سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

مهمترين علل كبودي و تیرگی لب چيست؟

رنگ لب هم مانند رنگ پوست در همه انسان‌ها به‌صورت ذاتی‌ متفاوت است و می‌تواند به رنگ قرمز و صورتی، حالا کمی پررنگ‌تر یا کمرنگ‌تر، باشد. در این میان برخی بیماری‌ها و اختلال‌های داخلی می‌تواند رنگ لب را تغییر دهد...
تقویم فارسی اندروید
رنگ لب هم مانند رنگ پوست در همه انسان‌ها به‌صورت ذاتی‌ متفاوت است و می‌تواند به رنگ قرمز و صورتی، حالا کمی پررنگ‌تر یا کمرنگ‌تر، باشد. در این میان برخی بیماری‌ها و اختلال‌های داخلی می‌تواند رنگ لب را تغییر دهد.
تيرگي لب
 به نقل از خبر آنلاین، سمیرا ۱۹ ساله درباره رنگ لبش می‌گوید: «لب‌هایم همیشه تیره و به رنگ کبودند. گاهی این تیرگی دوچندان می‌شود و حتی استفاده از رژ لب هم تغییر چندانی در رنگ آن ایجاد نمی‌کند. برای مشکلم تا به حال به پزشک مراجعه نکرده‌ام و باورم شده این رنگ ذاتی و از گرفتاری‌های زندگی من است.»

کدام بیماری‌های داخلی باعث کبودی لب می‌شوند؟

دکتر ایرج خسرونیا- متخصص بیماری‌های داخلی،‌ رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران

مهم‌ترین دلیل تیرگی لب در انسان‌ها مشکلات داخلی و بیماری‌هایی است که در آن سلول‌های بدن با کمبود اکسیژن مواجه می‌شوند. تیرگی لب در افرادی که به بیماری‌های پیشرفته قلبی- ریوی مبتلا هستند، افرادی که دچار مسمومیت ناشی از گازهای سمی می‌شوند، به‌طوری که به سلول‌ها اکسیژن نمی‌رسد یا در اصطلاح خفه می‌شوند و همین‌طور افرادی که از سیگار یا قلیان به مدت طولانی استفاده می‌کنند زیاد دیده می‌شود.

یکی از علائم کم‌خونی هم کمرنگ شدن بافت ملتحمه زیر چشم است یعنی رنگ صورتی یا قرمز کمرنگ ملتحمه به سفیدی تبدیل می‌شود و در کم‌خونی‌های شدید لب‌ها تیره‌رنگ می‌شوند چون هموگلوبینی برای حمل اکسیژن خون وجود ندارد. البته برای قطعی شدن تشخیص کم‌خونی، بیمار باید آزمایش خون بدهد تا سطح هموگلوبین و آهن خونش بررسی شود. خانم سمیرا بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنند تا بررسی دقیق‌تری برایشان انجام شود. البته بعضی از نژادها ارثی رنگ لب تیره‌ای دارند و از نظر پزشکی نمی‌توان کاری برایشان انجام داد اما باید خیالمان از سلامت فرد مطمئن شود.

تاثیر بیماری‌های پوستی بر رنگ لب

دکتر سیدمسعود داوودی- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله

از بیماری‌های پوستی كه می‌تواند باعث تیرگی لب شود، می‌توان به بیماری لیکن‌پلان اشاره کرد که گاهی علاوه بر پوست، لب را هم گرفتار می‌کند. این ضایعات معمولا به رنگ بنفش تیره و با خارش توام‌اند. لیكن‌پلان بیماری‌ای مزمن است و اغلب بعد از مدتی از بین می‌رود اما ممکن است بعد از بین رفتن ضایعات، رنگی تیره و کبود در پوست یا لب ایجاد شود، اما کبودی در لب، ناشی از بیماری لیکن‌پلان تفاوت اساسی با کبودی لب در اثر کمبود اکسیژن در بدن دارد زیرا نواحی تیره‌رنگ ناشی از بیماری لیکن‌پلان در تمام سطح لب دیده نمی‌شود و به شکل لکه‌های بزرگ و کوچک روی آن مشهود است. حساسیت دارویی هم در برخی بیماران، باعث تیرگی لب می‌شود ولی با قطع دارو رنگ لب به حالت طبیعی بازمی‌گردد. افرادی که حساسیت دارویی دارند، اگر به اشتباه مصرف دارو را از سر گیرند، دوباره دچار کبودی لب خواهند شد. خال‌های مادرزادی روی لب هم باعث تیرگی می‌شوند اما این نوع تیرگی از زمان کودکی و نوزادی وجود دارد و خانم سمیرا چیزی درباره زمان شروع تیرگی لبشان نگفته‌اند و توصیه می‌کنم معاینه و بررسی شوند شاید مشکل داخلی درمیان باشد.

خشکی لب باعث کبودی لب می‌شود

دکتر مجتبی امیری- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله

لب، مرز بین پوست طبیعی صورت و مخاط داخل دهان است. لایه شاخی که در پوست انسان وجود دارد، روی لب دیده نمی‌شود بنابراین عروق زیرپوستی اکسیژن‌دار که به رنگ قرمز روشن است، واضح‌تر می‌شود به همین دلیل پوست لب قرمز به نظر می‌رسد. برخی افراد ذاتا پوست لبشان خشک است که خشکی پوست باعث تیرگی لب خواهدشد. بیماری شایع دیگر، بیماری درماتیت آتوپیک است که این بیماری نیز به‌صورت خشکی پوست یا لب‌ها نمایان می‌شود و همانطور که اشاره شد، خشکی پوست باعث تیرگی لب و از بین بردن لطافت آن می‌شود.

بیماری دیگر گرانولوماتوز لبی است که علامت اصلی آن تورم عود‌کننده لب و تغییر رنگ آن است.

اگر ضایعه ثانویه پوستی، مصرف دارو، زمینه‌ بیماری درماتیت آتوپیک وجود نداشته باشد و قوام لب هم طبیعی باشد، احتمال بیماری‌های پوستی رد می‌شود. در غیر این صورت با درمان بیماری پوستی کبودی نیز خود‌به‌خود برطرف خواهدشد. خشکی لب را می‌توان با تجویز کرم‌های نرم‌کننده برطرف کرد.

گردآوری شده توسط گروه ۷ گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی