خواص مواد غذايي سلامت

7 مورد از مزایا و فواید انجیر برای بدن

انجیر معمولی یک گونه از گیاهان گلدار خانواده Moraceae می باشد که با نام انجیر معمولی یا همان انجیر شناخته می شود. انجیر یک گیاه بومی است و مربوط به آسیای غربی می باشد. هم اکنون این گیاه را در سراسر جهان پرورش می دهند چرا که میوه خوراکی و درخت زیبا و زینتی دارد. میوه آن 3 تا 5 سانتی متر طول داشته و پوست سبز رنگ دارد که بعد از رسیدن به بنفش یا قهوه ای تغییر رنگ می دهد. در ادامه این مقاله با 7گنج همراه باشید تا 7 مورد از مزایا و فواید انجیر را با هم بخوانیم.

مزایا و فواید انجیر
مزایا و فواید انجیر

مزایا و فواید انجیر :

  1. بهبود سلامت گوارشی

انجیرها حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر می باشند. در هر 1 فنجان این میوه شما 15 گرم فیبر دارید. توصیه می شود که مردان و زنانه در روز به ترتیب 38 و 25 گرم فیبر مصرف کنند. این ماده کمک می کند تا بی نظمی های دستگاه گوارش رفع شده و در نتیجه خبری از یبوست، کولیت زخمی، سرطان روده بزرگ، نارسایی مدفوع، هموروئید و سندروم روده تحریک پذیر نباشد.

  1. بهبود خواب شبانه روزی

انجیر حاوی مقدار زیاد منیزیم است که می تواند به بهبود خواب فردی کمک کند. منیزیم ماده ای است که مستقیما به بهبود کیفیت خواب، مدت زمان آن و آرامش بیشتر خواب کمک می کند. انجیر به علاوه سوخت و ساز بدن را بهبود داده و سبب کاهش اختلالات خواب ناشی از نارسایی های گوارشی می شود.

مطالعات اخیر تاثیرات مکمل های منیزیم روی 46 بزرگسال را بررسی کرده است. شرکت کننده هایی که مکمل مصرف می کردند زمان خواب بیشتر و بازده بهتری در خواب شان داشتند. همچنین میزان و غلظت ملاتونین در خون آن ها بهبود یافت که سبب بهبود کیفت خواب شد.

  1. از دیگر فواید انجیر بهبود فشار خون است

انجیر دارای مقدار زیادی پتاسیم و کمی سدیم است. این نسبت برای مدیریت فشار خون و بهبود کارایی قلب بسیار موثر است.

با توجه به ادعای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری کسانی که رژیم غذایی با سدیم کم و پتاسیم کمتری دارند، 50 درصد بیشتر از دیگران در معرض مرگ ناشی از حملات قلبی هستند.

  1. انجیر عملکرد کلیه ها را نیز ارتقا می دهد

انجیر دارای مقدار زیادی پتاسیم است که برای تمیز کردن کلیه و دفع سموم از آن بسیار مفید می باشد. به علاوه غلظت اسید اوریک در خون را کاهش داده و سبب کاهش آسیب های وارده به کلیه می شود.

  1. انجیر خطر ابتلا به سرطان ها را کاهش می دهد

از مزایای انجیر این است که حاوی مقادیر بالایی از فیبر غذایی پکتین هستند. تحقیقات منتشر شده اخیر در مجله ملی سرطان آمریکا نشان داده است که مصرف پکتین می تواند متاستاز خود به خودی سلول های آدنوکارسینومای پروستات را در موش ها مهار کند. قطعات پکتین با گلکتین 3 یک پروتئین می باشد که نقش مهمی در تمامی مراحل ابتلا به سرطان دارد.

  1. انجیر برای دفاع آنتی اکسیدانی و تولید انرژی نیز مفید است

یک فنجان انجیر حاوی 38 درصد منگنز معدنی است که یک کوافکتور ضروری در برخی از آنزیم های مهم در تولید انرژی و دفاع آنتی اکسیدانی است. برای مثال برخی از آنزیم ها رادیکال های آزاد را در میتوکندری تولید می کنند که برای این روند نیاز به منگنز دارند.

  1. انجیر برای گردش خون سالم نیز موثر است

مس و آهن برای تولید سلول های جدید خونی موثر می باشد. یک فنجان انجیر به تنهایی شامل 17 درصد آهن مورد نیاز روزانه و 21 درصد مس می باشد. کمبود آهن یا مس منجر به کم خونی می شود.

دیگر مقالات مرتبط با مزایای انجیر جهت مطالعه:

آشنایی با خواص و مضرات انجیر

نقش انجیر در درمان بواسیر

طرز تهیه مربای انجیر مخصوص

 

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی