بیماری ها سلامت

راه هایی برای درمان خانگی تبخال

تقویم فارسی اندروید

تبخال یک ویروس است. این بدان معنی است که “درمان” شناخته شده ای وجود ندارد که از بازگشت علائم جلوگیری کند اما مواردی وجود دارد که می توانید آن را کاهش دهید.

تبخال

شما ممکن است قادر به کاهش التهاب، تحریک و سایر علائم از طریق تغییر سبک زندگی و مکمل های غذایی باشید. با این حال، این داروها جایگزین برنامه درمان بالینی نیستند. قبل از هرگونه درمان جایگزین، همیشه باید با یک پزشک یا سایر ارائه دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید. آنها می توانند دوز، عوارض جانبی و تداخلات دارویی را مورد بحث قرار دهند.

استفاده از داروهای ضد ویروسی برای خنثی سازی عفونت ویروسی ممکن است مؤثر باشد، اما اگر شما از شیوع و یا پیشرفت های مکرر رنج می برید، بدن شما ممکن است کمتر به داروهای تجویزی واکنش نشان دهد، به همین دلیل است که بسیاری از افراد به دنبال درمان های طبیعی بیشتری هستند.

درمان های خانگی برای رفع تبخال

این روش های خانگی و محرمانه ممکن است به کاهش تورم، خارش، و التهاب ناشی از شیوع بیماری کمک کند. احتمالا شما در حال حاضر اغلب این داروها را در کابینت آشپزخانه یا گنجه خود دارید.

درمان تبخال با کمپرس گرم

تحقیقات اولیه نشان می دهد که این کار ممکن است مفید باشد و حرارت را به محض تشخیص زخم روی آن اعمال کنید. اگر درد در حال حاضر ایجاد شده باشد، گرما ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند. شما می توانید یک کمپرس گرم و خشک را با پر کردن جورابی تمیز با برنج و قرار دادن آن در مایکروویو در کمتر از یک دقیقه آماده کنید.

درمان خانگی تبخال با کمپرس سرد

شما همچنین می توانید از کمپرس سرد برای کاهش تورم استفاده کنید. یک بسته یخ یا یک دستمال تمیز پر از یخ را به منطقه آسیب دیده اعمال کنید. هر چهار ساعت یک بار این عمل را تکرار کنید.

تبخال

درمان خانگی تبخال با خمیر جوش شیرین

گذاشتن کمی خمیر جوش شیرین ممکن است به خشک کردن ضایعات و کاهش خارش کمک کند. برای انجام این کار، پد کتانی مرطوب را به یک مقدار کمی جوش شیرین بزنید و آن را روی تبخال بگذارید. کمی سوزش طبیعی است.

تبخال

خمیر نشاسته ذرت

خمیر نشاسته ذرت هم ممکن است ضایعات خشک شده و خارش را کاهش دهد. یک پد کتانی مرطوب را به یک مقدار کمی از نشاسته ذرت بزنید و آن را به منطقه آسیب دیده بمالید.

درمان تبخال با سیر

تحقیقات قدیمی نشان می دهد که سیر ممکن است دارای خواص ضد ویروسی در برابر هر دو نوع سندرم تبخال باشد. یک حبه سیر تازه را خرد کنید و آن را با روغن زیتون مخلوط نمایید تا رقیق شود. شما می توانید این مخلوط را تا 3 بار در روز برای درمان تبخال استفاده کنید.

درمان تبخال با سرکه سیب

سرکه سیب برای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی آن شناخته شده است. برای به دست آوردن برخی از این مزایا، یک بخش از سرکه سیب را با سه بخش آب گرم مخلوط کنید و در منطقه آسیب دیده اعمال نمایید.

تغییر رژیم غذایی

خوردن غذاهای مناسب و اجتناب از برخی مواد غذایی خاص می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و به نوبه خود به مبارزه با ویروس تبخال کمک کند. شواهد بی نظیر به شدت نشان می دهد که تغییر رژیم غذایی شما می تواند به جلوگیری از شیوع بیماری کمک کند. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، شواهد بالینی برخی از این ادعاها را پشتیبانی می کنند.

سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان

خوردن سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان ها می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و التهاب را کاهش دهد. گل کلم، اسفناج، کلم و گوجه فرنگی غنی از آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد هستند. آنها همچنین حاوی لیزین بیشتر از آرژینین هستند که یک اسید آمینه است و برای سرکوب تبخال مفید عمل می کند.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 می توانند برای کمک به سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با بیماری های التهابی مزمن مفید باشند. ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، کتان و دانه های چیا غنی از اسیدهای چرب هستند.

پروتئین

استفاده از مقدار کافی و سالم پروتئین برای مبارزه با ویروس تبخال و دیگر بیماری ها ضروری است. رژیم غذایی خود را با پروتئین بالا و چربی اشباع شده کم با خوردن مقدار زیادی بادام، تخم مرغ و جو تکمیل کنید.

ویتامین C

محققان اعلام کرده اند که ویتامین C می تواند به طور موثر بهبود تبخال را افزایش دهد. همچنین ممکن است زمان طولانی درمان را کوتاه تر کند. میوه ها و سبزی های رنگارنگ مانند فلفل، پرتقال، و توت فرنگی غنی از ویتامین C هستند. انبه و میوه پاپایا هم همچنین حاوی ویتامین هستند.

زینک یا روی

زینک یا روی می تواند میزان شیوع بیماری تبخال را کاهش دهد در حالی که به کاهش مدت طولانی بیماری هم کمک می کند. شما می توانید روی در رژیم غذایی خود را با خوردن گندم، نخود، بره و گوشت خوک افزایش دهید.

ویتامین B

ویتامین B می تواند پاسخ ایمنی بدن شما را تقویت کند تا بدن شما با ویروس تبخال مبارزه کند. شما می توانید ویتامین B را از لوبیا سبز، تخم مرغ، اسفناج و بروکلی دریافت کنید.

اسید

مواد غذایی اسیدی ممکن است قبل از اینکه تبخالتان بهبود پیدا کند، باعث باز شدن زخم شوند. آب میوه، آبجو، نوشابه و غذاهای فرآوری شده بیشتر اسیدی هستند. این خوراکی ها را محدود کنید و به جای آن آب را جایگزین نمایید.

آرژنین

از غذاهایی که حاوی میزان بالایی از آرژنین هستند، تا جایی که می توانید اجتناب کنید. شکلات به ویژه غنی از این اسید آمینه است، که بعضی افراد ادعا می کنند که می توانند با خوردن آن علائم تبخال را تجربه کنند. در عوض برای شیرین کردن دهان خود آن را با یک گزینه سرشار از ویتامین مانند انبه خشک یا زردآلو عوض کنید.

شکر

بدن شما قند را به اسید تبدیل می کند. از غذاهایی با شکر افزوده اجتناب کرده و به جای آن میوه هایی مانند موز و پرتقال را برای دسرهای خود در نظر بگیرید.

خوراکی های پردازش شده یا نگهدارنده سنگین

مواد غذایی پردازش شده شامل مواد نگهدارنده مصنوعی هستند که ممکن است به استرس اکسیداتیو کمک کنند. حفظ سطوح استرس اکسیداتیو ممکن است به ترویج بهبودی در طی شیوع تبخال کمک کند. سعی کنید غذاهای فرآوری شده مانند غذاهای فریزری، محصولاتی با دانه تصفیه شده و آب نبات را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

گیاهان موضعی، روغن ها و سایر راه حل ها

هنگامی که به درستی استفاده می شود، برخی از داروهای خانگی موضعی می توانند به سرعت بخشیدن به بهبودی، تسکین خارش و ناراحتی خفیف کمک کنند.

بسیاری از مواد موضعی مانند روغن ها می توانند از طریق ایجاد مانع روی پوست شما، مفید باشند. روغنهایی مانند جوجوبا و روغن نارگیل برای استفاده ایمن در مصارف موضعی شناخته شده هستند.

قبل از انجام یک برنامه کامل، باید یک آزمایش انجام دهید. این تنها راه برای اطمینان از این است که شما یک ماده تحریک کننده را به یک منطقه حساس در حال حاضر اعمال نمی کنید.

با پیروی از این مراحل می توانید یک تست ساده انجام دهید:

داروی خود را به روی ساعدتان اعمال کنید.

  • 24 ساعت صبر کنید.
  • اگر خارش، التهاب یا سایر تحریکات را تجربه کردید، منطقه را کاملا شسته و تمیز کنید و مصرف را قطع کنید.
  • اگر در طی 24 ساعت هیچ علائم نامطلوبی را تجربه نکردید، می توانید در جای دیگری هم استفاده کنید.

تبخال

آلوئه ورا

آلوئه ورا خواص تسرع بهبود زخم را ثابت کرده است. این خواص ممکن است ضایعات تبخال را از بین ببرد و آنها را درمان کند. ژل آلوئه ورا خالص می تواند به طور مستقیم به تقریبا هر قسمت از بدن بدون رقیق شدن اعمال شود.

تبخال

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ماده ضد ویروسی قوی است که نشان داده شده است برای کمک به درمان تبخال می تواند موثر واقع شود. روغن درخت چای باید قبل از مصرف آن بر روی تبخال یا تبخال تناسلی با یک روغن ضروری ترکیب و رقیق شود.

روغن فندق

فندق دارای خواص ضد ویروسی قابل توجهی است. بعضی از مردم می توانند از فندق خالص استفاده کنند بدون آنکه دچار تحریک شوند در حالی که برخی دیگر ممکن است دچار حساسیت شوند. اگر پوست حساسی دارید، باید از محلول رقیق شده آن استفاده کنید.

عسل مانوکا

تحقیقات قدیمی نشان می دهد که استفاده موضعی از عسل مانوکا ممکن است به همان اندازه داروهای درمانی تبخال موثر باشد. عسل مانوکا اصل می تواند به طور مستقیم و بدون رقیق شدن استفاده شود.

شیر بز

شیر بز حاوی یک داروی ضد ویروسی است که ممکن است در مقابل عفونت تبخال جواب دهد. شما می توانید شیر بز را به طور مستقیم و بدون رقیق کردن استفاده کنید.

تبخال

چای سبز

چای سبز دارای مزایای سلامتی عمیقی است. آنتی اکسیدان های فعال آن به پیشگیری از شیوع ویروس تبخال کمک می کنند. مطالعات نشان می دهد که چای سبز همچنین دارای خواص ضد ویروسی است، و از این رو توصیه می شود یک فنجان چای سبز به جای قهوه به بیماران مبتلا به تبخال داده شود. شما می توانید از چای سبز سه فنجان در روز بنوشید.

اسانس بابونه

برخی از تحقیقات نشان می دهد که اسانس بابونه دارای خواص آرام بخش و ضد ویروسی است که می تواند به درمان تبخال کمک کند. فقط این روغن باید با روغن حامل رقیق شود.

اسانس زنجبیل

اسانس زنجبیل دارای خواص و مزایای بالقوه برای کشتن ویروس تبخال است. این روغن هم باید با روغن حامل رقیق شود.

روغن آویشن

روغن آویشن نیز دارای توان بالقوه برای مبارزه با ویروس تبخال است و باید با روغن حامل رقیق شود.

روغن مریم گلی یونانی

روغن مریم گلی یونانی نیز ممکن است با ویروس تبخال مبارزه کند و این روغن هم باید با روغن حامل رقیق شود.

روغن اوکالیپتوس

روغن اوکالیپتوس ممکن است ضد ویروسی قوی در برابر تبخال باشد. همچنین آرامش دهنده و تسکین دهنده است. البته باید با روغن حامل رقیق شود.

تبخال

روغن پونه کوهی مکزیکی

روغن اُرگانو یا پونه کوهی مکزیکی حاوی کارواکرول، یک ماده ضد ویروسی قوی است و باید با روغن حامل رقیق شود.

تبخال

عصاره شیرین بیان

ماده فعال ریشه شیرین بیان خواص ضد ویروسی و ضد التهابی دارد. این خواص باعث می شود که شیرین بیان یک درمان امیدوار کننده برای شیوع این بیماری باشد. شما می توانید شیرین بیان را مستقیم و بدون رقیق کردن استفاده کنید.

عصاره اکیناسه یا سرخارگل

عصاره اکیناسه ممکن است ضد ویروسی مؤثر در برابر هر دو گونه سندرم تبخال باشد. این یک ضد التهاب است که ممکن است علائم موجود را تسکین دهد. شما می توانید عصاره اکیناسه را مستقیما و بدون رقیق کردن استفاده کنید.

عصاره گیاه چریش

عصاره چریش همچنین ممکن است خواص ضد تبخال داشته باشد. عصاره خالص چریش قوی است و ممکن است پوست شما را بسوزاند و حتما باید با روغن حامل رقیق شود.

نکته

در اینجا چند نکته کلی برای مدیریت تبخال وجود دارد.

اگر تبخال دارید …

  • مسواک خود را دور انداخته و از یک مسواک جدید استفاده کنید.
  • هنگام استرس زیاد، استراحت کرده و ویتامین C و مکمل های روی را مصرف کنید.
  • برای محافظت از پوست خود در برابر خورشید، باد و تماس با سرما، از بالم لب ضد آلرژی استفاده کنید.
  • فنجان یا لیوان های نوشیدنی خود را در طی این بیماری با کسی به اشتراک نگذارید.
  • سعی نکنید تبخال را تخلیه کنید تا آن را بهبود ببخشید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی