روانشناسی سبك زندگي

ریتم شبانه روزی چه تاثیری بر مغز شما دارد

تقویم فارسی اندروید

ریتم

آیا زمان های خاصی در روز وجود دارد که برای انجام کارهای مشخصی بهتر باشد؟ آیا در زمان هایی از روز در خود انرژی زیادی حس می کنید در حالی که ناهارتان را در خواب آلودگی و بی حالی میل می کنید؟ باید بدانید که سطح انرژی ما و به دنبال آن میزان تمرکز و هوشیاری ما در طول شبانه روز متغیر است. ریتم شبانه روزی در 24 ساعت می تواند فراز و نشیب های مختلفی را بر هوشیاری و انرژی ما تحمیل کند. دانشمندان سعی دارند تاثیرات ریتم شبانه روزی را بر عملکرد های شناختی و فعالیت های بیولوژیکی ما بسنجند. همچنین برخی مطالعات نشان می دهد که تفاوت های فردی بر تاثیرپذیری های مختلف از ریتم شبانه روزی موثر است. به همین علت است که زمان اوج انرژی در برخی افراد در صبح و برخی افراد در شب و یا اواخر بعد از ظهر است.

آیا شما یکی از افراد شوخ و پر انرژی و پر سر و صدای صبح هستید یا جغد های همیشه بیدار شب؟ پاسخ البته ممکن است به سن شما هم بستگی داشته باشد. اغلب افراد مسن به فعالیت در صبح علاقه ی بیشتری دارند. در بزرگسالان چه افراد جوان و چه آن ها که مسن تر هستند معمولا فراز و نشیب های مختلفی را در حافظه ی خود در ساعات مختلف شبانه روز تجربه می کنند. اصولا افراد جوان در برخی ساعات روز عملکرد بهتری در حافظه شان دارند و عملکرد حافظه ی آن ها به نوعی از میانگین کارکرد همیشه اش کمی بهتر است در حالی که افراد مسن در برخی ساعات روز عملکرد حافظه شان نسبت به میانگین کارکرد آن کاهش می یابد.

همانطور که گفتیم سن در تاثیرپذیری از ریتم شبانه روزی تاثیر زیادی دارد. افراد مسن با میانگین 50 سال سن معمولا به میزان 80 درصد تمایل به فعالیت و برانگیختگی در صبح دارند در حالی که تنها 2 درصد آن ها مشتاق به فعالیت در شب هستند.

این نشان می دهد که صبح برای بسیاری از افراد مسن زمان بهتری برای کار و فعالیت است. افراد مسن در صبح عملکرد بهتری در مغز و حافظه ی خود دارند در حالی که افراد جوان به فعالیت در شب بیشتر تمایل دارند. البته تمام آنچه در این مقاله گفته شد متکی به آمار و کلیات مربوط به سن و آنچه در بین افراد مختلف دیده شده است، بود.

میزان انرژی، قدرت یادگیری، حافظه و هوشیاری هر کس در ساعات مختلف شبانه روز دچار نوسان می شود و هیچ کس جز خود فرد نمی تواند زمان درست این نوسانات را درک کند. بهترین کار در این خصوص این است که روی بازخورد بدن خودتان در ساعات مختلف دقیق شده و بهترین زمان کارهای مختلف را بسنجید. برای مثال ممکن است کسی در ساعات اولیه ی صبح به قدری انرژی زیادی داشته باشد که نتواند برای یادگیری یا آموزش تمرکز کند در این مواقع بهترین برنامه برای ساعات اولیه ی روز یک برنامه ی سنگین ورزشی است تا انرژی فرد را برای داشتن تمرکز بهتر در ساعات بعدی تخلیه کند. همچنین ممکن است همان فرد در ساعات میانی روز بیشترین میزان تمرکز را داشته باشد پس به جای چرت زدن در کنار دیگر افراد خانواده که به خواب در ظهر عادت دارند بهتر است به دنبال کارهای آموزشی و یادگیری خود باشد. ریتم شبانه روزی قطعا روی شما تاثیرات زیادی خواهد داشت اما کم و کیف این تاثیرات را باید خودتان و با دقیق شدن روی بازخوردهای جسمی و روحی تان در طول شبانه روز بشناسید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی