تغذيه سالم خواص مواد غذايي

انگور فرنگی چیست و چه خواصی دارد

تقویم فارسی اندروید

انگور فرنگی نام نوعی میوه است که با نام های گالش انگور و خارتوت نیز شناخته می شود. درختچه ی مثمر و میوه ای خوشه مانند دارد و به صورت گیاهی چند ساله کشت داده شده و بیشتر در مناطق معتدل نیمکره شمالی رشد می‌کند و از طریق بذر، قلمه و خواباندن شاخه تکثیر می شود.

گالش انگور
انگور فرنگی

انگور فرنگی (گالش یا خارتوت)

انگور فرنگی از دسته ی گیاهان گلدار دو لپه‌ای به شمار می رود و برای رشد نیاز به نور خورشید با آبیاری متوسط و همچنین خاک حاصلخیز دارد چون این درختچه در مناطق معتدل سرد می روید از همین رو می تواند سرمای زمستان را به خوبی تحمل کند پس آب و هوای خنک را می پسندد و در دمای بالای سی درجه سانتی گراد ممکن است اسیب ببیند. در ایران چهار گونه از این انگور بهنامهای گالش انگور معمولی، انگور فرنگی تیره گل، انگور فرنگی شرقی و انگور فرنگی قرمز وجود دارد که بیشتر در شهرهای گیلان، مازندران و گرگان پرورش داده می شود.

میوه انگور فرنگی طبعی سرد دارد و به دو دسته ی دانه ریز به رنگ سفید، سیاه ، قرمز روشن و  دانه درشت به رنگ سبز، قرمز به نسبت تیره و زرد تقسیم می شود که دارای شاخه‌هایی با پوست خاکستری بوده و برگهای پنج پر و قلبی شکل دارد.

انگور فرنگی در فصل بهار شکوفه داده و در فصل تابستان رسیده و برداشت می شود. درخت انگور فرنگی چون از باردهی خوبی برخوردار است تراز تجاری بالایی نیز دارد، از این رو کشت و پرورش ان بسیار به صرفه است.

انگور فرنگی دانه ریز
انگور فرنگی دانه ریز

گالش یا همان انگور فرنگی رسیده، طعم شیرین و دلچسبی دارد که به صورت خام و طبخ شده قابل مصرف و استفاده است. این میوه بسیار آبدار و گوشتی است و سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی همچون  ویتامین B5، ویتامین B6، ویتامین C، مس، منگنز، پتاسیم و فیبر بوده و خواص دارویی و درمانی زیادی دارد.

از قسمت های مورد استفاده انگور فرنگی می توان از جوانه میوه، میوه، برگ و روغن هسته میوه استفاده نمود.

شرایط آب و هوایی مورد نیاز درخت انگور فرنگی:

این گیاه زمستان های طولانی را جهت تامین دوره استراحت نیاز دارد. بر حسب رقم، 800 تا 1500 ساعت دمای منهای هفت درجه نیاز دارد. این گیاه حتی می تواند دمایی حدود منهای 20 درجه را تحمل کند. این درخت همچنین به 20 تا 40 روز دمای زیر پنج درجه برای باز شدن جوانه ها و 160 تا 200 روز برای باردهی گل ها نیاز دارد.

انگور فرنگی به نور زیادی نیاز ندارد و وزش باد نمی تواند خسارت زیادی به آن وارد کند. سرماهای دیررس بهاره به بعضی ارقام این انگور آسیب وارد می کند.

کاربرد انگور فرنگی:

  • این میوه را می توان به صورت تازه خوری و یا خشک شده همچون کشمش مصرف کرد.
  • می توان در تهیه دسر، ژله، بستنی، کمپوت، کیک و … استفاده نمود.
  • از این میوه می توان در تهیه غذا، مربا و ترشی استفاده نمود.
  • برای تهیه آبمیوه طبیعی و ارگانیک از آن استفاده کرد.
  • می توان به صورت خشک و یا پودر در سالاد، دسر و … استفاده کرد.
کاربرد انگور فرنگی
کاربرد انگور فرنگی

نحوه ی مصرف و نگهداری انگور فرنگی

میوه رسیده انگور فرنگی برای تهیه دسر مناسب است و بهتر است بلافاصله پس از برداشت و در مدت زمانی که طعم آن خوب است مصرف شود. با این حال، می­توان آن­ها را در یخچال به مدت 10 روز نگه داشت. هر چند نگهداری از ان به صورت یخ­زده در فریزر بهترین حالت برای نگهداری طولانی مدت است. شما می توانید انگور فرنگی را همچون میوه های دیگر خشک کرده و نگهداری کنید.

ارزش غذایی انگور فرنگی

در میوه انگور فرنگی تیغ دار، مقدار قند (حدود ۷ درصد دکستروز و لوولوز) و در حدود ۱/۵درصد اسیدهای آزاد، نظیر سیتریک اسید، مالیک اسید و وینیک اسید و در میوه نرسیده سوکسینیک اسید، کمی مواد آلبومینوئیدی، تانن و… یافت می شود. در تخم آن مقادیری لعاب و در غنچه ها و جوانه های گیاه، اسانس روغنی فرار و در برگ ها  اسید سیانید وجود دارد.

ارزش غذایی انگور فرنگی
ارزش غذایی انگور فرنگی

نمونه خواص درمانی انگور فرنگی

  • درمان میگرن و سر درد (دم کرده ی برگ)
  • ملین و درمان رفع یبوست (خوردن میوه)
  • درمان گلو درد، ورم لوزه و سیاه سرفه (غرغره جوشانده ی انگور فرنگی)
  • کمک به بهبود عفونت های ویروسی همچون انفولانزا، سرما خوردگی (استفاده از روغن هسته)
  • بهبود التهابات بدن و زخم هایی همچون تبخال (استفاده از روغن هسته)
  • رفع سنگ کلیه (جوشانده ی برگ)
  • تسکین روماتیسم (دم کرده برگ ها و سرشاخه)
  • بند اوردن خونریزی لثه (غرغره کردن جوشانده ی برگ)
  • لاغری و کاهش وزن (خوردن میوه)

عوارض انگور فرنگی

زیادهروی در خوردن هر میوه ایی مضر است که این شامل میوه انگور فرنگی نیز می شود. زیاده روی در مصرف انگور فرنگی باعث اختلالاتی در بدن می شود. توجه داشته باشید بخاطر ملین بودن این میوه افرادی که ناراحتی معده یا روده دارند نباید بیش از حد از دم کرده و میوه ی انگور فرنگی استفاده نمایند.

یک دیدگاه

  • سلام سایت شما تا حدی خوب هست لطفا مثل بقیه سایت ها کپی کاری نکنید بذارید مثل بقیه یک سایت کپی پستی نشناسند

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی