خانه » سلامت » کدام ویتامین ها برای سلامت دهان و دندان مناسب است؟

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

کدام ویتامین ها برای سلامت دهان و دندان مناسب است؟

loading...

مراقبت از دهان و دندان فراتر از مسواک و نخ دندان است. ویتامین ها برای سلامت دهان و دندان اهمیت داشته و سبب قوی شدن و استحکام آن هاست. در این مقاله با هفت گنج همراه باشید تا به شما بگوییم کدام ویتامین ها و مواد معدنی در سلامت دهان و دندان موثر است.

سلامت دهان و دندان

نقش ویتامین A در سلامت دهان

این ویتامین یکی از مهم ترین ویتامین ها برای سلامت دهان و دندان است. این ویتامین پوشش مینای دندان را سالم نگه داشته و جریان بزاق را در دهان سالم و مداوم نگه می دارد. همچنین ویتامین A از بزاق های مخاطی نگه داری کرده و بافت لثه را نیز در دهان سالم و قوی نگه می دارد. بزاق در دهان به شستشوی باکتری ها و مواد مضر می پردازد.

منابع ویتامین A عبارتند از: گوشت، گوشت گاو، جگر، پنیر، شیر، تخم مرغ، و ماهی و البته غذاهایی ماننده انبه، هویج، اسفناج، کلم پیچ، سیب زمینی شیرین غنی از بتا کاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند.

ویتامین B3 و سلامت دهان

کمبود ویتامین B3 در بدن شما می تواند به بوی بد دهان و زخم های دهانی منجر شود. منابع مهم این ویتامین مرغ و ماهی می باشد.

ویتامین B12 و B2

سطح کافی این ویتامین ها برای سلامت دهان و دندان موثر بوده و زخم های دهانی را درمان می کنند. این ویتامین ها زخم های دهانی را بهبود داده و بافت لثه و زبان را نرم تر می کنند. کمبود این ویتامین ها نیز التهاب لثه را شدید تر می کنند.

منابع خوب این ویتامنی ها عبارتند از: گوشت قرمز، گوشت خوک، جگر، مرغ، ماهی، ماست، شیر و پنیر.

ویتامین C

این ویتامین برای استحکام و قوی ماندن دندان و لثه مفید است. همچنین این ویتامین در بافت اصطلاحی و کلاژن در لثه موثر می باشد. کمبود ویتامین C می تواند سبب متورم شدن لثه ها و خونریزی و شل شدن دندان و یا بافت لثه شود. هنگامی که شما مدام مواد غذایی غنی از ویتامین C را بخورید استحکام دندان های شما بیشتر شده و تعمیر و نگهداری از بافت فرسوده بهتر انجام می شود. منابع مهم این ویتامین عبارتند از: توت فرنگی، مرکبات، کلم بروکلی، فلفل و سیب زمینی شیرین.

توجه: ویتامین C هنگامی که با بیوفلاونوئید همراه شود مانع از شکل گیری پلاک در اطراف دندان می شود. منابع بیوفلاونوئید عبارتند از: پرتغال، زدآلو، گیلاس و غیره

ویتامین D

ویتامین D جهت حفاظت از دندان در مقابل پوسیدگی مفید است. همچنین این ویتامین در بدن شما به جب بهتر کلسیم کمک می کند. به همین علت است که مصرف این ویتامین به همراه غذاهای سرشار از کلسیم توصیه می شود. کمبود ویتامین D منجر به سندروم سوزش دهان می شود. این سندروم با درد در دهان یا سوزش و سوزن سوزن شدن آن همراه است. همچنین علائمی مثل بی حسی و خشکی دهان و حس تغییر طعم در دهان دیگر علائم این بیماری است. منابع مهم این ویتامین عبارتند از:  تخم مرغ، ماهی، شیر و روغن کبد ماهی.

ویتامین E

این ویتامین یک آنتی اکسیدان خیلی قوی است که در بهبود دهان کمک بزرگی می کند. همچنین این ویتامین باعث می شود تا درد لثه در کودکانی که در حال دندان در آوردن هستند کم شود. در کل ویتامین E نقش نیروی بازسازی را برای سلامت دهان و دندان ایفا می کند.

منابع ویتامین E عبارتند از: دانه های آفتابگردان، رب گوجه فرنگی، شلغم سبز و کره بادام زمینی.

اهمیت کلسیم برای دندان ها

کلسیم در سلامت کلی بدن تاثیر بالایی دارد. همچنین در سلامت دهان و دندان هم نقش به سزایی ایفا می کند. همچنین حفظ شکل مناسب دندان ها و آرواره ها نیز به دندان ها مرتبط است. برای داشتن دندان های قوی تر لازم است تا میزان کلسیم بیشتری در جریان خون شما باشد و توسط بافت استخوانی بازجذب شود. یکی دیگر از مزایای کلسیم این است که از پوکی استخوان و ایجاد بافت ضعیف در دندان های شما جلوگیری کند. فراورنده های لبنی منبع خوبی برای کلسیم هستند. اما سایر منابع کلسیم عبارتند از: ماهی ساردین، سبزیجات برگ سبز، ماهی قزل آلا، گل کلم، بادام، کلم، شیر سویا، صدف، و حبوبات.

آهن و فسفر

سطح ناکافی آهن می تواند سبب التهاب زبان و ظاهر شدن زخم در داخل دهان شما باشد. از سوی دیگر فسفر به همراه کلسیم بخش مهمی از دندان و استخوان های ما را تشکیل می دهند. منابع مهم این ماده عبارتند از گوشت قرمز، جگر، غلات سبوس، ادویه جات ترشی جات، و برخی از آجیل ها.

فلز روی

سطح کافی این فلز در دهان مانع رشد باکتری ها می شود. همچنین میزان کم آن مانع ایجاد پلاک روی لثه ها می شود. منابع مهم روی عبارتند از: غلات، گندم، گوشت گاو، پنیر و برنج وحشی.

منیزیم

منیزیم مینای دندان را تقویت کرده و از دندان محافظت می کند. منابع مهم این ماده مفید عبارتند از: شکلات سیاه، کلم پیچ و اسفناج

منابع خوبی از منیزیم هستند: شکلات تیره، کلم پیچ و اسفناج.

کوآنزیم Q10

این ماده در بهبود بافت لثه و کاهش درد و خونریزی با بیماری های لثه موثر است. به علاوه التهاب لثه نیز با این ماده کم می شود. منابع مهم کوآنزیم Q10 عبارتند از: گوشت کاو، جگر، مرغ و جعفری.

چه غذاهایی را نخوریم؟

به منظور حفاظت از دهان و دندان باید از خوردن مواد غذایی زیر اجتناب کرد:

کربوهیدرات ها: کربوهیدرات ها می توانند در دهان به اسید تبدیل شده و ایجاد حفره بکنند. کربوهیدرات ها را می توانید در مواد غذایی مانند چیپس، کراکر، نان و غیره ببینید.

غذاهای چسبناک: این غذاها روی دندان می چسبند و مانع ارتباط بزاق با آن ها می شوند. نمونه های خوبی از این مواد غذایی کشمش، لوبیا ژله، کافه ها گرانولا، کارامل، و شربت است.

تنقلات شیرین: آن ها باعث پوسیدگی دندان می شوند. برخی از آنها عبارتند از: شیرینی، کیک، آدامس و آبنبات های مختلف

نوشیدنی های گازدار: آن ها مینای دندان را تحت تاثیر قرار می دهند.

نتیجه گیری

به منظور حفاظت از دندان ها و لثه به خوردن غذاهای غنی از ویتامنی ها توصیه می شود. این رفتار باعث می شود تا عفونت ها نیز در دهان کمتر شوند. شما با مراقبت های درست از دندان های تان ممکن است هیچگاه به دندان پزشک نیاز نداشته باشید.

loading...
کانال تلگرام هفت گنج