روانشناسی سبك زندگي

دشمنان لبخند را بشناسید

تقویم فارسی اندروید

دشمنان لبخند را بشناسید

لبخند

چیزهایی که دندان ها و لبخند زیبایتان را از شما می گیرند

 

دندان های شما یکی از مهم ترین دارایی هایتان هستند پس طبیعی است که بخواهید آنهارا براق و درخشان نگه دارید . رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند از جنبه های مختلفی بر زندگیتان تاثیر بگذارد ،از بالا رفتن اعتماد به نفس تاشانس بیشتر در زمینه های کاری و روابط عاطفی . یک لبخند زیبا حقیقتا می تواند ظاهرتان را عوض کند و تاثیر مثبت در ذهن طرف مقابل بگذارد.تحقیقات نشان داده از هر 10 نفر 7نفر از لبخندشان ناراضی اند دلایل این مسئله می تواند متفاوت باشد ، برخی تصور می کنند دندان های شان بیش از حد بزرگ یا کوچک است ،  اما اکثر آنها از دندان هایزردشان ناراضی اند . اما حتی اگر هر روز مسواک بزنید . از نوار های سفید کننده استفاده کنید و سالی دو بار پیش دندانپزشک بروید . باز هم کافی نیست. در اینجا به عواملی اشاره میکنیم که میتوانند باعث آسیب به لثه ودندان هایتان شده و لبخندزیبایتان را خراب کنند.

 

نوشیدنی های ورزشی

دردهه اخیر ، مصرف نوشیدنی های ورزشی به طور افزاینده ای زیاد شده ، اما آنها اصلا برای phدندانهای شما مناسب نیستند .تحقیقات دانشمندان در این زمینه نشان می دهد که میزان
دربسیاری از نوشیدنی های ورزشی به خاطر تراکم ترکیبات اسیدی منجربه فرسایش دندان ها می شود که می تواند سطح مینای دندان را از بین ببرد ،سپس در مصرفشان زیاده روی نکنید .

 

آب بدون فلوراید

آب شیر اغلب حاوی فلوراید است .در حالی که میزان فلوراید اغلب آبهای معدنی نسبت به آنچه برای برای سلامت دهان توصیه شده،مکتر است . فلوراید باعث مقاوم تر شدن ساختار کلی دندان نسبت به پوسیدگی شده و فرایند معدنی شدن مجددا آنرا تقویت می کند ، این فرآیند باعث ترمیم زود هنگام پوسیدگی پیش از بروز آسیب میشود .

 

دیابت

انواع دیابت باعث کاهش مقاومت بدن نیست به عفونت ها می شود . بنابراین این مسئله شما در معرض خطر بیماری های لثه قرار می دهد . در واقع دیابت ارتباط مستقیمی با بیماری های لثه دارد . شست و شوی دهان ،نخ دندان و چک کردن میزان قند خون می تواند برای رفع مشکل بسیار مفید باشد، بنابراین مراجعه به دندان پزشک وچک کردن میزان تریگلیسرید و کلسترول اهمیت فراوانی در این زمینه پیدا می کند .

 

بلوغ

تغییرات هورمونی که در دوران بلوغ رخ می دهد ، می تواند باعث بروز جوش های زیادی شود ، از طرفی هم میتواند به تورم لثه بیانجامد که نسبت به جرم ها بسیار حساس اند . این مشکل می تواند به التهاب لثه و آفت دهان منتهی شود . اما در اغلب موارد واکنش لثه بیشتر به خاطر عدم رعایت بهداشت دهان رخ می دهد .

 

تنباکو

سیگار کشیدن باعث زرد شدن دندان های تان می شود اما میزان آسیب آن چیزی فراتر از اینهاست . استفاده از هرنوع تنباکو می تواند به دندان ها و لثه ها شما به طریق مختلف آسیب وارد می کند . تنباکو می تواند منجر به سرطان دهان ، گلو و ریه شده و در مواردی حتی به مرگ بیانجامد . قطران موجود در تنباکو باعث ایجاد لایه ای چسبنده روی دندان ها شده و به تولید باکتری هایی می انجامد که سازنده اسید هستند و در نهایت در آنها مواد سمی تولید میکنند و هردوی این موارد منجر به التهاب لثه ، پوسیدگی دندان یا افتادن آن می شود .

 

سفید کردن بیش از اندازه

هنوز کاملا مشخص نیست که آیا سفید کردن دندان باعث از بین رفتن مینای آن می شود یا نه ، اما این کار میزان حساسیت دندانها را افزایش می دهد خصوصا اگر زیاد انجام شود حتی استفاده از سفیدکننده های دندانی خانگی هم باید با یک معیار متعادل انجام شود چرا که بعضی خمیر دندان ها و ژل های سفید کننده حاوی ترکیبات ساینده هستند که می توانند میزان حساسیت دندان را افزایش دهند .

 

بارداری

زمانی که پا به ماه هستید ، مراقبت از دندان ها و لثه ها اهمیت فراوانی پیدا می کند چرا که تحقیقات نشان می دهد بین عدم درمان بیماریها ی لثه و زایمان نوزادان زودتر از موئد یا با وزن کم ارتباط هایی وجود دارد . تغییر در وضعیت هورمون ها در دوران بارداری ،خصوصا زیاد شدن ناگهانی استروژن و پروژسترون می تواند باعث التهاب و تورم لثه ها شده و خطر عفونت آن را افزایش دهد.

 

عدم استفاده از نخ دندان

اگر چه  بسیاری از ما در مسواک زدن جدی هستیم تا استفاده از نخ دندان ، اما باید بدانید که میزان اهمیت این دو به یک اندازه است استفاده روزانه از نخ دندان یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای مراقبت از دندان هایتان انجام دهید . در واقع این یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از بیماری لثه است که روی بیش از 50 درصد از افرادبزرگسال تاثیر می گذارد.درواقع نخ دندان می تواند باعث ازبین رفتن رسوبات و مواد زائد شود که به دندان و لثه می چسبد و باعث می شود دندان های براق تری داشته باشید ، از طرفی از بوی بد دهان جلوگیری می کند .

 

قرص های رژیمی

بااینکه به نظر می رسد این قرص ها راهی سریع برای باریک کردن دور کمرتان باشد اما میتوانند سریعا به بیماری های لثه و پوسیدگی دندانها بیانجامد مانند بسیاری از داروهای بدون نسخه یا تجویزی قرص های رژیمی باعث کاهش بزاق دهان شده و این به خشکی دهان انجامیده و خطر بیماری های لثه را افزایش می دهد .

 

مسواک زدن در زمان نامناسب

هرچند توصیه می شود بعد از هر وعده غذایی دندان هایمان را مسواک بزنیم اما بسته به اینکه چه می خورید و می نوشید این راه کارهمیشه بهترین راهکار نیست بعد از مصرف غذاها و نوشیدنی های بسیار اسیدی مانند شراب ، قهوه، مرکبات و نوشیدنی های بدون الکل ، دهان خود را برای خنثی کردن محیط اسیدی دهانتان بشویید اما پیش از استفاده از خمیر دندان بهتر است یک ساعت صبر کنید مسواک زدن بلافاصله بعد از مصرف نوشیدنی های گازدار و غذاهای اسیدی می تواند به فرسایش آنها بیانجامد .

 

دندان قروچه

این حرکت می تواند روی فک های شما اثر گذاشته و منجربه درد و حتی تغییر در وضعیت ظاهری صورتتان شود . افرادی که با این شرایط دندان ها و لثه سالمی داشته و اغلب اوقات دندان هایشان را روی هم می فشرند در واقع سطح مینای دندان خود را با این کار ازبین برده و حساسیت آنرا افزایش می دهد . استرس و خشم هم می تواند باعث افزایش دندان قروچه شبانه شود .

 

منبع : سیب سبز

گردآوری

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی