روانشناسي و سلامت روان سلامت

شما هرگز برای شروع روان درمانی پیر نیستید

تقویم فارسی اندروید

پیری شما را تغییر می دهد. ظاهر بدن و نحوه عملکرد آن را تغییر می دهد. می تواند نقش شما را در محل کار و خانواده تغییر دهد. حتی می تواند عزت نفس شما را به طور اساسی تغییر دهد. میانسالی و زندگی بعدی، هم از دست دادن و هم رهایی را به همراه دارد اما مجبور نیستید به تنهایی با این تغییرات کنار بیایید. یک درمانگر خوب می تواند به شما کمک کند تا به روش های سالم روان درمانی با آنها سازگار شوید.

روان درمانی

در سال 2019، تقریباً 15 درصد از افراد بالغ بالای 45 سال گفتند که در سال گذشته به یک درمانگر مراجعه کرده‌اند و این قبل از افزایش چشمگیر انزوا در سراسر کشور توسط همه‌ گیری کرونا بود.

هر چه بیشتر و بیشتر افراد ارتباط مهم بین سلامت جسمی و رفاه روانی را تشخیص می دهند، انگ در مورد درمان در حال کاهش است و مطالعات نشان می دهد که درمان برای افراد مسن به همان اندازه که برای افراد میانسال موثر است، مفید واقع می شود.

این مقاله مزایای روان درمانی را در میانسالی و اواخر زندگی مورد بحث قرار می دهد زیرا درمان در هر سنی می تواند قدرتمند و متحول کننده باشد.

درمان می تواند شما را برای مقابله با تغییر تجهیز کند

هورمون ها در طول مراحل زندگی در نوسان هستند. وقتی استروژن، تستوسترون و سایر هورمون‌ ها کاهش می‌ یابند، همه چیز از جمله عادات خواب شما را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. علاوه بر تغییر سطح هورمون ها، آسیب ها و بیماری ها گاهی اوقات می توانند شما را از شرکت در برخی از فعالیت هایی که دوست دارید باز دارند.

و اینها فقط تغییرات فیزیکی هستند.

روابط همچنین می تواند در میانسالی تا زندگی بعدی دچار تغییرات بزرگی شود. شما ممکن است مراقب همسر یا والدین مسن خود باشید. تحقیقات نشان می دهد که حدود یک چهارم افراد 45 تا 64 ساله از بستگان مسن تر مراقبت می کنند.

در میان بزرگسالان بالای 50 سال، میزان طلاق در دهه های اخیر دو برابر شده است. زنان کمتر از مردان پس از «طلاق خاکستری»، (طلاق بین همسران بالای 50 سال) دوباره شریک زندگی می شوند که ممکن است به معنای سازگاری با زندگی خود پس از سال ها به عنوان بخشی از یک زوج باشد.

درمانگر جیل میهان، به افراد و خانواده‌ ها کمک می‌ کند تا از این قبیل انتقال‌ ها عبور کنند. او می گوید تغییر معنادار در هر سنی امکان پذیر است.

میهان خاطرنشان می کند: «مقاومت در برابر تغییر به سن مربوط نمی شود. “این در مورد میل است. بله، تغییر دشوار است اما هر کسی اگر واقعاً بخواهد و به این روند متعهد باشد، می‌ تواند با آن سازگار شود.»

میهان می گوید در دوره تغییر، کار با یک درمانگر می تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

  • با آنچه می خواهید و نیاز دارید هماهنگ شوید.
  • گزینه های خود را روشن کنید.
  • یاد بگیرید که به قضاوت خود اعتماد کنید، حتی در قلمرو ناآشنا

درمان می تواند فضایی برای کشف هویت های جدید ایجاد کند

در مسیر میانسالی به زندگی بعدی، گذارهای عمده، مانند بازنشستگی، می تواند احساس شما را از اینکه چه کسی هستید، بی ثبات کند.

به عنوان مثال، محققان دریافته اند که ورزشکاران نخبه اغلب پس از بازنشستگی از ورزش های رقابتی احساس افسردگی و سردرگمی می کنند.

وقتی دیگر کاری را انجام نمی دهید یا چیزی نیستید که زمانی تمرکز زندگی شما بود، خلاء می تواند شروع شود. احساس سردرگمی غیر معمول نیست.

میهان خاطرنشان می کند: «برخی افراد احساس مرتبط بودن را از دست می دهند.»

حتی زمانی که از دست دادن هویت بخشی از یک فرآیند طبیعی است، مانند یائسگی، زندگی در مرحله بین هویت ها می تواند ناراحت کننده باشد.

هنگامی که خود را دوباره تعریف می کنید، درمان می تواند به شما حس جهت دهی دهد. می تواند فضای امنی برای فرآیند آزمایش، خطا و بازتاب شکل گیری مجدد هویت ایجاد کند.

او می‌ گوید: «آنچه که من در کار با زنان می‌ بینم، این است که تمرکز زندگی آنها اغلب بر مراقبت از دیگران بوده است. هنگامی که این تغییر می کند، مردم می توانند شروع به پرسیدن از خود کنند: “من برای بقیه عمرم چه می خواهم؟” یک درمانگر می تواند به شما اجازه دهد تا زندگی خود را دوباره ارزیابی کنید و گزینه های خود را روشن کنید.”

این نوع ارزیابی مجدد می تواند به فرصت های جدیدی منجر شود. امروزه، کارگران بالای 50 سال حدود یک پنجم نیروی کار را تشکیل می دهند که درصد بسیار بیشتری نسبت به دهه های گذشته است.

اگر در حال غم از دست دادن هستید، روان درمانی می تواند از شما حمایت کند

از دست دادن می تواند در هر مرحله از زندگی اتفاق بیفتد اما هر چه بیشتر زندگی کنید، احتمال اینکه با یک نوع از دست دادن قابل توجه مواجه شوید، بیشتر می شود. بچه ها بزرگ می شوند و از خانه بیرون می روند. دوستان و اعضای خانواده از دنیا می روند. مراحل مهم و معنی دار زندگی شما به طور طبیعی به پایان می رسد.

میهان می‌ گوید: «با اینکه غم و اندوه وحشتناک است اما اجتناب‌ناپذیر است.» “یک درمانگر خوب می تواند به عنوان پشتیبان حضور داشته باشد، تا به شما کمک کند تا غم و اندوه و پشیمانی را پردازش کنید تا این احساسات عادی را تأیید کند و از شما حمایت کند.”

میل به «فرآوری پشیمانی» یک امر طبیعی است. در زندگی بعدی، بسیاری از مردم تجربیات زندگی خود را مرور می‌ کنند و می‌ خواهند زمان‌ هایی را که در میان رویدادهای روزمره برجسته بودند، به یاد بیاورند و درباره آن صحبت کنند. برخی از رویکردهای درمانی عمداً بر کمک به مردم تمرکز می کنند که به روش های سازنده به گذشته نگاه کنند.

مرور زندگی یا خاطره‌ درمانی فضایی را برای شما ایجاد می‌ کند تا خاطرات مهم را به اشتراک بگذارید چه رویدادهای بزرگ باشند و چه لحظات مهم.

این نوع درمان که ساختاری را به روند طبیعی نگاه کردن به گذشته می بخشد، کیفیت زندگی شما را در حال حاضر بهبود می بخشد.

درمان فرصتی برای ایجاد ارتباطات جدید است

چه درمان در یک محیط فردی باشد یا گروهی، حضوری یا آنلاین انجام شود، موفقیت آن بر اساس ارتباط و پیوند انسانی است. تحقیقاتی نشان داده است که اتحاد قوی بین درمانگر و بیمار باعث موثرتر شدن درمان می شود.

ارتباط متمرکز با بالا رفتن سن، زمانی که بسیاری از مردم شروع به تجربه یک حس انزوا می کنند، مهم است.

محققان گفته‌ اند که انزوا تنها به معنای تنهایی نیست. همچنین می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود و خطر ابتلا به زوال عقل، مشکلات قلبی و مشکلات سلامت روان را افزایش دهد. همه‌ گیری کووید-19 این یافته‌ ها را تقویت کرد.

میهان توضیح می‌ دهد: «روان درمانی می‌ تواند شما را درگیر کند. “درمانگر شما می تواند منبع بی طرف حمایت و شفقت باشد.»

اگر یک عمر در معرض نژادپرستی سیستماتیک بوده اید، توسعه منابع ارتباطی ممکن است بسیار مهم باشد.

محققان دریافته‌ اند که حمایت اجتماعی و معنوی، همراه با منابع روان‌ شناختی، می‌ تواند به محافظت از رنگین پوستان در برابر استرس ناشی از قرار گرفتن طولانی‌ مدت در معرض تبعیض کمک کند.

حفظ روابط اجتماعی به قدری برای رفاه شما مهم است که کارشناسان به شما توصیه می کنند یک “طرح ارتباط” با راه های مشخص برای حفظ ارتباط و جلوگیری از انزوا ایجاد کنید.

کارشناسان انجمن روانشناسی آمریکا توصیه می کنند اگر در یک محیط منحصر به فرد زندگی می کنید،، با یک بیماری مزمن کنار می آیید یا در حال تجربه مرگ یا مسائل مربوط به مرگ هستید، به دنبال یک درمانگر با آموزش های ویژه باشید.

چند نکته برای یافتن درمانگر مناسب برای شما

اگر درمانگری را بیابید که احساس می کند “تناسب” خوبی با شما دارد، نتایج شما احتمالا بهتر خواهد بود. در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • در مورد ترجیحات سنی خود در مورد یک درمانگر فکر کنید. یک مطالعه نشان داد که زنان وقتی می‌ خواهند مسائل زندگی عمومی را پردازش کنند، درمانگر مسن‌ تر را ترجیح می‌ دهند اما وقتی با مشکلی مرتبط با «زندگی در دنیای امروز» مواجه می‌ شوند، درمانگر نزدیک‌ تر به سن خود را انتخاب می‌ کنند. در هر صورت، مهم است که به ترجیحات خود توجه کنید، زیرا ممکن است بر توانایی شما در اعتماد و پیوند با درمانگر تأثیر بگذارد.
  • به دنبال یک درمانگر آموزش دیده در درمان حل مسئله (PST) یا درمان شناختی رفتاری (CBT) باشید. تحقیقات انجام شده در سال 2018 نشان داد که PST و CBT در درمان افسردگی در میان افراد مسن – به ویژه آنهایی که با بیماری مزمن نیز کنار می آیند – موثر هستند.
  • موارد عملی را در نظر داشته باشید. پیدا کردن یک درمانگر تحت پوشش Medicare، Medicaid یا ارائه دهنده بیمه شما احتمالاً به معنای هزینه های کمتری برای شما خواهد بود.
  • درمان آنلاین را در نظر بگیرید. برخی از افراد نگران هستند که درمان آنلاین نسبت به یک جلسه حضوری احساس شخصی کمتری داشته باشد. دیگران ممکن است به دلیل دردسرهای فناوری ناامید شوند. اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا با ایده ایجاد یک ارتباط مجازی سازگار شوید اما مطالعات نشان می دهد که بسیاری از سالمندان ترجیح می دهند نگرانی های خود را با یک درمانگر آنلاین در میان بگذارند تا با یکی از اعضای خانواده. بسیاری همچنین دریافتند که روان درمانی آنلاین به آنها کمک می کند کمتر احساس تنهایی کنند.

کلام آخر

اگر در دوره میانسالی تا اواخر زندگی هستید، دلایل قوی و مبتنی بر شواهد برای در نظر گرفتن روان درمانی وجود دارد. یک درمانگر حساس فرهنگی و به خوبی آموزش دیده می تواند به شما کمک کند تا خود را با تغییر بدن، طلاق، خانه خالی، بازنشستگی، فقدان دردناک یا هر تغییر دیگری که در زندگی با آن مواجه هستید سازگار کنید.

روان درمانی همچنین می تواند راهی مفید برای به روز رسانی احساس شما از اینکه چه کسی هستید و چگونه می توانید به دنیای اطراف خود کمک کنید باشد. این می تواند شما را دوباره با افراد دیگر مرتبط کند و از شما در برابر اثرات مخرب انزوا محافظت کند و می‌تواند به شما کمک کند تا به گذشته‌ تان نگاه کنید، چه چیزی را تجربه کرده‌ اید و چه چیزی را برای سال‌ های آینده می‌ خواهید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی