سبك زندگي هنر در خانه

چگونه صابون دست ساز خانگی بسازیم؟

تقویم فارسی اندروید

تا کنون چه قدر پول صرف خرید لوازم بهداشتی بدن کرده اید؟ صابون دست ساز به راحتی در فروشگاه ها یافت نمی شود و اگر هم پیدا شود ممکن است قیمت بسیار بالایی داشته باشد. به این فکر کنید که شما هم در خانه صابون دست ساز خودتان را با سلیقه خود بسازید. تهیه صابون دست ساز هم بسیار آسان است و هم می تواند فوق العاده مقرون به صرفه باشد. دفعه بعد که به فکر خرید صابون افتادید این مقاله را به یاد آورید. صابون دست ساز می تواند نکات مثبت زیادی را برایتان به همراه داشته باشد. این کار می تواند حتی تبدیل به یک کسب و کار خانگی جالب و متفاوت برای شما شود.

صابون دست ساز
هنر در خانه

تاریخچه جالب صابون دست ساز

انسان ها در قدیم متکی به دیگران و یا کارخانه های متعدد نبودند که برایشان مواد بهداشتی تهیه کنند. در حقیقت تهیه صابون دست ساز یک وظیفه مهم خانوادگی برای زنان به حساب می آمد. بر اساس افسانه های شفاهی در قدیم هنگامی که حیوانات را قربانی درگاه خدایان می کردند، باران بقایای چربی حیوانی را به رودخانه ها منتقل می کرد. پس از آن زنان متوجه شدند با آن آب لباس هایشان بهتر تمیز می شود و ایده ساخت صابون دست ساز از آنجا گسترش یافت. در سالهای اولیه صابون را از چربی های حیوانی (معمولا بز) می ساختند. در قرن هفتم فرانسوی ها شروع به استفاده از روغن زیتون و رایحه های خوشبو برای تهیه صابون کردند که برای پوست و استحمام مناسب تر بود. سلطنت اروپایی به سرعت صنعت تهیه صابون را در دست گرفت و ملکه الیزابت اول هر چهار هفته یک بار استاندارد جدیدی برای تهیه صابون تنظیم می کرد. امروزه ساخت صابون از قلمرو مردم به کارخانه جات منتقل شده است. اما شما مجبور نیستید این صابون های کارخانه ای را خریداری کنید بلکه با خواند این مقاله به راحتی می آموزید که چطور می توانید صابون دست ساز خود را تهیه نمایید.

صابون دست ساز

چرا بهتر است از صابون دست ساز استفاده کنیم؟

اگر فکر می کنید تهیه صابون دست ساز کاری طولانی است باید بگوییم که کاملا در اشتباهید زیرا شما می توانید در عرض کمتر از یک ساعت برای چند ماه خانواده خود صابون دست ساز تهیه کنید و همچنین از طبیعی بودنش مطمئن باشید تا به پوست تان آسیبی وارد نشود به علاوه نصف قیمت خرید فروشگاه ها هزینه کرده باشید. بهترین کار این است که چند بار دستورالعمل ها را انجام دهید تا بتوانید کم کم به سلیقه خود هرچه که می خواهید را تغییر دهید.

حسن ساخت صابون دست ساز این است که شما از مواد تشکیل دهنده آن اطلاع دارید و می توانید با خیال راحت از آن برای پوست تان استفاده نمایید. پوست انسان می تواند به راحتی مواد سمی را جذب کند. هنگامی که پوست خود را در معرض مواد شیمیایی خشن قرار می دهید، سموم موجود در آنها به راحتی به عضلات و بافت بدن تان می رسند و به آرامی تمام سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازند. مواد شیمیایی علاوه بر آلرژی می توانند اثرات بسیار بدی بر سلامت تان بگذارند و باعث عفونت های ویروسی و باکتریایی شوند.

صابون دست ساز

در واقع هیچیک از صابون های شیمیایی تجاری استثنا نیستند و همه آنها شامل مواد خطرناک زیر هستند:

  • بنزیل استات: سرطان زاست. می تواند با سرطان پانکراس همراه باشد و چشم ها و ریه را تحریک کند.
  • بنزالدهید: برای سیستم عصبی خطرناک است. کسانی که بیش از حد در معرض بنزالدهید هستند دچار استفراغ، سرگیجه و افت فشار خون می شوند.
  • اتانول: منجر به تحریک دستگاه تنفسی و ایجاد اختلالات دید در دراز مدت می شود. اتانول در حقیقت یک زباله خطرناک است.
  • سولفات سدیم: رطوبت پوست را از بین می برد. این ماده شیمیایی جهش زا حتی می تواند مواد ژنتیکی را در سلول ها تغییر دهد.
  • تریکلوزان: به عنوان یک ضد باکتری برای جلوگیری از باز تولید باکتری ها شناخته می شود اما همه باکتری ها هم بر خلاف اسم شان مضر نیستند. اگر حتی در تابستان هم زیاد سرما می خورید یکی از دلایلش می تواند استفاده زیاد از صابون و وجود تریکلوزان باشد.

در واقع این مواد شیمیایی نه تنها مزایای کمی برای سلامتی تان دارند بلکه حتی می توانند برایتان خطرناک هم باشند. اما خوشبختانه می توانید با تهیه یک صابون دست ساز خانگی برای خود از تمام این نگرانی ها خلاص شوید. بدین شکل شما کنترل کاملی بر مواد تشکیل دهنده ای که پوست تان را در معرض آن قرار می دهید خواهید داشت.

صابون دست ساز

طرز تهیه صابون دست ساز خانگی

اکنون و با مطالعه مطالب بالا حتما علاقه مند شده اید که صابون مورد علاقه خود را بسازید. این عالیست اما قبل از آنکه شروع کنید مهم است که تمام مواد لازم را در اختیار داشته باشید. صابون ها می توانند با طیف گسترده ای از چربی ها و رایحه ها ساخته شوند. روغن نارگیل، کره کاکائو، روغن کرچک، روغن زیتون، کره انبه و روغن آووکادو همگی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. بسیار مهم است که از محصولاتی با کیفیت بالا استفاده کنید و بهترین راه این است که از مواد ارگانیک بهره ببرید. دیگر لوازم مورد نیاز برای تهیه صابون دست ساز شامل لیوان، کاسه، مخلوط کن، ترازوی اندازه گیری دیجیتال، قالب های صابونی در اشکال دلخواه، بطری بزرگ، سرکه سفید، قابلمه و در برخی از دستورات دستکش و عینک ایمنی را شامل می شود. شما به احتمال زیاد این وسایل را در خانه دارید اما مهم است که ابزاری جداگانه برای تهیه صابون داشته باشید تا این مواد بعدها در آشپزی وارد بدن تان نشوند.

شما می توانید با یادگیری دستورالعمل ها، برخی از موارد را طبق سلیقه خود تغییر دهید. سعی کنید روغن های مناسب برای بدن و گیاهان خشک شده ای همچون اسطخودوس و بابونه و همچنین ترکیبات رنگی مانند آب چغندر و زردچوبه و در نهایت بافت هایی مانند قهوه، بلغور جو دو سر و نمک دریایی را به صابون های خود اضافه کنید که همگی این مواد برای سلامت پوست تان مفید هستند.

صابون دست ساز

روش گرم یا روش سرد؟

دو روش اصلی برای ساخت صابون دست ساز وجود دارد: روش گرم و روش سرد. تفاوت آنها در استفاده از گرماست. در روش گرم شما باید صابون را در عرض چند روز استفاده کنید اما در روش سرد صابون می تواند برای مدت طولانی تری باقی بماند.

مخلوط قلیاب صابون پزی

بخش چالش برانگیز تهیه صابون همین مخلوط قلیاب است. لازم است پیش از استفاده از این مخلوط حتما به خوبی درباره آن تحقیق کنید زیرا این یک ماده شیمیایی خطرناک است که ممکن است باعث سوختگی شدید شود. اقدامات ایمنی و تهویه مناسب را حتما پیش از شروع کار مهیا نمایید. پس عینک و دستکش را فراموش نکنید و همچنین تمام مواد را به خوبی اندازه گیری نمایید. آب را در یک کاسه شیشه ای یا پلاستیکی بریزید. قلیاب صابون پزی را اندازه گیری کرده و آب را به آن اضافه کنید سپس بقیه آن را در محلی امن نگهداری نمایید. وقتی مواد با هم مخلوط شدند بلافاصله قاشق مورد استفاده تان را با آب بشویید. مخلوط را بپوشانید و در مکانی خنک نگهداری نمایید.

صابون دست ساز

روش گرم

مواد لازم:

  • 455 گرم روغن نارگیل
  • 455 گرم روغن زیتون
  • 140 گرم قلیاب صابون پزی
  • 345 گرم آب
  • کمی روغن دلخواه

طرز تهیه صابون دست ساز

1. اطمینان حاصل کنید که محوطه کارتان تمیز است و همچنین کودکان در اطرافتان حضور ندارند زیرا قلیاب صابون پزی که آب و روغن مخلوط شود بویی می دهد که استنشاق آن ممکن است برای کودکان مضر باشد.

2. روغن ها را به شکل مایع اندازه گیری کنید و روی اجاق گاز قرار دهید. به محض اینکه کمی گرم شدند زیر حرارت را کم کنید.

3. برای اندازه گیری از چند لیوان استفاده کنید و روی آنها را برچسب بزنید تا دیگر در آنها نوشیدنی نریزید و فقط مخصوص همین کار باشند. می توانید از لیوان یک بار مصرف هم در این مورد بهره ببرید.

4. سعی کنید از لیوان های بزرگ استفاده کنید تا موادتان از آنها سرریز نشوند.

5. از دستکش و قاشق فلزی یا قاشق چوبی برای جا به جایی مواد استفاده کنید تا بدن تان مستقیم با مواد برخورد نداشته باشند. آب را در لیوان بزرگ ریخته و کم کم قلیاب را با قاشق به آن اضافه کنید.

6. مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

نکته:

صابونی که با روش گرم تهیه میشود حتما بعد از جدا سازی از قالب به مدت سه یا چهار هفته باید در جای خشک و خنک نگه داری شود و به هیچ عنوان استفاده نشود . در صورت استفاده پوست ممکن است صدمه جدی ببیند.

صابون دست ساز

7. هنگامی که روغن در ظرف گرم شد آن را به مخلوط تان اضافه کنید.

8. اگر مواد تان در سینک یا جایی از آشپزخانه ریخت فورا آن را با آب و سرکه بشویید تا خنثی شود و لکه ای از آن باقی نماند.

9. مواد را روی حرارت کم قرار دهید و هر 15 دقیقه آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آماده شده است و شروع به سفت شدن می کند. بعد از حدود 35 تا 55 دقیقه آماده است.

10. در این مرحله حرارت را خاموش کنید و ظرف را از روی حرارت بردارید. اگر قصد دارید عطر یا روغنی دلخواه را به آن بیفزایید اکنون وقتش است. روغن اسطوخودوس یا پرتقال بدین منظور مناسب هستند.

11. به سرعت و با دقت مواد را در قالب مورد نظر بریزید. از قالب های سیلیکونی، پلاستیکی و حتی مقوایی هم می توانید بهره ببرید.

12. بهتر است از کاغذ پوستی در قالب ها استفاده نمایید و سپس قالب ها را در جایی خشک و خنک نگه دارید.

13. بعد از 24 ساعت صابون را از قالب جدا کنید و فورا مورد استفاده قرار دهید. می توانید رنگ های مجاز را هم در مراحل آخر حرارت به مواد اضافه نمایید.

صابون دست ساز

روش سرد

کمی پایه صابون (گلیسیرین) از داروخانه تهیه کرده و آن ها را به شکل مربع ببرید و در مایکروویو قرار دهید. هر چند ثانیه آنها را هم بزنید و زیر و رو کنید. به محض آب شدن افزودنی های دلخواه خود که شامل رنگ و عطر و بو می شوند را به مواد اضافه کنید. مواد را در قالب بریزید. برای راحت خارج کردن صابون می توانید کف ظرف ها را روغن بزنید. قالب را در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. صابون را از ظرف جدا کرده و برش دهید. می توانید از قالب های طرح دار استفاده کنید و یا خودتان صابون ها را با سمباده شکل یا حتی تراش دهید.

29 دیدگاه

  • سلام
    میتونیداضافه های صابون هاتون رودورنریزین جمعشون کنیدرنده کنیدو…

  • دوستان توجه کنید این مطالب همه ترجمه شده از سایت های خارجی هست برای همینه که هیشکی متوجه منظور مقاله نمیشه … تو رو خدا این مقالات را به یه آدم متخصص بدید تا براتون ویرایش کنن اینجوری ملت همه یا کور میشن یا پیس میشن

  • سلام
    اینجا کلی اطلاعات غلط داده شده!
    آنچه به عنوان روش گرم توضیح داده شده در واقع روش سرد هست!
    آنچه هم به عنوان روش سرد معرفی شده اصلا صابون سازی نیست و فقط پایه صابون رو ذوب می کنی و چیزای دیگه بهش اضافه می کنی.
    لااقل یه چرخی توی اینترنت میزدید بعد مطلب می نوشتید با این درجه از گمراهی

  • در قسمت تهیه مخلوط سود و اب حتما حتما باید سود را به آب اضافه کرد نه بالعکس. این نکته ای هستش که در تمام منابع صابون سازی بهش اشاره جدی شده چون در حالت عکس بسیار خطرناکه!!

  • سلام و وقت بخیر
    مطالب بدرد بخوری هستش ،خیلی بدردم خورد،درضمن بعضیا هم الکی بلدن ایراد بگیرن ،آخه یکی نیست بگه کدوم احمقی با یک مطلب ساده و فقط یک مقاله صابون درست کنه که برا پوستش ضرر داشته باشه یا صدمه بزنه !؟
    واقعا مطلب خیلی بدرد بخوری هستش ،ممنون

  • چرا بنزیل استات سرطان زاست ؟
    مگه استر عامل بوی گل یاسمن نیست ؟

    • ما خیلی استر داریم این نوعش خطر داره

  • سلام.مطلب عالی بود.کاملا”هم درست بود.من تحقیق کردم هم آموزش های خارجی هم ایرانی رو دیدم.مطالب مشابه بود.ممنون.

    • میشه یک منبع اموزشی دقیق همراه با تصویر یا بهترش همراه با فیلم اموزشی بهم معرفی کنید ؟

  • چندن هم آسون نیست
    یعنی درست کردن همه چیز تو خونه مشکلات داره

  • سلام پردیس خانم ممنون از تون خیلی مفید بود صابونهای کارخانه ساز درست میفرماید از اتانول وسدیم وغیره برای پوست حساسیت واسیب ایجاد میکنه خیلی خوبه طرز تهیه صابونی که ذکر کردید خیلی مفید وطبیعی هستش ممنون من توشهرمون سنندج اکثر مردم از صابون زیتون صابونهای طبیعی استفاده میکنن پوست وشاداب و نرم وروشن میکنه دستتون درد نکنه میخام طرز ساخت این صابونو که گفتی درست کنم مرسی از ت

  • با عرض معذرت چه لزومی داره در باره موضوعی که اطلاعات لازم و کافی نداریم ،مطلب بنویسیم و باعث هدر دادن وقت و احیانا ضرر مالی و جانی دیگران بشیم ؟ نویسنده محترم بهتر بود اول خودشان این دستورالعمل را اجرا میکردند بعد از موفقیت به اشتراک میگذاشتند .

    • دوست عزیز این مقاله نوشته بنده یا نویسندگان دیگر 7 گنج نیست و از منابع معتبر غیر فارسی زبان کلمه به کلمه ترجمه شده و زیر مقاله های انگلیسی زبان هیچگونه کامنت منفی وجود نداشت به همین دلیل و البته اعتبار سایت منبع این موضوع ترجمه شد تا در اختیار هم وطنان قرار بگیره. پیروز باشید.

    • حق با شماست. حتی در متن در مورد زمان نگهداری و مصرف صابون به روش گرم تناقض وجود دارد.

  • قلیاب چیه؟ از کجا میشه تهیه کرد؟ توضیحات کافی و روشن نبود…

  • اصلا متوجه نشدیم چطورصابون درست کنیم توضیحات درباره صابون بیشترلرتوضیحات درنوردیده و صابون بود

    • مطالب عالی بود…فقط ی سوال داشتم پایه صابون منظورش چیه واینکه صابون سازی اصولی راکجا آموزش میدن..مچکرم ازشما

    • بنزآلدهید مگ همون بادام نیست؟چرا ضرر داره؟

  • دوست عزیز اطلاعات شما کافی نیست و با این اطلاعات مردم پوستشون نابود میشه صابونی که با روش گرم تهیه میشه حتما بعد از جدا سازی از قالب به مدت دو تا سه هفته باید در جای خشک و خنک نگه داری بشه و به هیچ عنوان استفاده نشه . در صورت استفاده به علت کامل نشدن واکنش های سود سوز اور پوست صدمه جدی میبینه

    • اصلا چیزی که اینجا با روش گرم عنوان شده در واقع روش سرد هست! فقط روغن ها مقداری حرارت میبینن تا آب بشن.. پروسه پختن وجود نداره! این یعنی روش سرد! روش دوم که بعنوان روش سرد نوشتن هم اصلا عمل ساخت صابون توش انجام نمیشه که فقط صابون پایه آماده رو میخری آب میکنی مث شکلات با هرچی میخوای قاطی میکنی..

      روش گرم هم در واقع روشی هست که اجزای مخلوط شده ساعت های مداور روی حرارت قُل قل میخورن تا ب اصطلاح پخته بشن.. که اون روش خواص درمانی صابون رو کاهش میده اما دیگه نیاز به خابوندن شیش هفته ای نداره و بعد از سفت شدن میشه ازش استفاده کرد.. اون نکته ای که نوشتین پوست صدمه میبینه و صابون نیاز به استراحت داره واسه روش سرد هست نه گرم!
      حالا اینهمه اشتباه و گمراهی یا اشتباه تایپی بوده یا اشتباه ترجمه..

    • مگ بنزآلدهید همون بادام نیست؟چرا مضره؟

29 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی