روانشناسي و سلامت روان سلامت سلامت جسمي

نوازش و اعجاز آن

تقویم فارسی اندروید

نوازش و اعجاز آن
لمس شدن یکی از نیاز های اساسی بشر احساساتی است. بعد از یک روز سخت هیچ چیز بیشتر از یک نوازش دلنشین از طرف شریک زندگی یا دوست یا رفیق فاب تان شما را آرام نمی کند. همه ی ما می دانیم که نوازش احساس خوبی به ما می دهد اما می دانید چرا؟
پوست ما بزرگترین و مسلما آسیب پذیر ترین ارگان بدن است. همچنین این ارگان بیشترین احساس لذت و یا درد را به خود اختصاص می دهد. هنگامی که هنوز کودک بودید اولین تماس پوست به پوست خود را تجربه کردید و اولین نوازش خود را به خاطر سپردید. این اولین پیوند و رابطه ای است که در عمرتان داشته اید. بنابراین نوازش یکی از راه های ارتباط و نزدیکی و صمیمیت ما با دیگران به شمار می آید. به همین علت است که پس از آن نیز تمام روابط پوست به پوست و نزدیک حس دیگری برای شما دارد. در ادمه سه اتفاقی که در حین لمس شدن می افتد را به شما می گوییم. با هفت گنج همراه باشید.

1. نوازش اکسی توسین آزاد می کند

اکسی توسین هورمونی است که یک طیف گسترده از ایجاد احساسات خوب و کاهش درد در بدن به همراه دارد. وقتی نوازش می شوید مقادیری از این هورمون د ربدن تان منتشر می شود.

2. نوازش باعث آزاد شدن دوپامین می شود

هورمون دوپامین یا هورمون لذت نیز در مواقع روابط جنسی و یا هنگامی که چیز خوشمزه ای می خورید و یا در طول نوازش آزاد می شود و باعث می شود تا ما احساس شادی و عشق و خوشبختی کنیم.

نوازش مقادیر کورتیزول در بدن را کاهش می دهد

کورتیزول هورمون اضطراب و استرس است. با نوازش دیگر باید با اضطراب و نگرانی خداحافظی کنید.

خیلی خوب، حالا که تاثیرات جسمی نوازش را متوجه شدید اجازه دهید تا تاثیرات آن در زندگی تان را هم با هم مرور کنیم.

تقویت روابط

نوازش هم مانند بوسیدن با افزایش اکسی توسین نه تنها خلق و خوی شما را بهتر می کند که باعث می شود تا ارتباط تان با فرد مورد نظرتان بهتر شود. فرقی نمی کند که آن شخص شریک زندگی تان باشد یا یک کودک یا دوست تان، بوسیدن و نوازش روابط شما را گسترش می دهد و صمیم تر می کند.

کاهش استرس

دفعه ی بعد که احساس کردید استرس دارید یا مضطرب هستید خود را به بغل یک دوست یا عشق تان برسانید و منتظر بمانید تا دستان او شما را آرام کند. تنها 10 دقیقه کافی است تا کورتیزول در بدن شما کاهش یافته و اکسی توسین افزایش یابد. به این ترتیب به راحتی از پس این موقعیت بر می آیید.

نوازش بیماری را عقب می زند

اکسی توسین می تواند در مبارزه با بیماری و همچنین احساس نشاط و شادابی و داشتن روحیه ی بهتر به شما کمک کند. لمس شدن نیز سطح اکسی توسین را در بدن افزایش می دهد. انتشار این هورمون در مبارزه با عفونت به بدن شما کمک می کند و زودتر از شر بیماری ها خلاص می شوید.

قلب سالم

بغل کردن و لمس شدن می تواند ضربان قلب و فشار خون را کاهش دهد. همچنین کاهش سطح استرس هم می تواند در حفظ و تضمین سلامت قلب موثر باشد.

خواب راحت

لمس شدن هنگام خواب با آزاد کردن اکسی توسین کمک می کند تا آرامش بیشتری داشته و راحت تر بخوابید. نوازش حتی شما را آرام و خواب آلود می کند.

لمس شدن تنها به شریک زندگی تان محدود نمی شود. دوستان یا خانواده یا حتی حیوان خانگی تان هم می تواند تاثیر زیادی در این زمینه داشته باشد. شگفت آور است که حتی نوازش شدن از طرف غریبه ها هم می تواند این نیاز را برطرف کند. حتی یک کلینیک در ژاپن وجود دارد که هر فرد را برای مدتی لمس می کند و با ماساژ و ارتباط پوست به پوست سعی می کنند تا آن را را آرام کنند. نظر شما چیست؟

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی