تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

اخبار پزشكي و بهداشتي تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

انواع شکلات و خواص و مضرات آنها

شکلاتی که این قدر دوست داریم، محصولی از درخت کاکائو است که از لوبیاها یا دانه های کاکائو به دست می آید...
loading...

شکلاتی که این قدر دوست داریم، محصولی از درخت کاکائو است که از لوبیاها یا دانه های کاکائو به دست می آید. به طور طبیعی تلخ و بد مزه است. در ابتدا دانه ها را چند روزی تخمیر کرده و سپس برای نگهداری، خشک می کنند و در انتها آن ها را بو می دهند، با بو دادن آن ها عطر آن آزاد شده و دانه های کاکائو از داخل پوسته خارج می شوند. برای مصارف صنعتی آن ها را روغن زده و وارد خط های تولیدی می کنند.

رنگ تیره ی کاکائو به علت فلاونوئیدهای آن است که به آن خاصیت آنتی اکسیدانی قوی ای می دهد، البته با فرایندهای صنعتی که روی آن انجام می شود خاصیت آنتی اکسیدانی آن کمتر می شود، به طوری که با کم رنگ شدن آن این خاصیت نیز کمتر می شود.

در هر حال شکلات تلخ(Dark) بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی را داشته و هر چه درجه ی تلخی آن بیشتر باشد، این ویژگی قوی تر است. مطالعات زیادی در مورد کاکائو انجام شده است. به نظر می رسد فلاونوئید موجود در کاکائو منجر به افزایش HDL و کاهشLDL و مهار تجمع بی موقع پلاکت ها در خون شده و در نهایت از بیماری های قلبی عروقی و سکته ممانعت می کند.

Large

 حالا بالاخره شکلات بخوریم یا نخوریم؟

جواب این سوال بسته به کیفیت کاکائو و مقدار مصرف ما دارد؛ درست مانند سایر غذاهای صنعتی و فرایند شده!

با یک دید مثبت، کاکائوی تلخ به علت خاصیت آنتی اکسیدانی قوی ای که دارد برای سلامتی بسیار مفید است و در یک دید منفی کاکائو یک غذای بسیار پرکالری است که باعث افزایش وزن می شود و این اضافه وزن خود برای سلامتی خطرساز است و خواص مفید کاکائو را از بین می برد!

ولی با رعایت نکات زیر می توانیم هم از خوردن آن لذت ببریم و هم از اضافه وزن در امان باشیم:

  • خوردن تکه های کوچک کاکائو

انتخاب شکلات تلخ و محصولات شکلاتی ای که کمتر فرایند شده به جای شیر کاکائو و شکلات های فرآوری شده که اغلب شیرین و چرب هستند.
مصرف محصولاتی که فقط یک طعم کمی از آن را دارند، نه محصولاتی با غلظت فراوان تا از مهار جذب کلسیم موجود در مواد غذایی حاوی آن در امان باشیم.

  • انتخاب شکلات تلخ

در هر حال شکلات تلخ(Dark) بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی را داشته و هر چه درجه ی تلخی آن بیشتر باشد، این ویژگی قوی تر است
در صورت امکان استفاده از محصولاتی از آن که چربی کمتری داشته و در عوض مخلوط با میوه ها یا دانه ها هستند.

← راستی فراموش نکنیم شکلات سفید خاصیت آنتی اکسیدانی نداشته و مملو از شکر است و مهم تر این که اگر کاکائو می خوریم با خوردن سایر منابع فلاونوئیدها از جمله توت فرنگی، اسفناج، انگور و انواع توت ها که مملو از رنگدانه هستند و طعم خوبی هم دارند، تعادل برنامه ی غذایی مان را نیز حفظ کنیم.

آشنایی با انواع شکلات و خواص و مضرات آنها:

۱-شکلات تلخ
این روزها وقتی صحبت از بهترین شکلات می‌شود، حرف اول را شکلات تلخ می‌زند که از خلوص بیشتری برخوردار است و خواص بسیاری را به آن نسبت می‌دهند؛ از کاهش فشارخون و کنترل دیابت گرفته تا کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی.

۲-شکلات قهوه
این شکلات، شکلاتی است که وقتی آن را از بسته‌بندی خارج می‌کنیم بوی خوش قهوه به مشام‌مان می‌رسد و کافئین موجود در آن برای رفع خستگی (البته به طور موقت) در اواسط روز می‌تواند کمک‌کننده باشد. اما یادتان باشد که در خوردن این شکلات زیاده‌روی نکنید زیرا صرفا دریافت حد متعادلی از کافئین نشاط‌آور است و خوردن بیش از اندازه‌اش می‌تواند محرک و آسیب‌رسان باشد.

۳-شکلات مغزدار
نسل جدیدی از شکلات‌ها که با مغزهای درسته فندق، بادام یا بادام زمینی پوشیده شده‌اند، به شکلات مغزدار شهرت یافته‌اند و ارزش غذایی بالاتری، به خصوص برای کسانی که لاغرند و می‌خواهند وزن اضافه کنند، دارند. حتی بچه‌هایی که کم اشتها هستند، می‌توانند در میان‌وعده‌های خود از این نوع شکلات‌ها استفاده کنند اما باید بدانید که این شکلات‌ها پرکالری‌اند و بنابراین نباید تعادل را در مصرف‌شان فراموش کرد.

۴-شکلات میوه‌ای
این شکلات‌ها، روکشی روی انواع کشمش یا میوه‌های خشک بوده و گزینه‌ای مناسب برای کسانی هستند که هوس شکلات کرده‌اند اما باید کالری کمتری را دریافت کنند.

۵-شکلات شیری
شکلات شیری، شکلاتی است که هنگام تولیدش، شیر به صورت شیرخشک در میان اجزای تشکیل‌دهنده‌اش جای گرفته. البته این مقدار شیر کمکی به تامین کلسیم مورد نیاز بدن نمی‌کند اما افرادی که به پروتئین شیر حساسیت دارند، باید از مصرف آن صرف‌نظر کنند؛ زیرا همین مقدار کم هم می‌تواند برای آنها دردسرساز باشد.

۶-شکلات سفید
این شکلات که کاملا سفیدرنگ است، از کره کاکائو گرفته شده و کالری بالایی دارد. پس بهتر است هنگام خرید شکلات، جزو آخرین گزینه‌های انتخابی‌تان باشد؛ به خصوص اگر در حال کاهش وزن هستید.

۷-آب‌نبات و تافی

تا حد ممکن تافی و آب‌نبات را جزو آخرین گزینه‌های انتخابی خود قرار دهید؛ زیرا تنها شکر دارند و کمی اسانس و مواد رنگی. هر چند که همه آنها در مقادیر مجاز به این نوع محصولات اضافه می‌شوند اما چسبندگی این خوراکی‌ها بیشترین آسیب را به دندان‌ها وارد می‌کند؛ به خصوص اگر بلافاصله پس از مصرف، مسواک نزنید.

نکته:

گاهی ما بیش از مصرف روزانه‌مان شکلات می‌خریم و ممکن است مدتی آنها را در قفسه خوراکی‌هایمان نگه داریم اما شرایطی برای ذخیره این گروه وجود دارد. اینکه دمای نگهداری باید ۱۵ تا ۱۸ درجه باشد، دور از تابش آفتاب قرار گرفته و در ظروف در بسته ریخته شوند و چون جاذب بو هستند در کنار غذاهایی که بوی تندی دارند (مثل قفسه ادویه‌ها) قرار نگیرند. در ضمن، شکلات‌هایی که روکش کاغذی ندارند هم باید به سرعت مصرف شوند زیرا گذاشتن آنها در معرض هوا می‌تواند موجب اکسید شدن چربی‌های اشباع نشده‌ای شود که در آنها به کار رفته است.

گردآوری و ویرایش شده توسط گروه هفت گنج

loading...