خواص مواد غذايي سلامت

آشنايي با خواص و مضرات سركه سيب

سرکه سیب محصول طبیعی تخمیر سیب خرد شده می باشد. هزاران سال است که از سرکه برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می شود...
تقویم فارسی اندروید
سرکه سیب محصول طبیعی تخمیر سیب خرد شده می باشد. هزاران سال است که از سرکه برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می شود. بااینکه هنوز علم خیلی از ادعاها در رابطه با سرکه سیب را ثابت نکرده است، با این حال از آن در زمینه های مختلفی از زیبایی گرفته تا سلامتی استفاده می گردد.  در ادامه قصد داریم فواید و مضرات سرکه سیب را بررسی نماییم.
h171h30

سرکه سیب اسید استیک بالا دارد این اسید اثرات بیولوژیکی قوی دارد سرکه در یک پروسه دو مرحله ساخته می شود در گام اول سیب خرد شده، در اثر مخمر، قندها آن تخمیر و به الکل تبدیل می شود. در مرحله دوم، باکتری ها روی محلول الکل اثر کرده و سبب تخمیر الکل و تبدیل آن به اسید استیک یک ترکیب اصلی فعال در سرکه می شود. سرکه سیب تنها حاوی حدود 3 کالری در هر قاشق غذا خوری است.

 

بسیاری از ویتامین ها و یا مواد معدنی در آن وجود دارد اما حاوی مقدار بسیار کمی از پتاسیم است کیفیت سرکه سیب به خاطر برخی از اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان های موجود در آن است. سرکه سیب علاوه بر خوشمزه بودن در ترشی خانگی، ترشیجات و سس سالاد استفاده می شود برای قرن ها، از سرکه در پخت و پز و برای مقاصد مختلف استفاده می شود همچنین درمان های سنتی باستان، ادعا می کنند که سرکه به انواع و اقسام مشکلات سلامتی کمک می کند محبوب ترین سرکه، سرکه سیب است که برای کاهش وزن، کاهش سطح قند خون و بهبود علائم دیابت از آن استفاده می شود.

چرا افراد سرکه سیب مصرف می کنند؟

 

به عنوان یک درمان سنتی، از سرکه سیب برای درمان همه چیز از آنفلوآنزا تا زگیل استفاده می شود بسیاری از مزایای آن هنوز اثبات نشده است اما برخی از کارشناسان فکر می کنند که با اضافه کردن کمی از این مایع ترش در زندگی ممکن است برخی از فواید سلامتی را داشته باشد.

نتایج تعدادی از تحقیقات نشان می دهند که سرکه از جمله سرکه سیب به کاهش قند خون کمک می نماید. سرکه سیب می تواند برای افراد دیابتی فوایدی داشته باشد.
همچنین بعضی از انواع سرکه نشان داده اند که می توانند به افراد در القای حس سیری کمک نمایند. این خاصیت به می تواند به افراد در کاهش وزن کمک نماید. در یک تحقیق انجام شده، برای مدت 12 هفته به افراد روزانه پانزده و سی میلی گرم سرکه سیب مخلوط در 500 میلی لیتر مایعات داده شد. بعد از 12 هفته، افرادیکه 15 میلی لیتر سرکه سیب مصرف کرده بودند، 1.2 کیلوگرم وزن و آنهایی که 30 میلی گرم سرکه سیب مصرف کرده بودند، 1.5 کیلوگرم وزن کم نمودند. هردو این گروه ها کالری مشابهی دریافت کرده بودند. هرچند سرکه سیب به شکل قرص نیز موجود است، اما شواهدی درباره اثرگذاری آنها وجود ندارد.

تحقیقات برروی حیوانات آزمایشگاهی نشان داد که سرکه سیب به کاهش کلسترول خون و فشار خون کمک می نماید، به سلامت قلب کمک کرده و از سرعت رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد. از آنجاییکه این تحقیقات در مراحل اولیه هستند، هنوز این نتایج تایید قطعی نشده است و مدرکی برای تایید این یافته برروی انسان ها وجود ندارد.

چقدر سرکه سیب باید مصرف نماییم؟

از آنجاییکه سرکه سیب درمانی تایید شده نیست، پس اطلاعاتی برای میزان توصیه شده ی مصرف آن وجود ندارد. بعضی از افراد 2 قاشق چاخوری سرکه سیب که با آب و یا آب میوه مخلوط شده است، مصرف می نمایند.

تأثیر مصرف سرکه سیب در کاهش وزن

شاید شما شنیده باشید که سرکه سیب به از دست دادن وزن کمک خواهد کرد! در این مورد تحقیقات بسیار کمی وجود دارد تنها مطالعه برای تست این ایده روی مردم در ژاپن انجام شد در این مطالعه، به 175فرد چاق اما سالم سرکه سیب یا آب در روزانه به مدت12 هفته داده شد رژیم غذایی هر دو گروه مشابه بود در پایان مطالعه، کسانی که سرکه استفاده می کردند وزن بیشتری از دست داده بوند به طور متوسط، گروهی که سرکه خوردند 1 – 2 پوند در طول مدت 3 ماه وزن از دست دادند. محققان نشان دادند که سرکه ممکن است روی ژنهای درگیر در شکستن چربی ها تاثیر بگذارد. دیویس متخصص تغذیه می گوید سرکه سیب ممکن است برخی مزایا در کاهش وزن داشته باشد اما آن قطعاً یک محکم کاری سریع نیست او می گوید اگر می خواهید وزن از دست بدهید هنوز هم ورزش و کنترل رژیم غذایی مهمترین راه کاهش وزن است.

کلینک مایو می گوید به یاد داشته باشید که هیچ گلوله جادویی برای کاهش وزن وجود ندارد کلید کاهش وزن سوزاندن کالری بیش از مقدار کالری مصرف می باشد انتخاب غذاهای سالم مانند ( میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و منابع پروتئین بدون چربی ) و فعالیت های بدنی در زندگی روزمره است.

تاثیر سرکه سیب در كنترل قند خون

سرکه سیب به نظر می رسد برای کمک به دیابت و کنترل قند خون مفید باشد

دکتر کارول جانستون، هدایت کننده برنامه تغذیه دانشگاه ایالتی آریزونا در حال مطالعه روی سرکه سیب برای بیش از 10 سال است و معتقد است اثر آن بر قند خون مشابه برخی از داروها می باشد.

او توضیح می دهد که سرکه مقداری از هضم نشاسته را بلوک می کند او می گوید 100 %نشاسته را مسدود نمی کند اما قطعا مانع از هضم حداقل مقداری نشاسته می شود و از بالا بردن قند خون جلوگیری می کند.

دکتر مایکل مدیر برنامه مربیگری شیوه زندگی با دیابت در دانشگاه تافتز می گوید تلاش برای استفاده از سرکه برای درمان دیابت مانند تلاش برای نجات یک زیر زمین آب گرفته با یک قاشق چای خوری است.

اگر شما گاستروپارزی دارید یک مشکل شایع در مبتلایان به دیابت که تخلیه معده را کند می کند تحقیقات اولیه نشان می دهد سرکه سیب ممکن است این مشکل را بدتر کند. او می گوید ما نگرانیم که سرکه آشامیدنی ( حتی در آب رقیق شده ) ممکن است سبب افزایش اسید در سیستم بدنی شما شده و بر کلیه ها و استخوان های شما فشار وارد کند.

اگر شما دیابت دارید و می خواهید سرکه سیب استفاده کنید به دکتر خود اطلاع دهید تا سطح قند خون شما را کنترل کند.

جانستون تاکید می کند که اگر شما برای دیابت دارو مصرف می کنید نباید آن را با سرکه جایگزین کنید اگر شما در حال فکر کردن در مورد استفاده از سرکه سیب برای کمک به مدیریت قند خون خود هستید اول با دکتر خود صحبت کنید.

تاثیر سرکه سیب در هضم غذا

سرکه سیب برروی هضم مواد چربی، گوشتی و پروتئین اثر خوبی دارد.

دیویس توصیه می کند از سرکه سیب فیلتر نشده (نوع ابری) که شما می توانید یک حباب در بطری را ببینید و پر از پروبیوتیک ها و دیگر باکتری های مفید است استفاده کنید این نوع از سرکه سیب می تواند از عملکرد سیستم ایمنی بدن حمایت و برای برخی افراد، حتی به درمان یبوست کمک کند.

سایر فواید سرکه سیب به شرح زیر است:

 

از سایر مواردیکه از سرکه سیب بعنوان ماده درمانی استفاده می شود، اما دلایل و مدارک علمی برای تایید آنها وجود ندارد، شامل:

  • درمان رفلاکس معده – برخلاف باور افرادیکه تصور دارند تولید زیاد اسید باعث رفلاکس معده می باشد، دلیل رفلاکس معده در خیلی از افراد کمبود اسید معده می باشد. درمان شامل مصرف روزانه 1 تا 2 قاشق چایخوری سرکه سیب می باشد.
  • پیشگیری از سوءهاضمه – اگر قصد دارید غذایی مصرف کنید که فکر می کنید برای شما هضم آن ساخت بوده و اذیتتان می کند، 1 قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده و بعد از حل کردن در آب ولرم و نیم ساعت قبل از خوردن مصرف نمایید.
  • براق کردن پوست – خیلی از افرادیکه دچار مشکلات پوستی  از پسوریازیس گرفته تا اگزما می باشند، از سرکه سیب برای کاهش التهاب و کاهش عمومی مشکل استفاده می نمایند. سعی کنید جاهای تحت تاثیر را با پنبه آغشته به سرکه سیب تر نمایید.
  • سرکه سیب دارای خاصیت آنتی بیوتیکی و ضدعفونی کننده است. ضد باکتری و ضد قارچ است و باعث ارتقاء عمل سیستم ایمنی بدن در مقابله با عوامل بیماری زا می شود.
  •  مقدار پتاسیم بدن را تنظیم می کند، در نتیجه به حفظ تعادل اسیدی- بازی خون کمک می کند.
  •  برای تصلب شرائین مفید است، زیرا هنگام مستحکم شدن استخوان ها، توده کلسیمی موجود در مفاصل را تجزیه می کند.
  •  برای درمان مسمومیت غذایی و ناراحتی های گوارشی مفید است.
  •  عفونت ادراری را بهبود می بخشد.
  •  فشار خون بالا را کاهش می دهد.
  •  در افرادی که داروهای دیورتیک ( ادرارآور ) مصرف می کنند، مصرف سرکه سیب، باعث جایگزین شدن و جبران پتاسیم از دست رفته می شود. برای این منظور دو قاشق مرباخوری سرکه سیب را با مقداری آب مصرف کنید.

نکاتی در مورد مصرف سرکه سیب

  • آن را مستقیما را مصرف نکنید. زیرا خیلی اسیدی است که می تواند به مینای دندان شما و مری شما آسیب برساند. جانستون می گوید 1 تا 2 قاشق غذا خوری ( 5 – 10 سی سی ) از آن را در یک لیوان بزرگ آب ریخته و جرعه ای از آن را به همراه وعده های غذایی خود را یک یا دو بار در روز مصرف کنید.
  • سرکه سیب بسیار اسیدی است و ممکن است گلوی شما را تحریک کند.
  • سرکه سیب ممکن است با مکمل های خاص و یا داروها، از جمله دیورتیک ها و انسولین تداخل ایجاد کند و ممکن است به کاهش سطح پتاسیم کمک کند.

خطرات و عوارض جانبی سرکه سیب

 

  • عوارض جانبی – مصرف مقادیر کوچک سرکه سیب، عموما بدون مشکل می باشد. اما مقادیر زیاد و یا مصرف طولانی مدت می تواند خطراتی در پی داشته باشد. مصرف سرکه سیب خالص و مخلوط نشده با آب می تواند باعث ساییده شدن مینای دندان و سوختن دهان و گلو شود.
  • خطرات مصرف سرکه سیب – زنانیکه پوکی استخوان دارند، باید با احتیاط سرکه سیب مصرف نمایند. مصرف مرتب سرکه سیب می تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود. از آنجاکه سرکه سیب می تواند باعث تغییر سطح انسولین شود، افراد دیابتی باید سرکه سیب را با مشورت پزشکشان مصرف نمایند.
  • تداخلات – افرادیکه ملین، دیورتیک و داروی بیماری های قلبی و دیابت مصرف می نمایند، باید قبل از مصرف سرکه سیب با پزشکشان مشورت نمایند.

پيشنهاد ويژه ما:

آشنایی با خواص و مضرات سرکه انگور

گردآوری و نوشته شده توسط گروه ۷ گنج – اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

*** كپي برداري بدون ذكر نام و لينك 7 گنج مجاز نيست.

 

 

برچسب ها

12 دیدگاه

  • سلام جایی خوندم که ترکیب سرکه سیب و عسل و سیر برای سرماخوردگی خوبه سوال من این که آیا این ترکیب زن باردار هم میتونه میل کند یا خیر ؟ با تشکر .

  • سلام ممنون. من چندوقت ناراحتی معده داشتم بامصرف سرکه سیب خداراشکرخوب شدم امادرمصرف افراط نکنید

    • من بخاطر یبوست ندانسته تقریبا یک چهارم استکان بدون آب خوردم برای برطرف کردن آن چکار کنم

    • یکم آب بنوشید . اگر احساس میکنید حالتان خوب نیست به پزشک مراجعه نمایید.

  • با سلام و با تشکر از زحماتتان
    آیا خوردن سرکه سیب حداکثر دو قاشق غذا خوری مخلوط با آب باعث کم شدن میل جنسی می شود

    • با سلام و با تشکر از زحماتتان
      آیا خوردن سرکه سیب حداکثر دو قاشق غذا خوری مخلوط با آب باعث کم شدن میل جنسی می شود.
      لطفا” اگه تو سایت نمی خوایم جواب بدین در ایمیل پاسخ سوال رو بدین ممنون و سپاسگزارم

    • سلام دوست عزیز ،تحقیقات رسمی نیست اما گفته میشه که سرکه سیب میتونه در درمان اختلال نعوظ مردان کمک کنه ، پس شاید میل جنسی رو بهبود بده ولی مطمینا باعث کم شدن میل جنسی نمیشود.

    • سلام من یبوست دارم سرکه سیب بخورم یا خیر ممنونم؟؟؟

    • من خوردم امروز تازه سوزش ادرار هم گرفتم همیشه 1قاشق میزدم به آب ایندفعه یذره بیشتر شد ولی الان بدجوری دچارسوزش ادرار شدم

  • سرکه پوکی استخوان نمی آورد محققان ژاپنی تحقیق و اعلام کردند در مدت یک ماه تاثیر درمان پوکی استخوان دیده شده که برای حصول نتیجه باید تا خوب شدن آن مصرف را ادامه دهد.

12 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی