بیماری ها سلامت

کرم روده چیست؟

تقویم فارسی اندروید

اگر انگل های روده ای دارید، ممکن است علائم گوارشی از جمله درد شکم و اسهال داشته باشید. کرم ها بدون درمان ممکن است عوارضی ایجاد کنند. کرم‌ های روده‌ ای که به کرم‌ های انگلی نیز معروف هستند، یکی از اصلی‌ ترین انواع انگل‌ های روده در انسان هستند. آنها بیشتر در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری یافت می شوند اما برخی از انواع آن در ایالات متحده هم یافت می شوند. بیشتر عفونت های کرم روده فقط باعث بیماری خفیف می شود و با دارو قابل درمان است. برای اطلاعات بیشتر در مورد کرم های روده از جمله علائم و درمان، ادامه مطلب را بخوانید.

کرم روده

علائم کرم روده

علائم شایع کرم روده عبارتند از:

  • درد شکم
  • اسهال، حالت تهوع یا استفراغ
  • گاز و نفخ
  • خستگی
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • درد یا حساسیت شکم

فرد مبتلا به کرم روده ممکن است اسهال خونی را نیز تجربه کند. اسهال خونی زمانی است که عفونت روده باعث اسهال همراه با خون و مخاط در مدفوع می شود. کرم های روده همچنین می توانند باعث ایجاد بثورات یا خارش در اطراف راست روده یا فرج شوند. در برخی موارد، در حین اجابت مزاج، کرمی را در مدفوع خود دفع می کنید.

برخی از افراد ممکن است سال ها بدون اینکه هیچ علامتی را تجربه کنند، کرم روده داشته باشند.

چگونه تشخیص دهید که در مدفوع خود کرم دارید؟

کرم ها در روده شما در نهایت از سیستم گوارش شما عبور کرده و از طریق مدفوع دفع می شوند. حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید، ممکن است علائمی از کرم در مدفوع خود پیدا کنید.

کرم‌ها در مدفوع انسان می‌ توانند ظاهر مختلفی داشته باشند. برای کرم های گرد، ممکن است تکه های کرم یا کرم های بزرگ و زنده را در مدفوع خود پیدا کنید. برای کرم های سوزنی، ممکن است کرم های نازک و سفید رنگی را ببینید که مانند نخ به نظر می رسند. کرم‌ های سنجاقی که طول آن‌ ها تقریباً به اندازه یک گیره کاغذی است، گاهی اوقات در اطراف ناحیه مقعد در شب، زمانی که ماده‌ ها تخم‌ های خود را روی پوست اطراف می‌ گذارند، قابل مشاهده هستند.

پزشک می‌ تواند نمونه‌ ای از مدفوع شما را در آزمایشگاه برای علائم کرم یا تخمک که می‌ تواند تشخیص را تأیید کند، تجزیه و تحلیل کند.

انواع رایج کرم های روده

انواع رایج کرم های روده که می توانند انسان را آلوده کنند عبارتند از:

  • کرم های مسطح که شامل کرم های نواری و فلوک می شوند.
  • کرم های گرد که باعث عفونت آسکاریازیس، کرم سوزنی و کرم قلاب دار می شوند.
  • کرم های نواری

انسان ها با خوردن گوشت خوک یا گاو خام یا نپخته به کرم نواری مبتلا می شوند. گونه هایی که انسان را آلوده می کنند عبارتند از:

  • Taenia saginata (کرم گاو)
  • Taenia solium (کرم نواری خوک)
  • Taenia asiatica (کرم نواری آسیایی)

تصور می‌ شود که سالانه کمتر از 1000 نفر در ایالات متحده به کرم‌ های نواری آلوده می‌ شوند، اگرچه تعداد دقیق آن مشخص نیست. کرم های نواری به طول 25 متر (82 فوت) در انسان یافت شده است.

فلوک

بیش از 70 نوع فلوک می توانند در دستگاه روده انسان زندگی کنند. طول آنها از کسری از اینچ تا چندین اینچ متغیر است. انسان می تواند با خوردن غذا یا آب آلوده، آلوده شود. فلوک ها بیشتر در شرق و جنوب شرق آسیا دیده می شوند.

کرم های سوزنی

تخمین زده می‌ شود که بیش از 1 میلیارد نفر از مردم جهان به کرم‌ های سوزنی آلوده شده‌ اند و این کرم‌ ها رایج‌ ترین نوع کرم‌ هایی هستند که انسان‌ ها را در آمریکای شمالی آلوده می‌ کنند. کودکان بیشتر مبتلا می شوند. آنها به راحتی بین افرادی که در محله های نزدیک زندگی می کنند منتقل می شوند.

کرم های قلابدار

تخمین زده می شود که بین 576 تا 740 میلیون نفر از افراد به کرم های قلابدار آلوده شده اند. آنها زمانی در ایالات متحده، به ویژه در جنوب شرقی رایج بودند اما با بهبود استانداردهای زندگی، کمتر رایج شده اند. اکثر افراد آلوده به کرم قلابدار هیچ علامتی ندارند.

آسکاریازیس

آسکاریازیس عفونت Ascaris lumbricoides است و بیش از 800000 میلیون نفر در جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. در ایالات متحده نادر است اما ممکن است در مناطق روستایی جنوب شرقی رخ دهد. عفونت از غذا یا آب آلوده رخ می دهد. کرم های بالغ می توانند بیش از یک فوت رشد کنند. معمولاً علائمی ایجاد نمی کنند.

انگل

علل ایجاد کرم روده

یکی از راه‌ های آلوده شدن به کرم‌ های روده، خوردن گوشت نیم‌ پخته حیوان آلوده مانند گاو، خوک یا ماهی است. سایر علل احتمالی منجر به عفونت کرم روده عبارتند از:

  • مصرف آب آلوده
  • مصرف خاک آلوده
  • تماس با مدفوع آلوده
  • بهداشت ضعیف
  • بهداشت فردی ضعیف

هنگامی که ماده آلوده را مصرف کردید، انگل وارد روده شما می شود. سپس تولید مثل کرده و در روده رشد می کنند. هنگامی که آنها تکثیر می شوند و از نظر مقدار و اندازه بزرگتر می شوند، ممکن است علائم ظاهر شوند.

عوامل خطر برای کرم های روده

کودکان به ویژه در معرض کرم های روده هستند زیرا اغلب در محیط هایی با خاک های آلوده مانند جعبه های شنی و زمین های بازی مدرسه بازی می کنند. افراد مسن نیز به دلیل ضعف سیستم ایمنی در معرض خطر بیشتری هستند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود 24 درصد از جمعیت جهان به کرم‌ های منتقل شده از خاک آلوده هستند. آلوده کردن یون‌ ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، به‌ ویژه در جنوب صحرای آفریقا، قاره آمریکا، چین و آسیای شرقی رایج‌ تر هستند.

افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند و از آنها بازدید می کنند، به دلیل نوشیدن آب از منابع آلوده و کاهش سطح بهداشت، در بالاترین خطر قرار دارند.

عوارض احتمالی

کرم های روده خطر کم خونی و انسداد روده و همچنین سوء تغذیه را افزایش می دهند. عوارض بیشتر در افراد مسن و در افرادی که سیستم ایمنی سرکوب شده دارند، مانند افراد مبتلا به عفونت HIV/AIDS رخ می دهد.

اگر باردار هستید، عفونت کرم روده می تواند خطر بیشتری ایجاد کند. اگر باردار هستید و مشخص شد که عفونت کرم روده دارید، پزشک تعیین می کند که کدام داروی ضد انگلی برای مصرف در دوران بارداری بی خطر است و در طول دوران بارداری شما را از نزدیک تحت نظر خواهد گرفت.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

اکثر انواع کرم هایی که انسان را آلوده می کنند فقط علائم خفیف ایجاد می کنند اما همچنان مهم است که اگر مشکوک به عفونت کرمی هستید با پزشک تماس بگیرید تا بتوانید زودتر درمان شوید. دارو اغلب در خلاص شدن از شر کرم ها موثر است.

بهتر است در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • خون یا چرک در مدفوع شما وجود دارد.
  • روزانه یا مکرر استفراغ می کنید.
  • دارای دمای بدن بالا هستید.
  • به شدت خسته و کم آب هستید.
  • بدون هیچ دلیل واضحی وزن کم می کنید.
  • احساس بیماری، اسهال یا درد معده برای بیش از 2 هفته دارید.
  • بثورات قرمز و خارش دار روی پوست شما به شکل کرم است.

تشخیص کرم روده

اگر هر یک از علائم بالا را دارید و به خصوص اگر اخیراً به خارج از کشور سفر کرده اید، باید با یک پزشک وقت ملاقات بگذارید. سپس پزشک ممکن است مدفوع شما را معاینه کند. ممکن است برای تأیید وجود انگل چندین نمونه مدفوع لازم باشد.

آزمایش دیگر تست «نوار اسکاچ» است که شامل چندین بار چسب زدن به مقعد به منظور بازیابی تخمک‌ های کرم سوزنی است که می‌ توان آن‌ ها را در زیر میکروسکوپ شناسایی کرد.

اگر کرم یا تخم آن تشخیص داده نشود، پزشک ممکن است آزمایش خونی را برای یافتن آنتی بادی هایی که بدن شما هنگام آلوده شدن به انگل تولید می کند انجام دهد. با این حال، تنها برخی از انگل ها با آزمایش خون قابل تشخیص هستند.

علاوه بر این، بسته به وسعت یا محل وضعیت مشکوک، پزشک ممکن است از عکس‌ برداری اشعه ایکس یا استفاده از آزمایش‌ های تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) استفاده کند.

درمان کرم روده

اگر سیستم ایمنی قوی و رژیم غذایی و سبک زندگی سالمی داشته باشید، برخی از انواع کرم های روده، مانند کرم های نواری، ممکن است خود به خود ناپدید شوند. با این حال، بسته به نوع عفونت کرم روده، ممکن است نیاز به درمان با داروهای ضد انگلی داشته باشید.

برنامه درمانی شما بر اساس نوع کرم روده ای که دارید و علائم شما تعیین می شود.

عفونت کرم نواری معمولاً با یک داروی خوراکی مانند پرازیکوانتل (Biltricide) درمان می شود که:

  • کرم های نواری بالغ را فلج می کند.
  • باعث جدا شدن کرم های نواری از روده می شود.
  • حل می شود.
  • از طریق مدفوع از بدن شما خارج شود.

درمان های رایج برای عفونت کرم گرد شامل مبندازول (ورموکس، امورم) و آلبندازول (آلبنزا) است.

داروهای کرم روده معمولاً به مدت 1 تا 3 روز مصرف می شود. علائم معمولاً در عرض چند هفته شروع به بهبود می کنند. پزشک شما به احتمال زیاد نمونه مدفوع دیگری را پس از تکمیل درمان می گیرد و آنالیز می کند تا ببیند آیا کرم ها ناپدید شده اند یا خیر.

پیشگیری از کرم روده

برای جلوگیری از ایجاد کرم روده، قبل و بعد از استفاده از توالت و قبل از تهیه یا خوردن غذاها، مرتب دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید.

شما همچنین باید ایمنی مواد غذایی را تمرین کنید:

  • از ماهی و گوشت خام خودداری کنید.
  • گوشت را کاملاً در دمای حداقل 145 درجه فارنهایت (62.8 درجه سانتیگراد) برای تکه های کامل گوشت و 160 درجه فارنهایت (71 درجه سانتیگراد) برای گوشت چرخ کرده و مرغ بپزید.
  • قبل از مصرف، اجازه دهید گوشت پخته شده به مدت 3 دقیقه استراحت کند.
  • ماهی یا گوشت را در دمای -4 درجه فارنهایت (-20 درجه سانتیگراد) حداقل به مدت 24 ساعت منجمد کنید.
  • تمام میوه ها و سبزیجات خام را بشویید، پوست بگیرید یا بپزید.
  • هر غذایی که روی زمین می افتد را بشویید یا دوباره گرم کنید.

اگر به کشورهای در حال توسعه سفر می کنید، میوه ها و سبزیجات را قبل از مصرف با آب جوشانده یا تصفیه شده بپزید و از تماس با خاکی که ممکن است با مدفوع انسان آلوده باشد خودداری کنید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی