اسرار خانه داري متفرقه

انواع لوله کشی ساختمان های مسکونی

تقویم فارسی اندروید
لوله کشی ساختمان

سیستم لوله کشی آب ساختمان‌های مسکونی یکی از مهم‌ترین تاسیسات زیربنایی ساختمان است که نقش موثری در کیفیت و ارزش ساختمان دارد. زمانی که از یک سیستم لوله کشی باکیفیت و از مصالح مناسب لوله کشی استفاده کنید، ساختمان مسکونی را در برابر گرفتگی فاضلاب، ترکیدن لوله‌ها و نفوذ آب به دیواره‌های ساختمان ایمن می‌کنید. علاوه بر این لوله کشی در بخش‌های مختلف ساختمان و تاسیسات مربوط به آن نقش دارد. بنابراین باید بهترین نوع لوله کشی را برای ساختمان در نظر گرفت تا از خسارت‌های مربوطه جلوگیری کنید.

کاربردهای لوله کشی ساختمان مسکونی

لوله کشی در قسمت‌های مختلف ساختمان مسکونی از نقش به سزایی برخوردار است و می‌تواند به تنهایی برای ساکنین یک ساختمان مشکلات زیادی به وجود بیاورد. لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب، لوله کشی گاز، لوله کشی تاسیسات موتورخانه، لوله کشی داخل منازل، لوله کشی آبگرمکن و پکیج و … همگی از لوله کشی‌های متداول ساختمان‌های مسکونی هستند. در این سیستم‌ها از انواع لوله‌های پلاستیکی و فلزی استفاده می‌شود که بر اساس نیازهای یک ساختمان متفاوت است.

سیستم‌های لوله کشی مختلفی به خصوص برای لوله کشی آب و فاضلاب وجود دارد که باعث می‌شود انتخاب مناسب اهمیت ویژه‌ای پیدا کند. در ادامه با انواع سیستم لوله کشی، انواع لوله کشی آب و فاضلاب و بهترین روش برای لوله بازکنی اشاره می‌کنیم.

انواع لوله کشی فاضلاب

لوله کشی فاضلاب

لوله کشی فاضلاب ساختمان با انواع لوله‌ها و اتصالات مختلف و در دو روش لوله کشی فاضلاب زیر سقفی و لوله کشی فاضلاب کف خواب اجرا می‌شود. نوع لوله و اتصالاتی که در لوله کشی فاضلاب استفاده می‌شود، به نوع سیستم لوله کشی و تعداد واحدهای ساختمان مسکونی بستگی دارد. در ادامه انواع لوله کشی فاضلاب ساختمان را معرفی می‌کنیم:

لوله کشی چدنی

در اتصالات و لوله کشی‌های چدنی از ماده‌ای به نام کنف و سرب استفاده می‌شود. این لوله کشی‌ها استحکام بیشتری دارند که باعث می شود راحت‌تر تعمیر و تنظیم شوند. همچنین امکان باز کردن این لوله‌ها با دستگاه تراکم هوا وجود دارد. سرعت فرسودگی این لوله کمتر است و در مقابل گرما مقاومت زیادی دارد.

لوله کشی پلیکا

از متداول‌ترین لوله‌های ساختمان مسکونی می‌توان به پلیکا اشاره کرد که نوعی پلیمر به حساب می‌آید. مزیت این نوع از لوله کشی آسانی در نصب است و وزن سبکی دارد. این لوله‌ها از جنس UPVC یا پلاستیک خشک است که باعث می‌شود مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی داشته باشد. این لوله‌ها در مقابل زنگ زدگی مقاوم‌اند و به دلیل قطر خارجی کم به راحتی داخل دیوار و کف جای گذاری می‌شوند.

لوله کشی فاضلاب پوش فیت

لوله کشی فاضلاب

جدیدترین سیستم لوله کشی فاضلاب پوش فیت است که با استفاده از لوله‌های پلیمری پلی اتیلن انجام می‌شود. این لوله‌ها سرعت لوله کشی را به شدت افزایش می‌دهند و به چسب یا ماده دیگری برای نصب احتیاج ندارند.

یکی از نکاتی که برای نگهداری لوله کشی فاضلاب باید انجام دهید، لوله بازکنی است. در صورت گرفتگی لوله‌ها، لازم است از افراد متخصص و روش‌های جدید برای کاهش آسیب و خسارت به سیستم لوله کشی ساختمان استفاده کنید. در صورتی که به لوله بازکنی در شرق تهران احتیاج داشتید، با مجموعه لوله بازکنی فوری ارتباط برقرار نمایید.

انواع لوله کشی آب

لوله کشی آب

بعد از آنکه با انواع لوله کشی فاضلاب ساختمان آشنا شدیم بهتر است با انواع لوله کشی آب ساختمان‌های مسکونی نیز آشنا شویم. لوله کشی آب همواره با استفاده از لوله‌های فلزی انجام می‌شده است اما در گذر زمان این لوله‌ها تقریبا حذف شده و جای خود را به لوله‌های پلاستیکی داده‌اند. انواع لوله کشی آب برای ساختمان شامل:

لوله کشی آب گالوانیزه

این روش قدیمی‌ترین سیستم لوله کشی آب است که با استفاده از ورق فولادی نرم انجام می‌شود و روکار انجام می‌شود. این سیستم طول عمر کمتر از 10 سال دارد و اکنون مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

لوله کشی پلی اتیلن

لوله کشی پلی اتیلن اولین دسته از لوله‌های پلاستیکی محسوب می‌شود که یکی از متداول‌ترین انواع لوله کشی ساختمان به حساب می‌آید. این نوع از لوله کشی روش‌های مختلفی برای نصب داشته و به دلیل انعطاف پذیری بالا کمتر دچار شکستگی می‌شود.

لوله کشی آب لوله سفید

لوله سفید که همان لوله‌های پروپیلن است، نوع جدیدتر لوله‌های پلیمری است که به دلیل مزایای فوق العاده خود و راحتی در نصب،‌ جایگاه لوله‌های پلی اتیلن و PVC را در لوله کشی ساختمان گرفته است. همچنین این لوله‌‌ها در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند و می‌‌توانند در انواع ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار گیرند.

لوله کشی آب پنج لایه

لوله کشی پنج لایه بدون زانویی انجام می‌شود و به همین دلیل در آن از اتصالات کمی استفاده می‌شود. البته برای استفاده از این نوع لوله کشی نوین به ابزارها،‌ تجهیزات و تخصص خاصی احتیاج است تا لوله کشی به درستی انجام شود. این لوله کشی در مقابل خوردگی و هر نوع آسیب مقاومت نشان داده و استحکام بالایی دارد؛ از سویی به دلیل عدم استفاده از زانویی و اتصالات، احتمال گرفتگی آن کمتر است.

انواع سیستم لوله کشی

سیستم لوله کشی

تا اینجا در مورد انواع لوله‌های ساختمان مسکونی صحبت کردیم. در این قسمت انواع سیستم‌های لوله کشی آب را به همراه مزایا و معایب آنها بررسی می‌کنیم.

لوله کشی سنتی

لوله کشی سنتی بیشتر از لوله‌های فلزی مثل سلول‌های گالوانیزه برای لوله کشی استفاده می‌کند. این لوله‌ها به دلیل اجرت کار بالا، قیمت زیاد، زنگ زدگی لوله‌ها،‌ فرسودگی سریع‌تر لوله و همچنین ظاهر نه چندان خوشایند،‌ حذف شده و جای خود را به روش‌های جدیدتر داده‌اند.

لوله کشی منشعب

لوله کشی منشعب به گونه‌ای است که لوله آب در تمام ساختمان از رایزر اصلی منشعب می‌شود. در این نوع لوله کشی ابتدا برای هر محل مصرف آب یک انشعاب جدا می‌شود و در نهایت سیستم لوله کشی به فاضلاب منتهی می‌شود. لوله کشی منشعب اغلب به صورت توکار انجام می‌شود اما اگر لوله گرم و سرد جدا کشیده شود روکار خواهد بود.

لوله کشی کلکتوری

در این سیستم لوله کشی از وسیله‌ای به نام کلکتور استفاده می‌شود که آب را بنا بر لوزم به هر جایی که آب استفاده می‌شود می‌فرستد.  تعداد خروجی کلکتور به اندازه تعداد منازل است و زمانی فعال می‌شود که شیر آب باز می‌شود. این نوع لوله کشی جدیدترین سیستم لوله کشی به حساب می‌آید و به دلیل تنظیم فشار آب برای ساختمان‌های مسکونی بهترین سیستم لوله کشی به حساب می‌آید.

در لوله کشی ساختمان باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از لوله کشی ساختمان باید این نکته را مد نظر قرار دهید که از سیستم لوله کشی متناسب با ساختمان مسکونی استفاده کنید. در این مورد حتما باید با افراد متخصص و مجرب مشورت کنید تا بهترین سیستم لوله کشی را با بهترین جنس انتخاب کنید. علاوه بر این لازم است نکات دیگری را رعایت کنید که شامل:

  • مسیرهای لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان نباید با سایر سیستم‌های ساختمان مسکونی تداخل داشته باشند و مشکلی را در سیستم‌های برقی، مکانیکی و یا خطوط گاز و … ایجاد کنند.
  • بهتر است لوله کشی به گونه‌ای انجام شود که از کمترین اتصالات و زانویی‌ها استفاده شود.
  • لوله‌ها باید به صورت ثابت و در جایی کار گذاشته شوند که از آسیب به دور بمانند.
  • لوله‌های آب نباید داخل قسمت‌های بتنی دفن شوند و برای تعمیر حتما باید به آنها دسترسی داشته باشید.

در صورتی که با مشکل گرفتگی لوله‌های ساختمان مواجه شدید بهتر است قبل از هر چیز با افراد متخصص در این زمینه تماس بگیرید. چرا که با مداخلات خودسرانه برخی افراد، سیستم لوله کشی ساختمان‌ها دچار آسیب زیادی شده و خسارات زیادی وارد می‌کند. بهترین انتخاب برای لوله بازکنی شرکتی است که در این زمینه متخصص و خوش سابقه بوده و برای هر نوع خرابی یک راه حل دارد. در صورتی که به لوله بازکنی تهرانپارس یا سایر نقاط تهران احتیاج داشتید، می‌توانید با تیم لوله بازکنی فوری تماس برقرار نمایید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی