تبلیغ رپورتاژ

بیماری‌هایی که با چاقی می‌آیند!

تقویم فارسی اندروید
اضافه وزن

سلامتی موهبتی است که همه افراد زمانی که آن را از دست می‌دهند و کمی دچار مشکل می‌شوند، به خوبی قدر آن را می‌دانند. موهبتی بسیار بزرگ و مهم که در صورت عدم وجود آن افراد با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از مواردی که سبب می‌شود تا سلامتی با مشکل روبه‌رو شود و به خطر بیفتد، افزایش وزن بیش از اندازه است. زمانی که وزن افزایش می‌یابد و افراد به سمت چاقی پیش می‌روند، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها بیشتر می‌شود.

این معضل سبب شده است تا مشکل چاقی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات حال حاضر دنیا شناخته شود. اگر به فکر سلامتی خود هستید، لازم است که از چاقی و اضافه وزن جلوگیری لازم را به عمل آورید. از همین رو لازم دیدیم تا در این مقاله به این بیماری‌ها، درمان خانگی و پزشکی آ‌ن‌ها بپردازیم. امید است در ادامه همراه ما باشید و بتوانید از این نکات استفاده لازم را ببرید.

اضافه وزن و انواع بیماری‌های مزمن

همان‌طور که گفتیم و می‌دانید، اضافه وزن سبب می‌شود تا احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها افزایش یابد. با اضافه شدن وزن و چاقی، قند و کلسترول در خون افزایش می‌یابد. افزایش این موارد در خون سبب ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. برخی از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

  1. انواع سکته‌های بی‌مقدمه
  2. بیماری‌های قلبی و عروقی
  3. فشارخون بالا (خود عامل بسیاری از بیماری‌های دیگر است.)
  4. انواع نوع دیابت
  5. برخی از انواع سرطان
  6. بیماری‌های کسیه صفرا و سنگ صفرا
  7. استئوآرتیت (بیماری‌های مفصلی)
  8. نقرس
  9. بیماری‌های پوستی
  10. بیماری‌های دستگاه ایمنی
  11. بیماری‌های دستگاه ادراری و کلیوی
  12. مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب و آسم
  13. بیماری‌های دستگاه تناسلی مانند تخمدان پلی کیستیک یا PCOD و حتی نازایی
  14. بیماری‌های اعصاب و روان
  15. بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد

ارتباط بیماری‌ها با یکدیگر و چاقی

چاقی یک از آن مواردی است که سبب می‌شود تا تمامی ارگان‌های بدن به مشکل برخورد کنند. با افزایش بی‌رویه وزن و چاقی بیش از اندازه، کلسترول خون و قند افزایش پیدا می‌کند. این موضوع سبب می‌شود تا فشار خون بالا رود و خود فشار خون بالا از مواردی است که سبب ایجاد اختلال در دستگاه‌های بدن می‌شود. از همین رو تمامی بیماری‌هایی که بیان کردیم، با یکدیگر در ارتباط هستند و به وجود آمدن یکی، ممکن است دیگری را نیز در پس خود داشته باشد. همین موضوع سبب شده است تا به چاقی به عنوانی دریچه‌ای برای ابتلا به دیگر بیماری‌ها نگاه شود. به این معنا که افراد با افزایش وزن خود، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را در خود پرورش می‌دهند.

راه‌های درمان چاقی و اضافه وزن

برای درمان چاقی و اضافه وزن راهکارهای بسیاری وجود دارد. راهکارهایی که با استفاده از آن‌ها می‌توان به راحتی از بسیاری از مشکلات و بیماری‌های احتمالی جلوگیری کرد. بسیاری از این موارد به داشتن زندگی سالم برمی‌گردد. برای مثال، ساده‌ترین راهکار استفاده از موادغذایی سالم است. استفاده از موادغذایی سالم سبب می‌شود تا سیستم بدن بتواند تمامی منابع مورد نیاز خود را دریافت کند و در عین حال سوخت و ساز مناسبی را داشته باشد. عدم استفاده از فست‌فود و غذاهای چرب، استفاده دائمی از سبزیجات و میوه‌ها، خوردن صبحانه کامل و مفصل و عدم استفاده از شام‌های سنگین، مواردی هستند که بارها و بارها آن‌ها را شنیده‌ایم.

البته شنیدن این موارد به تنهایی کافی نیست! برای اینکه چاقی عاملی برای تهدید سلامتی شما نباشد و بتوانید آن را درمان کنید، لازم است این موارد را در زندگی روزمره خود جای دهید و رعایت کنید. داشتن برنامه روزانه مشخص برای استفاده از تمامی مواد غذایی و داشتن تحرک و ورزش به اندازه، می‌تواند به شما کمک کند تا از شر چاقی خود رها شوید و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها را در پس چاقی کاهش دهید.

چاقی با BMI بالا

البته لازم به ذکر است که چاقی نیز انواعی را دارد. چاقی با BMI سنجیده می‌شود و مقدار آن در نظر گرفته می‌شود. افرادی که چاقی با BMI بالایی را ندارند، می‌توانند با استفاده از مواردی که در بالا ذکر شد، از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری کنند و از چاقی خود بکاهند. اما مشکل زمانی شروع می‌شود که افراد BMI بالایی را همراه با چاقی خود داشته باشند. در واقع زمانی که نسبت وزن به قد بیش از اندازه‌ مشخصی باشد و BMI بیشتر از 30 شود، کاهش وزن سخت می‌شود! این نوع ازچاقی نیاز به روش‌ها و راه‌حل‌های دیگری دارد. روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

درمان چاقی با BMI بالا

افرادی که دچار چاقی مفرط هستند و با استفاده از راهکارهای خود درمانی امکان کاهش وزن و BMI خود را ندارند، راهکارهای دیگری را لازم است پیش بگیرند. این افراد به طور معمول به سراغ استفاده از درمان‌هایی چون جراحی لاغری می‌روند. روش‌هایی که به آن‌ها کمک می‌کند تا به وزنی کمتر برسند و پس از آن به دنبال خود درمانی باشند. عمل هایی چون اسلیو و بای پس معده برخی از این موارد هستند. مواردی که پس از آن نیز نیاز به رعایت رژیم غذایی و ورزش کاملا مشهود است.

خلاصه نکات پایانی

همان‌طور که در این مقاله خواندید، چاقی یکی از از آن دسته مشکلاتی است که به دنبال خود بیماری‌های فراوانی را به همراه دارد. ممکن است به نظر برسد این مشکل، چیزی مهم و جدی نیست اما بیماری‌های متعدد و مشکلات بسیاری که در پس آن به وجود می‌آیند، آنقدر زیاد هستند که خود نشان دهنده خطرناک بودن این معضل هستند.

از همین رو در این مقاله پس از بیان کردن این موارد، لازم دیدیم تا به انواع راهکارهای درمانی برای چاقی بپردازیم. راهکارهایی برای چاقی متوسط و چاقی مفرط بیان کردیم و این دو مورد را از نظر bmi با یکدیگر مقایسه کردیم. امید است تا به اینجای مقاله ما را همراهی کرده باشید و اکنون اطلاعات لازم و کافی را درباره این موضوع کسب کرده باشید.

برچسب ها

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی