خواص مواد غذايي سلامت مطالب اختصاصي

آشنایی با خواص و مضرات جعفری

در این مقاله از هفت گنج ، خواص و مضرات جعفري را برای علاقمندان گردآوری کرده ایم. با ما همراه شوید و با این سبزی پر خاصیت و شگفت انگیز آشنا شوید …
تقویم فارسی اندروید

در این مقاله از هفت گنج ، خواص و مضرات جعفری را برای علاقمندان گردآوری کرده ایم. با ما همراه شوید و با این سبزی پر خاصیت و شگفت انگیز آشنا شوید …

خواص و مضرات جعفری
خواص و مضرات جعفری

جعفری گیاهی دو ساله است و به حالت وحشی، در اکثر نواحی جنوب شرقی اروپا، شمال افریقا، آسیا و ایران می روید. به علاوه در نواحی مختلف پرورش می یابد.

این گیاه نسبتا گرمسیری است و برای رشد، نیاز به رطوبت و نور کافی خورشید دارد. جعفری را می توان در تمام فصول در بازار یافت. این سبزی ارزان، یک گیاه بسیار مغذی است و دارای ویتامین های فراوان و آنتی اکسیدان ها می باشد.جعفری گیاهی است که همه قسمت‌های آن شامل دانه، برگ و ریشه مورد استفاده دارویی قرار می‌گیرد.

ارزش غذایی جعفری

جعفری یک منبع بسیار خوب ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، ویتامین E، نیاسین، ویتامین B6، ویتامین B12، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، روی و مس. همچنین برگ جعفری حاوی کربوهیدرات، چربی و پروتئین می باشد.به علاوه جعفری منبع غذایی خوبی از آهن و اسیدفولیک است.

خواص و مضرات جعفری

اجزاء تشکیل دهنده  جعفری

1)روغن های فرار در جعفری:

روغن های فرار موجود در جعفری مخصوصا میریستیسین، از شکل گیری و تشکیل تومورها(مخصوصا تومورهای ریه) جلوگیری می کنند. در تحقیقات دیگری مشخص شده است که فعالیت آنزیم گلوتاتیون S ترانسفراز را که مسئول پیشگیری از تخریب سلولی می باشد، تحریک می کند.
از دیگر فعالیت این روغن ها این است که به خنثی کردن انواع مواد سرطان زا مانند بنزوپیرن های موجود در دود سیگار و دود ناشی از ذغال چوب کمک می کند.

2)فلاوونوئیدها در جعفری

فلاوونوئیدهای موچود در جعفری مخصوصا لوتئولین(luteolin) از تخریب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد اکسیژن جلوگیری می کنند. از این رو در مطالعات انسانی از عصاره غلیظ جعفری به عنوان یک ماده غذایی که ظرفیت آنتی اکسیدان بدن را بالا می برد، استفاده می شود.

فواید درمانی جعفری

طبع جعفری گرم و خشك است.

جعفری؛ آنتی اکسیدانی قوی

ویتامین ها (A، C، K، فولات و نیاسین)، مواد معدنی و آنتی اکسیدان موجود در جعفری در تقویت ایمنی بدن نقش به سزایی دارند. ویتامین A به طور مستقیم بر روی لنفوسیت ها یا سلول های سفید خون تاثیر می گذارد و عملکرد آن ها را افزایش می دهد. کلروفیل موجود در جعفری، دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. مطالعات نشان داده اند که جعفری دارای خواص آنتی اکسیدانی و خواص ضد باکتری است و منبع خوبی برای داروهای خانگی می باشد.

جعفری؛موثر در درمان بیماری‌های گوارشی

جعفری از بیماری های گوارشی از قبیل سوء هاضمه، گرفتگی معده، نفخ، سوزش و ترش کردن معده،تهوع جلوگیری کرده و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد.
برای رفع دل درد، سوزش و ترش کردن معده و سایر مشکلات گوارشی که اصولا بعد از صرف غذا و به دلیل هضم نشدن خوب آن رخ می‌دهد، هیچ‌چیز به اندازه‌ی جعفری راه گشا نیست. روش استفاده برای این مشکل به این صورت است که یک قاشق غذاخوری جعفری را در ۲۵ میلی‌لیتر آب ریخته و اجازه دهید به مدت حدود ۱۰دقیقه بجوشد. محلول را صاف کرده و بعد از غذا بنوشید. اگر علایمتان رفع نشد به پزشک مراجعه کنید.

تاثیر جعفری در کاهش وزن

جعفری حاوی فیبرهایی است که انباشتگی چربی‌ها را کم می‌کند. این سبزی معطر همچنین باعث کنترل اشتها می‌شود. برای همین اگر قصد لاغری دارید و می‌خواهید از شر سلولیت‌های مزاحم خلاص شوید جعفری را دریابید. به این منظور به تمام سالادها و غذاهایتان جعفری اضافه کنید. برای اینکه از خواص آن نهایت استفاده را ببرید حتی از آب جعفری هم غافل نباشید. برای این کار یک دسته جعفری را پاک کرده و بشویید. سپس آن را به تنهایی یا با سبزیجات دیگر در مخلوط کن بریزید و آب آن را میل کنید. تخم جعفری نیز خواص دیورتیک فوق‌العاده‌ای دارد. برای این کار به مدت ۱۵ دقیقه نصف قاشق چای‌خوری تخم جعفری را در یک فنجان آب بخیسانید و میل کنید. این کار را به مدت ۱۵ روز انجام دهید

جعفری خطر سکته قلبي و مغزی را کاهش می‌دهد

آنتی اکسیدان‌های موجود در جعفری باعث کاهش آسیب‌های رادیکال های آزاد می‌شود که باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند. این سبزی معطر هم‌چنین به کاهش خطر سکته مغزی کمک می‌کند.
برای پیشگیری از این مشکل توصیه می شود به طور مرتب از جعفری تازه، آب یا دم کرده آن استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که جعفری سرشار از ویتامین k است به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که داروهای ضدانعقاد مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود مگر اینکه با نظارت پزشک باشد

خواص ضد سرطان جعفری

ترکیبی به نام  Myristicin در آزمایشگاه LKT مینیاپولیس کشف شده است، که این ترکیب ازعصاره روغن جعفری بدست آمده و دارای خاصیت ضد سرطانی می باشد.همچنین اسید فولیک موجود در جعفری ماده مغذی مهمی برای تقسیم به موقع و مناسب سلول هاست. از این رو برای پیشگیری از سرطان ها مخصوصا سرطان روده و سرطان دهانه رحم در زنان بسیار مفید است

جعفری ؛ضد پوکی استخوان

جعفری به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. پوکی استخوان به دلیل کاهش کلسیم در استخوان و نیز وجود یک اسید آمینه به نام هموسیستئین رخ می دهد. به غیر از محصولات لبنی و سبزیجات، جعفری به عنوان یک منبع خوب کلسیم در نظر گرفته شده است. جعفری حاوی مقدار مناسب از اسید فولیک است که باعث کاهش هموسیستئین می شود.

جعفری ؛ضد سنگ کلیه و ادرار اور

جعفری یک ماده ادرارآور است و در کنترل بیماری های مختلف مانند: سنگ کلیه، عفونت دستگاه ادراری و سنگ کیسه صفرا استفاده می شود.  ریشه جعفری برای مقابله و درمان سنگ کلیه بسیار مفید است. اضافه کردن جعفری به آب جوش و نوشیدن روزانه آن به عنوان یک پاک کننده عمومی برای بدن موثر است.جعفری به اسپاسم‌های زنان پس از تولد نوزاد کمک می‌کند همچنین برای رفع عفونت‌های ادراری و ناراحتی‌های معده مفید است.

یک قاشق سوپ‌خوری از برگ جعفری خرد شده یا یک قاشق مرباخوری از ریشه یا نوک قاشق چای‌خوری از تخم جعفری را در نیم لیتر آب جوشانده، به عنوان داروی ادرارآور و همچنین برای درمان ورم عمومی، التهاب کلیه و مثانه مصرف کنید.

جعفری و رفع اختلالات قاعدگی

جعفری حاوی ترکیبات قاعده آور است در واقع این سبزی معطر خواصی دارد که روی دستگاه جریان خون تاثیر می‌گذارد و به این ترتیب جریان خون را در ناحیه رحم تحریک می‌کند.

جعفری همچنین دردهای این دوره را هم کاهش می‌دهد و یک آرامبخش طبیعی است.

کسانی که اختلالات قاعدگی دارند یک هفته قبل از روز پریود از دمکرده جعفری استفاده کنند و سپس زمانی که پاک شدند جعفری را در برنامه غذایی خود به مدت 10 روز قرار دهند.

برای استفاده در این مواقع ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری جعفری را در یک تا دو فنجان آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید محلول به دست آمده را از صافی رد و میل کنید

جعفری و حفاظت در برابر آرتریت روماتوئید

علیرغم اینکه در یک مطالعه نشان داده شد که دوز بالای مکمل ویتامین C موجب بدتر شدن استئوآرتریت( یک نوع بیماری تحلیل برنده مفاصل که با افزایش سن اتفاق می افتد) می شود، در مطالعه ای دیگر در همین زمینه نشان داده شد که غذاهای غنی از ویتامین C مانند جعفری و نه مکمل آن، موجب حفاظت افراد در برابر التهابات پلی آرتریت(نوعی از آرتریت که در آن، دو یا بیش از دو مفصل درگیر می شوند) می گردند

خواص و مضرات جعفری

معجزه جعفری در زیبایی و شادابی پوست

جعفری و لوسیون پوست:

لوسیون تهیه‌شده از جعفری کثیفی پوست را از بین می‌برد. باید بدانید که جعفری خاصیت ضدالتهابی دارد برای همین برای پوست‌های خشک و حساس بسیار مناسب است و قرمزی پوست را خنثی می‌کند.
برای تهیه این لوسیون یک فنجان آب بجوشانید و یک دسته جعفری به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد. محلول را صاف و در یخچال نگهداری کنید. هر روز صبح و شب از این لوسیون طبیعی استفاده کنید. می‌توانید آن‌ را به مدت ۵ تا ۶ روز در ظرف شیشه‌ای در بسته و در یخچال نگهداری کنید

جعفری و رفع لک و جوش صورت:

براي رفع لك‌ها و جوش‌هاي صورت، دم كرده جعفري را روي پوست صورت بماليد. براي روشن شدن رنگ پوست، مقداري جعفري را در نيم ليتر آب به مدت 5 دقيقه بجوشانيد و صبح و شب صورت خود را با آن بشوئيد. بعد از يك هفته پوست صورت شما روشن مي‌شود.

جعفری و پوست شاداب:

شست‌وشوی پوست صورت با جوشانده یک دسته برگ جعفری در یک لیتر آب، پوست را شفاف می‌کند. بدين منظور آب جعفری را با آب مخلوط نموده صبح و شب به مدت یك هفته صورت خود را بشویید.

 سایر فواید جعفری

  • اگر از بویبد دهانتان خسته شده‌اید، روزانه چند برگ جعفری را به مدت یک ربع جویده و سپس بیرون بریزید و پس از آن یک عدد سیب بخورید.
  • از جعفری به‌عنوان مسکن، برای پایین آوردن تب نیز استفاده می‌کنند
  • در ضمن در رفع ناراحتی‌های ریوی نیز مؤثر است.
  • جعفری اشتهاآور، مقوی معده، هضم‌کننده غذا، بادشکن و صفرابر است.
  • كسانی كه كم اشتها هستند از سوپ جعفری و همچنین همراه غذای خود جعفری استفاده كنند.
  • كسانی كه یرقان دارند جعفری را در برنامه غذایی خود قرار دهند
  •  از جعفری برای بیماری‎های كبد و طحال می‎توان استفاده كرد كه به‎صورت دم‎كرده روزی 3 فنجان و خام همراه غذا میل شود.
  • كودكانی كه سرخك می‎گیرند به آن‎ها سوپ جعفری بدهید چون باعث می‎شود دانه‎های سرخك سریعتر ظاهر شده و از بین برود.
  • كسانی كه بیماری گواتر دارند جعفری را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
  • كسانی كه پروستات دارند جعفری را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
  •  مالیدن ضماد جعفری روی زنبور گزیدگی مفید می‎باشد.
  •  خوردن جعفری همراه غذا جوانی شما را حفظ می‎كند.
  • تخم جعفری ادرارآور است.
  •  خوردن جعفری همراه غذا باعث جذب آهن موجود در آن غذا می‎باشد. افرادی كه كم‎خون هستند جعفری را در برنامه  غذایی خود قرار دهند و بچه‎هایی كه رشد آن‎ها ضعیف است نیز جعفری بخورند.
  •  كسانی كه دچار ضعف بینایی می‎باشند یا شب‎كوری دارند در مصرف غذای روزانه خود جعفری را بگذارند.
  • خوردن ساقه‎ی جعفری اعصاب را تسكین می‎دهد پس به‎خاطر داشته باشید جعفری را در سبزی‎خوردن خود قرار دهید و ساقه آن را دور نریزید.
  • برگ جعفری صاف كننده خون است و اگر سلولی از بین رفته باشد آن را شستشو داده و سلولی جدید به وجود می‎آورد.
  • کسانی كه كوه می‎روند اگر 2 ساعت قبل از كوه‎پیمایی از دم‎كرده جعفری استفاده كنند خیلی راحت‎تر و با آرامش‎ خاطر بیشتری مسیر كوه‎پیمایی را خواهند پیمود.
  • كسانی كه دوران نقاهت را می‎گذرانند همراه غذای خود حتماً جعفری بخورند.
  •  برای درمان باد مفاصل از جوشانده ریشه جعفری مانند شماره 25 هر 4 یا 5 ساعت یك لیوان استفاده كنند.
  •   كسانی كه آسم دارند جعفری را خرد كرده در شیر بریزید و صبح ناشتا مصرف كنید
  •   كسانی كه بیماری گواتر دارند جعفری را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
  •  كسانی كه بیماری برص دارند خوردن جعفری را در برنامه روزانه خود قرار دهند.
  •  نوجوانانی كه می‎خواهند قد آن‎ها بلند شود و یا اگر می‎خواهند دارای فرزندی كشیده قد باشند جعفری را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

 خواص و مضرات جعفری

توصيه مهم در پخت جعفري:

زمان پخت جعفری باید بسیار كم باشد.

خواص و مضرات جعفری

هشدارها و مضرات جعفری:

  •  مصرف مقادیر زیادی از جعفری ممکن است سبب انقباضات رحم در دوران بارداری شود که در هر مرحله از دوران بارداری می تواند بسیار خطرناک باشد. اجتناب از مصرف زیاد جعفری در دوران بارداری و شیردهی توصیه می شود.
  • جعفری ممکن است پوست را نسبت به نور خورشید حساس کند و سبب خارش و جوش زدن شود
  • افراط در مصرف جعفری جریان خون را كند می‎كند.همچنین زیاده روی در خوردن جعفری محرك اعصاب است.

خواص و مضرات جعفری

 جهت مشاهده خواص و مضرات انواع سبزيجات اينجا كليك كنيد

جهت مشاهده خواص و مضرات انواع میوه ها اینجا کلیک کنید

گردآوری و نوشته شده توسط گروه هفت گنج – اختصاصی هفت گنج 

www.7ganj.ir

***کپی برداری بدون ذکر نام و لینک فعال به هفت گنج مجاز نیست .

برچسب ها

5 دیدگاه

  • دونمونه از مضرات فرمودین که برای هفت پشتمون بسه محرک اعصاب کندی جریان خوب

  • یه گفتین جعفری برای لاغری خوب است و کم اشتهایی میاورد پایینتر گفتیت اگر کم اشتها هستید جعفری میل کنید و اشتها را زیاد میکند !! خودتون میفهمید چی میگید؟؟

5 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی