روانشناسي و سلامت روان سلامت

هر آنچه که باید در مورد آزار و اذیت سایبری بدانید

تقویم فارسی اندروید

آزار و اذیت سایبری به طور فزاینده ای رایج می شود و می تواند عوارض جانبی منفی طولانی مدت برای همه افراد درگیر داشته باشد اما شما تنها نیستید و منابعی برای حمایت از شما یا فرزندتان وجود دارد.

به لطف فناوری و اینترنت، ما هرگز به اندازه اکنون به یکدیگر متصل نبوده ایم و اتفاقاتی که در سرتاسر جهان رخ می دهد را نظاره نمی کردیم اما اینترنت کامل نیست و برای میلیون‌ها نفر – به ویژه جوانان در رسانه‌ های اجتماعی – راه را برای آزار و اذیت، تعقیب، کلاهبرداری و سایر انواع آزار و اذیت سایبری باز کرده است.

بر اساس یک نظرسنجی در سال 2017، 17 درصد از جوانان گزارش داده اند که مورد آزار و اذیت آنلاین قرار گرفته اند. اگر اقداماتی برای متوقف کردن آن انجام ندهیم، این رقم می تواند افزایش یابد.

در اینجا چیزهایی آمده است که باید در مورد آزار و اذیت سایبری بدانید، از جمله تأثیرات مضری که می تواند بر زندگی افراد داشته باشد و اینکه چگونه می توانیم آن را متوقف کنیم.

آزار و اذیت سایبری

تعریف آزار و اذیت سایبری

آزار و اذیت سایبری نوعی قلدری است که به صورت آنلاین یا از طریق دستگاه های دیجیتال اتفاق می افتد. این شامل به اشتراک گذاری یا ارسال اطلاعات خصوصی، مضر، تحقیرآمیز یا نادرست در مورد یک شخص است. اگرچه آزار و اذیت سایبری می تواند در هر دستگاه دیجیتال یا هر جایی به صورت آنلاین رخ دهد اما معمولاً در موارد زیر رخ می دهد:

  • برنامه های پیام متنی
  • برنامه های چت آنلاین یا پیام رسانی
  • پلتفرم های رسانه های اجتماعی
  • انجمن های آنلاین
  • انجمن های بازی های ویدیویی

برخی از انواع آزار و اذیت سایبری به اندازه کافی شدید هستند که می توان آنها را فعالیت مجرمانه تلقی کرد – به ویژه آزار و اذیت سایبری که شامل تعقیب یا آزار و اذیت تبعیض آمیز علیه گروه های خاصی از مردم، مانند جامعه LGBTQA+ است.

انواع آزار و اذیت اینترنتی

زورگویی سایبری اصطلاحی است برای انواع مختلف قلدری دیجیتال یا مجازی و انواع مختلفی از قلدری سایبری وجود دارد که باید از آنها آگاه بود.

آزار و اذیت

آزار و اذیت زمانی اتفاق می‌ افتد که یک قلدر پیام‌ های توهین‌ آمیز یا تهدید آمیز را به صورت آنلاین برای شخصی ارسال می‌ کند. بسیاری از انواع مختلف آزار و اذیت اینترنتی در دسته قلدری قرار می گیرند.

تحریک کردن

شعله ور کردن عمل فرستادن پیام های خشمگین و تحریک آمیز به شخصی از طریق پیامک یا آنلاین است، اغلب با این هدف که فرد به اندازه کافی عصبانی شود تا درگیر شود. ترولینگ مانند تحریک کردن است اما به سمت یک فرد خاص هدایت نمی شود، در عوض، هدف آن ایجاد درگیری در فضاهای اجتماعی آنلاین است.

سایبراستاکینگ

سایبراستاکینگ یک نوع شدیدتر از آزار سایبری است که شامل رفتارهای تعقیب آنلاین (و گاهی فیزیکی) مانند تماشا کردن، دنبال کردن یا نظارت است. با این حال، چه به صورت آنلاین و چه فیزیکی، هر دو نوع تعقیب غیرقانونی هستند و توسط قانون مجازات می شوند.

طرد شدن

طرد شدن زمانی اتفاق می‌ افتد که فردی که قلدری را تجربه می‌ کند، عمداً از فعالیت‌ های آنلاین مانند گروه‌ های رسانه‌ های اجتماعی، پیام‌ های گروهی، پروژه‌های محل کار یا سایر موقعیت‌ های گروهی کنار گذاشته شود. طرد شدن همچنین می‌ تواند به‌ صورت آفلاین شروع شود و به فضاهایی که فرد در آن‌ ها به صورت آنلاین حضور دارد، گسترش یابد.

داکسینگ (نشر اطلاعات)

نشر اطلاعات که گاهی به آن داکسینگ نیز گفته می شود، نوع جدی دیگری از آزار و اذیت سایبری است که با هدف به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی یک فرد آنلاین انجام می شود. هنگامی که اطلاعات حساس مانند یک آدرس، بدون رضایت به اشتراک گذاشته می شود، داکسینگ می تواند افراد را در معرض خطر قرار دهد.

جعل هویت

جعل هویت زمانی اتفاق می‌ افتد که شخصی به‌ عنوان شخص دیگری به صورت آنلاین ظاهر می‌ شود و قصد دارد مطالبی را پست کند که منجر به واکنش خصمانه نسبت به آن شخص شود. Fraping نوع مشابهی از جعل هویت است که در آن یک آزارگر به طور خاص از حساب رسانه اجتماعی یک شخص برای پست کردن یا اشتراک گذاری محتوای مضر یا نامناسب استفاده می کند.

نقاب زدن

بالماسکه نوعی زورگویی سایبری است که در آن یک قلدر یک پروفایل اجتماعی یا حساب جعلی ایجاد می کند تا به طور ناشناس فردی را به صورت آنلاین مورد آزار و اذیت قرار دهد. این نوعی از خودنمایی است که به طور خاص شامل فریب دادن شخصی به یک رابطه با استفاده از یک شخصیت جعلی آنلاین است.

فریب

فریب نوعی مشابه از آزار سایبری است که زمانی شروع می شود که یک آزارگر به طور هدفمند اعتماد یک فرد را به دست آورد. پس از جلب اعتماد آنها، فردی که قلدری را انجام می دهد، اطلاعات شخصی یا حساسی را که شخص به صورت خصوصی با او به اشتراک گذاشته است، به اشتراک می گذارد.

شایعه پراکنی

این زمانی اتفاق می‌افتد که یک قلدر به دنبال آسیب رساندن به شهرت شخصی آنلاین باشد. رد کردن اغلب شامل مواردی مانند پست کردن، اشتراک گذاری، یا انتشار شایعه نادرست و مضر در مورد یک شخص آنلاین است.

کدام یک از شبکه های اجتماعی بیشترین گزارش را در مورد آزار و اذیت سایبری دارد؟

با توجه به آمارهای سالانه قلدری سال 2017 – که بیش از 10000 جوان ساکن بریتانیا را مورد بررسی قرار داد – آزار و اذیت سایبری در پلتفرم های رسانه های اجتماعی زیر بیشترین شیوع را داشت:

  • اینستاگرام: 42%
  • فیس بوک: 37٪
  • اسنپ چت: 31%
  • واتس اپ: 12%
  • یوتیوب: 10%
  • توییتر: 9%
  • تامبلر: 3%

در حالی که پلتفرم‌ های بزرگ‌ تر رسانه‌ های اجتماعی بیشتر مزاحمت‌ های سایبری را به خود اختصاص می‌ دهند، هنوز مهم است که به یاد داشته باشید که این اتفاق می‌ تواند در هر فضای آنلاینی رخ دهد.

در حالی که این آخرین آمار مقایسه ای موجود بود، برخی تحقیقات جدیدتر نشان می دهد که آزار و اذیت آنلاین در حال رایج تر شدن است. در سال 2021، مرکز تحقیقات پیو گزارش داد که 41 درصد از بزرگسالان ایالات متحده آزار و اذیت آنلاین را تجربه کرده اند که 75 درصد از این گروه گفتند که این آزار در رسانه های اجتماعی رخ داده است.

نشانه های آزار و اذیت اینترنتی

آزار و اذیت سایبری می‌ تواند علائم هشداردهنده‌ ای مانند تغییرات رفتاری و علائم عاطفی را برای افرادی که آزار و اذیت سایبری را تجربه می‌کنند و افرادی که به طور یکسان این قلدری را انجام می‌ دهند، ایجاد کند.

علائم هشدار دهنده در افرادی که مزاحمت سایبری را تجربه می کنند

اگر فرزند شما مورد آزار و اذیت سایبری قرار می گیرد، ممکن است متوجه تغییراتی شوید، مانند:

در هنگام استفاده از دستگاه خود دچار عصبی بودن یا اضطراب می شوند.

  • در استفاده از دستگاه های خود مردد می شوند.
  • داشتن احساسات منفی پس از گذراندن وقت آنلاین
  • نمی خواهند در مورد فعالیت های آنلاین خود صحبت کنند.
  • دور شدن از خانواده و دوستان
  • دیگر نمی‌خواهد به مدرسه – یا حتی خارج از خانه – بروند.
  • اغلب کلاس را زودتر ترک می کنند یا از مدرسه خارج می شوند.
  • تغییر در عادات غذا خوردن یا خوابیدن
  • نشان دادن علائم افسردگی، اضطراب یا افکار خودکشی

علائم هشدار دهنده در افرادی که مزاحمت سایبری انجام می دهند

اگر فرزند شما در حال آزار و اذیت سایبری دیگران است، ممکن است متوجه تغییراتی در رفتار او شوید، مانند:

  • در مورد فعالیت های آنلاین خود مخفی کارتر می شوند.
  • تلاش برای پنهان کردن فعالیت آنلاین خود در تلفن یا رایانه
  • از دستگاه خود بیشتر استفاده می کنند و وقتی نمی توانند ناراحت می شوند.
  • به چیزهای آنلاین می خندند اما نمی خواهند درباره چیستی آنها صحبت کنند.
  • به نظر می رسد چندین پروفایل یا حساب در رسانه های اجتماعی دارند.
  • نشان دادن تغییرات رفتاری در خانه یا مدرسه
  • نشان دادن تغییرات شخصیتی به ویژه تغییرات تهاجمی
  • بیشتر به موقعیت اجتماعی اهمیت می دهند.

چه گروه سنی بیشترین میزان آزار اینترنتی را دارد؟

آزار و اذیت سایبری ممکن است برای هر کسی و در هر سنی اتفاق بیفتد اما تحقیقات نشان می‌ دهد که افراد نوجوان بیشتر احتمال دارد که اثرات آزار اینترنتی را تجربه کنند.

یک مقاله منتشر شده در سال 2020، ادبیات موجود در مورد مسئله رو به رشد آزار و اذیت سایبری را بررسی کرد. بر اساس این تحقیقات، به نظر می رسد آزار و اذیت سایبری در حدود 10 یا 11 سالگی، زمانی که کودکان شروع به استفاده از اینترنت می کنند، شروع می شود. با این حال، به نظر می رسد که آزار و اذیت سایبری زمانی به اوج خود می رسد که کودکان در حدود 13 تا 14 سال سن دارند.

کودکانی که در گروه‌ های معمولاً مورد انگ قرار می‌ گیرند نیز ممکن است در معرض خطر بالاتری باشند، مانند:

  • نوجوانان LGBTQA+
  • کودکان عصبی
  • جوانان دارای معلولیت جسمی

اثرات مزاحمت سایبری

نظرسنجی‌ ها و مطالعات مختلف اثرات منفی آزار و اذیت سایبری را، هم برای افرادی که تجربه می‌ کنند و هم برای افرادی که آزار و اذیت اینترنتی انجام می‌ دهند، بررسی کرده‌ اند. در اینجا برخی از آنچه آنها پیدا کرده اند آمده است:

در نظرسنجی سالانه قلدری 2017، افرادی که آزار سایبری را تجربه می‌ کنند، افزایش اضطراب اجتماعی، افسردگی و افکار خودکشی را گزارش کردند. بسیاری از مردم همچنین گزارش دادند که رسانه های اجتماعی را به طور کامل حذف کرده اند، مدرسه را ترک کرده اند و با مسائلی مانند اختلال در غذا خوردن یا مصرف مواد سروکار دارند.

یک منبع مورد اعتماد در سال 2018 به بررسی رابطه بین آزار و اذیت اینترنتی، رفتارهای خودآزاری و افکار خودکشی در جوانان پرداخت. با توجه به نتایج این بررسی، تقریباً 20 مطالعه ارتباطی بین قربانی زورگویی سایبری و آسیب رساندن به خود یا رفتارهای خودکشی نشان دادند.

علاوه بر این، بین افرادی که مرتکب رفتارهای آزار و اذیت سایبری و خودکشی شدند نیز ارتباطی مشاهده شد و این ارتباط عمیق است، با توجه به اینکه تقریباً 70٪ از نوجوانان در نظرسنجی سال 2017 گزارش دادند که درگیر رفتارهای توهین آمیز آنلاین، مانند ارسال پیام های بد یا ایجاد پروفایل های جعلی بوده اند.

آمار و حقایق آزار و اذیت سایبری

آزار و اذیت سایبری میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، به ویژه جوانانی که با پلتفرم های رسانه های اجتماعی درگیر هستند. در اینجا برخی از حقایق و آمار در مورد تأثیر زورگویی سایبری مدرن وجود دارد:

از تمام دانش‌ آموزانی که در طول سال تحصیلی قلدری را گزارش می‌ کنند، تقریباً 16 درصد گزارش می‌ کنند که این قلدری به صورت آنلاین یا از طریق پیامک صورت می‌ گیرد.

  • حدود 17٪ از جوانان – از جمله 15٪ از نوجوانان (نوجوانان جوانتر) – گزارش داده اند که آزار و اذیت سایبری را تجربه کرده اند.
  • حدود 29 درصد از جوانانی که مزاحمت سایبری را تجربه می کنند، حداقل یک بار در ماه گزارش می دهند که 16 درصد حداقل یک بار در هفته آن را تجربه می کنند.
  • تقریباً 69 درصد از بزرگسالان جوان اعتراف کرده اند که در اینترنت نسبت به شخص دیگری رفتارهای توهین آمیز داشته اند.
  • بیش از 70 درصد از جوانانی که از رسانه‌ های اجتماعی استفاده می‌ کنند معتقد نیستند که پلتفرم‌ های رسانه‌ های اجتماعی به اندازه کافی برای جلوگیری از آزار و اذیت سایبری کار می‌ کنند.

4 درصد معتقد نیستند که پلتفرم های رسانه های اجتماعی اصلاً ایمن هستند.

آیا آزار و اذیت اینترنتی جرم است؟

اگرچه آزار و اذیت سایبری در چند دهه گذشته رایج‌ تر شده است اما در حال حاضر قوانین فدرال در ایالات متحده مستقیماً مزاحمت سایبری را ممنوع نمی‌ کند.

با این حال، قوانین فدرال حقوق مدنی آنچه را که به عنوان آزار و اذیت تبعیض‌ آمیز شناخته می‌ شود، ممنوع می‌ کند که شامل آزار و اذیتی است که بر اساس نژاد، رنگ، منشاء ملی، جنسیت، ناتوانی یا مذهب شخص هدف قرار می‌ گیرد.

زمانی که آزار و اذیت اینترنتی شامل رفتارهای غیرقانونی، مانند آزار و اذیت تبعیض آمیز یا تعقیب سایبری باشد، خلاف قانون است.

مزاحمت اینترنتی

چگونه از آزار و اذیت سایبری را پیشگیری و آن را متوقف کنیم

همه ما مسئولیت داریم که از زورگویی سایبری جلوگیری کنیم و آن را متوقف کنیم و در اینجا برخی از راه‌ هایی که می‌ توانیم این کار را انجام دهیم، آورده شده است.

بچه ها

اگر شخصی به شما یا کسی که می‌ شناسید آزار سایبری می‌ رساند، سعی کنید به او پاسخ ندهید و به او توجه نکنید. در عوض، آنها را حذف کنید، آنها را مسدود کنید و تخلف را گزارش کنید. اگر این کمکی نکرد، گام بعدی این است که به والدین، معلمان یا بزرگسالان مورد اعتماد اطلاع دهید.

حتی اگر مورد آزار سایبری قرار نگیرید، برخی از اقداماتی که می توانید برای محافظت از خود انجام دهید عبارتند از:

  • مراقب رفتار خود با دیگران باشید.
  • فکر کردن قبل از اینکه چیزی آنلاین ارسال کنید.
  • محافظت از نمایه و رمز عبور خود در برابر افراد غریبه
  • به والدین یا سرپرستان خود اجازه دهید به شما کمک کنند تا در فضای آنلاین ایمن بمانید.

والدین و سرپرستان

اگر فکر می‌ کنید فرزندتان مورد آزار و اذیت سایبری قرار می‌ گیرد، آن را نادیده نگیرید یا بیش از حد واکنش نشان ندهید، در عوض، به آرامی در را برای گفتگو باز کنید تا بتوانید دقیقاً بفهمید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. بهترین راه برای پاسخگویی به آزار و اذیت سایبری را به فرزندتان اطلاع دهید و به او کمک کنید فضای امنی برای خودش به صورت آنلاین ایجاد کند.

ممکن است بتوانید فعالیت‌ های آنلاین یا جوامعی را بیابید که بتوانید با هم در آن شرکت کنید، بنابراین می‌ توانید الگوبرداری کنید که استفاده آنلاین سالم برای آنها چگونه به نظر می‌ رسد و در صورت لزوم، نظارت بر فعالیت های آنلاین آنها را برای کمک به ایمن ماندن در نظر بگیرید.

گاهی اوقات مزاحمان سایبری به نادیده گرفته شدن واکنش نشان نمی دهند و به رفتار خود ادامه می دهند. اگر این رفتار همچنان تشدید می‌ شود یا به هر طریقی تهدید آمیز می‌ شود، از دخالت دادن مقامات دریغ نکنید.

معلمان

معلمان نقش مهمی در پیشگیری و جلوگیری از آزار و اذیت سایبری که در مدرسه اتفاق می افتد ایفا می کنند. اگر معلم هستید، در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید از آزار و اذیت سایبری جلوگیری یا آن را متوقف کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که کلاس شما یک فضای امن و مثبت برای همه دانش آموزان است.
  • دانش آموزان را به احترام و مسئولیت پذیری هم به صورت آنلاین و هم آفلاین تشویق کنید.
  • به دانش‌ آموزان آموزش دهید که چگونه از مزاحمت سایبری جلوگیری کنند، از جمله نحوه گزارش آن.
  • اگر دانش آموزی مورد آزار و اذیت سایبری قرار می گیرد، مطمئن شوید که والدین و مدیران در جریان آن هستند.

دریافت کمک زمانی که شما یا فرزندتان مورد آزار و اذیت سایبری قرار می‌ گیرید

اگر شما، فرزندتان یا کسی که دوستش دارید، مزاحمت سایبری را تجربه می‌ کنید، در اینجا برخی از مراحلی که می‌ توانید برای دریافت کمک انجام دهید آورده شده است:

  • تمام فعالیت‌های قلدری را ثبت کنید: مستندسازی هر موردی از زورگویی سایبری می‌ تواند به ارائه اطلاعات (و اثبات) برای زمانی که رفتار را گزارش می‌ کنید کمک کند. در صورت امکان، از صرافی های سوء استفاده کننده اسکرین شات بگیرید و مطمئن شوید که از فایل ها نسخه پشتیبان تهیه کرده اید.
  • گزارش رفتار به محل مناسب: اگر رفتار در مدرسه اتفاق می افتد، آن را به مدیر یا ناظر گزارش دهید. اگر این رفتار خارج از مدرسه اتفاق می افتد یا صورت آفلاین است، باید به مقامات گزارش شود.
  • برای شرایط اضطراری با مقامات تماس بگیرید: برای شرایطی که شما یا فرزندتان ممکن است در معرض آسیب فوری به دلیل آزار سایبری باشید، باید با مقامات مربوطه تماس بگیرید.
  • از یک مشاور یا درمانگر کمک بگیرید: بسیاری از افرادی که آزار و اذیت سایبری را تجربه می کنند، تغییراتی را در سلامت روان خود به دنبال قلدری نشان می دهند، بنابراین تماس با یک متخصص بهداشت روان برای حمایت می تواند کمک کننده باشد.
    آیا این مفید بود؟

کلام آخر

آزار و اذیت سایبری یک شکل جدی از آزار و اذیت است که می‌ تواند تأثیر منفی درازمدتی بر زندگی افرادی که آزار و اذیت اینترنتی را تجربه می‌ کنند و مرتکب آن شوند، داشته باشد.

اما، با آموزش به فرزندانمان – و خودمان – در مورد اینکه آزار و اذیت سایبری چیست و چگونه به نظر می رسد، می توانیم از نحوه پیشگیری و جلوگیری از آن آگاهی بیشتری پیدا کنیم.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی