دانش و فناوری متفرقه

الکسا چيكار به وایبر داره؟!!!

این روزها مطلبی پیرامون اظهار نظر الکسا در مورد مخاطبان وایبر در سایت های خبری ، فناوری و شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد...
تقویم فارسی اندروید

این روزها مطلبی پیرامون اظهار نظر الکسا در مورد مخاطبان وایبر در سایت های خبری ، فناوری و شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد.

الكسا و وايبر

این مطلب معمولا با تیتر “ایرانی ها بیشترین کاربران وایبر هستند” منتشر شده است. در متن این مطلب اشاره شده بر اساس اعلام الکسا ایرانی ها 11.1 درصد کاربران وایبر را تشکیل می دهند و به عبارتی بیشترین کاربران وایبر، ایرانی هستند.

قصد ندارم به تعداد مخاطبان وایبر و ملیت آن ها بپردازم بلکه بایستی در مورد مرجع این مطلب یعنی الکسا توضیحاتی ارائه کنم.

وب سایت الکسا مرجعی است برای رتبه دهی به سایت های اینترنتی و به صورت روزانه به روز می شود. این وب سایت اطلاعات دیگری نیز در مورد سایت ها می دهد که از جمله آن  می توان به درصد مراجعه از هر کشور به سایت مورد نظر اشاره نمود. این همان نقطه ابهام است.

وب سایت الکسا به هیچ وجه وارد حوزه مخاطب سنجی اپلیکیشن ها نظیر وایبر نشده است. متاسفانه نویسنده این مطلب وب سایت وایبر را با اپلیکیشن آن برابر دانسته و اقدام به انتشار این مطلب نموده است. حال آنکه آمار فوق الذکر مربوط به مراجعه به سایت وایبر است. شاید تعداد مخاطبان وایبر در ایران زیاد باشد ولی استفاده از مرجع الکسا در این مطلب اقدام صحیحی نبوده و باید با آمار های رسمی تری این موضوع بررسی می شد.

اما در مورد آمار ارائه شده می توان به این نکته اشاره کرد که با توجه به محدودیت های موجود در شبکه های مخابراتی کشور برای این دست نرم افزار ها، در موارد زیادی کاربران برای ایجاد اکانت در این نرم افزار به مشکل برخورد می کنند و پیامک کد برای آن ها ارسال نمی شود و برای دریافت پیام صوتی بایستی به سایت وایبر وارد شوند که این نکته می تواند عامل افزایش بازدید ایرانی ها از وایبر باشد.

در این میان ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست:

متاسفانه بعد از انتشار این مطلب اپیدمی “کپی پیست” باعث شد تا بسیاری از سایت های معتبر خبری و فناوری این مطلب را با تیتر های جنجالی و زرد انتشار دهند. در این میان سایت هایی که ادعای تولید محتوا و نشر مطالب فناوری را در کشور یدک می کشند نیز این مطلب را بدون هرگونه تحقیق و بررسی منتشر و از آن برای خود یک خبر پر بازدید و پر مخاطب دست و پا کردند.

متاسفانه فضای مجازی بستر شایعه سازی و شایعه پراکنی و خبرهای جنجالی (خبر زرد) شده و هرروز به تعداد سایت هایی که صرفا برای جذب مخاطب به این اخبار روی می آورند افزوده می شود.

اندکی تامل و دقت….

گردآوري: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

منبع: كافه سئو

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی