کار را توصیف می کند. این زمانی اتفاق می‌ افتد که یک کار نه خیلی سخت باشد و نه خیلی آسان، بلکه آنقدر سخت است که به تلاش و تمرکز کامل ما نیاز دارد.

در جریان بودن و غرق شدگی طبیعتاً لذت بخش است و اساساً برعکس بی حوصلگی است.

چند راه برای غرق شدگی چیست؟ فعالیتی را انتخاب کنید که شما را به چالش می کشد و آن را بدون حواس پرتی انجام دهید. مانند:

  • یک نوع ورزش یا سرگرمی متفاوت
  • یک بازی رومیزی یا بازی کامپیوتری جدید
  • چیزی خلاقانه، مانند ساختن هنر موسیقی
  • دوچرخه سواری در مکانی خوش منظره
  • تمرکز روی یک پروژه کاری 30 دقیقه مستقیم
  • ساختن چیزی با دستان خود

3. چیزی محرک را با چیزی کسل کننده ترکیب کنید

هنگامی که در حال انجام کارهای پیش پا افتاده هستید، مانند کارهای روزمره یا رفت و آمد، سعی کنید در عین حال کاری را انجام دهید که لذت بخش است. به عنوان مثال، توجه خود را به یک فعالیت متفاوت، مانند گوش دادن به موسیقی یا پادکست یا خط خطی کردن کاغذ هنگام مطالعه، تمیز کردن یا ورزش، هدایت کنید.

4. توانایی های ذهنی خود را تقویت کنید

برای اینکه با افزایش سن مغز خود را در بهترین حالت نگه دارید، کارهایی را انجام دهید که ذهن شما را تحریک می کند، مانند جدول کلمات متقاطع، ساختن پازل ها، یادگیری یک زبان جدید یا دستور العمل های جدید، گذراندن یک دوره آموزشی و غیره. بسیاری از این موارد برای بهبود تمرکز و حافظه شما عالی هستند.

صرف نظر از سن شما، زمانی که در حال رویاپردازی یا استراحت هستید، می توانید برای روز یا هفته آینده برنامه ریزی یا آماده سازی کنید.

فهرست های ذهنی در ذهن خود بسازید یا سعی کنید تجسم را تمرین کنید که در آن با جزئیات تصور کنید که یک سناریو چگونه پیش خواهد رفت. همچنین می‌ توانید از نظر ذهنی چیزهایی را فهرست کنید که برای آن‌ ها سپاسگزار هستید که در آن روز اتفاق افتاده است که برای کاهش استرس عالی است.

5. از مهارت ها و استعدادهای خود برای چیزی معنادار استفاده کنید

فعالیت هایی را بیابید که هم به شما حس عاملیت بدهد و هم به خیر بیشتر کمک کند. می‌ توانید زمان یا منابع خود را داوطلبانه به یک سازمان محلی اختصاص دهید یا کاری مانند نوشتن پست‌ های وبلاگ مفید برای مشاوره دادن به افراد دیگر انجام دهید.

وقتی از اوقات فراغت خود برای بهتر کردن زندگی دیگران استفاده می کنید، این یک کار برد-برد است زیرا در عین حال شادی و احساس معنا را در شما تقویت می کند.

نتیجه گیری

وقتی حوصله‌ مان سر می‌ رود، فاقد اشتیاق یا علاقه هستیم. ممکن است اصلاً هیچ کاری انجام نمی دهیم یا کاری انجام می دهیم که توجه ما را جلب نمی کند یا به نظر می رسد هدف واقعی ندارد.

علائم و نشانه های بی حوصلگی چیست؟ بی حوصلگی هم مزایا و هم معایب دارد. زیاده روی می تواند باعث اضطراب، بی قراری و افسردگی شود، در حالی که کم بودن زمان کافی برای استراحت، تفکر و تخیل را برای ما باقی نمی گذارد.

روانشناسان بر این باورند که اندکی کسالت چیز خوبی است زیرا این قدرت را دارد که ما را به دنبال اهداف جدید و تجربیات بدیع ترغیب کند. می تواند به بهبود خودآگاهی، حل تعارض و برنامه ریزی کمک کند.

اگر بیشتر اوقات در موقعیت های خسته کننده ای قرار می گیرید که دوست دارید، به دنبال فعالیت هایی باشید که جدید و معنادار هستند، می توانید داوطلب شوید، بخوانید، ورزش کنید، اثر هنری خلق کنید، به موسیقی گوش دهید، آشپزی کنید یا تمیزکاری کنید.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی