تبلیغ رپورتاژ

مشاغلی که منجر به بیماری واریس می‌شوند را بشناسید!

تقویم فارسی اندروید

افراد به دلایل مختلفی از ژنتیک و بارداری گرفته تا فعالیت بدنی پایین به واریس مبتلا می‌شوند. این در حالی است که شغل فرد نیز می‌تواند تاثیر مهم و مستقیمی در بروز واریس داشته باشد. برخی از مشاغل به دلیل نوع فعالیتی که دارند بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به این بیماری هستند. آیا می‌خواهید بدانید شغل شما هم باعث ابتلا به واریس می‌شود؟ آیا می‌خواهید مشاغلی که منجر به بیماری واریس می‌شوند را بشناسید؟ پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید!

واریس

آیا ابتلا به واریس با شغل ارتباطی دارد؟

بدن برای به جریان درآوردن خون به نیرویی غیر از نیروی پمپاژ قلب نیاز دارد. این نیرو فشار دیواره رگ‌ها و دریچه‌های موجود در آن‌ها در قسمت‌های انتهایی بدن مثل دست و پاها است. علاوه بر این تحرک و جا به جایی در طول روز می‌تواند به بهترشدن روند گردش خون در بدن کمک کند.

در نتیجه اگر شغل شما طوری باشد که زمان زیادی از روز را ثابت در جایی بنشینید یا بایستید، به احتمال زیاد در معرض ابتلا به واریس خواهید بود. در این حالت عضلات دیگر کمکی به جریان یافتن خون به سمت قلب نکرده و همین احتمال تجمع خون در سیاهرگ اندام‌های تحتانی را افزایش داده و یا آن را بدتر می‌کند.

واریس چیست و چه علائمی دارد؟

واریس یک اختلال عروقی است که بیشتر محدود به پاها می‌شود. افراد مبتلا به بیماری واریس پا رگ‌هایی درشت، در هم تنیده با ظاهری غیر طبیعی دارند. رگ‌های واریسی ممکن است علاوه بر پاها روی نواحی مختلف هم مشاهده شوند از جمله واریس دست و رگ‌های واریسی روی صورت و کنار بینی و  حتی واریس بازو

واریس در مراحل اولیه مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما پیشرفت آن می‌تواند باعث سکته قلبی و مغزی شود. افراد مبتلا به واریس علائم زیر را دارند:

  • سوزش پوست، به خصوص در نواحی رگ‌های واریسی
  • تغییر رنگ پوست در مچ و ساق پاها
  • خارش بیش از حد در مچ پا
  • تورم مچ پاها (به خصوص در واریس مزمن)
  • بی‌قراری بیمار
  • تکان دادن غیر ارادی و مکرر پاها
  • احساس درد شدید در پاها به خصوص در انتهای روز
  • افزایش درد پاها در هنگام نشستن یا راه رفتن
  • سرگیجه و ضعف ( این مورد بیشتر در موارد شدید و فوق حاد واریس دیده می‌شود)
  • متورم و طنابی شدن رگ‌ها در مچ و ساق پا
  • بروز دردهای ناگهانی و شدید در پاها به خصوص در هنگام خواب
ابتلا به واریس

چه مشاغلی بیشتر در معرض ابتلا به واریس هستند؟

گفتیم که نداشتن تحرک و فعالیت می‌تواند احتمال بروز واریس را افزایش دهد. بنابراین ریسک بروز واریس در مشاغلی که افراد مجبور هستند ساعات زیادی را بدون تحرک در جایی بنشینند و یا بایستند، بالا است. برخی از مشاغلی که بیشتر در معرض ابتلا به واریس هستند عبارتند از:

  1. مشاغلی که در آن‌ها باید ساعات زیادی را در یک جا بنشینید. مثل مدیران و معاونان، منشی، نگهبان‌ها، کارمند بانک، عوامل برج مراقبت، اپراتورهای تلفن، مهندسان، بازاریاب‌ها و ….
  2. مشاغل حوزه سلامت: اعم از پرستاران، بهیارها، پرسنل اتاق عمل، جراحان، کارشناس بیهوشی و مامایی. در این دسته از مشاغل ایستادن به مدت طولانی به خصوص در شیفت‌های لانگ 24 ساعته باعث بروز واریس می‌شود.
  3. مشاغل آموزشی شامل معلم‌ها و دبیران نیز در معرض ابتلا به بیماری واریس هستند. معلم‌ها مجبورند ساعات زیادی از روز را روی صندلی بنشینند یا پای تخته بایستند که این موضوع منجر به بروز واریس در آن‌ها می‌شود. تحرک‌های کوتاه در فواصل بین کلاس‌ها می‌تواند احتمال بروز واریس را در معلمان و دبیران به طور موثری کاهش دهد.
  4. آرایشگران و مشاغل مربوط به زیبایی مثل مژه‌کارها، هیراستایلیست‌ها و … به دلیل شغل خود باید ساعاتی طولانی را در حالتی نامناسب و ایستاده سپری کنند. ابتلا به واریس در این دسته از مشاغل به خصوص در صورتی که از کفش‌های نامناسب استفاده کنند، افزایش می‌یابد
  5. خلبانان، کادر پرواز، راهبر قطار، کاپیتان کشتی و راننده‌های وسایل نقلیه باید تایم زیادی را در روز بی تحرک باشند و به همین دلیل در معرض ابتلا به واریس هستند.
  6. سرآشپز‌ها و کمک آشپزها، زنان خانه‌دار و خیاط‌ها نیز در معرض ابتلا به واریس قرار دارند. زیرا ساعات زیادی را در روز بدون فعالیت و تحرک هستند
  7. فروشنده‌ها، پرسنل داروخانه، نانوا‌ها و حتی کارگران ساختمانی هم در معرض ابتلا به واریس هستند. کارگران ساختمانی به دلیل حمل بارهای سنگین، فروشنده‌ها، نانواها و پرسنل داروخانه به دلیل ایستادن طولانی مدت به واریس مبتلا می‌شوند.
  8. پرسنل نظامی مانند افسران انتظامی، سربازها و پرسنل پلیس راهور زمان زیادی را به طور ایستاده و ثابت هستند و به همین دلیل به واریس مبتلا می‌شوند.
  9. مشاغل مربوط به تکنولوژی شامل تولیدکننده‌های محتوای دیجیتال، دیجیتال مارکرها، گرافیست‌ها، عکاسان و ادیتورها، طراح نرم‌افزار و …

آیا می‌توان از ابتلا به واریس پیشگیری کرد؟

رعایت برخی نکات تاثیر مهمی در پیشگیری از ابتلا به واریس دارد. به نقل از پروفسور مهرداد اقدسی بهترین دکتر متخصص واریس در تهران و ایران اگر می‌خواهید زمان ابتلا به واریس را در خود به تاخیر بیاندازید، نکات زیر را حتما رعایت کنید:

  1. سعی کنید در روز حتما تحرک داشته باشید. حرکات اصلاحی را یاد بگیرید و در زمان استراحت خود آن‌ها را تمرین کنید.
  2. رژیم غذایی سالم و غنی از میوه و سبزیجات داشته باشید.
  3. از خوردن غذاهای ناسالم، پرچرب و فست فودها بپرهیزید.
  4. سیگار و مشروبات الکلی را کمتر مصرف کنید و یا به کل ترک کنید.
  5. در هنگام نشستن تمریناتی چون کشیدن انگشتان پا به سمت جلو و .. را انجام دهید.
  6. جوراب مخصوص واریس بپوشید.
  7. هر یک ساعت نشستن، حداقل 5 دقیقه راه بروید.
  8. کفش‌های تنگ و پاشنه بلند کمتر بپوشید.
  9. شلوارهای تنگ و جین را کمتر بپوشید.
  10. از گن‌های لاغری برای مدت طولانی استفاده نکنید.
  11. موقع نشستن پاهای خود را کمی بالا نگه دارید.
  12. یک چهارپایه کوچک در زیر پاهایتان قرار دهید و هنگام ایستادن پاهایتان را به نوبت روی آن قرار دهید.
  13. به طور منظم برای چکاپ سلامت خود اقدام کنید و درمان مناسب رگ‌های واریسی را دریافت کنید.
پیشگیری از ابتلا به واریس

کلینیک فوق تخصصی واریس در تهران

واریس چه از نظر زیبایی و چه از نظر سلامتی، می‌تواند خطرناک باشد و باید به موقع درمان شود. اگر شغل شما جزو مشاغل پرخطر ابتلا به واریس است، توصیه می‌کنیم قبل از تشدید علائم خود برای درمان اقدام کنید. شما می‌توانید برای درمان انواع مختلف واریس به کلینیک فوق تخصصی واریس و بیماری‌های عروقی دکتر مهرداد اقدسی مراجعه کنید. در کلینیک دکتر اقدسی انواع مختلف بیماری‌های عروقی به خصوص درمان قطعی واریس پا بدون جراحی با استفاده از به روزترین تجهیزات و تکنیک‌ها جدید، درمان خواهند شد.

مهم‌ترین خدمات کلینیک پروفسور دکتر اقدسی

  • مشاوره حضوری و ویزیت
  • سونوگرافی داپلر
  • پلتیسموگرافی
  • مشاوره غیر حضوری برای ساکنان شهرستان‌ها
  • فلبکتومی
  • اسکلروتراپی
  • لیزر رگ‌های طنابی
  • جراحی واریس

برای اطلاع از نحوه نوبت‌دهی و دریافت وقت مشاوره از دکتر مهرداد اقدسی، به آدرس https://www.iranvein.com/ مراجعه کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی