خواص مواد غذايي سلامت نوشیدنی نوشیدنی ها

خواص چای به

تقویم فارسی اندروید

به یکی از میوه های پاییزی است که طبعی گرم و خشک رو به معتدل دارد که در فصل پاییز به بازار می اید و از خانواده ی سیب و گلابی است که شکلی همچون سیب و بافتی همچون گلابی اما متراکم تر دارد. میوه ی به کرک دار است و بسیار خوشبو بوده و طعمی ترش و گس دارد. میوه ی به را هم می توان به صورت خام و هم به صورت مختلفی همچون مربا ، دمنوش ، چای ، خورشت ، کمپوت و … نیز استفاده کرد.

میوه ی به
میوه ی به

میوه ی به در کشورهایی همچون ترکیه، چین، ازبکستان، ایران، آرژانتین، نیوزیلند پرورش داده می شود و به نقاط مختلف جهان به صورت های مختلفی همچون میوه ، کمپوت ، مربا و … صادر می شود.

مواد مغذی موجود در میوه به

  • ویتامین C
  • پتاسیم
  • مس
  • آهن
  • ویتامین A
  • ویتامین .B1.B2.B3.B6
  • فیبر رژیمی
  • آنتی‌اکسیدان‌هایی از قبیل کاتچین، اپی‌کاتچین و لیمونن
  • کلسیم
  • منیزیم
  • سدیم
  • روی
  • پروتئین
مواد مغذی موجود در میوه به
مواد مغذی موجود در میوه به

خواص چای به

  1. کاهش وزن
  2. ضد ویروس
  3. تقویت کننده ی سیستم گوارش
  4. کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  5. کاهش اضطراب و استرس
  6. آرامش بخش و نشاط آور
  7. تقویت بینایی و سلامت چشم
  8. تقویت کبد و بهبود مشکلات کبد
  9. کاهش و تسکین علایم الرژی
  10. سلامت قلب
  11. خواص انتی اکسیدانی بالا
  12. تقویت معده و درمان زخم معده
  13. کاهش علائم تهوع
  14. کاهش رفلاکس و اسید معده
  15. مفید برای کاهش تب و کاهش دمای بالای بدن
  16. از بین بردن بوی بد دهان
  17.  بوی ارامش بخش چای به و بهبود سر درد
  18. بهبود علائم سرماخوردگی از جمله گلودرد و سرفه
  19. ادرار آور طبیعی و موثر برای رفع مشکلات کلیه و مثانه
  20. جلوگیری از ایجاد لخته در خون و تنظیم کننده غلظت خون
  21. رفع خستگی روزانه و از بین برنده تنش‌های روزمره
  22. مفید برای مشکلات پوستی از جمله کاهش چین و چروک، رفع پف چشم، آبرسانی خوراکی برای پوست

1. کمک به کاهش وزن

چای به دارای کالری کمی می باشد اما منبع غنی از فیبر است. همچنین دارای چربی اشباع شده، سدیم و کلسترول کمی دارد. همه این ویژگی ها می تواند برای کاهش وزن و لاغری، حفظ سلامتی بدن موثر باشد.

2. ضد ویروس

چای به دارای خواص ضد ویروسی بوده و فنول های موجود در این نوشیدنی با انجام فعالیت های ضد ویروسی قوی و خواص آنتی اکسیدانی، در مقابل سرماخوردگی و بیماری های ویروسی از بدن محافظت می کنند.

3. دستگاه گوارش
به یکی از راهکاری مؤثر در درمان اسهال و ورم روده بزرگ است. برای درمان اسهال‌هاى سبک، که بر اثر بى‌حالى و تنبلى روده‌ها صورت می‌گیرد نیز مؤثر است. علاوه بر این نوشیدن چای به در هضم غذا نیز می‌تواند کمک کند. با نوشیدن چای به می‌توانید به تقویت معده کمک کرده و از ابتلا به اسهال‌های ساده و خونی و ورم حاد در روده‌ها جلوگیری کنید.

4. ضد سرطان

از آنجایی که چای به دارای خواص آنتی اکسیدان می باشد، به همین سبب به بدن کمک می کند در برابر رادیکال های آزاد و سلول های سرطانی مقاوم باشند. همچنین این چای حاوی تانین بوده که سبب حفاظت از غشای مخاطی در مقابل سرطان شده و مواد شیمیایی و سمومی که موجب سرطان روده بزرگ می شوند را از بین می برد.

5. درمان استرس

آنتی اکسیدن های متعددی در چای به وجود دارد که سبب کاهش استرس و داشتن ذهنی آرام می گردند.

6. بیماری‌های قلبی
تجربه نشان داده میوه و برگ به، می‌تواند بر بیماری‌های قلبی مؤثر باشد و به خاطر وجود منابع غنی از پکتین در این میوه داروی مؤثر برای سیستم قلبی عروقی است. این دم‌نوش همچنین می‌تواند از فشار خون و کلسترول خون کم کند و از ایجاد لخته‌های خونی که عامل سکته و در نتیجه بیماری‌ها و مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند جلوگیری کند.

7. خواص آنتی اکسیدانی

از آنجایی که چای به دارای ترکیبات پلی فنولیک و خواص آنتی اکسیدان شگفت انگیزی می باشد، در نتیجه این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کنند، روند پیری را کاهش می دهند، و از بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی جلوگیری می کنند.

خواص چای به
خواص چای به

8. تنظیم قند خون

تنظیم قند خون بدن یکی دیگر از خواص چای به می باشد. میوه به، حاوی ترکیبات پلی فنولیک می باشد که دارای عملکرد هیپوگلایسمیک و سبب کاهش قند خون می گردد. این ترکیبات می توانند از عوارض دیابت جلوگیری کنند.

9. درمان استفراغ و تهوع

چای به، استفراغ و تهوع را از بین می برد و مانند یک دیورتیک خوب، سبب حذف سموم و مایعات ایجاد شده در بدن می گردد.

10. کاهش کلسترول

از خواص چای به کاهش کلسترول بد خون یا LDL  است. مصرف منظم این چای سبب کاهش کلسترول و مانع از بروز بیماری قلبی می شود.

11. ریزش مو

یکی از راهکارهایی برای رفع مشکل ریزش مو استفاده از چای به، به صورت مرتب است. استفاد از این چایی بر روی موها علاوه بر تقویت مو می تواند به کدر شدن رنگ آن نیز کمک کند. ( یک الی دو استکان در روز نه بیشتر)

12. بوی به
جوشانده به عطر و بوی بسیار دل‌نشینی دارد و به همین دلیل در کمپوت، مربا و مارمالاد استفاده می‌شود و از جمله خواص آن خوش‌بو کردن اتاق و از بین برنده بوی بد دهان هم هست.

طرز تهیه چای به

طرز تهیه چای به
طرز تهیه چای به

1. ابتدا کرک‌های روی میوه ی به را بگیرید.

2. سپس پوست میوه را به دقت شسته و اجازه دهید کاملا اب روی به خشک شود. برای سریع شدن کار می توانید از یک دستمال بدون پرز استفاده کرده و میوه را خشک کنید.

3. حال میوه را چهارقسمت کنید و سپس دانه‌ها و قسمت سفت وسط آن را جدا کنید.

4. سپس با طرف درشت رنده میوه ی به را رنده کنید و به های رنده شده را درون سینی و یا روی پارچه تمیزی به مدت ۲ روز قرار دهید تا رطوبت به ها کم شود و تغییر رنگ پیدا کنند و تیره تر شوند.

5. سپس بعد از مدت زمان گفته شده تابه ای مناسب را روی گاز قرار دهید تا گرم شود و به های رنده شده را درون تابه بریزید و بدون روغن آن ها را تفت دهید تا رنگ به ها کاملا تیره شود و مانند چای خشک شوند.

*توجه داشته باشید که باید مدام به ها را در موقع تفت خوردن هم بزنید اگر به را به اندازه کافی تفت ندهید و رنگ آن تیره نشود، هنگام دم گذاشتن رنگ پس نداده و چای بی‌رنگ خواهد شد.

چای به
مرحله های اخر به های تفت داده شده

دم کردن چای به

در مرحله بعدی بعد از اینکه به ها را به صورت کامل تفت دادید و تغییر رنگ پیدا کرد برای هر نفر ۱ قاشق از به خشک را درون قوری بریزید در صورت تمایل می توانید دانه هل پوست کنده و یا چوب دارچین را نیز به چای به اضافه کنید (در صورت استفاده از دارچین نباید از پودر دارچین استفاده کنید زیرا پودر دارچین رنگ چای به را کدر می کند) سپس آب جوش را روی چای به خشک بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا چای به دم بکشد و به های خشک و سرخ شده رنگ پس بدهند.

دم کردن چای به
دم کردن چای به

طعم‌دار کردن چای به

برای طعم دار کردن بیشتر چای به می‌توان از گزینه‌ های متعددی استفاده کرد. مواد خوراکی بسیاری وجود دارد که می‌توان حین دم کردن چای به اضافه کرد. گزینه‌های زیر مناسب‌ترین آنها هستند:

  • چوب دارچین (پودر دارچین ممکن است دمنوش را کدر کند که بهتر است از چوب آن استفاده کرد)
  • چند قطره آبلیمو بعد از دم کشیدن
  • لیمو عمانی حین دم کشیدن
  • گل محمدی خشک شده حین دم کشیدن
  • استفاده از گلاب برای هنگام سرو
طعم‌دار کردن چای به
طعم‌دار کردن چای به

نگهداری از چای به

بهترین راه خشک کردن میوه به، رنده کردن آن و سپس خشک کردن آن است. اما لازم به ذکر است در صورت درست کردن چای به پس از اینکه رطوبت به، به طور کامل از بین رفت در یک تابه روی حرارت کم تفت دهید تا ظاهری همچون چایی داشته باشد. این شیوه نگه داری همچون چای سیاه است و در طولانی مدت سالم می ماند.

عوارض مصرف

  • دانه های به را نخورید و حتما هنگام رنده کردن دانه های به را جدا کنید زیرا این دانه ها حاوی سیانید هستند که می تواند دردسر ساز و خطرناک باشد.
  • حداقل 1 ساعت بعد از مصرف دارو چایی به میل نمایید زیرا باعث کم شدن اثر بخشی دارو می شود.
  • میزان مصرف مناسب این چای، به شرایط مختلفی از جمله سن مصرف کننده، سلامتی و عوامل دیگر بستگی دارد. پس به یاد داشته باشید به مقدار مناسب چای به مصرف کنید و از خوردن بیش از حد چای به پرهیز کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی