خواص مواد غذايي سلامت

خواص و فواید رازیانه برای سلامت بدن

تقویم فارسی اندروید

از جمله خواص و فواید رازیانه میتوان به کمک به کم خونی، سوءهاضمه ، نفخ، یبوست ، اسهال، اختلالات تنفسی، اختلالات قاعدگی و همچنین مواردی برای مراقبت از چشم اشاره کرد . نام علمی رازیانه ( Foeniculum vulgare Miller ) است که در سراسر جهان برای ساخت خمیر دندان، آنتی بیوتیک و در آشپزی و ساخت دسر استفاده می شود. در این مقاله از هفت گنج با ما همراه باشید تا کمی بیشتر درباره فواید رازیانه به شما بگوییم.

رازیانه
رازیانه

خواص و فواید رازیانه

این گیاه از دریای مدیترانه سرچشمه گرفته و به مدت طولانی استفاده دارویی داشته است. این گیاه امروزه در سراسر دنیا رشد داده می شود. اما هنوز یک گیاه ساحلی و مخصوص دریای مدیترانه است.

به غیر از استفاده دارویی و مصرف آن در غذاها، می توان از رازیانه برای تهیه اسانس هم استفاده کرد.

خواص درمانی رازیانه در درمان کم خونی :

آهن و هیستیدین، یک اسیدآمینه موجود در رازیانه است که در درمان کم خونی مفید می باشد. آهن تشکیل دهنده هموگلوبین است. هیستیدین نیز سبب تحریک تولید هموگلوبین شده و در شکل گیری اجزای مختلف آن موثر است.

خواص و فواید رازیانه در درمان سوءهاضمه :

جویدن رازیانه برای هاضمه یک روش معمول به خصوص در شبه قاره هند می باشد. این کار هضم را آسان تر کرده و بوی بدن دهان را نیز رفع می کند.

برخی از مواد تشکیل دهنده اسانس رازیانه در تحریک و ترشح آنزیم های گوارشی معده موثر است. در صورتی که دچار التهاب معده یا روده هستید رازیانه کمک می کند تا جذب مواد راحت تر در بدنتان اتفاق افتاده و همچنین علائم یبوست از بین برود و بدن در برابر طیف گسترده ای از مشکلات روده محافظت شود. این ماده همچنین خواص زیادی در جلوگیری از ترش کردن معده می تواند داشته باشد. در آشپزی نیز رازیانه در بسیاری از غذاها استفاده می شود.

نفخ :

رازیانه خواص ضدنفخ دارد و به کمک اسید اسپارتیک موجود در آن می تواند از نفخ جلوگیری کند. عصاره آن برای همه قابل استفاده بوده و محدودیتی ندارد. از نوزاد تا بزرگسال می توانند از آن به عنوان یک راهکار ضدنفخ کمک بگیرند. به خاطر همین است که از آن معمولا در داروهای سوءهاضمه و یا زخم و نفخ معده در کودکان و نوزادان استفاده می شود.

خواص و فواید رازیانه
خواص و فواید رازیانه

فواید رازیانه در درمان یبوست:

دانه رازیانه به ویژه به صورت پودر می تواند به عنوان یک ملین عمل کند. این ماده سبب باز شدن روده ها و تحریک شدن آن ها می شود. همچنین به حرکات روده کمک کرده و موجب ترشح شیره معده می شود. همینطور باعث دفع راحتتر مواد غذایی شده و صفرا نیز بیشتر تولید می شود. رازیانه در داروهای مربوط به درمان درد شکم، اسهال، روده تحریک پذیر و دیگر بیماری های مربوط به روده مناسب است. برای مطالعه بیشتر در مورد راه های درمان و جلوگیری از بیماری یبوست میتوانید اینجا کلیک کنید.

رازیانه در بیماری های قلبی:

رازیانه یک منبع غنی از فیبر است. فیبر علاوه بر مزایای مربوط به هضم آسان غذاها، سبب بهبود سطح کلسترول خون نیز می شود. به این ترتیب رازیانه می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد. می دانید که کلسترول بد نیز یکی از عوامل بیماری های قلبی و سکته مغزی می باشد.

فواید رازیانه در جلوگیری از سرطان:

سبزیجات خام به طور گسترده در خصوص مبارزه با سرطان مورد مطالعه قرار نگرفته اند اما عصاره دانه رازیانه در خصوص محافظت از سرطان اثرات بسیار چشمگیر و قابل توجهی از خود نشان داده است. این عصاره نه تنها می تواند سبب جلوگیری از رشد تومورها شود بلکه به لطف غلظت فلانوئیدها و فناها و آلکالوئیدها می تواند تا حدودی در برابر اشعه های مضر مربوط به شیمی درمانی هم از بیمار محافظت کنند. عصاره دانه رازیانه می تواند به پیشگیری از سرطان سینه و کبد کمک کند.

خواص رازیانه برای فشار خون:

رازیانه یک منبع غنی از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده مهم برای بدن و تعدادی از فرایندهای حیاتی بدن می باشد. یکی از ویژگی های پتاسیم مربوط به گشادکنندگی رگ است. پتاسیم سبب باز شدن رگ ها شده و فشار خون را کاهش می دهد. فشار خون بالا سبب طیف گسترده ای از بیماری ها و مشکلات سلامتی مثل حمله قلبی، سکته مغزی و غیره است. همچنین برای بیماران مبتلا به دیابت فشار خون سبب افزایش سطح انسولین و گلوکز می شود. رازیانه با سطح بالایی از پتاسیم در خود می تواند تمام این مشکلات را برطرف کند.

فواید رازیانه در عملکرد مغز:

پتاسیم در رازیانه خاصیت الکترولیت داشته و سبب افزایش هدایت الکتریکی در بدن می شود. این به معنی ارتباطات بهتر در مغز است. پتاسیم به افزایش عملکرد مغز و توانایی های شناختی کمک می کند. به علاوه خاصیت گشاد کنندگی رگ ها کمک می کند تا اکسیژن بیشتری به مغز رسیده و فعالیت های عصبی در آن بهتر انجام شود.

دانه رازیانه
دانه رازیانه

خاصیت رازیانه در درمان اسهال:

اگر اسهال به علت عفونت باکتریایی ایجاد شده باشد اسانس رازیانه می تواند در درمان آن موثر باشد. در اسانس رازیانه برخی از مواد ضدعفونی کننده مانند anetol و cineole وجود دارند که خواص ضدباکتریایی داشته و می توانند باکتری های مضر را تار و مار کنند. برخی از اسید آمینه ها مانند هیستیدین می تواند برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش مناسب باشد. رازیانه از قدیم برای درمان اسهال و سوءهاضمه استفاده می شده است.

شل کردن عضلات :

مولکول های پلیمری و سنگین می توانند در درمان کولیک کلیوی مناسب باشند. این پلیمرها فیتواستروژن نامیده می شوند و در آنتول پیدا میشوند. این ویژگی رازیانه که آن را به یک درمان برای کولیک کلیوی تبدیل کرده است. رازیانه ضد اسپاسم بوده و به شل شدن عضلات رگ ها و کاهش بیماری های مربوط به این عارضه کمک می کند.

سیستم ایمنی بدن:

یک فنجان رازیانه می تواند 20 درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را در بدن رفع کند. ویتامین C می تواند برای بهبود سیستم ایمنی بدن، تولید و تعمیر بافت های پوستی موثر باشد. همچنین از دیواره رگ ها محافظت کرده و به عنوان یک آنتی اکسیدان در برابر اثرات مضر رادیکال های ازاد که منجر به بیماری های قلبی می شوند موثر است.

فواید رازیانه در اختلالات قاعدگی:

وجود Emenagogue در این ادویه سبب می شود که بتواند با تنظیم هورمون های بدن به تنظیم اختلالات قاعدگی در بدن بپردازد. علاوه بر این رازیانه در تعدادی از محصولات PMS نیز استفاده شده و از قدیم به عنوان مسکن و تسکین دهنده و آرام بخش برای زنان یائسه کاربرد داشته است.

افزایش اندازه سینه خانم ها :

فلانوئیدها در دانه رازیانه سبب افزایش استروژن و در بدن شده و به عنوان یک محرک عمل می کند. دانه رازیانه کمک می کند تا اندازه سینه بزرگ شده و سلول ها و بافت های جدید در سینه شکل بگیرند. برای مطالعه راهکار هایی برای افزایش سایز سینه بصورت کاملا طبیعی میتوانید اینجا کلیک کنید.

مراقبت از چشم ها:

این ادویه می تواند چشم ها را در برابر التهاب محافظت کرده و همچنین از اختلالت پیری زودرس به علت مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها جلوگیری کند. همچنین مواد معدنی مانند کبالت و منیزیم که در برگ رازیانه وجود دارد می تواند به صورت مرحم استفاده شده و از التهاب و خستگی چشم بکاهد.

به علاوه این ادویه یک منبع غنی از فلانوئیدها می باشد که در محافظت در برابر سلول های رنگدانه ای بسیار مفید است. با حفاظت از این سلول ها از تخریب ، سلامت چشم تا حد زیادی حفظ خواهد شد.

رفع اختلالات تنفسی:

این ماده گیاهی می تواند برای درمان اختلالات تنفسی مانند احتقان، برونشیت و سرفه مفید باشد. حضور Cineole و Anetol در آن سبب خاصیت خلط آوری شده و این قابلیت را به آن می دهد که خلط را شکسته و سمومی که در گلو جمع شده اند را متراکم کنند تا بدن سریع تر به حالت نرمال برسد.

دیگر فواید و خواص رازیانه :

رازیانه ادرار آور است به این معنی که  می تواند دفعات ادرار را افزایش دهد و با دفع بیشتر مواد سمی از بدن به درمان روماتیسم و تورم کمک کند. به علاوه این ادویه سبب افزایش تولید و ترشح شیر مادران شده و برای نوزاد نیز ضدنفخ است. به علاوه برای کاهش ریزش مو و شل شدن بدن، تقویت حافظه و خنک کنندگی در تابستان مفید است.

احتیاط

می دانید که استفاده بیش از حد هر چیزی مضر است. اجزای خاصی از اسانس رازیانه مانند آنتول و چند مواد شیمیایی دیگر می تواند به خودی خود علاوه بر مزایا مضر هم باشد. این ماده می تواند باکتری ها و میکروب ها را از بین ببرد که در بین آن ها باکتری های مفید هم می توانند حضور داشته باشند و خطراتی برای تان در پی داشته باشد. مصرف بیش از حد این گیاه می تواند سبب اشکال در تنفس، افزایش تپش قلب، ضربان نامنظم قلب و مشکلات عصبی شود.

جهت مطالعه بیشتر خواص و مزایای رازیانه میتوانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید:

آشنایی با خواص و مضرات رازیانه

منابع استفاده شده :draxe

برچسب ها

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی