داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

فواید مورینگا برای تعادل هورمونی، هضم، خلق و خو و موارد دیگر

تقویم فارسی اندروید

آیا قبلاً نام مورینگا را شنیده اید؟ اگرچه این گیاه به دلیل خواص مفیدش هزاران سال پیش کشف شد اما اخیراً مورینگا (که گاهی اوقات درخت روغن بن نیز نامیده می شود) به عنوان یکی از تأثیرگذارترین مکمل های گیاهی شناخته شده است.

فواید مورینگا برای سلامتی چیست؟ تا به امروز، بیش از 1300 مطالعه، مقاله و گزارش بر روی فواید مورینگا متمرکز شده‌ اند و دریافته‌ اند که حاوی ترکیباتی است که به‌ ویژه در بخش‌ هایی از جهان که شیوع بیماری و کمبودهای تغذیه‌ای رایج است، مهم هستند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که تقریباً از هر قسمت از گیاه مورینگا می‌ توان به نحوی استفاده کرد، چه برای تهیه چای آنتی‌ اکسیدانی قوی یا تولید یک ماده روغنی که پوست را نرم و تغذیه می‌ کند.

مورینگا

مورینگا چیست؟

مورینگا (moringa oleifera) با بیش از 100 نام به زبان های مختلف در سراسر جهان شناخته می شود. این گونه گیاهی استوایی با رشد آسان، بومی کوه‌ های هیمالیا و بخش‌ هایی از هند و آفریقا، حاوی بیش از 90 ترکیب محافظ از جمله ایزوتیوسیانات‌ ها، فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است.

در واقع اعتقاد بر این است که حداقل دوازده گونه مختلف از درخت مورینگا وجود دارد که متعلق به خانواده گیاهی Moringaceae است. اینها گیاهانی با رشد سریع، بلند و برگدار هستند که گل یا غلاف تولید می کنند.

از بین همه گونه ها، یکی (moringa oleifera) تا حد زیادی بیشترین استفاده را دارد. قبل از اینکه اثرات این گیاه در مطالعات علمی نشان داده شود، بیش از 4000 سال از آن در طب سنتی مانند طب آیورودا به طور گسترده استفاده می شد.

مورینگا برای مبارزه با التهاب و مبارزه با اثرات مختلف سوء تغذیه و پیری شهرت پیدا کرده است و نام مستعار “گیاه معجزه گر” را به خود اختصاص داده است.

مزایای مورینگا شامل کمک به درمان طیف گسترده ای از بیماری ها است، مانند:

  • بیماری های مرتبط با التهاب
  • سرطان
  • دیابت
  • کم خونی
  • انرژی کم و خستگی
  • آرتریت و سایر دردهای مفصلی مانند روماتیسم
  • آلرژی و آسم
  • یبوست، درد معده و اسهال
  • صرع
  • زخم معده و روده یا اسپاسم
  • سردردهای مزمن
  • مشکلات قلبی، از جمله فشار خون بالا
  • سنگ کلیه
  • احتباس مایع
  • اختلالات تیروئید
  • میل جنسی کم
  • عفونت های باکتریایی، قارچی، ویروسی و انگلی

ارزش غذایی

مورینگا یک گیاه منحصر به فرد است زیرا تقریباً تمام قسمت های آن – برگ، دانه، گل/ غلاف، ساقه و ریشه – می تواند به عنوان منبعی برای تغذیه، مکمل ها و سایر خواص دارویی استفاده شود.

محبوب ترین استفاده دارویی این گیاه شامل خشک کردن و آسیاب کردن برگ های مورینگا است که در آن بیشتر آنتی اکسیدان ها و سایر خواص سالم یافت می شود. یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که چگونه اکثر مردم مورینگا را فقط یک میوه / سبزی می دانند اما برگ های مورینگا “تقریباً حاوی تمام مواد مغذی ضروری، فاکتورهای رشد، ویتامین ها، اسیدهای آمینه، پروتئین ها، مواد معدنی و فلزاتی مانند پتاسیم، آهن و روی است.”

مطالعات همچنین نشان داده اند که پودر مورینگا سرشار از مواد شیمیایی گیاهی، پروتئین، کلسیم، بتاکاروتن، ویتامین C و پتاسیم است. از آنجایی که منبع غلیظی از ویتامین A است، هر ساله به هزاران کودک در کشورهای جهان سومی داده می‌ شود که از کمبود خطرناک ویتامین A رنج می‌ برند که با اختلال در عملکرد سیستم ایمنی مرتبط است.

مصرف آن همچنین می تواند مصرف مواد معدنی کمیاب، اسیدهای آمینه و ترکیبات فنلی را بهبود بخشد. این گیاه حاوی ترکیبی نادر و منحصر به فرد از مواد مغذی گیاهی پیشگیری کننده از بیماری، از جمله فلاونوئیدها، گلوکوزیدها، گلوکوزینولات ها، زاتین، کورستین، بتا سیتوسترول، کافئویل کوینیک اسید و کامفرول است.

جدا از برگ‌ های ارزشمند، غلاف‌ های درخت مورینگا حاوی دانه‌ هایی هستند که نوعی روغن شفابخش را در خود نگه می‌ دارند. روغن دانه های مورینگا را می توان برای پخت و پز یا قرار دادن مستقیم روی سطح بدن استفاده کرد.

به گفته کولی کولی، سازمانی که گیاهان مورینگا را در آفریقا برداشت می کند، گرم به گرم این گیاه حاوی موارد زیر است:

  • دو برابر ماست، پروتئین دارد.
  • چهار برابر هویج ویتامین A دارد.
  • سه برابر موز، پتاسیم دارد.
  • چهار برابر شیر گاو، کلسیم دارد.
  • هفت برابر پرتقال، ویتامین C دارد.

فواید

1. آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی را فراهم می کند

به نظر می‌ رسد مورینگا اولیفرا توانایی‌ های مشابهی با برخی از داروهای معمولی دارد – فقط خطر ابتلا به عوارض جانبی مشابهی ندارد.

بر اساس گزارشی که در مجله آسیایی اقیانوسیه پیشگیری از سرطان منتشر شده است، حاوی ترکیبی از آمینو اسیدهای ضروری (بلوک های سازنده پروتئین ها)، فیتونوترینت های کاروتنوئیدی (همان گونه هایی که در گیاهانی مانند هویج و گوجه فرنگی یافت می شود)، آنتی اکسیدان هایی مانند کورستین است و ترکیبات ضد باکتری طبیعی مانند بسیاری از داروهای ضد التهابی که در آن کار می کنند.

مطالعات نشان داده است که این ترکیبات محافظ قلب، محرک طبیعی گردش خون و دارای اثرات ضد تومور، ضد صرع، ضد زخم، ضد اسپاسم، ضد فشار خون و ضد دیابت هستند.

پودر مورینگا سرشار از چندین ترکیب قوی ضد پیری است که اثرات رادیکال های آزاد، استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش می دهد. اینها با کاهش خطر بیماری های مزمن مانند سرطان معده، ریه یا روده بزرگ، دیابت، فشار خون و اختلالات چشمی مرتبط با سن مرتبط هستند.

2. هورمون ها را متعادل می کند و اثرات پیری را کند می کند

مطالعه‌ ای در سال 2014 که در مجله علوم و فناوری غذایی منتشر شد، اثرات مورینگا همراه با برگ‌ های آمارانت (Amaranthus tricolor) بر سطوح التهاب و استرس اکسیداتیو در زنان بالغ یائسه آزمایش شد. محققان می‌ خواستند بررسی کنند که آیا این ابر غذاها می‌ توانند با متعادل کردن هورمون‌ ها به طور طبیعی به کند کردن اثرات پیری کمک کنند یا خیر.

سطوح وضعیت آنتی اکسیدانی، از جمله رتینول سرم، اسید آسکوربیک سرم، گلوتاتیون پراکسیداز، سوپراکسید دیسموتاز و مالون دی آلدئید، قبل و بعد از مصرف مکمل، همراه با سطح گلوکز خون ناشتا و هموگلوبین مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد که مصرف مکمل مورینگا و آمارانت باعث افزایش معنی‌ دار وضعیت آنتی‌ اکسیدانی و کاهش معنی‌ دار نشانگرهای استرس اکسیداتیو می‌ شود. کنترل بهتر قند خون ناشتا و افزایش مثبت هموگلوبین نیز یافت شد.

آیا مورینگا می تواند از نظر جنسی به شما کمک کند؟ بر اساس برخی مطالعات حیوانی، شواهدی وجود دارد که ممکن است میل جنسی را تقویت کند و مانند یک ترکیب طبیعی کنترل بارداری عمل کند.

اگرچه از لحاظ تاریخی به عنوان یک ماده مقوی طبیعی استفاده می شده است اما در واقع به نظر می رسد که به کاهش میزان مشکلات بارداری کمک می کند. طبق برخی مطالعات، می تواند سیستم ایمنی بدن را در دوران بارداری تقویت کند و همچنین تولید شیر مادر/شیردهی را افزایش دهد.

3. به بهبود سلامت گوارش کمک می کند

مورینگا به دلیل خواص ضد التهابی آن در سیستم های پزشکی باستانی مانند آیورودا برای پیشگیری یا درمان زخم معده، بیماری کبد، آسیب کلیه، عفونت های قارچی یا مخمری (مانند کاندیدا)، مشکلات گوارشی و عفونت ها استفاده می شده است.

استفاده متداول از روغن مورینگا به تقویت عملکرد کبد کمک می کند، بنابراین بدن را از مواد مضر مانند سموم فلزات سنگین سم زدایی می کند. همچنین ممکن است به مبارزه با سنگ کلیه، عفونت های دستگاه ادراری، یبوست، احتباس مایعات/ادم و اسهال کمک کند.

4. سطح قند خون را متعادل می کند، به مبارزه با دیابت کمک می کند

مورینگا حاوی نوعی اسید به نام اسید کلروژنیک است که نشان داده شده است که به کنترل سطح قند خون کمک می کند و به سلول ها اجازه می دهد تا در صورت نیاز گلوکز (قند) را جذب یا آزاد کنند. این خاصیت طبیعی ضد دیابت و تعادل هورمونی به آن می دهد.

جدای از اسید کلروژنیک، ترکیباتی به نام ایزوتیوسیانات که در برگ مورینگا وجود دارد نیز با محافظت طبیعی در برابر دیابت مرتبط است.

مطالعه ای که در مجله بین المللی فناوری علوم غذایی منتشر شد، نشان داد که این گیاه وقتی به عنوان بخشی از یک وعده غذایی پر کربوهیدرات مصرف می شود، اثرات مثبتی بر کنترل قند خون و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت دارد.

مطالعات جداگانه نشان داده است که فعالیت های ضد دیابتی دوزهای پایین پودر دانه مورینگا (50 تا 100 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) به افزایش وضعیت آنتی اکسیدانی و تولید آنزیم در کبد، پانکراس و کلیه موش ها کمک می کند و در مقایسه با گروه های کنترل از آسیب جلوگیری می کند.

سطوح بالای ایمونوگلوبولین (IgA، IgG)، قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) – سه نشانگر که در دیابتی‌ ها دیده می‌ شود – نیز در نتیجه مصرف مورینگا به موش‌ های دیابتی کاهش یافت.

آیا مورینگا می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ از آنجا که می تواند حساسیت به انسولین و تعادل هورمونی را بهبود بخشد، ممکن است مزایایی را برای کسانی که از برنامه کاهش وزن پیروی می کنند، داشته باشد.

5. محافظت و تغذیه پوست

چندین کاربرد رایج روغن مورینگا برای کمک به حفظ رطوبت پوست، تسریع بهبود زخم و تسکین پوست خشک یا سوخته است.

مورینگا حاوی ترکیبات طبیعی ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروسی است که از پوست در برابر اشکال مختلف عفونت محافظت می کند. برخی از روش های رایج استفاده از آن بر روی پوست عبارتند از: کاهش قارچ پای ورزشکاران، از بین بردن بوها، کاهش التهاب مرتبط با جوش های آکنه، درمان عفونت یا آبسه، خلاص شدن از شر شوره سر، مبارزه با بیماری لثه و کمک به بهبود گزش، سوختگی ها، زگیل های ویروسی و زخم ها.

این روغن به‌ عنوان یک عامل خشک‌ کننده و قابض که برای از بین بردن باکتری‌ ها استفاده می‌ شود، مستقیماً روی پوست اعمال می‌ شود اما در عین حال، زمانی که به طور منظم استفاده شود، مانند یک روان‌ کننده عمل می‌ کند و با بازگرداندن سد رطوبتی طبیعی آن، پوست را آبرسانی می‌ کند. این یک ماده معمولی است که در تولید مواد غذایی و عطر استفاده می شود زیرا با از بین بردن باکتری ها از فساد آن جلوگیری می کند، به علاوه بوی مطبوعی دارد و بوهای بد را کاهش می دهد.

6. به تثبیت خلق و خوی شما کمک کرده و از سلامت مغز محافظت می کند

مورینگا یک ماده غذایی با پروتئین بالا، سرشار از آنتی اکسیدان است و ترکیباتی که ممکن است سلامت تیروئید را بهبود بخشد که آن را برای حفظ سطح انرژی بالا به علاوه مبارزه با خستگی، افسردگی، میل جنسی کم، نوسانات خلقی و بی خوابی مفید می کند.

7. مفید برای محیط زیست (آب و خاک سطحی)

یکی از ویژگی‌ های قابل توجه گیاه مورینگا این است که می‌ تواند در خاک‌ های تهی‌ شده یا خشکی که بسیاری از انواع دیگر گیاهان یا درختان مفید نمی‌ توانند زنده بمانند، رشد کند. دقیقاً به همین دلیل است که برخی از جمعیت‌ های کم‌ تغذیه مانند سومالی یا هند، در زمان‌ های قحطی از آن سود برده‌ اند.

جدا از تأمین مواد مغذی مهم، برای کمک به احیای خاک حاصلخیز، کمک به تلاش‌ های احیای جنگل و فیلتر کردن آب استفاده می‌ شود.

یکی از کاربردهای جالب دانه ها برای تصفیه آب است. ترکیب مورینگا با آب به چسبیدن ناخالصی‌ ها به دانه‌ ها کمک می‌ کند تا بتوان آنها را از بین برد و آب باکیفیت‌ تری را که سموم کمتری دارد، باقی گذاشت.

نمک همچنین به نظر می رسد به مورینگا متصل می شود که برای تولید آب خوش طعم مفید است.

برخی مطالعات نشان داده اند که 0.2 گرم دانه مورینگای آسیاب شده می تواند یک لیتر آب آلوده را به آب آشامیدنی سالم تبدیل کند. این به دلیل اعمال انعقادی برخی از مواد تشکیل دهنده در گیاه است که باکتری ها را جذب می کنند.

نحوه استفاده

همانطور که احتمالاً دیگر می دانید، این گیاه را می توان به روش های مختلف به منظور استفاده از تمام مزایای موجود مورینگا استفاده کرد. به دلیل زمان طولانی حمل و نقل مورد نیاز برای حمل و نقل مورینگا از بخش‌ هایی از آفریقا یا آسیا که در آنجا رشد می‌ کند، در ایالات متحده معمولاً به صورت پودر یا کپسول فروخته می‌ شود که عمر مفید آن را طولانی‌ تر می‌ کند.

ویژگی جالب مورینگا چیست؟ گفته می شود طعم آن مانند ترکیبی از ترب کوهی و مارچوبه است. ممکن است جذاب ترین طعم را نداشته باشد اما مکملی با یکی از غنی ترین منابع مواد مغذی حیاتی در جهان است.

توصیه های دوز مناسب

در حال حاضر هیچ دوز توصیه شده یا مورد نیاز مورینگا وجود ندارد زیرا این فقط یک مکمل گیاهی است و یک ماده مغذی ضروری نیست. گفته می شود، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد دوز بهینه برای انسان 29 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن محاسبه شده است.

توصیه می شود با مصرف روزانه نصف قاشق چای خوری مورینگای خشک شده به صورت خوراکی به مدت سه تا پنج روز شروع کنید و در مدت دو هفته به آرامی مصرف خود را افزایش دهید زیرا به اثرات آن عادت می کنید.

اکثر مردم انتخاب می کنند مورینگا را هر چند روز یکبار مصرف کنند اما نه هر روز برای مدت طولانی زیرا در صورت مصرف بیش از حد می تواند اثرات ملین و ناراحتی معده ایجاد کند.

در اینجا رایج ترین روش های استفاده از مورینگا برای دریافت بهترین فواید ممکن آمده است:

  • برگ های خشک مورینگا یا پودر مورینگا: برای تهیه یک پوند پودر مورینگا به حدود هفت پوند برگ مورینگا نیاز است. برگ ها قوی ترین قسمت های گیاه محسوب می شوند که حاوی بیشترین آنتی اکسیدان ها و درشت مغذی های موجود هستند. دستورالعمل های دوز را به دقت دنبال کنید، روزانه تا سه هفته تا شش گرم مصرف کنید (طبق مطالعات نشان داده شده که بی خطر است).
  • چای مورینگا: این نوع مورینگا از برگ‌ های خشک غوطه‌ ور شده در آب داغ درست می‌ شود، درست مانند بسیاری دیگر از چای‌ های گیاهی مفید. مغذی ترین آنها انواع ارگانیک هستند و به آرامی در دمای پایین خشک می شوند که به حفظ ترکیبات ظریف کمک می کند. از جوشاندن برگها برای کمک به حفظ بهترین مواد مغذی خودداری کنید.
  • دانه‌ های مورینگا: به نظر می‌ رسد غلاف‌ ها و گل‌ ها دارای محتوای فنلی بالا همراه با پروتئین‌ ها و اسیدهای چرب هستند. این قسمت‌ هایی از گیاه هستند که برای تصفیه آب و افزودن پروتئین به رژیم‌ های غذایی کم‌ مغذی استفاده می‌ شوند. به دنبال آنها باشید که به کرم ها، کپسول ها و پودرها اضافه شده اند. غلاف‌ های سبز نابالغ این گیاه اغلب به نام «دمبله» نامیده می‌ شوند و مشابه لوبیا سبز تهیه می‌ شوند. دانه های داخل غلاف ها را جدا می کنند و درست مانند آجیل برشته یا خشک می کنند تا تازگی خود را حفظ کنند.
  • روغن مورینگا: روغن دانه ها را گاهی روغن بن می نامند. آن را در کرم ها یا لوسیون های طبیعی جستجو کنید. روغن را در مکانی خنک و تاریک به دور از دمای بالا یا نور خورشید نگهداری کنید.

مورینگا در مقابل ماچا

هر دوی این ابر غذاها چندین ویژگی مشترک دارند:

  • آنها آنتی اکسیدان ها را فراهم می کنند، با التهاب مبارزه می کنند، پیری را کاهش می دهند، از سلامت مغز و قلب محافظت می کنند و عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می دهند.
  • این دو از نظر ظاهر و کاربردشان شبیه هم هستند زیرا هر دو به پودر یا چای قوی تبدیل می شوند.
  • در مورد مشخصات مواد مغذی آنها تفاوت های قابل توجهی دارد. در حالی که از نظر کالری قابل مقایسه است، گرم به گرم مورینگا فیبر، پروتئین، کلسیم، سدیم، ویتامین C و ویتامین A بیشتری نسبت به ماچا دارد.
  • یکی از بزرگترین تفاوت های چای مورینگا و ماچا در غلظت اسید آمینه است. برگ‌ های مورینگا منبع شگفت‌ انگیزی از پروتئین هستند زیرا نه اسید آمینه ضروری مورد نیاز برای سنتز پروتئین انسان را فراهم می‌ کنند: هیستیدین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین و والین. این یکی از دلایلی است که سازمان‌ هایی مانند سازمان بهداشت جهانی برای تکمیل رژیم‌ های غذایی کم کالری و جلوگیری از کمبودها به مورینگا متکی هستند.
  • از طرف دیگر در دفاع ماچا، چای ماچا (که حاوی تقریباً 15 برابر بیشتر از هر چای سبز معمولی دیگر مواد فعال است) آنتی اکسیدان های متعدد و دوزهای بالایی از اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) را فراهم می کند، نوعی کاتچین قوی که برای محافظت از سلامت مغز شناخته شده است. مورینگا برای ارائه EGCG شناخته شده نیست، به این معنی که هر دو گیاه با هم می توانند مزایای بیشتری داشته باشند.

خطرات و عوارض جانبی

عوارض مصرف مورینگا چیست؟ از آنجایی که کاملا طبیعی و فاقد مواد افزودنی شیمیایی است (هنگامی که یک برند خالص و باکیفیت می‌ خرید)، اگر از طریق خوراکی مصرف شود یا روی پوست استفاده شود، به احتمال زیاد به خوبی تحمل می‌ شود.

عوارض جانبی مورینگا هنوز ممکن است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فشار خون پایین
  • کند شدن ضربان قلب
  • انقباضات رحمی
  • جهش سلولی زمانی که مقادیر زیادی دانه مصرف شود.
  • تداخل با باروری

برگ‌ ها، میوه‌ ها، روغن و دانه‌ های درخت مورینگا قرن‌ هاست که به طور ایمن مصرف می‌ شوند اما امروزه اشکال مختلفی از مکمل‌ ها یا عصاره‌ ها به فروش می‌ رسد، بنابراین مهم است که خالص‌ ترین نوع را که می‌ توانید بخرید و برچسب‌ های مواد تشکیل دهنده را به دقت بخوانید تا اطمینان حاصل شود بیشترین مزایای مورینگا را دریافت می کنید.

در دوران بارداری یا در دوران شیردهی، بهتر است از عصاره مورینگا، ریشه یا دوزهای بالای مکمل ها خودداری کنید زیرا تحقیقات کافی برای نشان دادن بی خطر بودن آن انجام نشده است. این امکان وجود دارد که مواد شیمیایی موجود در ریشه، پوست و گل‌ های گیاه منجر به انقباضات رحمی شود که می‌ تواند باعث ایجاد عوارض در دوران بارداری شود.

کلام آخر

  • مورینگا برای چیست؟ فواید مورینگا شامل تأمین آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی، متعادل کردن هورمون ها و کند کردن اثرات پیری، بهبود سلامت دستگاه گوارش، متعادل کردن سطح قند خون و کمک به مبارزه با دیابت، محافظت و تغذیه پوست و کمک به تثبیت خلق و خو و محافظت از سلامت مغز است.
  • در واقع اعتقاد بر این است که حداقل دوازده گونه مختلف از این گیاه وجود دارد اما یکی (moringa oleifera) تا حد زیادی بیشترین استفاده را دارد.
  • معمولاً مکمل ها از برگ خشک مورینگا ساخته می شوند که به شکل پودر در می آید. اشکال دیگر شامل چای و روغن و عصاره است.
  • این یک منبع عالی از مواد مغذی از جمله آنتی اکسیدان ها، ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم، کلسیم و حتی اسیدهای آمینه است که مسئول بسیاری از مزایای مورینگا هستند که در اینجا ذکر شده است.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی