روانشناسي و سلامت روان سلامت

مثبت نگری به بدن چیست؟

تقویم فارسی اندروید

مثبت نگری به بدن به این ادعا اشاره دارد که همه افراد سزاوار داشتن تصویر بدنی مثبت هستند، صرف نظر از اینکه جامعه و فرهنگ عامه چگونه شکل، اندازه و ظاهر ایده آل را تعریف می کنند.

برخی از اهداف مثبت نگری به بدن عبارتند از:

  • به چالش کشیدن نحوه نگرش جامعه به بدن
  • ترویج پذیرش همه اندام ها
  • کمک به افراد برای ایجاد اعتماد به نفس و پذیرش بدن خود
  • پرداختن به استانداردهای غیر واقعی بدن

با این حال، مثبت بودن بدن فقط به چالش کشیدن نحوه نگرش جامعه به افراد بر اساس اندازه و شکل فیزیکی آنها نیست. همچنین تشخیص می دهد که قضاوت اغلب بر اساس نژاد، جنسیت و ناتوانی انجام می شود.

مثبت اندیشی در بدن همچنین به مردم کمک می کند تا درک کنند که چگونه پیام های رسانه ای محبوب به رابطه افراد با بدن خود کمک می کند، از جمله احساس آنها در مورد غذا، ورزش، لباس، سلامت، هویت و مراقبت از خود. با درک بهتر اثر چنین تأثیراتی، امید این است که افراد بتوانند رابطه سالم تر و واقعی تری با بدن خود ایجاد کنند.

تاریخچه مختصر

مثبت بودن بدن ریشه در جنبش پذیرش چربی در اواخر دهه 1960 دارد. پذیرش چربی بر پایان دادن به فرهنگ شرمساری از چربی و تبعیض علیه افراد بر اساس اندازه یا وزن بدن آنها متمرکز است. انجمن ملی برای پیشبرد پذیرش چربی برای اولین بار در سال 1969 تاسیس شد و به کار خود برای تغییر نحوه صحبت مردم در مورد وزن ادامه داد.

اصطلاح “مثبت نگری به بدن” در سال 1996 زمانی که یک روان درمانگر و فردی که تحت درمان اختلال خوردن قرار گرفته بود، در وب سایت thebodypositive.org ابداع شد. این سایت منابع و مطالب آموزشی را ارائه می دهد که به افراد کمک می کند با حذف تمرکز بر کاهش وزن از طریق رژیم غذایی ناسالم و تلاش های ورزشی، احساس خوبی نسبت به بدن خود داشته باشند.

جنبش مثبت اندیشی بدن در شکل کنونی خود در حدود سال 2012 شروع به ظهور کرد و در ابتدا بر روی چالش کشیدن استانداردهای زیبایی زنانه غیرواقعی تمرکز داشت. با افزایش محبوبیت این جنبش، تمرکز اصلی بر پذیرش وزن به سمت این پیام تغییر کرد که “همه بدن ها زیبا هستند”.

در حالی که مثبت نگری به بدن به طور فزاینده ای محبوب شده است، مردم همچنان در مورد معنای دقیق آن سردرگم هستند. بخشی از دلیل اینکه چرا مثبت بودن درباره بدن تا این حد بد درک می شود به این دلیل است که تعاریف بسیار متفاوتی برای معنای آن وجود دارد.

بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، مثبت بودن بدن می تواند به این معنی باشد:

  • قدردانی از بدن خود با وجود ایرادات
  • نسبت به بدن خود احساس اعتماد به نفس کنید
  • دوست داشتن خود
  • شکل و اندازه بدن خود را بپذیرید

مثبت بودن بدن همچنین به معنای لذت بردن از بدنی است که دارید و خود را به خاطر تغییراتی که به طور طبیعی به دلیل افزایش سن، بارداری یا انتخاب سبک زندگی اتفاق می‌افتد سرکوب نکنید.

اینستاگرام نقشی اساسی در افزایش جنبش مثبت نگری به بدن ایفا کرد. در سال‌های اخیر، تعدادی از مجلات و شرکت‌ها تلاش‌هایی را به کار گرفته‌اند تا در نشریات و تلاش‌های بازاریابی خود مثبت‌تر باشند. برخی از مجلات انتشار عکس مدل‌های فوتوشاپ شده را متوقف کرده‌اند، در حالی که شرکت‌هایی مانند Dove و Aerie کمپین‌های بازاریابی را با پیام‌های مثبت بدن توسعه داده‌اند.

دلایل مثبت نگری به بدن

یکی از اهداف اصلی مثبت گرایی، پرداختن به برخی از راه هایی است که تصویر بدن بر سلامت و رفاه روانی تأثیر می گذارد. داشتن تصویر بدنی سالم در احساس افراد نسبت به ظاهر خود و حتی قضاوت درباره ارزش خود نقش دارد. تحقیقات نشان می دهد که داشتن تصویر منفی از بدن با افزایش خطر ابتلا به برخی از بیماری های روانی از جمله افسردگی و اختلالات خوردن مرتبط است.

یک مطالعه نشان داد که حتی قرار گرفتن کوتاه در معرض پیام‌های رسانه‌ای که «هیکل ایده‌آل» را به تصویر می‌کشد، با افزایش نگرانی‌های مربوط به تصویر بدن و افزایش علائم اختلال خوردن مرتبط است.

تصویر بدن به درک ذهنی یک فرد از بدن خود اشاره دارد که ممکن است با ظاهر واقعی بدن او متفاوت باشد. احساسات، افکار و رفتارهای مرتبط با تصویر بدن می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت روان شما و نحوه رفتار شما با خود داشته باشد.

شکل گیری تصویر بدن از اوایل زندگی شروع می شود. متأسفانه، حتی کودکان خردسال نیز ممکن است از نارضایتی از بدن رنج ببرند.

گزارشی که توسط Common Sense Media منتشر شد نشان داد که بیش از 50 درصد از دختران و نزدیک به 33 درصد از پسران بین 6 تا 8 سال احساس می کنند که وزن ایده آل بدنشان کمتر از وزن فعلی است. نتایج همچنین نشان داد که 25 درصد از بچه ها تا سن 7 سالگی نوعی رفتار رژیم غذایی را امتحان کرده اند.

مشکلاتی که ممکن است در نتیجه تصویر ضعیف بدن ظاهر شوند عبارتند از:

  • افسردگی: زنان با میزان بسیار بالاتری نسبت به مردان افسردگی را تجربه می کنند و برخی از محققان معتقدند که نارضایتی از بدن ممکن است نقش مهمی در توضیح این تفاوت جنسیتی در میزان افسردگی داشته باشد.
  • عزت نفس پایین: تحقیقات نشان داده است که نارضایتی از بدن با عزت نفس ضعیف در نوجوانان صرف نظر از جنسیت، سن، وزن، نژاد، قومیت و وضعیت اجتماعی و اقتصادی مرتبط است.
  • اختلالات خوردن: تحقیقات همچنین نشان می دهد که نارضایتی از بدن با اختلال در غذا خوردن مرتبط است، به ویژه در بین دختران نوجوان.

تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که قرار گرفتن در معرض تصاویر “ایده آل لاغر” با هر دو علائم رفتاری و احساسی مرتبط با اختلال غذا خوردن همراه است. این رشد باورهایی است که زیبایی، موفقیت و عزت را لاغری تعیین می کند. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که وقتی افراد این ایده‌ها را درونی می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که نارضایتی از بدن خود را تجربه کنند و در رژیم‌های غذایی غیرضروری شرکت کنند.

مثبت اندیشی درباره بدن تلاش می کند تا با کمک به افراد در شناخت تأثیراتی که به تصویر ضعیف بدن کمک می کند، به این مسائل رسیدگی کند. امید این است که مردم پس از آن بتوانند انتظارات بدن خود را تنظیم کنند و احساس مثبت و پذیرش بیشتری نسبت به بدن خود داشته باشند. چنین پذیرشی ممکن است به مبارزه با آسیبی که تصویر ضعیف بدن بر سلامت ذهنی و جسمی دارد کمک کند.

انتقادات

در حالی که پیام مثبت نگری به بدن برای کمک به افراد در مورد احساس بهتر در مورد خود در نظر گرفته شده است، اما بدون مشکلات و منتقدان نیست.

به عنوان مثال، یک مشکل این ایده است که مثبت بودن بدن به این معناست که افراد باید هر کاری را که فکر می کنند نیاز دارند انجام دهند تا نسبت به ظاهر خود احساس مثبتی داشته باشند. متأسفانه، پیام های رایجی که مردم با آن بمباران می شوند شامل این ایده است که افراد لاغرتر، خوش اندام تر، شادتر، سالم تر و زیباتر هستند. این ایده‌آل‌سازی لاغری می‌تواند به افرادی کمک کند که تحت عنوان احساس «بدن مثبت» درگیر اعمال ناسالم – از جمله ورزش بیش از حد یا رژیم‌های غذایی شدید – شوند.

تصاویر بدن که اغلب در پیام های مثبت نگری به بدن به تصویر کشیده می شوند، هنوز هم با یک ایده آل زیبایی خاص مطابقت دارند. بسیاری از مردم به سادگی احساس نمی کنند که در مثبت بودن بدن شرکت دارند.

جمیلا جمیل، بازیگر سریال تلویزیونی The Good Place، اغلب به عنوان یکی از چهره‌های جنبش مثبت نگری به بدن توصیف می‌شود که به نظر او طبقه‌بندی اشتباه است. جمیل در یک پست اینستاگرامی توضیح داد که مثبت بودن درباره بدن برای افرادی ضروری است که «پزشکان آنها را باور نمی‌کنند، در خیابان مورد آزار قرار می‌گیرند و نمی‌توانند لباسی برای اندازه خود پیدا کنند».

با این حال، او همچنین می‌داند که این جنبش برای همه مناسب نیست و بسیاری از مردم احساس می‌کنند از مکالمه مثبت بودن درباره بدن دور هستند.

در عوض، جمیل پیشنهاد می کند که او از آزادی بدن یا حتی بی طرفی بدن دفاع می کند. این رویکرد شامل خارج کردن بدن شما از مرکز تصویر خود است. او خاطرنشان می کند که او این امتیاز را دارد که چنین موضعی اتخاذ کند، زیرا به خاطر جثه اش مورد آزار و اذیت قرار نمی گیرد. افراد دیگر، کسانی که جنبش مثبت نگری به بدن به طور خاص هدفشان است، به سادگی چنین تجملی را ندارند.

یکی دیگر از انتقادات به روند مثبت بودن درباره بدن این است که ظاهر بدن را به یکی از مهم ترین عناصر درک خود فرد تبدیل می کند. تمام عناصر دیگر هویت یک فرد را که مهمتر از ظاهر یک شخص هستند، نادیده می گیرد. در این جنبه، موضع جمیل که پیشنهاد می کند مردم باید از تبدیل بدن به تعیین کننده ارزش خود و ادراک خود دست بردارند، ممکن است یک رویکرد سالم تر و فراگیرتر باشد.

آنچه شما می توانید انجام دهید

مثبت نگری به بدن برای تقویت پذیرش و عشق به بدن شما طراحی شده است، اما می تواند مبارزه ای باشد که عنصر دیگری از فشار و استانداردهای غیرممکن را به آن اضافه کند. پیام مثبت بودن درباره بدن این است که شما باید احساس خود را نسبت به بدن خود تغییر دهید.

صرفاً گفتن به مردم که خود را بپذیرند و در برابر بمباران تصاویری که ایده‌آل لاغری را تبلیغ می‌کنند انعطاف‌پذیر باشند، می‌تواند آسیب‌زا باشد.

اینکه به مردم بگویید ایده آل زیبایی غالب را نادیده بگیرند، واقع بینانه نیست. این می تواند فشار بیشتری را برای فردی که در حال حاضر دچار احساس اضطراب، منفی نگری و بی ارزشی شده است ایجاد کند. فرهنگ عامه به مردم می‌گوید که ناقص هستند، اما از آنها می‌خواهد که نگرش مثبتی در مورد آن داشته باشند. عدم احساس مثبت نسبت به بدن می تواند منجر به شرم و گناه شود.

تحقیقات حتی نشان داده است که وقتی افراد با عزت نفس پایین جملات تاکیدی مثبتی را تکرار می‌کنند که واقعاً به آنها اعتقاد ندارند، نتایج به سمت معکوس می‌رود و باعث می‌شود افراد نسبت به قبل احساس بدتری نسبت به خودشان داشته باشند.

این بدان معنا نیست که شما نباید چیزهای خوبی بگویید یا با افکار مثبت در مورد خود فکر کنید اما به سادگی پوشاندن افکار منفی با پیام های مثبت ممکن است مضر باشد. یک رویکرد بهتر این است که روی جایگزینی الگوهای افکار منفی با الگوهای واقعی تر کار کنیم.

این رویکرد وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری نسبت به بدن خود داشته باشید و کمتر در تعقیب «کمال» باشید.

بی طرفی بدن را بپذیرید

بد نیست اعتراف کنید که لزوماً همه چیز بدن خود را دوست ندارید. خوب است که نسبت به بدن خود احساس خنثی یا حتی بی تفاوتی کنید. ارزش و لیاقت شما به شکل و جثه شما یا هیچ جنبه دیگری از ظاهر شما بستگی ندارد. تصویر بدن نقشی در خودپنداره دارد، اما همه چیز نیست.

بر روی برداشتن نور تمرکز ذهنی از بدن خود تمرکز کنید و سعی کنید تصورات خود را بر اساس سایر بخش های خود قرار دهید.

هیچ کدام از این کارها آسان نیست. آن‌ها تلاش مستمری می‌طلبند و در بیشتر موارد، این چیزی نیست که بتوانید کاملاً به آن برسید. لحظاتی وجود خواهد داشت که احساس ضعف می کنید، جنبه هایی از خود را دوست ندارید، و زمانی که خود را با دیگران مقایسه می کنید. نکته کلیدی این است که به تلاش برای یافتن راه های جدید برای جلوگیری از الگوهای افکار منفی که به تصویر ضعیف بدن کمک می کنند، ادامه دهید.

خودمراقبتی سلامت محور را امتحان کنید

گاهی اوقات خودمراقبتی می‌تواند به عنوان راهی برای تغییر یا کنترل ظاهرتان جلوه کند، اما مراقبت از خود باید روی انجام کارهایی تمرکز کند که به شما احساس خوبی نسبت به بدنی که اکنون دارید، بدهد. به بدن خود احترام بگذارید. وعده های غذایی سالم بخورید زیرا انرژی ذهن و بدن شما را تامین می کند. ورزش کنید زیرا به شما کمک می کند تا احساس قدرت و انرژی کنید، نه به این دلیل که می خواهید بدن خود را تغییر دهید یا کنترل کنید.

برای بدنی که اکنون دارید، لباس بپوشید و بخرید، نه برای نسخه‌ای که در آینده برنامه‌ریزی کرده‌اید. ممکن است “لباس سایز کوچک” بخرید زیرا قصد دارید در نهایت وزن خود را کاهش دهید، اما چنین عاداتی می توانند باعث شوند امروز احساس خوبی نسبت به خودتان نداشته باشید. به دنبال چیزهایی باشید که در ظاهرتان احساس راحتی و خوبی داشته باشید. کمد لباس‌هایتان را از لباس‌هایی که با اندام فعلی‌تان نمی‌آیند پاک کنید. بدن شما ممکن است در آینده از نظر اندازه و شکل تغییر کند، اما این بدان معنا نیست که شما نباید در لحظه و اکنون احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید.

رسانه های اجتماعی خود را از صفحاتی که به شما احساس خوبی در مورد خودتان نمی دهند پاک کنید. اگر متوجه می‌شوید که دائماً خود را با دیگران مقایسه می‌کنید، کمتر احساس خوبی نسبت به خود دارید. صفحاتی را دنبال کنید که علایق شما را برمی‌انگیزد و شما را با احساسات مثبت همراه می‌کند. به ویژه در اینستاگرام، بسیاری از اکانت ها تنها بر روی به تصویر کشیدن کمال یا یک تصویر ایده آل از بدن متمرکز هستند.

سعی کنید صفحات مثبت نگر به بدن را دنبال کنید که شامل انواع بدن، شکل ها، رنگ ها، جنسیت ها و توانایی ها می شود.

حرف آخر

تحقیقات اخیر ارائه شده در کنفرانس سالانه انجمن روانشناسی آمریکا در سال 2016 نشان می دهد که نارضایتی از بدن ممکن است در حال کاهش باشد. در حالی که زنان به طور مداوم نارضایتی بدنی بیشتری نسبت به مردان گزارش می دهند، نتایج نشان داد که این نارضایتی در سال های اخیر کاهش یافته است.

این یافته‌ها نشانه مثبتی هستند که ممکن است نشان دهند که پذیرش بدن و حرکات مثبت بدن بر نحوه نگاه زنان و دختران به خود تأثیر می‌گذارد. در حالی که ممکن است یک نبرد دشوار باشد، افزایش نمایش انواع بدن در رسانه های محبوب ممکن است به مبارزه با تصویر ضعیف بدن کمک کند.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی