تغذيه سالم سلامت

خطرات فلزات سنگین و نحوه انجام سم زدایی از فلزات سنگین

تقویم فارسی اندروید

علائم و حتی بیماری های مزمن مرتبط با مسمومیت با فلزات سنگین اکنون به عنوان مشکلی در نظر گرفته می شود که میلیون ها نفر با آن دست و پنجه نرم می کنند. این باعث می شود تا بهتر باشد هر از چند گاهی یک سم زدایی فلزات سنگین را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

سم زدایی فلزات سنگین

اعتقاد بر این است که قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین سمی یک عامل کمک کننده (اگر علت اصلی نباشد)، برای علائمی مانند انرژی کم، اختلالات خلقی و تغییرات شناختی باشد.

فلزات سنگین ابتدا از قرار گرفتن در معرض ماهی های پرورشی، آب آلوده، پر کردن دندان و محصولات خانگی وارد جریان خون شما می شوند. سپس این فلزات در سراسر بدن شما حرکت می کنند و به سلول های بافت ها و اندام های مختلف نفوذ می کنند، جایی که می توانند سال ها در آنجا ذخیره شوند!

چگونه سمیت فلزات سنگین را درمان کنید؟ پیروی از یک برنامه سم زدایی فلزات سنگین یکی از بهترین راه ها برای شروع معکوس علائم است.

با این حال، یکی از مواردی که باید از آن آگاه بود این است که در حالی که برای غلبه بر مسمومیت با فلز کار می کنید، ممکن است متوجه شوید که برخی علائم قبل از بهبودی بدتر می شوند. علائم بالقوه سم زدایی فلزات سنگین می تواند شامل خستگی، از دست دادن اشتها و مشکلات گوارشی باشد.

چه غذاهایی می توانند به حذف فلزات سنگین از بدن کمک کنند؟ همانطور که در ادامه بیشتر یاد خواهید گرفت، غذاهایی که باید در طول سم زدایی فلزات سنگین بخورید شامل سبزیجات سبز برگ، سایر سبزیجات غیر نشاسته ای، گیاهان، ادویه ها، جلبک ها، آب قلم و استخوان و سایر مواد غذایی فوق العاده است.

درمان‌ های سم‌ زدایی و مکمل‌ های خاص نیز می‌ توانند در یک برنامه غذایی طبیعی سم‌ زدایی فلزات سنگین گنجانده شوند تا به حمایت از مغز، سیستم عصبی، کبد و سایر اندام‌ های حیاتی شما کمک کنند.

آیا می خواهید یاد بگیرید که چگونه بدن خود را از فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی سم زدایی کنید؟ رژیم غذایی سم زدایی فلزات سنگین و برنامه درمانی شرح داده شده در زیر را دنبال کنید تا بدن خود را از شر سموم خلاص کنید.

خطرات فلزات سنگین

“فلزات سنگین” دقیقاً چه هستند؟ فلزات سنگین عناصری هستند که حتی در غلظت های کم می توانند سمی و بسیار خطرناک باشند.

فلزات سنگینی که می توانند منجر به سمیت (یا “مسمومیت”) شوند عبارتند از:

  • جیوه
  • سرب
  • آرسنیک
  • کادمیوم
  • آلومینیوم
  • نیکل
  • اورانیوم
  • تالیم

برخی دیگر عبارتند از منگنز، آهن، لیتیوم، روی و کلسیم. (بله، تحت شرایط خاص سطوح بسیار بالای مواد معدنی ضروری می تواند خطرناک شود.)

مسمومیت با فلزات سنگین تعدادی از مشکلات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض فلزات محیطی که در داخل بدن انباشته می شوند را به دنبال دارد. طبق گزارشی در مجله Scientific World، “فلزات سمی مانند آرسنیک، کادمیوم، سرب و جیوه در همه جا وجود دارند، هیچ نقش مفیدی در هموستاز انسان ندارند و به بیماری های مزمن غیرواگیر کمک می کنند.”

محققان شناسایی کرده‌ اند که قرار گرفتن در معرض چشمگیر حداقل 23 فلز مختلف محیطی (که «فلزات سنگین» نامیده می‌ شوند) می‌ تواند به مسمومیت حاد یا مزمن کمک کند. این فلزات به عنوان سنگین توصیف می شوند زیرا در بدن می چسبند، به ویژه در بافت چربی (سلول های چربی) پنهان می شوند. از بین بردن آنها دشوار است و آنها را شبیه سموم محلول در چربی می کند.

چربی بدن با به دام انداختن برخی مواد از جمله برخی فلزات در داخل اندام ها که باعث ماندگاری آن ها می شود، تلاش می کند. این یکی از دلایلی است که کاهش وزن گاهی اوقات منجر به سم‌ زدایی فلزات سنگین می‌ شود، زیرا سلول‌ های چربی کوچک می‌ شوند و سموم خفته را آزاد می‌ کنند.

عملاً هیچ راهی برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین وجود ندارد، با توجه به اینکه فلزات عناصر طبیعی هستند که در سرتاسر جهان در منابع غذایی، آب و زمین یافت می شوند. فلزات محیطی مشکل ساز هستند زیرا در طول زمان می توانند در بافت های بدن تجمع کنند، اغلب بدون اینکه فرد مبتلا حتی متوجه شود که این اتفاق می افتد. مسمومیت با فلزات سنگین می تواند منجر به آسیب یا کاهش عملکرد ذهنی و عصبی مرکزی، به علاوه آسیب به اندام های حیاتی – مانند کبد، قلب، غدد درون ریز و کلیه ها شود.

مواجهه طولانی مدت با فلزات سنگین ممکن است منجر به فرآیندهای دژنراتیو فیزیکی، عضلانی و عصبی شود. هنگامی که آنها شدید می شوند، علائم مسمومیت با فلزات سنگین حتی می توانند علائم مرتبط با بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس را تقلید کنند.

از آنجایی که علائم مسمومیت با فلزات سنگین شبیه علائم مرتبط با افزایش سن است (مانند از دست دادن حافظه و افزایش خستگی)، بسیاری از مردم پیر شدن را به عنوان علت علائم ظهور خود مقصر می دانند، بدون اینکه متوجه باشند قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین عامل اصلی کمک کننده است.

علاوه بر این، فلزات سنگین موجود در مواد غذایی مانند آرسنیک، سرب و کادمیوم با انواع مختلفی از سرطان در مطالعات متعدد از جمله سرطان ریه، کلیه، مثانه، معده، مغز، پوست، کبد، پروستات، کلیه، سینه، پانکراس و سرطان آندومتر مرتبط شده است.

آنها همچنین با عوامل خطر برای تولید مثل، مشکلات عصبی، کلیوی، مشکلات تنفسی، خونسازی، پوستی، قلبی عروقی، ایمنی و رشدی مرتبط هستند.

علائم و نشانه های مسمومیت با فلزات سنگین

برخی از رایج ترین علائم هشداردهنده مبنی بر اینکه ممکن است با سمیت فلزات سنگین دست و پنجه نرم کنید عبارتند از:

  • خستگی مزمن
  • بیماری های خود ایمنی، از جمله بیماری لایم
  • بهبودی ضعیف پس از ورزش و ضعف
  • تحریک پوست
  • اختلالات عصبی
  • مه مغزی، مشکل در تمرکز، مشکل در یادگیری و حافظه ضعیف
  • افسردگی، شیدایی و یا اضطراب
  • زوال عقل
  • بیخوابی
  • مشکلات گوارشی، مانند سندرم روده تحریک پذیر
  • دردها و دردهای مزمن، مانند دردهای مرتبط با فیبرومیالژیا
  • تشنج
  • اختلال در کنترل حرکتی، شنوایی، گفتار، بینایی و راه رفتن
  • کم خونی
  • خطر حملات قلبی بیشتر

فلزات سنگین از کجا می آیند؟

مسمومیت با جیوه یکی از رایج ترین انواع مسمومیت با فلزات سنگین است.

تقریباً هر فردی در جهان حداقل مقدار کمی جیوه در بدن خود دارد. چرا؟ برخی از عواملی که می توانند باعث مسمومیت با جیوه (و سایر انواع سمیت فلزات سنگین) شوند عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض آلاینده های محیطی مانند دود ترافیک، آلودگی هوا، آلاینده های مواد غذایی، دود سیگار یا تشعشعات.
  • پر کردن دندان با آمالگام فلزی (پر کردن با نقره به آرامی جیوه را در بدن آزاد می کند.)
  • خوردن یک رژیم غذایی بی کیفیت (به عنوان مثال، خوردن ماهی های پرورش یافته در مزرعه که دارای سطوح بالایی از جیوه هستند). به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست، رایج‌ ترین روشی که در ایالات متحده در معرض جیوه قرار می‌ گیریم، مصرف ماهی‌ هایی است که حاوی فلزات سنگین خطرناک برای سلامتی مانند کاشی، اره‌ ماهی، کوسه، ماهی خال مخالی و ماهی تن است که نباید بخورید. رژیمی که شامل غذاهای فرآوری شده، به ویژه آنهایی که از کشورهای خارجی وارد می شوند و به صورت ارگانیک رشد نمی کنند (و حتی غذاهای گیاهی که در خاکی که سطوح بالایی از فلزات دارد، رشد می کنند) نیز می تواند یکی از عوامل موثر باشد.
  • آب آشامیدنی که به مقادیر کمی از فلزات (مانند آلومینیوم) آلوده است.
  • از بدو تولد. (فلزات سنگین می توانند در رحم از مادر به فرزندانش منتقل شود.)
  • قرار گرفتن در معرض یا استفاده از مواد خانگی که حاوی جیوه هستند مانند چسب ها، فیلترهای تهویه هوا، لوازم آرایشی، نرم کننده های پارچه، نمد، واکس های کف و براق کننده ها، و پودر تالک.
  • زدن خالکوبی.
  • قرار گرفتن در معرض مواد حامل سرب مانند برخی شکلات ها، غذاهای کنسرو شده، خمیر دندان، رنگ های قدیمی، حشره کش ها، سرامیک و برخی سفال ها و لوله های لحیم شده.
  • استفاده یا قرار گرفتن در معرض سایر اقلام خانگی مانند ضد تعریق ها، بیکینگ پودر، برخی از شیر خشک‌ های مخصوص نوزاد، اسباب‌ بازی‌ های پلاستیکی، ضد اسیدها، فویل‌ های آلومینیومی، قابلمه‌ ها و تابه‌ های فلزی خاص، کارد و چنگال استیل ضد زنگ، سکه و برخی لوازم آرایش.

در مقادیر زیاد، جیوه یکی از کشنده ترین فلزات موجود است. برخی مطالعات نشان داده‌ اند که وقتی اعصاب در معرض جیوه قرار می‌ گیرند، غلاف میلین (ماده چربی که آکسون برخی سلول‌ های عصبی را احاطه کرده و به سیگنال‌ های الکتریکی کمک می‌ کند) می‌ تواند به شدت آسیب ببیند و در نحوه ارتباط اعصاب اختلال ایجاد کند.

برخی از علائم هشدار دهنده و عوارض جانبی مرتبط با مسمومیت با جیوه چیست؟ این تغییرات شامل تغییرات در سیستم عصبی مرکزی، تحریک پذیری، خستگی، تغییرات رفتاری، تشنج، سردرد، مشکلات شنوایی، آسیب پوست و از دست دادن عملکرد شناختی است.

آیا می توان در اثر مسمومیت با فلزات سنگین مرد؟ اگرچه نادر است اما ممکن است. در برخی موارد شدید، مسمومیت با فلز منجر به توهم و مرگ می شود.

سم زدایی فلزات سنگین چیست؟

اگر کسی دلیلی برای این باور دارد که بیش از حد در معرض فلزات قرار گرفته است، باید با صحبت با پزشک به دنبال آزمایش پزشکی برای مسمومیت با فلز باشد. آزمایش فلزات سنگین در قالب آنالیز مو یا آزمایش خون اکنون به طور گسترده در دسترس است و برای تأیید سمیت مشکوک مفید است.

حتی اگر تصمیم بگیرید که از نظر سمیت آزمایش نشوید، بسیاری از تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی که در زیر توضیح داده شده است همچنان برای عملکرد سیستم ایمنی، سلامت روده، عملکرد کبد و موارد دیگر مفید خواهد بود.

هدف اصلی سم زدایی فلزات سنگین، حذف فلزات سنگین انباشته شده از مغز و سیستم عصبی است. کلیه ها، کبد، قلب، سیستم لنفاوی و سیستم تنفسی نیز از سم زدایی مانند پاکسازی کبد یا سم زدایی مغز سود خواهند برد.

چگونه سموم از بدن دفع می شوند؟ رایج ترین راه از طریق کیلاسیون است.

شلات تراپی یک روش پزشکی است (اگرچه می توان آن را در خانه نیز انجام داد) که شامل تجویز عوامل کیلاتور برای حذف فلزات سنگین از بدن با اتصال به مولکول ها و اجازه حل شدن و دفع آنها در ادرار است.

کیلات در سم زدایی طبیعی فلزات سنگین نقش اساسی دارد زیرا با گلوتاتیون و سایر مولکول های کوچک برای افزایش دفع کار می کند. توصیه می شود که توسط پزشک انجام شود زیرا ممکن است عوارض جانبی جدی مانند حذف مواد معدنی ضروری و اختلالات شناختی وجود داشته باشد.

راه های دیگر برای سم زدایی بدن از فلزات سنگین شامل ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و استفاده از گیاهان و مکمل ها است که به تجزیه فلزات به مولکول های کوچکتر کمک می کند تا بتوان آنها را از ادرار، مدفوع، عرق و حتی نفس از بین برد.

مزایای انجام سم زدایی فلزات سنگین عبارتند از:

  • کاهش آسیب رادیکال های آزاد / استرس اکسیداتیو
  • بهبود در سطوح انرژی
  • تقویت ایمنی و سلامت روده
  • عملکرد بهتر گوارش
  • بهبود عملکرد ذهنی (توجه، حافظه، یادگیری و غیره)
  • بهبود سلامت پوست
  • محافظت بهتر در برابر اختلالات شناختی و بیماری های خود ایمنی

رژیم سم زدایی فلزات سنگین

تغییر رژیم غذایی باید اولین قدمی باشد که برای بهبود سلامت کلی خود بردارید. چه غذاهایی می توانند به حذف فلزات سنگین از بدن کمک کنند؟

غذاهایی که هنگام انجام سم زدایی فلزات سنگین باید بخورید عبارتند از:

گیاهان و ادویه جات: گیاهان و ادویه هایی مانند ریحان، جعفری، پونه کوهی، رزماری، آویشن، زنجبیل، زردچوبه، دارچین و گشنیز می توانند به حذف فلزات سنگین کمک کنند. گشنیز (همراه با سایر گیاهان و سبزی ها) یکی از بهترین گیاهان برای سم زدایی است و می تواند به کاهش تجمع فلزات سنگین مانند جیوه و سرب در بدن کمک کند. سعی کنید گیاهانی مانند گشنیز و جعفری را به آب سبزیجات تازه اضافه کنید.

  • غذاهای غنی از ویتامین C – همانطور که در مطالعات حیوانی عنوان شده است، میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C می توانند با فعالیت آنتی اکسیدانی، آسیب ناشی از سمیت فلزات سنگین را کاهش دهند. غذاهای سرشار از ویتامین C شامل مرکبات مانند پرتقال یا گریپ فروت، سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کیل، انواع توت ها، کلم بروکلی و سبزیجات چلیپایی، کیوی، پاپایا، گواوا و فلفل دلمه ای هستند.
  • سیر و پیاز – این سبزیجات حاوی گوگرد هستند که به کبد شما کمک می کند تا فلزات سنگین مانند سرب و آرسنیک را سم زدایی کند.
  • آب – هر دو ساعت یک بار 250 میلی لیتر آب یا آب سبزیجات بنوشید تا هیدراته بمانید و به دفع سموم کمک کنید.
  • دانه های کتان و چیا – اینها چربی های امگا 3 و فیبر را فراهم می کنند که می تواند به سم زدایی روده بزرگ و کاهش التهاب کمک کند.
  • آب قلم و استخوان – آب استخوان به هیدراته نگه داشتن شما کمک می کند، مواد معدنی مهمی را فراهم می کند و با تأمین گلوتاتیون از سلامت کبد حمایت می کند. همچنین اسیدهای آمینه ای را فراهم می کند که به تقویت اندام ها کمک می کند. آب استخوان را چند فنجان در روز بنوشید و آن را خودتان تهیه کنید یا با استفاده از پودر پروتئین ساخته شده از آب استخوان مصرف کنید.

غذاهایی که در حین سم زدایی باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

  • ماهی های پرورشی – ماهی های پرورشی، به ویژه آنهایی که از کشورهای خارجی می آیند که کیفیت آنها نظارت نمی شود، می تواند حاوی فلزات سنگین، دیوکسین ها و PCB باشد که بسیار سمی هستند. بدترین متخلفان کاشی ماهی، اره ماهی، کوسه، شاه ماهی خال مخالی و ماهی تن درشت چشم هستند. می‌ توانید تا چند بار در هفته به خوردن ماهی ادامه دهید – فقط انتخاب‌ های بهتری داشته باشید که جیوه کمی دارند و ماهی‌ های صید آزاد را خریداری کنید، در حالت ایده‌ آل از یک ماهیگیر محلی که به او اعتماد دارید خرید کنید.
  • آلرژن های غذایی – اگر بدن شما با آلرژن های رایج مبارزه می کند و با سطوح بالایی از التهاب مقابله می کند، نمی تواند از مسمومیت با فلزات سنگین نیز سم زدایی شود.
  • غذاهای غیر ارگانیک – این غذاها قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند که علائم را بدتر می کنند. برخی از بدترین متخلفان عبارتند از آب سیب معمولی و محصولات برنج قهوه ای. البته که لیست بلند بالایی در این مورد وجود دارد.
  • غذاهای حاوی مواد افزودنی – افزودنی ها ممکن است علائم سمیت را تشدید کنند و توانایی بدن شما برای سم زدایی را کاهش دهند.
  • الکل – الکل بیش از حد برای بدن سمی است و می تواند پردازش سموم دیگر را برای کبد دشوارتر کند.

مکمل های مصرفی که ممکن است به شما در غلبه بر مسمومیت با فلزات سنگین کمک کند عبارتند از:

  • کلرلا (1 تا 4 گرم در روز یا حدود 4 تا 8 کپسول در روز) – کلرلا یک نوع جلبک سبز است که به عنوان یک شلاتور طبیعی برای حذف فلزات سنگین، به ویژه سرب و جیوه عمل می کند. این یک منبع عالی از کلروفیل است و “گرسنه” جذب فلزات دیگر است. می توانید آن را به صورت پودر یا قرص مصرف کنید.
  • ویتامین C (3000 میلی گرم در روز) – به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کمک به کاهش رادیکال های آزاد عمل می کند.
  • گشنیز (ترجیحا به عنوان تنتور 2 بار در روز مصرف شود)
  • شیلاجیت (بین 100 تا 500 میلی گرم در روز، معمولاً به صورت پودر) – شیلاجیت یک گیاه سازگار با زغال فعال است، به خصوص اینکه حاوی کربن زیادی است. این یک شلاتور طبیعی است زیرا حاوی اسید فولویک و اسید هیومیک است که به مولکول های سمی متصل می شود.
  • خار مریم (150 میلی گرم 2 بار در روز یا چای خار مریم 1 تا 3 بار در روز مصرف می شود) – این یکی از محبوب ترین گیاهان برای سم زدایی کبد است. سیلیبین جزء با بیشترین درجه فعالیت بیولوژیکی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. ممکن است با مهار اتصال سموم به گیرنده های غشای سلولی به عنوان یک عامل مسدود کننده سم عمل کند. نشان داده شده است که سیلیمارین آسیب کبدی را کاهش می دهد و برای درمان بیماری کبد الکلی، هپاتیت حاد و مزمن ویروسی و بیماری های کبدی ناشی از سموم استفاده می شود.
  • پروبیوتیک ها (بر پایه خاک، 50 میلیارد واحد یک بار در روز) – می توانند به بهبود سم زدایی روده و تقویت ایمنی کمک کنند.

روش های درمانی مورد استفاده عبارتند از:

  • کیلات تراپی – از همه محصولات سم‌ زدایی فلزات سنگین، کیلاسیون تراپی احتمالاً یکی از مؤثرترین راه‌ ها برای کاهش قرار گرفتن در معرض جدی فلزات سنگین، به ویژه فلزاتی مانند سرب، جیوه، آلومینیوم و آرسنیک است. کیلات تراپی شامل یک محلول شیمیایی به نام اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA) است که به بدن تزریق می شود، معمولاً مستقیماً از طریق تزریق وارد جریان خون می شود، بنابراین می تواند به مواد معدنی اضافی متصل شود. درمان کیلاسیون EDTA با اتصال نمک ها به مولکول ها به از بین بردن فلزات کمک می کند. پس از اتصال EDTA به فلزات سنگین، هر دو با هم به سمت کلیه ها حرکت می کنند و از طریق ادرار دفع می شوند. اکثر افراد برای دیدن بهترین نتایج بین 5 تا 30 جلسه نیاز دارند. در حالی که به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود اما عوارض جانبی ممکن است. عوارض جانبی بالقوه درمان کیلیت چیست؟ اینها شامل سوزش در محل تزریق، استفراغ، احساس سرگیجه، تب، سردرد، حالت تهوع، علائم قند خون پایین و تغییرات فشار خون است.
  • زغال فعال – زغال چوب فعال درمانی است که برای از بین بردن فلزات و سموم از طریق جذب یا واکنش شیمیایی که در آن عناصر به یک سطح متصل می شوند، عمل می کند. سطح متخلخل زغال چوب فعال دارای بار الکتریکی منفی است که باعث می شود سموم با بار مثبت و گاز با آن پیوند برقرار کنند. زغال چوب آنقدر قدرتمند است که به عنوان یک درمان اضطراری برای دفع سریع سموم از بدن استفاده می شود. پر از کربن است و می تواند به دفع فلزات سنگین و سایر سموم کمک کند. به دنبال زغال فعال ساخته شده از پوسته نارگیل یا گونه های چوبی شناسایی شده با دانه های بسیار ریز باشید. دستورالعمل ها را بر اساس نوع خاصی که استفاده می کنید دنبال کنید. هر زمان که زغال چوب فعال مصرف می کنید، نوشیدن 12 تا 16 لیوان آب در روز ضروری است.
  • خاک رس بنتونیت – خاک رس برای جذب سموم استفاده می شود زیرا مانند یک اسفنج یا آهنربا برای مواد شیمیایی و فلزات داخل بدن عمل می کند. خاک رس بنتونیت به دلیل ماهیت پلی کاتیونی خود منجر به جذب سموم بار منفی می شود. بیشتر خاک رس ها فقط برای استفاده موضعی در نظر گرفته شده اند. (قرار نیست بلعیده شوند.) با این حال، برخی از خاک رس های ارگانیک با کیفیت بالا را می توان به صورت داخلی استفاده کرد، اگرچه باید در انجام این کار بسیار مراقب باشید. (با سازنده تماس بگیرید تا بپرسید آیا مصرف داخلی خاک رس بی خطر است یا خیر.) از لحاظ تاریخی، بسیاری از فرهنگ ها برای به دست آوردن مواد معدنی و کمک به پاکسازی بدن خود از انگل ها و سایر میکروب ها، خاک رس را می خوردند. اگر می خواهید از خاک رس به صورت داخلی استفاده کنید، 1/2 قاشق چای خوری را با آب مخلوط کنید، تکان دهید تا ترکیب شود و یک بار در روز مصرف کنید.
  • تریفالا – تریفالا یک فرمول گیاهی سنتی آیورودا است که از پودر خشک شده سه میوه مختلف ساخته شده است که حاوی آنتی اکسیدان های قوی به نام اسید گالیک، اسید الاژیک و اسید چبولینیک است. تریافالا دارای توانایی های ضد باکتری، ضد التهابی و ضد اسهال است. مصرف تریفالا می تواند به پاکسازی دستگاه گوارش، رفع یبوست و ایجاد حرکات منظم روده کمک کند که برای حذف فلزات، باکتری ها و اسیدهای چرب اضافی از بدن مهم است. می توان آن را به شکل چای، پودر، تنتور مایع و یا به صورت کپسول مصرف کرد. آن را با معده خالی، حدود دو ساعت قبل از خواب مصرف کنید.
  • کرم ضد خارش خانگی – اگر قبل یا در حین سم زدایی فلزات سنگین با سوزش یا خارش پوست مواجه هستید، برای کمک به تسکین التهاب از کرم ضد خارش استفاده کنید. این کرم حاوی روغن نارگیل و کره شی برای افزایش هیدراتاسیون، روغن‌ های ضروری برای مبارزه با عفونت و کمک به بهبودی و موادی مانند سرکه سیب و بنتونیت خاک رس برای پاکسازی و سم‌ زدایی پوست است. کرم را 2 تا 3 بار روی خارش های پوستی پخش کنید. (اگر به هر یک از ترکیبات آلرژی دارید از آن خودداری کنید.)

دستور العمل های سم زدایی

نوشیدنی ها و دستور العمل های سم زدایی می توانند به طور طبیعی به کاهش التهاب، افزایش انرژی، حمایت از هضم، پاکسازی کبد و ارتقای سلامت روده کمک کنند. نوشیدنی های سم زدا به ویژه برای تهیه سبزیجات خام، میوه ها و گیاهانی که سم زدایی را تحریک می کنند و در عین حال ویتامین ها و مواد معدنی را تأمین می کنند، مفید هستند.

بسیاری از نوشیدنی‌ های سم‌ زدایی را می‌ توان با موادی مانند آب لیمو، سرکه سیب، خیار، سبزیجات برگ‌ دار، توت‌ ها، زنجبیل، گیاهان دارویی و غیره تهیه کرد. همچنین می توانید نوشیدنی های آب سم زدایی درست کنید که می توانید در طول روز از آنها بنوشید.

در زیر دستور العمل هایی برای گنجاندن در برنامه سم زدایی فلزات سنگین آورده شده است:

نوشیدنی یک

این یک دستور نوشیدنی ساده است که فقط چند دقیقه طول می کشد تا آماده شود و شامل مواد اصلی برای سم زدایی طبیعی از جمله آب لیمو، سرکه سیب، زنجبیل، دارچین و فلفل کاین است.

مواد لازم:

  • 450 میلی لیتر آب گرم یا داغ
  • 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب
  • 2 قاشق غذاخوری آب لیمو
  • ½ قاشق چای خوری زنجبیل آسیاب شده
  • ¼ قاشق چای خوری دارچین
  • فلفل کاین 1 عدد
  • 1 قاشق چای خوری عسل خام، محلی (اختیاری)

دستورالعمل :

  • آب را گرم کنید.
  • همه مواد را با هم مخلوط کنید.
  • بهتر است گرم سرو شود اما در دمای دلخواه بنوشید.

نوشیدنی دو

راه های زیادی برای گنجاندن گیاه قاصدک در وعده های غذایی روزانه شما وجود دارد. یکی از بهترین راه‌ ها برای تجربه تمام مزایای سلامتی چای قاصدک این است که خودتان در خانه درست کنید.

می توانید با ریشه یا گل قاصدک چای درست کنید. این بسیار آسان است. دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  • حدود یک قاشق غذاخوری از ساقه ها یا گل ها را به مدت 30 دقیقه در 150 میلی لیتر آب جوش دم کنید.
  • ریشه ها و گل ها را صاف کرده یا با چای خود بنوشید.

اگر قصد دارید چند روز چای درست کنید، این دستور می تواند دو یا سه برابر شود.

شما همچنین می توانید چای کیسه ای ارگانیک قاصدک را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی خریداری کنید. حتی ممکن است چای کیسه ای را پیدا کنید که هم با قاصدک و هم با زردچوبه درست می شود.

علاوه بر این، سعی کنید ریشه گیاه قاصدک خود را برشته کنید تا نوشیدنی قهوه مانند درست کنید. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

  • پس از تمیز کردن ریشه، آن را در غذاساز خرد کنید.
  • از یک ظرف نسوز استفاده کنید و قطعات را در فر با دمای 300 درجه فارنهایت به مدت دو ساعت برشته کنید.
  • سپس قبل از نوشیدن آن را به مدت 10 دقیقه در آب جوش دم کنید.

نوشیدنی سه

مواد لازم:

  • 1 فنجان زنجبیل، خرد شده
  • ½ فنجان شربت افرا (در صورت نیاز بیشتر اضافه کنید تا شیرین تر شود؛ همچنین می توانید ملاس را جایگزین کنید.)
  • ½ فنجان سرکه سیب
  • ⅔ فنجان آب لیمو
  • 6 لیوان آب

دستورالعمل:

  • یک قابلمه 2 لیتری را 2/3 از آب پر کنید و زنجبیل را اضافه کنید.
  • آب را به جوش آورده و اجازه دهید زنجبیل حدود 2 دقیقه بجوشد.
  • زنجبیل را از روی حرارت بردارید و بگذارید 20 دقیقه خیس بخورد.
  • در یک پارچ 2 لیتری، شربت افرا، سرکه سیب و آب لیمو را اضافه کنید.
  • زنجبیل را در حین ریختن در پارچ صاف کنید.
  • همه مواد را خوب هم بزنید و مخلوط کنید.
  • می توان آن را گرم یا با یخ سرو کرد.
  • *در صورت نیاز آب بیشتری اضافه کنید تا رقیق شود.

چگونه با علائم مقابله کنیم

هنگامی که شروع به سم زدایی می کنید، با شروع عادت کردن بدن، علائم خاصی را می توان انتظار داشت. قبل از اینکه احساس بهتری داشته باشید و بهبودهایی را در سلامت خود مشاهده کنید، ممکن است در ابتدا برای مدت کوتاهی با شروع سم زدایی از فلزات سنگین، احساس بدتری داشته باشید. این نشانه آن است که بدن شما دچار تغییراتی می‌ شود که ممکن است احساس خوبی نداشته باشد اما در نهایت با پشت سر گذاشتن آن‌ ها شما را سالم‌ تر می‌ کند.

به یاد داشته باشید که بدن شما خودش را التیام می بخشد و در این فرآیند ممکن است لازم باشد مرحله انتقالی را طی کنید که احساس ناراحتی به دنبال دارد.

عوارض سم زدایی چیست؟ علائم بالقوه سم زدایی فلزات سنگین که ممکن است به طور موقت تجربه کنید وقتی در حال پاکسازی هستید شامل موارد زیر است:

  • نفخ و گاز
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال یا یبوست
  • سردرد
  • بثورات پوستی
  • تغییرات در اشتها
  • انرژی کم
  • طعم فلزی یا ترش در دهان

برخی از افراد متوجه می شوند که اگر خیلی «تهاجمی» و سریع به سم زدایی بپردازند، با عوارض و علائم جانبی قابل توجهی مواجه می شوند. توصیه می شود به آرامی و به تدریج سم زدایی کنید. با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی شروع کنید و سپس شروع به ترکیب گیاهان، مکمل ها و درمان ها در طول حداقل چند هفته یا چند ماه کنید.

سعی کنید در طرح سم زدایی فلزات سنگین که در بالا توضیح داده شده است پایبند باشید و صبور باشید، ارزشش را دارد! برای کاهش علائم، هیدراته بمانید، خواب کافی داشته باشید، رژیم غذایی غنی از مواد مغذی داشته باشید، استرس را مدیریت کنید و فقط تا زمانی که انرژی بیشتری به دست می آورید، ورزش های متوسط انجام دهید.

چه مدت می توانید انتظار داشته باشید که سم زدایی فلزات سنگین شروع به کار کند؟ این واقعاً به میزان بالا بودن سطح شما، منابع قرار گرفتن در معرض و تلاشی که برای خلاص شدن از شر این فلزات انجام می دهید بستگی دارد.

به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین به آرامی در طی سالیان متمادی اتفاق می افتد، بنابراین خلاص شدن از شر فلزات یک شبه اتفاق نمی افتد. ممکن است ماه ها یا حتی بیشتر طول بکشد تا مشکل را معکوس کنید اما مهم است که در مسیر باقی بمانید زیرا سمیت می تواند تأثیر منفی مادام العمر بر سلامت شما داشته باشد.

اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی

از آنجایی که مسمومیت با فلزات سنگین باعث ایجاد چنین طیفی از مشکلات سلامتی می شود، می توان به راحتی سمیت را با یک بیماری زمینه ای دیگر اشتباه گرفت. اگر در مورد سطوح فلزات سنگین خود نگرانی دارید، بهتر است برای آزمایش به پزشک مراجعه کنید تا بتواند به تشخیص شما کمک کند.

برای زنانی که قصد باردار شدن در آینده نزدیک را دارند بسیار مهم است که میزان فلزات سنگین خود را بدانند زیرا مسمومیت می تواند به مشکلات رشدی در نوزادان کمک کند. اگر تشخیص داده شد که زنی دارای سطوح بالایی از یک فلز سنگین مانند جیوه است، توصیه می شود که بارداری را حداقل چند ماه به تعویق بیندازد تا بتواند ابتدا سطح طبیعی خود را بازگرداند.

کلام آخر

  • فلزات سنگین عناصری هستند که حتی در غلظت های کم می توانند سمی و بسیار خطرناک باشند. خطرناک ترین فلزات سنگین شامل جیوه، سرب، کادمیوم و آرسنیک است.
  • علل مسمومیت با فلزات سنگین عبارتند از: آلودگی محیطی، آلودگی مواد غذایی، آلودگی آب، پر کردن فلزات دندانی و استفاده از محصولات خانگی/زیبایی که حاوی مقادیر کمی از فلزات هستند.
  • سم زدایی فلزات سنگین از غذاها، گیاهان، مکمل ها و درمان ها برای دفع فلزات از بدن از طریق ادرار، مدفوع، عرق و تنفس استفاده می کند. برخی از موثرترین آنها عبارتند از درمان کیلاسیون، خاک رس بنتونیت، خار مریم، تریفالا، آب قلم و استخوان، سبزیجات، جلبک ها، آب میوه های طبیعی و گیاهان.
  • علائم ممکن است در طول سم زدایی بدتر شوند قبل از اینکه با تغییر و پاکسازی بدن بهتر شوند.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی