سلامت سلامت جسمي

ارتباط قلب و دهان

تقویم فارسی اندروید

ارتباط قلب و دهان
آیا می دانید که بیماری های قلبی و بیماری های دهان و دندان می توانند به هم مرتبط باشند؟ آیا ارتباط قلب و دهان می تواند در یافتن علت بیماری ها یا تشخیص به موقع کمک کننده باشد؟ متخصصان قلب و دندانپزشکان برای مدت طولانی ارتباط بین دهان و دندان و قلب را مورد بررسی قرار دادند. آن ها به دلایل قابل قبولی رسیده اند که چرا بهداشت دهان و دندان و سلامت قلب به هم مرتبط اند.

ارتباط قلب و دهان سال های زیادی است که مورد بررسی و مطالعه است. متخصصان قلب بر این باورند که ارتباط زیای بین لخته شدن خون و بیماری های قلبی و آدامس وجود دارد. گفته می شود که باکتری های موجود در شکاف های دهان می توانند به جریان خون رفته و با پلاکت های داخل خون واکنش بدهند. این واکنش ها روی قلب تاثیر می گذارد. ظاهرا بیماری های لثه نیز سیگنال هایی مربوط به التهاب به قلب می فرستند و باعث التهاب قلب می شوند. پژوهش های منتشر شده در مجله پزشکی بریتانیا مشخص کرد که کسانی که هرگز مسواک نمی زنند در مقایسه با کسانی که حداقل 2 بار در روز مسواک می زنند، تا 70 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند.

با این گفته ها آیا می توان ادعا کرد که مسواک زدن باعث پیشگیری از بیماری های قلبی می شود؟ شواهد روشنی در دست نیست اما نشانه های جالبی در خصوص ارتباط قلب و دهان وجود دارد. با توجه به مطالعات منتشر شده از آکادمی آمریکایی پریودنتولوژی، افرادی که مبتلا به بیماری پریودنتال هستند تقریبا دو برابر دیگران در معرض بیماری های عروق کرنری قرار دارند. محققان معتقدند بسیاری از مشکلات و بیماری های دهان و دندان مانند بیماری های لثه از جمله التهاب لثه، حفره ها و دندان های از دست رفته می توانند به خوبی در پیش بینی بیماری های قلبی کمک کننده باشند. بسیاری از بیماری های قلبی می توانند کاملا بی سر و صدا و آرام پیش رفته و فرد را به خود دچار کنند. اما نشانه هایی مثل خونریی لثه و یا لثه های دردناک شاید پیامی از این بیماری ها باشند.

اگر شما در معرض بیماری های قلبی قرار دارید قطعا مسواک زدن به تنهایی شما را از مرگ نجات نخواهد داد اما در پیشگیری از این قبیل بیماری ها کمک می کند. در ادامه کارهایی که می توانید برای مبتلا نشدن به بیماری های قلبی انجام دهید گفته شده است.

  • اگر اضافه وزن دارید وزن خود را نرمال کنید
  • غذاهای سالم بخورید
  • به طور منظم ورزش کنید
  • کنترل هر شرایطی که باعث افزایش کلسترول خون، دیابت و یا فشار خون می شود.

بیماری های لثه که می توانند هشدار دهنده بیماری های مربوط به ارتباط قلب و دهان باشد عبارتند از:

  1. قرمز و متورم شدن لثه ها
  2. خونریزی لثه درحالی که مسواک می زنید
  3. لثه هایی که به نظر از دندان ها جدا شده اند.
  4. بوی بد دهان و یا مزه بد آن
  5. دندان هایی که شل و جدا شده باشند.

محافظت از دندان ها علاوه بر اینکه زیبایی دندان ها و سلامت آن ها را تضمین می کندمی تواند سلامت قلب شما را هم حفط نماید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی