سلامت سلامت جنسي و زناشويي سلامت و تربيت كودك

علل ترشحات واژن در دختران خردسال و نوجوان

شاید برای شما پذیرفتنی نباشد که دختر خردسالتان نیز ممکن است ترشح ناحیه تناسلی داشته باشد ...
تقویم فارسی اندروید

شاید برای شما پذیرفتنی نباشد که دختر خردسالتان نیز ممکن است ترشح ناحیه تناسلی داشته باشد؛ البته احتمال بروز عفونت مهبل و دستگاه تناسلی قبل از سن بلوغ بسیار کم است، اما در شرایط خاصی ممکن است یک دختربچه نیز از مشکلات ناحیه تناسلی و ترشح غیرطبیعی در این ناحیه رنج ببرد.

علل ترشحات واژن در دختران خردسال و نوجوان
علل ترشحات واژن در دختران خردسال و نوجوان

در کودکان در سال های قبل از بلوغ ممکن است گاهی ترشحات شیری یا سفید رنگ در ناحیه تناسلی کودک دیده شود که براحتی با آب شسته می شود و هیچ نشانه ای از التهاب، قرمزی، خارش و سوزش نیز در وی دیده نمی شود.

ترشحاتی که نگران کننده نیست

ترشحات ناحیه تناسلی کودکان طبیعی و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. این ترشحات می تواند نشانه نزدیک شدن زمان عادت ماهانه در دختران نیز باشد، اما دکتر لاهوتی در گفت و گو با جام جم تاکید می کند: توجه داشته باشید که ترشحات طبیعی ناحیه تناسلی کودک، شفاف و بدون بوست و به خارش یا مشکلات دیگر منجر نمی شود و مشخص ترین ویژگی این ترشحات این است که برای مدت طولانی یعنی یکی، دو سال بی هیچ تغییری دیده می شود. با نزدیک شدن به زمان عادت ماهانه ممکن است این ترشحات به دلیل تغییرات هورمونی کمی غلیظ تر شود یا تغییر رنگ دهد. بجز این دسته از ترشحات در صورت دیدن هر نوع ترشح دیگری در دختران کوچک باید به پزشک مراجعه کرد.

ترشحات همراه با سوزش ادرار

اما خانواده ها چطور می توانند متوجه غیرطبیعی بودن ترشحات واژینال دختران کوچکشان شوند؟

به گفته دکتر لاهوتی، مشخص ترین ویژگی ترشحات طبیعی این است که برای مدت طولانی به یک شکل و شدت مشخص ادامه پیدا می کند، اما باید به ترشحاتی که یک مرتبه ظاهر می شوند یا به مرور زمان شدت بیشتری پیدا می کند، توجه شود. البته تغییر رنگ و بدبو شدن ترشحات نیز بسیار اهمیت دارد. همچنین معمولا دختران همراه با این ترشحات از سوزش ادرار، درد کمر و ران شکایت دارند.

وجود جسم خارجی

خوب است بدانید که شایع ترین علت ترشح غیرطبیعی در کودکان خردسال، وجود جسم خارجی همچون دستمال کاغذی در واژن است که چنین اتفاقی ممکن است در پی کنجکاوی کودک نسبت به شناخت بدنش اتفاق بیفتد.

حتی دکتر لاهوتی تاکید می کند: گاهی هم کودکان خردسال حین بازی ممکن است جسمی را داخل واژن خود فرو کنند. نشانه وجود جسم خارجی در واژن معمولا ترشحات بسیار زیاد و در بسیاری موارد خونابه است و در صورت تشخیص ندادن بموقع و باقی ماندن جسم خارجی در واژن ممکن است ترشحات او بدبو نیز باشد.

عفونت ناحیه تناسلی

اما گاهی ترشح مهبل و ناحیه تناسلی از سطح یک ترشح طبیعی بدون علامت فراتر می رود و آن وقت است که باید به احتمال عفونت ناحیه تناسلی کودک نیز بیندیشیم.

دکتر لاهوتی با اشاره به این که علائم شایع این نوع عفونت، قرمزی ، درد و خارش اطراف ناحیه تناسلی است، می گوید: همچنین ترشح از مهبل که ممکن است با یا بدون بو باشد و درد در هنگام ادرار کردن و خونریزی از ناحیه مبتلا نیز ممکن است از دیگر علائم باشد. بروز چنین بیماری ممکن است از عفونت های حاصل از باکتری ها، انگل ها، قارچ های مخمری شکل ، ویروس ها یا آلرژی به لباس هایی با الیاف مصنوعی، صابون یا دیگر چیزهایی که در تماس با ناحیه تناسلی است، ناشی شود. همچنین خراشیدگی ، ساییدگی یا آسیب ناحیه تناسلی در اثر گذاشتن اجسام خارجی در مهبل به وسیله کودک یا یک همبازی یا تحریک ناشی از خوشبوکننده حمام یا مواد افزودنی حمام نیز ممکن است اتفاق بیفتد. از عوارض عفونت و التهاب مزمن ناحیه تناسلی کودکان می توان به چسبندگی اشاره کرد که اگر این اتفاق بیفتد، حتما مراجعه به پزشک برای رفع چسبندگی ضروری است.

آنچه باید به کودکتان بیاموزید

برای پیشگیری از عفونت ناحیه تناسلی به کودک یاد بدهید، پس از اجابت مزاج از مهبل تا مقعد خود را کاملا شستشو دهد.

نگذارید کودک با لباس مرطوب بویژه حوله حمام مرطوب بنشیند.

اجازه ندهید کودک از کاغذ توالت رنگی یا معطر، صابون بودار یا خوش بوکننده حمام استفاده کند.

زیرشلوارهای نخی یا زیرشلوارهای نایلونی با فاق نخی در اختیار کودک قرار دهید.

در شرایطی که کودک نشانه های عفونت ناحیه تناسلی را نشان می دهد یا با وجود درمان ، علائم بیماریش ظرف هفت تا ده روز بهبود نیافته است و با خونریزی یا تورم غیرمعمول مهبل نیز همراه است باید به پزشک مراجعه کنید.

گردآوری و تنظیم : گروه ۷گنج

www.7ganj.ir

52 دیدگاه

  • سلام سیزده سالم داره تموم میشه ولی هنوز پریود نشدم و امروز برای اولین بار احساس کردم شرتم خیسه رفتم سرویس دیدم ترشح سفیدیه با دستمال برش داشتم یذره کش دار و غلیظ بود

    • من چهارده سالم داره تموم میشه تازه نیمه دومی هم هستم هنوز پریود نشدم

  • من ۱۳ سالمه از دوازده سالگی ترشحات سفید رنگی رو می دیدم اما الان یک هفته در میان رنگش قرمز تیره میشه مشکلی است؟
    به مامانمم نگفتم.فکر میکنه این قرمزی پریود الانم نگرانه که چرا همش پریود میشم.

  • سلام من تازه وارد ۱۳ سال شدم.پریود میشم.چند وقتی هست که متوجه ترشحات بیرنگی شدم که کمی هم بو میدن.خیلی نگرانم.امکان داره عفونت داشته باشم؟لطفا راهنماییم کنید

  • سلام من ۱۵سالمه دارم میرم به ۱۶ولی سینه هام اصلا رشد نمیکنن واز واژنم هم ترشحاتی میاد پیرود هم شدم ولی نمیدونم مشکل از چیه خیلی نگرانم

  • سلام من 15ساله دارم میریم به 16سینه هام اصلا بزرگ نمیشن و ترشحاتی هم از واژنم میاد که خیلی نگرانم میکنه پیرود شدم ولی سینه هام اصلا رشد نمیکنن میشه علتشو بگین ممنون

  • من ۱۲ سالمه کلاس ششم هستم از ۱۱ سالگی ترشحاتم شروع شده اولش رنگ نداشت اما کش میومد بعد اروم اروم سفید رنگ شده و اینا و کناره های واژنم ی مقدار میخاره بعضی از مواقع پریود نشدم هنوز

  • سلام من ۱۳ سالمه سینه هام رشد کردن ولی پریود نشدم .مایع هم بی بو و بی رنگ و کش دار هم فکر کنم کی دو ماهی میشه میاد ازم ولی گاها کمی خارش دارم ولی بدون سوزش ادرار

    • خواهر من پریود شدن میخوای چیکار؟
      تاالانه که پریود نیستی برو خوشحال باش
      وقتی پریود بشی زرتی زرتی گریه پشت گریه
      ولی اولش اینجوریه بعد ادم عادت میکنه خداروشکر میکنه که پریود شده?????????

    • و اینکه عزیزم شما دارین نزدیک میشین به پریود شدن

    • منم ۱۴ سالمه هنوز نشدم و نیمه دومی ام نگران نباش چون دختر عمه های منم تو ۱۸ سالگی شدن

  • سلام من ۱۳ساله من هودو ۴ماه از وارژنم آب مثل شیر غلیظ میاد و من خیلی نگرانم هنوزم بلوغ نشدم

    • داری نزدیک میشی به بلوغ.
      جای نگرانی نیست عزیزم .

  • سلام من ۱۴ سالمه هنوز پریود نشدم و ترشحات سفید رنگ بو دار دارم خیلی هم نگرانم و میترسم این نشانه چیست؟

    • منم اینطوریه ام اما میگن بعد مدتی قرمز میشه چون نزدیک بلوغی دیگه نزدیک پریودی نگران نباش همه اینطوری میشن

  • سلام من ۱۷سالمه چند روزه که خیلی کم ترشح شفاف و کشدار ولی بدون بو اما احساس خارش دراطراف واژنودارم پریودمم نامنظم شده میترسم برم دکتر بنظرتون بخاطر چیه چیز بدیه؟

    • سلام من ۱۳ سالمه پریود میشم.چند وقتی هست ترشحات بیرنگ میبینم که کمی هم بو میدن.امکان عفونت هست؟

  • سلام من ۱۷ سالمه ، توی رهنمایی ترشح داشتم ، به کسی نگفتم تا توی ۱۵ سالگی ک پام شکسته بود مادرم فهمید اما واکنشی نداد ، الان نزدیک ۴ روزه که درد و خارش زیادی رو احساس میکنم ، تا جایی ک شبا نیم ساعت یه ساعت یه بار بیدار میشم و میرم دستشویی ، و با فشار زیاد آب خارشو متوقف میکنم ، اما تا به تَختم میرسم دوباره درد و خارش شروع میشه ، این اتفاق دقیقا فردای روزی که واکسن سینوفارم زدم اتفاق افتاد ، از عوارض واکسن نمیتونه باشه؟؟؟

  • سلام من ۱۲ سالم هست و حدودا ۵ روزی هست که ترشحات سفیدی در لباس زیرم میبینم و این ترشحات بعد از عادت ماهانه شدن اتفاق افتاد و هیچ علائمی بجز بعضی مواقع سوزش واژن و خیلی نگرانم هستم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • عزیزم منم دقیقا مثل شمام.
      عادیه بعد پریود این اتفاق برای بعضیا میوفته

  • سلام من ۱۶سالمه منم ترشح ماده بی رنگ و ابکی دارم که خیلی زیاده و توی چند دقیقه خیس میشه کلا میخام بدونم چرا

  • سلام من ۱۴ سال دارم و چند سالی هست که متوجه ترشح ماده بی رنگ و ابکی شدم که اوایل خیلی کم بود اما الان بیشتر شده به صورتی که در چند دقیقه کاملا خیس میشه بنده هنوز پریود نشدم و نمیدونم شاید به خاطر این هست که پربود نمیشم لطفا اگه میشه جواب بدی?

    • این ترشحات تا جایی که می دونم اسمش استروژن و اصلا چیز خاصی نیست یه نوع هورمون که عده ی هیپوفیز برای تمیز شدن واژن اونارو ترشح می کنه و معمولا قبل از اینکه پریود بشید ترشح میشه جای نگرانی نیست برای همه ی دختران و زنان اتفاق میفته

    • سلام من ۱۴ سالمه همیشه ترشح متوسط دارم ولی نزدیک پریودی زیاد میشه و بوی بدی هم داره عفونته؟?

52 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی