خواص مواد غذايي سلامت

آشنایی با مضرات و خواص تمر هندی

تقویم فارسی اندروید

فواید سلامتی گیاه تمر هندی به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و شامل مواردی نظیر توانایی کاهش آلودگی در بدن، بهبود بینایی، تقویت تنفس، بهبود پوست و تقویت دستگاه گوارش می شود. خواص تمر هندی می تواند به کاهش کلسترول، تقویت سلامت قلبی و عروقی، درمان بواسیر و حفاظت بدن از انگل و کرم کمک کند.

خواص تمر هندی

تمر هندی چیست؟

یکی از اعضای خانواده باقلاست و نام علمی آن Tamarindus indica می باشد. درخت تمر هندی، بومی مناطق گرمسیری آفریقا و به طور مشخص سودان است. با این حال، کشت آن تقریباً در همه دنیا گسترش یافته است و در مناطق گرمسیری جهان به دلیل خاصیت و ارزش غذایی بی نظیرش طرفدار زیادی دارد.
این میوه هزاران سال است که کشت می شود و احتمالاً حدود 5000 سال پیش راهی آسیا شده است. حدود 500 سال پیش توسط کاشفان اسپانیایی به قاره آمریکا وارد شد. آمریکای جنوبی و مکزیک اکنون بزرگترین مصرف کنندگان و تولید کنندگان این میوه در جهان به شمار می روند.

طعم تمر هندی چگونه است؟

تمر هندی یک میوه شیرین و ترش خوشمزه است که کاربردهای زیادی دارد و هم برای اهداف دارویی و هم آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. درختی متوسط ​​با برگهای همیشه سبز دارد و میوه ای که در غلاف رشد می کند. غلاف های آن با پوسته های بلند و قهوه ای مشخص می شود در داخل غلافها میوه ای چسبنده، گوشتی و آبدار است که پالپ و میوه تمبر محسوب می شود. اینجاست که تغذیه و طعم تمر هندی مشخص می شود! این میوه هم طعم شیرین و هم ترش دارد و مردم یا آن را خیلی دوست دارند و یا طعم طبیعی آن مورد پسندشان نیست.

خواص تمر هندی

چگونه تمر هندی را بخوریم؟

روش های مختلفی برای مصرف این میوه مغذی وجود دارد:

  • این میوه می تواند به صورت خام مصرف شود.
  • پس از رسیدن کامل، می توان آن را به دسر اضافه کرد.
  • می توان آنرا خشک کرد و به عنوان ادویه استفاده کرد.
  • این ماده اغلب در مربا و سس ها استفاده می شود.
  • می توان آن را خشک کرد و در آب نبات ها پردازش کرد.

این ماده یک عنصر معمولی در سوپ ها و غذاهای سراسر آسیا و جنوب آمریکا است و به خاطر داشته باشید که دارای دانه های کوچکی است که آنها هم فواید زیادی برای سلامتی دارند.
به دلیل وجود همه این خواص تمر هندی حتما سعی کنید آن را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

ارزش غذایی تمر هندی در هر 100 گرم:

آب 31.4 g
انرژی 239 kcal
پروتئین 2.8 g
کل چربی 0.6 g
کربوهیدرات 62.5 g
فیبر 5.1 g
شکر 28.8 g
کلسیم 74 Ca [mg]
آهن 2.8 mg
منیزیم 92 mg
فسفر 113 P [mg]
پتاسیم 628 K [mg]
سدیم 28 mg

حقایق تغذیه ای تمر هندی

براساس بانک اطلاعات مواد مغذی USDA National ، تمر هندی انرژی را تأمین می کند به علاوه، مواد مغذی ضروری مانند پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، ویتامین C را داراست. همچنین حاوی آهن، سدیم، روی، ویتامین های B (نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، فولات) و ویتامین A و K می باشد. همچنین تعدادی ترکیبات آلی دارد که آن را به یک آنتی اکسیدان و ضد عفونی کننده قدرتمند تبدیل می کند.

خواص تمر هندی

خواص تمر هندی

فواید سلامتی تمر هندی با جزئیات بیشتر در زیر توضیح داده شده است.

خواص تمر هندی در بهبود هضم

تمر هندی مدتهاست که با توجه به میزان زیاد فیبر، یک ملین طبیعی محسوب می شود. خوردن آن به عنوان یک میوه یا ادویه باعث افزایش کارآیی دستگاه گوارش شما می شود. به عنوان فیبر نامحلول می تواند مدفوع شما را نرم کند و آن را روان کند. همچنین دارای ماده ایست به نام bilious، به این معنی که باعث تحریک فعالیت صفرا و اسید صفرا می شود
که به جذب چربی ها و ویتامین های محلول در چربی در روده کوچک کمک می کند.
این ترکیب از هضم به طور کلی به این معنی است که انتقال مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش شما سریعتر انجام می شود و اگر شما از یبوست مزمن رنج می برید می تواند به عنوان یک ملین طبیعی قدرتمند عمل کند. تمر هندی همچنین حاوی مقداری فیبر محلول است که دارای اثر متضاد فیبر نامحلول می باشد و به کاهش مدفوع شل کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که این میوه گرمسیری در برابر اسهال مزمن به خوبی موثر است.
علاوه بر این، یک مطالعه در مجله Food Chemistry found که محلول پروتئین و آمینو اسید این میوه برای دستگاه گوارش بهترین است.

خواص تمر هندی در حفاظت از سلامت قلب

مطالبی که در مجله مواد غذایی و شیمیایی منتشر شده است نشان داده که تمر هندی در کاهش فشار خون و کلسترول پتانسیل بالایی دارد. محتوای فیبر موجود در این میوه ترش مطمئناً نقش پر رنگی در پتانسیل کاهش کلسترول دارد، از آنجا که شناخته شده است که کلسترول LDL را از رگها و شریان ها دور می کند. ممکن است پتاسیم موجود در گیاه مسئول کاهش فشار خون و همچنین گشاد کننده عروقی که باعث کاهش استرس سیستم قلبی و عروقی می شود، باشد.
تمر هندی حاوی ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که می تواند آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش دهد که مزاحم متابولیسم سلولی بوده و منجر به بیماریهای قلبی و تعدادی دیگر از شرایط سلامتی می شود.

خواص تمر هندی در بهبود گردش خون

تمر هندی یک منبع بسیار خوب از آهن است و یک وعده از آن بیش از 10 درصد از نیاز روزانه شما از آهن را فراهم می کند. عرضه سالم آهن در بدن تعداد گلبول های قرمز خون مناسب را تضمین می کند که می تواند از مناسب بودن اکسیژن رسانی به ماهیچه ها و اندام های مختلف برای عملکرد صحیح اطمینان حاصل شود. همچنین، کمبود آهن مشکلاتی نظیر کم خونی، ضعف، خستگی، سردرد، اختلالات شناختی و مشکلات معده را نیز به دنبال دارد. بنابراین، مقدار زیادی از آن را مصرف کنید تا از کم خونی در امان باشید.

خواص تمر هندی در بهبود عملکرد عصب

یکی از مهمترین ویتامین های موجود در گیاه تمر هندی B کمپلکس است. تیامین، بخش مهمی از خانواده ویتامین B، در مقادیر زیادی در این میوه یافت می شود. تیامین مسئول بهبود عملکرد اعصاب و همچنین رشد عضلات است که به شما کمک می کند تا فعال باشید ، واکنش های مناسبی ارائه دهید و قوی بمانید.

کاهش وزن

یکی از ترکیبات منحصر به فردی که می توان از عصاره تمر هندی یا از ادویه تمر هندی استخراج کرد، اسید هیدروکسی سیتریک (HCA) نامیده می شود. HCA به این دلیل با کاهش وزن مرتبط است که به نظر می رسد آنزیمی را در بدن مهار می کند که به طور خاص در ذخیره چربی کمک می کند. علاوه بر این، به عامل سرکوب اشتها با افزایش انتقال دهنده عصبی به توتونین شناخته شده است. هر چند تحقیقات هنوز هم در مناطق مربوطه در حال انجام است اما علائم امیدوار کننده را به عنوان یک مکمل بدون ضرر برای کاهش وزن نشان می دهد.

خواص تمر هندی در کنترل دیابت

در کنار توانایی آن برای خنثی کردن افزایش وزن، آنزیم آلفامیلاز را نیز مهار می کند که عمدتاً جذب کربوهیدرات ها را در بدن متوقف می کند. یک رژیم غذایی سنگین با کربوهیدرات می تواند احتمال ابتلا به گلوکز کنترل نشده را افزایش دهد و سطح انسولین را بالا می برد که یک مسئله مهم برای کسانی است که از دیابت رنج می برند. تمر هندی ممکن است به کنترل این نوسانات کمک کند.
طبق یک مطالعه منتشر شده در Nutrition Review، تقریبا نیمی (48 درصد) از جمعیت ایالات متحده کمتر از مقدار مورد نیاز از منیزیم را در سال 2005-2006 مصرف کرده اند که علت بیماری های مختلفی از جمله دیابت نوع 2 است. بنابراین، مقدار زیاد منیزیم موجود در تمر هندی ممکن است به شما برای جلوگیری یا کاهش دیابت کمک کند.

خواص تمر هندی

توانایی ضد التهابی تمر هندی

براساس یک مطالعه آماری در دانشگاه ویسکانسین، لوپئول موجود در برگ های تمر هندی، دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطان است. روغن ضروری تمر هندی قابلیت های ضد التهابی، از جمله کاهش درد مفصل و عفونت ، آرتروز، شرایط روماتیسمی و نقرس را به دنبال دارد. همینطور تحریک چشم را کاهش می دهد که یکی از رایج ترین شکل های آن به اختلال چشم صورتی مشهور است. این میوه یک آرامش بخش تعریف شده که توانایی ضد عفونی کننده دارد و بنابراین در بسیاری از داروهای گیاهی التهاب مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص تمر هندی در تقویت سیستم ایمنی

یک مطالعه در مورد خاصیت آنتی اکسیدانی قوی گیاه تمر هندی تحقیقاتی انجام داد. بدین ترتیب، مقادیر عظیمی از آنتی اکسیدان ها و همچنین مقادیر زیاد ویتامین C در تمر هندی روشی شگفت انگیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن عفونت های میکروبی و قارچی محسوب می شود. همچنین باعث کاهش بروز انگل در بدن به دلیل اثرات ضد عفونی کننده و ضد میکروبی می شود. تمر هندی به طور خاص با از بین بردن کرم معده در کودکان مناطق گرمسیری و مناطقی که در آن کشت می شود، مرتبط بوده است.
احتیاط: تمر هندی فشار خون را کاهش می دهد و رقیق کننده خون است و برای کاهش خونریزی می تواند مشکل ساز باشد. اگر آسپیرین و یا دیگر رقیق کننده خون را استفاده می کنید این را در خاطر داشته باشید و مطمئن باشید که زیاد مصرف نمی کنید.

منبع:

organicfacts

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی