خودرو

علت روشن شدن چراغ چک

تقویم فارسی اندروید

خرابی سنسور اکسیژن، ایراد در مبدل کاتالیستی، مشکل در سنسور جریان هوا، مشکل در شمع‌ها و وایرها، مشکلات کوئل، خرابی باتری، مشکل در سیستم چرخش گاز اگزوز، خرابی ترموستات، مشکلات انژکتور سوخت، نصب کردن دزدگیر و نشتی خلأ، 11 علت روشن شدن چراغ چک خودرو هستند؛ هر چند که نباید از وجود رابطه مستقیم میان روشن شدن چراغ چک و افت شتاب چشم‌پوشی کرد. بیشتر رانندگان با روشن شدن چراغ چک، ماشین خود را متوقف می‌کنند اما باید به شما بگوییم که اگر ماشینتان مشکل خاصی ندارد، احتمالا با مشکل جدی روبرو نیستید.

برای این کار سلامت خودروی خود را تست کنید، مثلا ببنید که اگر چراغ چک در طول مدت زمانی کوتاه چندبار روشن شود، قطعا مشکلی وجود دارد اما اگر مسافتی را طی کرده‌اید و چراغتان خاموش شد و این اتفاق دیگر تکرار نشد، احنتمالا با مشکل خاصی روبرو نیستید. با ما همراه باشید زیرا قصد داریم تمام دلایلی که باعث روشن شدن چراغ چک می‌شوند را به همراه شما بررسی کنیم.

خرابی سنسور اکسیژن

مهم‌ترین دلیل روشن شدن خودرو چک خودرو، سنسور اکسیژن ماشین است. توصیه می‌کنبم که مشکل سنسور را در همان ابتدا با پرداخت هزینه‌ای کم برطرف کنید زیرا در صورت خرابی این قطعه باید هزینه زیادی را در نهایت پرداخت کنید. در ضمن، خرابی سنسور می‌تواند باعث خرابی کاتالیزور شود. همچنین خرابی این قطعه باعث می‌شود تا کامپیوتر خودرو، اطلاعات را به درستی دریافت نکند و در نتیجه آن، مصرف سوخت تا 40 درصد افزایش پیدا کند.

نشتی خلأ

هر ماشینی دارای چند سیستم خلأ است و هر کدام کارهای مختلفی انجام می‌دهند. اگر وسیله نقلیه‌تان در هنگام کارکردن درجا می‌زند یا در دور موتور بالا می‌ماند، ممکن است در سیستم تان نشتی خلا رخ داده باشد. همین امر را می‌توان علت روشن شدن چراغ چک معرفی کرد.

خرابی مبدل کاتالیستی

خرابی مبدل کاتالیستی بیشتر در ماشین‌هایی که قدیمی یا فرسوده هستند اتفاق می‌افتد، البته می‌توان از خرابی این قطعه به‌راحتی جلوگیری کرد. برای این کار کافیست به وضعیت کاتالیزور توجه داشته باشید و سر موقع، شمع ماشین و روغن موتور را تعویض کنید. اگر مبدل کاتالیستی خراب باشد، مصرف سوخت بالا می‌ رود و برخلاف خواست شما، نمی‌توانید سرعت خود را بالا ببرید و همین عوامل در نهایت باعث می‌شوند تا چراغ چک ماشین روشن شود. بهترین زمان تعویض روغن موتور ببین هر 5 تا 7 هزاز کیلومتر کارکرد است.

دزدگیر

عدم تنظیم درست دزدگیر باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود. دلیلش هم این است که در چنین شرایطی، کامپیوتر خودرو، دزدگیر را به عنوان یک عامل مخرب شناسایی کند و چراغ چک روشن شود.

خرابی در سنسور جریان هوا

سنسور هوا با بررسی مقدار هوای ورودی به موتور، اطلاعات بخشی که در آن مستقر است را به کامپیوتر ماشین منتقل می‌کند تا با جمع‌بندی و تحلیل داده‌ها، میزان فعالیت یا اصطلاحا پاشش انژکتورها مشخص شود.

خرابی‌های رایج خودرو

مشکلات انژکتور سوخت

مشکلات انژکتور سوخت از آن خرابی‌های رایج خودرو نیست اما وقوع آن می‌تواند علت ریپ زدن ماشین و روشن شدن چراغ چک خودرو شود.
برای پیشگیری از خرابی انژکتور باید از کارهایی همچون رانندگی طولانی با سوخت کم، تعویض دیربه‌دیر فیلتر بنزین و مواردی از این دست خودداری کرد.

خرابی شمع‌ها و وایرهای ماشین

وظیفه شمع‌ ماشین ایجاد جرقه، انفجار بنزین و حرکت موتور خودرو است. اگر این اتصال برقرار نشود، جرقه‌ای هم زده نمی‌شود و در نهایت هم ماشین راه نمی‌رود. یکی از دلایلی که باعث خرابی شمع و روشن نشدن موتور و در نهایت روشن شدن چراغ ماشین می‌شود، همین مشکل در شمع‌ها و وایر شمع است.

خرابی ترموستات

ترموستات روی دمای محیط نظارت می‌کند و فرستادن جریان هوای سرد به سمت موتور، دمای آن را تنظیم می‌کند. برای کارکرد بدون نقص ترموستات باید مایع خنک ‌کننده داخل ترموستات به موقع تعویض شود چون این مایع در طول مدت زمان کارکرد خود، گرد‌ و غبار به خود جذب می‌کند و کارایی‌اش را از دست می‌دهد. این همان حالتیست که باعث روشن شدن چراغ چک می‌شود.

مشکل در کارکرد کوئل

کوئل وظیفه تأمین الکتریسیته لازم برای جرقه‌زدن شمع‌ها را برعهده دارد خرابی این قطعه می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک ماشین شود. البته اگر کوئل خراب شود، احتمالا شمع‌ ماشین هم با مشکل مواجه می‌شود و در نهایت خرابی ماشین خیلی بیشتر و البته عیق‌تر می‌شود.

خرابی در سیستم چرخش گاز اگزوز (ERG)

سیستم چرخش گاز اگزوز قطعه‌ای بسیار مهم است که تعمیر آن معمولا بسیار هزینه‌ زیادی برایتان دارد. شرایط خرابی این قطعه زمانی حساس‌تر و البته پرخرج‌تر می‌شود که علاوه‌بر تعویض شیر ERG، قصد داشته باشید که تمام پور‌ت‌های آن را هم تمیز کنید. تمیزی قطعه گاز اگزوز هزینه زیادی دارد ولی با این‌حال توصیه می‌کنیم که اگر این قطعه در ماشین شما دچار مشکل شد، حتما در اولین زمان ممکن برای تعمیر آن اقدام کنید. در این زمینه لازم است بگوییم که اگر خرابی این قطعه به انژکتور خودرو در نهایت آسیب آسیب وارد کند، آسیب بسیار زیادی به مشاین می‌زند و هزینه تعمیرش بسیار بالاتر از حالت عادی می‌رود.

برز مشکل و خرابی باتری

چراغ ماشین قطعا در صورت خرابی باتری روشن می‌شود. در بسیاری از ماشین‌ها، چراغ دینام نشان‌‌دهنده بروز مشکل در باتری خودرو است. البته در خودروهای مدل بالا، چراغ مخصوصی به عنوان هشداردهنده خرابی باتری در نظر گرفته شده است. با این‌حال اگر چراغ خودرویتان روشن شد و سابقه خرابی باتری هم در زمانی نه چندان دور داشته‌اید، بهتر است برای بررسی خرابی باتری به یک تعمیرکار مراجعه کنید؛ شاید مشکل دقیقا همین‌جا باشد.

روشن شدن چراغ چک

افت شتاب هم باعث روشن شدن چراغ چک ماشین می‌شود

افت شتاب باعث روشن شدن چراغ چک می‌شود، چرا؟ چون زمانی که مبدل کاتالیستی خودرو دچار مشکل شود، سنسور هوا و گاز در نتیجه به‌ درستی کار نخواهند کرد. زمانی هم که سنسور گاز عملکرد مناسبی نداشته باشد یا وایر شمع‌ها خوب کار نکنند، موتور خودور در نتیجه دچار افت توان و شتاب می‌شود.

نکته مهم دیگری که باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که از طرفی وجود تمامی این موارد می‌توانند باعث روشن شدن چراغ چک خودروشوند.

اگر چراغ چک خودرو روشن شد باید چه کار کنیم؟

از ماشین پیاده شوید و این سوال ها را از خود بپرسید که؛ آیا به‌تازگی بنزین زده‌اید یا این که ماشین زیاد تکان می‌خورد؟ رنگ چراغ چک چه رنگی است و آیا به تازگی چشمک زده یا نه؟ اگر پاسخ‌تان به حداقل دو مورد از این موارد مثبت بود، باید هر چه زودتر به تعمیرکار مراجعه کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی