تغذيه سالم سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

هر آنچه باید در مورد خواص آلوئه ورا و چگونه گی استفاده از آن باید بدانید

تقویم فارسی اندروید

امروز در هفت گنج میخواهیم شمارا با خواص فوق العاده ی آلوئه ورا  Aloe vera آشنا کنیم، این گیاه جزو خانواده‌ی گیاهان گوشتی بحساب می آید و به صورت وحشی می‌روید و در انواع مختلفی از اب و هوای گرم رشد میکند. آلوئه ورا دارای برگ‌های ضخیم و آبدار است و داخل برگ هایش یک ژل شفاف  وجود دارد که از آن میتوان به صورت موضعی برای التیام پوست سوخته یا آسیب‌دیده استفاده کرد، این گیاه دارای ویژگی های درمانی از جمله تقویت و تعدیل دستگاه ایمنی بدن، بیماری های التهابی و ویروسی مثل تبخال ، ترمیم زخم ، ترمیم اسیب های ناشی از سوختگی وضد التهاب است ونیز در تولید انواع نوشیدنی و کمپوت آلوئه ورا ، وسایل بهداشتی ، زیبایی و درمانی به کار می‌رود .

آلوئه ورا یکی از گونه‌های گیاهی ، سرده‌ی آلوئه (سگل‌ها) میباشد و از دسته ی گیاهان پایا، خشکی‌زی و آب‌دار محسوب می‌شود. برگ‌های این گیاه شکلی پهن مثلثی به رنگ سبز، حالت آب‌دار لزج و لبه‌های دندانه‌دار است. رویش اولیه آلوئه ورا از سودان شروع و بعدها  به منطقه‌ی مدیترانه و نقاط گرم‌سیری و قاره‌های آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا کشیده شد.

ژل آلوئه ورا شفاف است و در قسمت‌های داخلی برگ آلوئه ورا قرار دارد. شیره‌ی آلوئه ورا زردرنگ است و دقیقا در زیر پوست این گیاه قرار دارد. برخی از محصولات آلوئه ورا از له کردن کل برگ آلوئه ورا تهیه می‌شوند؛ بنابراین محتوی هر دو جزء این گیاه مهم خواهند بود.

در سرده‌ی سگل‌ها، آلوئه ورا بیشترین فعالیت بیولوژیکی را دارد چون در گیاه آلوئه ورا ۷۵ جزء فعال وجود دارد،که این شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، ساکاریدها، آنتراکینون‌ها، اسیدهای آمینه‌، آنزیم‌ها، لیگنین، ساپونین‌ها و اسید سالیسیلیک‌ها هستند. آلوئه ورا ۲۰ تا از ۲۲ اسید آمینه‌ی مورد نیاز انسان و هر ۸ اسید آمینه‌ی ضروری برای بدن را نیز در خود دارد.

خواص آلوئه ورا

نحوه استفاده از آلوئه ورا به عنوان پاک کننده و درمان جوش ها

از آلوئه ورا میتوان به عنوان پاک کننده و ضد جوش نیز استفاده کرد، برای این کار کافی مقداری از آلوو ورا را روی آن قسمت پوست خود که میخواهید پاکسازی کنید مالش بدید، این کار باعث تقویت جریان خون در پوست و مرگ باکتری‌های مضر روی پوست می‌شود. بگذارید آلوئه‌ ورا ۸ ساعت روی محل مورد نظر بماند و بعد از آن مدت محل مورد نظر را با آب بشویید. شستن محلی که آلوئه ورا را روی پوستتون مالیدید باعث کاهش التهاب و قرمزی محل جوش می‌شود.

عوارض احتمالی آلوئه ورا برای پوست

واکنش آلرژیک پوستی به گیاه آلوئه ورا بسیار کم اتفاق می‌افتد اما در هر صورت شواهدی وجود دارد که نوشیدن آلوئه ورا یا استفاده ی ان بر روی پوست ممکن است باعث ایجاد الرژی در افراد بشود. روش‌های بسیاری برای استفاده از این گیاه وجود دارد که شامل ترکیب آن با مواد دیگر است. این مواد  هم می‌توانند واکنش‌های آلرژیکی را بر روی پوست ایجاد نمایند بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل یا الرژی پوستی، فرد باید استفاده از ماده مورد نظر را کنار بگذارد .

نشانه‌های حساسیت پوستی به گیاه آلوئه ورا:

  • قرمزی
  • خارش
  • احساس سوزش
  • التهاب

پوست گیاه آلوئه ورا دارای اولین (Aloin؛ جوهر صبرزرد) است که ممکن است برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند، موجب ناراحتی و حساسیت شود . پس بهتر است برگ این گیاه را پیش از استفاده کاملا بشویید و هنگام برش آلوئه ورا از دستکش پلاستیکی یا نایلونی استفاده کنید .

چگونه از برگ آلوئه ورا ژل تهیه کنیم ؟

برگ آلوئه ورا
برگ آلوئه ورا

 

چند برگ از گیاه آلوئه ورا جدا کنید برگ‌ها را به‌ صورت افقی برش بزنید و آنها را چند دقیقه به‌صورت عمودی قرار دهید تا شیرهٔ تیره‌تر آن ژل رقیق بی‌رنگ چسبناک آن خارج گردد .

پس از خارج شدن شیره این گیاه ، برگ‌ها را با اب بشویید و پوست ضخیم دور آن را با کارد ببرید.  می‌توانید با  استفاده از یک قاشق محتویات داخل برگ را در یک کاسه خالی کنید . حالا ژل بی‌رنگ آلوئه ورا خارج شده است .

سپس ژل به‌دست‌ آمده را در مخلوط‌ کن بریزید و چند قطره روغن مثل روغن ویتامین E به آن اضافه نمایید تا اثر درمانی ژل آلوئه ورا بیشتر شود. با نگهداری این ژل در یخچال، می‌توانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.

چند ماسک آلوئه ورا برای داشتن پوستی زیبا و درخشان

ماسک آلوئه ورا
ماسک آلوئه ورا

 

*ماسک آلوئه ورا و آب لیمو ترش برای پوست چرب

اسید سیتریک موجود در میوه‌هایی مانند لیمو ترش ممکن است برای درمان آکنه  یا جوش موثر باشد. آب لیموی خالص بسیار اسیدی میباشد ، بنابراین ترکیب کردن این ماده با آلوئه ورا اثر تحریک کنندگی یا اسیدی آب لیمو را کاهش می دهد. شما می‌توانید ماسک صورت خود را با ترکیب این گیاه و آب لیمو به نسبت ۸ به ۱ تهیه کرده و آن را بر روی صورت خود قرار دهید و در حدود ۱۰ دقیقه به حال خود بگذارید تا ماسک شما به طور کامل جذب پوستتان شود.

-توجه داشته باشید که این ماسک نباید در قسمت های حساس نزدیک به چشم‌ها استفاده شود و تقریبا پس از۱۰دقیقه، ماسک باید با اب ولرم شسته شود .

طرز تهیه ماسک آلوئه ورا با خیار و موز برای پوست حساس

یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با یک قاشق غذاخوری موز رسیده له‌ شده و با نصف قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید و با قاشق انقدر بهم بزنید تا به مادهٔ خمیری مانندی برسید. می توانید ماسک را به صورت و گردن‌تان بمالید و اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه روی پوستتان بماند . پس از اتمام وقت ماسک را با اب ولرم بشویید . میتوانید در هفته ۳ تا ۴ بار از این ماسک آلوئه ورا استفاده کنید.

طرز تهیه ماسک آلوئه ورا با روغن زیتون و عسل برای پوست خشک

یک قاشق غذاخوری ژل این گیاه با نصف قاشق چای‌خوری روغن زیتون خالص و یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید این ماسک بی شک عطش و خشکی پوست را برطرف می کند و یک ترکیب عالی است . این ماسک  را به صورت و گردن‌تان بمالید و اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه روی پوست باقی بماند با یک پارچه یا حوله تمیز نم‌دار صورت را پاک کنید. این کار را می توانید ۳ تا ۴ مرتبه در هفته انجام دهید.

ماسک آلوئه ورا ،ماست، زردچوبه و اب لیمو برای رفع لکه‌های تیره

یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق چای‌خوری ماست را با یک قاشق چای‌خوری زرد چوبه و یک قاشق چای‌خوری آب‌ لیمو را با هم ترکیب کنید تا مخلوط روان بدست اورید ماسک را به صورت بمالید و در حرکت‌های دایره‌ای مانند به‌مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید . اجازه دهید این ماسک حدود ۲۰ دقیقه روی پوست باقی بماند و با پارچه‌ای تمیز و نم‌دار صورت را پاک کنید. این کار را می توانید ۳ الی ۴ بار در هفته تکرار کنید.

ماسک آلوئه ورا ،شیر و شکر برای درخشندگی و نرمی پوست

دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و نصف قاشق غذاخوری شیرو یک قاشق غذاخوری شکر را با هم ترکیب کنیدماسک به‌دست‌آمده را به صورت بمالید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه  بر صورت بماند سپس صورت‌تان را با آب نسبتا گرم بشویید. با یک حوله صورت را خشک کنید این ماسک با کمک شیر و شکر باعث نرمی، حفظ رطوبت و درخشندگی پوست می‌شود و جوش‌های صورت را از بین می‌برد.

تا چه مدت می‌توان ژل آلوئه ورا را روی پوست باقی گذاشت؟

اگر هر کدام از ماسک‌های گفته شده  را تهیه کرده‌اید، کافی است آن را به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورت خود نگه دارید شما می‌توانید ژل آلوئه ورا خالص را در اوقات مختلف روز یا شب روی پوست بگذارید اما بهتر است این ماسک را قبل از خواب شب یا اول صبح استفاده کنید . توجه داشته باشید ممکن است کسانی که پوست خشکی دارندحسی از ناراحتی یا جمع شدن پوست را داشته باشند بنابراین می‌توانید بعد  از زدن ژل بر صورت از یک مرطوب‌کننده مناسب با پوست استفاده کنید. استفاده از ژل خالص به درمان پوست‌های چرب  کمک می‌کند و همیشه زودتر جوابگو خواهد بود . ترکیب آلوئه ورا و ویتامین E در حفظ رطوبت پوست بسیار مؤثر است.

ماسک آلوئه ورا را در کدام نقاط صورت میتوان استفاده کرد ؟

مخلوط به‌دست‌ آمده را روی پوست صورت به‌ جز اطراف چشم و دهان میتوانید قرار دهید همچنین می توانید مخلوط را در صورت تمایل بر روی گردن و دست ها استفاده کنید .بعد از استفاده از ترکیب به یاد داشته باشید مراقبت های بعد از ان بسیار مهم هستند و همیشه این ماسک ها به تنهایی کاملا جوابگو مشکل شما نیست .

مراقبت های مهم پوست بعد از استفاده از ماسک ها

تغذیهٔ سالم داشته باشید

از میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنید تا جایی که می‌توانید از غذاهای شیرین ، چرب و محصولات لبنی کمتر استفاده کنید. این مواد غذایی احتمال ایجاد التهاب در بدن و پوست را بالا می‌برند و باعث پیری زود تر پوست میشوند .

اب زیاد بنوشید

آب به خارج کردن سموم از بدن بسیار کمک می‌کند و پوست را از درون مرطوب نگه می‌دارد. نوشیدن اب علاوه بر سلامت پوست باعث سلامتی تمام بدن نیز میشود .

حوله و روبالشتی را تمیز نگه دارید و ان را مرتب بشویید

این نکته بسیار مهم است ، به‌منظور جلوگیری از شیوع باکتری روی پوست باید پس از هر بار استفاده از حوله یا لیف‌های مخصوص صورت‌، آنها را بشویید. حداقل هفته‌ای یک بار هم روبالشتی‌تان را بشویید .

به صورت‌تان دست نزنید

تا جایی که می‌توانید از دست زدن به صورت‌تان پرهیز کنید. معمولا دست‌ها دارای باکتری‌هایی هستند که موجب آلودگی پوست و در نتیجه بروز جوش و آکنه می‌شود.

بگذارید پوست‌تان نفس بکشد

بیش‌ازحد از لوازم آرایشی استفاده نکنید. اگر همیشه باید آرایش داشته باشید، محصولات آرایشی سبک (non-comedogenic) را انتخاب کنید. اگر پوست‌تان نسبت به اکثر کرم‌پودرها حساس است، از پودرهای معدنی طبیعی که باعث تحریک جوش‌ها نمی‌شوند استفاده کنید. بسته به انواع پوست خشک، چرب یا مختلط، محصولاتی با فرمول‌های مختلفی وجود دارد حتما قبل از خواب صورتتان را از ارایش پاک کنید .

دو بار در روز صورت‌تان را بشویید

از یک پاک‌کننده های ملایم استفاده کنید. حتی اگر پوست چربی داشته باشید . استفاده از پاک‌کننده‌های قوی تنها باعث تحریک و قرمزی بیشتر پوست خواهند شد. از مالش خشن پوست پرهیز کنید و پس از شستن صورت، حتما از مرطوب‌کننده‌ای سبک همانند non- comedogenic که منافذ پوست را مسدود نمی‌کند ومخصوص پوست‌تان است استفاده کنید.

 

خواص گیاه آلوئه ورا

خواص گیاه آلوئه ورا
خواص گیاه آلوئه ورا

-آلوئه ورا دارای ۷۵ عنصر فعال مثل ویتامین ها، آنزیم‌ها،مواد معدنی و قندی، سالیسیلیک اسید (Salicylic Acid)، آمینو اسید و… است.

-این گیاه دارای ویتامین‌های A ،C و E است که نوعی انتی اکسیدان محسوب می‌شوند . ویتامین B12 نیز در این گیاه پرخاصیت موجود است. آنتی‌اکسیدان‌ها در حفاظت پوست و محدود کردن تولید  رادیکال های ازاد که به سلول‌های پوست آسیب می‌زنند، نقش مهمی دارند. با استفاده از آلوئه ورا نه‌تنها موجب سلامت و بهبود پوست‌تان می‌شوید، بلکه نشانه‌های پیری پوست‌تان هم کاهش می‌یابد.

-آلوئه ورا این خاصیت را دارد که در روشن کردن لکه‌های تیرهٔ پوست، هایپرپیگمنتیشن (Hyperpigmentation) و دیگر لکه‌های پوستی تاثیر داشته باشد .

-آلکالین فسفاتاز موجود در این گیاه به کم کردن التهاب و سوزش موضعی کمک می‌کند. اکسین (Auxins) و جیبرلین (Gibberellins) آلوئه ورا به بهبود زخم کمک می‌کنند و دارای خاصیت ضدالتهابی هستند. همچنین سالیسیلیک اسید خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی دارد و باکتری‌های ایجادکنندهٔ آکنه را از بین می‌برد.

-اب رسانی ، مرطوب نگه داشتن پوست،‌ جوان‌سازی و شفافیت پوست از دیگر خواص آلوئه ورا به‌حساب می‌آید .

-ژل آلوئه ورا دارای آنزیم‌های گلوکوماناز، آرابینانز، گالاکتاز است که در درمان سوختگی و جراحات بسیار مناسب است. این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخم‌ها، بریدگی‌ها، پارگی‌، خراش ها و سوختگی‌های معمولی و سوختگی با اشعه های مضر، سوزش‌ها، گزیدگی‌های سمی را تسکین و التیام می بخشد.

-آلوئه‌ورا  با اکسیژن رسانی به سلول‌های پوست سبب ترمیم بافت پوست  و تقویت ان می‌گردد و در نتیجه باعث شادابی و سلامت پوست می‌شود .

– همچنین چون ژل آلوئه‌ورا خواص ضد سوختگی دارد و می‌توان به عنوان کرم ضد آفتاب استفاده شود .

-ژل آلوئه‌ورا باعث میشود سلول‌های پوستی مرده و آسیب دیده از بین برود و سلول‌های جوان جایگزین شوند پس از این رو پوست تازه و درخشان می‌گردد.

 آلوئه ورا و املاح تشکیل دهنده ی ان

  • ویتامین های A، B، C، D و E
  • ویتامین B12(آلوئه ورا یکی از معدود گیاهانی است که حاوی این ویتامین می باشد)
  • مس
  • منیزیم
  • پتاسیم
  • روی (زینک)

چگونه از آلوئه ورا برای رشد موها استفاده کنیم؟

آلوئه ورا برای رشد موها
آلوئه ورا برای رشد موها

– قبل از هر چیزی ابتدا به یک پزشک متخصص پوست و مو برای رفع مشکل مراجعه کنید. علل مختلفی باعث ریزش موها می شوند همانند عفونت پوست سر، واکنش به برخی داروها، بیماری ها، کمبود ویتامین و املاح و …

– ژل (ماده لزج) این گیاه را بر روی قسمت های کم مو یا فاقد مو بمالید. آلوئه ورا آنزیم هایی دارد که باعث رشد موهای جدید در بعضی افراد می شود. همچنین می توانید برای جلوگیری از موخوره، آن را به انتهای موهای خود بمالید.

– شامپوی آلوئه ورا  استفاده کنید، بخصوص اگر حاوی روغن جوانه گندم و شیر نارگیل هم باشد، چون باعث رشد موها خواهد شد.

– لوسیون آلوئه ورا را به تنهایی یا همراه با ژل این گیاه استفاده کنید. اگر از شامپوی آلوئه ورا استفاده نمی کنید، لوسیون آن می تواند باعث رشد موها و پوست سر شود ، در نتیجه از ریزش موها جلوگیری کرده و رشد موها را افزایش می دهد.

– در کنار استفاده از آلوئه ورا و فرآورده های آن، باید یک رژیم غذایی کم چرب و کم پروتئین داشته باشید. رژیم غذایی که دارای چربی و پروتئین حیوانی زیاد می باشد، باعث ایجاد یک سری مشکلات پزشکی می شود که منجر به ریزش موهای سر می گردد.

اموزش  استفاده از گیاه آلوئه ورا برای نرم کردن و درخشنگی مو

  • دو یا سه عدد از برگ های بزرگ این گیاه ببرید. هر چه موهایتان پرتر باشد به مقدار بیشتری آلوئه ورا هم نیاز دارید، ولی سه عدد برگ برای موهای خیلی پر هم باید کافی باشد.
  • با استفاده از یک چاقوی تیز پوست کلفت هر کدام از برگ ها را بکنید. با این کار یک ماده ژل مانند شفاف که داخل هر برگ وجود دارد، نمایان می شود. مراقب باشید که پوست را تا جایی که ممکن است نازک بکنید که از تمام ژل موجود در برگ استفاده کنید. سپس ژل را در یک کاسه بریزید.
  • ژل را در یک مخلوط کن بریزید. نیازی نیست به آن آب اضافه شود قبل از اینکه آن را از مخلوط کن خارج کنید مطمئن شوید که خوب مخلوط شده باشد.
  • ژل را صاف کنید و داخل یک ظرف بریزید. انجام این کار مهم است تا ژل از رسوبات سفیدی که ممکن است لای موهایتان گیر کند، جدا شود.
  • بعد از این که موهایتان را شستید، ژل آلوئه ورا را به طور کامل داخل آنها ماساژ دهید. مطمئن شوید که تمام موهایتان از ریشه تا نوک به ژل آغشته شده است. اگر از نرم کننده عمیق یا درمان دیگری برای موهایتان استفاده می کنید، می توانید آن را هم اضافه کنید.
  • گرما بدهید! یک کلاه بخار پلاستیکی روی سرتان بگذارید و برای حدود 5 دقیقه زیر سشوار بنشینید. یا اینکه به راحتی می توانید بگذارید آلوئه ورا به مدت حدود 5 دقیقه روی موهایتان بماند. اگر از محصول دیگری در کنار آن استفاده کرده اید، به جای این کار دستور العمل آن محصول را دنبال کنید.

7-موهایتان را شستشو دهید بعد از اینکه کار حرارت دهی به اتمام رسید ، کلاه را میتوانید بردارید و با آب ولرم موهایتان را بشویید. این برنامه مراقبت از موها را به طور منظم یک یا دو بار در هفته ادامه دهید.

مزیت آلوئه ورا برای مو

  1. التیام بخشیدن به خارش پوست کفِ سر
  2. درماتیت سیبریئیک عبارت پزشکی است که ما برای شوره به کار می بریم. علائم خارش پوست کفِ سر و پوسته گوسته شدن آن زیر موها را می توان با استفاده از این گیاه درمان کرد.
  3. آلوئه ورا می تواند به برطرف کردن التهاب کفِ سر که شوره باعثش می شود کمک کند. اسید چرب های موجود در این گیاه خواص ضد التهابی دارند.
  4. تمیز کردن موهای چرب
  5. این گیاه می تواند به خوبی فولیکول های مو را تمیز کند، روغن های اضافی و باقی مانده دیگر محصولات مو را از بین ببرد. آلوئه ورا به خوبی موها و کف سر را تمیز می کند بدون اینکه به تارهای آن آسیب وارد کند. بر خلاف مواد شیمیایی موجود در محصولات مربوط به مو، آلوئه ورا بی ضرر است و به حفظ یکپارچگی موها کمک می کند.
  6. تقویت و ترمیم تارهای مو
  7. بهبود رشد مو
  8. آلوئه ورا می تواند به خوبی جریان خون در یک منطقه از بدن را افزایش دهد . این تنها بخشی از دلایل خاص بودن التیام بخشی آلوئه ورا است.

 خاصیت دارویی گیاه آلوئه ورا

 خاصیت دارویی آلوئه ورا
خاصیت دارویی آلوئه ورا

خواص آلوئه ورا در کمک به پیشگیری از بیماریهای گوارشی

آلوئه ورا به خاطر وجود ترکیبات ضدالتهابی و ضدیبوست به گوارش و هضم غذا بسیار کمک می‌کند. مصرف آب آلوئه ورا در هضم غذا، تنظیم اسیدمعده ، کاهش تشکیل مخمرها، تقویت باکتری‌های مفید و تنظیم حرکات روده‌ای مؤثر است.

بر اساس مطالعه‌ای که در یک مجله‌ی پژوهشی در زمینه‌ی علوم پزشکی منتشر شد، میزان ناراحتی در ۳۳ بیمار مبتلا به سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر با مصرف دو وعده (هر وعده ۳۰ میلی‌لیتر) آب این گیاه در روز کاهش یافت. همچنین مصرف آن نفخ شکم شرکت‌کنندگان را کاهش داد، ولی بر سایر ویژگی‌های مدفوع تأثیری نداشت. اگر چه نتایج این مطالعه نشان داد آلوئه ورا برای سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر مفید است، برای معرفی آن به‌عنوان درمان مؤثر این بیماری به مطالعات بیشتری نیاز است.

در مطالعات دیگری آلوئه ورا روی تعدادی از موش‌هایی که مشکلات معده و روده داشتند، مورد آزمون قرار گرفت. میزان اسید معده در موش‌هایی که با این گیاه تحت درمان قرار گرفتند، کاهش چشمگیری نشان می‌داد. آلوئه ورا با خاصیت ضدمیکروبی و تسکین‌دهندگی خود در تسکین دردهای زخم معده مؤثر است و به ترمیم سلول‌های پوششی معده کمک می‌کند.

_خاصیت آلوئه ورا در کمک به تقویت دستگاه ایمنی بدن

آنزیم‌های موجود در آلوئه ورا پروتئینهای بدن را شکسته و آن را به اسیدهای آمینه تبدیل کرده و در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد. آنزیم  موجود در این گیاه به دستگاه ایمنی در نابودی عفونت‌ها کمک می‌کند.

مصرف آلوئه ورا می‌تواند کمبود روی را در بدن جبران کرده و دستگاه ایمنی را قوی کند . روی به بهبود بیماری‌ها، نابودی باکتری‌ها مضر و محافظت غشای سلولی کمک خواهد کرد . روی قسمتی از ساختمان گیرنده‌های هورمونی و پروتئین‌هایی است که در سلامتی، تنظیم حالت روحی و عملکرد دستگاه ایمنی نقش بسزایی دارد.

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۴ آلوئه ورا به سلامت دندان‌ها نیز کمک می‌کند چون این گیاه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، ضدالتهابی، ضدویروسی و ضدقارچی دارد و بدون بروز حساسیت و عوارض جانبی، عملکرد دستگاه ایمنی را بهبود می‌بخشد.

فواید آلوئه ورا در کمک به درمان دیابت

بر اساس شواهد به دست امده آلوئه ورا می‌تواند هایپرگلیسمی مزمن و مشکلات ناشی از چربی بالا را که در بیماران مبتلا به دیابت کاهش دهد. این مشکلات در بیماران دیابتی رایج بوده و یکی از علل اصلی بروز مشکلات قلبی عروقی هستند؛ بنابراین می‌توان عنوان داروی طبیعی دیابت را نیز به لیست فواید آلوئه ورا افزود.

مقدار توصیه‌ ی مصرف آلوئه ورا در موارد مختلف

  • برای درمان یبوست، مقدار ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم در روز مناسب است.
  • برای بهبود زخم‌ها، پسوریازیس و عفونت‌های پوستی کرم عصاره‌ی آلوئه ورا ۰/۵درصد را ۳ مرتبه در روز مصرف کنید.
  • برای پژک دندان و بیماری‌های لثه به مدت ۲۴ هفته از نخ دندان حاوی آلوئه ورا استفاده کنید.
  • برای کلسترول بالا، روزی دو عدد کپسول ۳۰۰ میلی‌گرم آلوئه ورا را به مدت ۲ ماه مصرف کنید.
  • برای درمان التهابات روده‌ای روزی ۱۰۰ میلی‌گرم این گیاه را به مدت ۴ هفته مصرف کنید.
  • برای درمان سوختگی‌های پوستی ژل ۹۷/۵درصد آلوئه ورا را روی محل موردنظر بمالید و تا زمان بهبود سوختگی، این کار را ادامه دهید.

عوارض جانبی استفاده از گیاه آلوئه ورا

شیره‌‌ی این گیاه اصلا نباید به مقدار زیادی استفاده شود زیرا ممکن است عوارض جانبی مانند درد معده یا گرفتگی عضلات را به دنبال داشته باشد. مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت شیره‌ی آلوئه ورا می‌تواند باعث بروز اسهال، مشکلات کلیوی، وجود خون در ادرار، کاهش پتاسیم، ضعف عضلانی، کاهش وزن و مشکلات قلبی شود.

زنان باردار  یا زنانی که به نوزادتان را شیر می‌دهند باید از مصرف ژل یا شیره‌ی آلوئه ورا اجتناب کنند ، زیرا گزارش‌هایی مبنی بر سقط جنین و نقص‌های مادرزادی نوزاد در اثر مصرف آلوئه ورا وجود داشته اند . همچنین ممکن است کودکان زیر ۱۲ سال با مصرف این گیاه دچار درد شکم، گرفتگی عضلات بدن و اسهال بشوند بنابراین مصرف این گیاه برای آنها توصیه نمی‌شود .

 

  • تحقیقات نشان میدهد مصرف این گیاه در بیماران دیابتی قند خون را کاهش خواهد داد بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید، در صورت استفاده از خوراکی آلوئه ورا قند خون‌تان را مرتب کنترل کنید.
  • اگر بیماری‌های روده از قبیل کرون، کولیت زخمی یا گرفتگی و انسداد روده دچار هستید از مصرف شیره‌ی آلوئه ورا پرهیز کنید، زیرا شیره‌ی آلوه ورا می‌تواند باعث تحریک قسمت روده شود .
  • اگر به بواسیر دچار هستید ، از مصرف شیره‌ی آلوئه ورا خودداری کنید، زیرا ممکن است شرایط را بدتر کند.
  • مصرف بیش از اندازه ی شیره‌ی آلوئه ورا می‌تواند باعث اختلالات کلیه و مشکلات جدی دیگری شود پس اگر مشکلات کلیوی دارید، از مصرف شیره‌ی آلوئه ورا خودداری فرمایید .
  • آلوئه ورا با تأثیر بر قند خون می‌تواند قبل و بعد از عمل جراحی، در روند کنترل قند خون دخالت کند؛ بنابراین از دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف این گیاه را متوقف نمایید .
  • اگر از دیگوکسین (از داروهای مؤثر در درمان نارسایی قلبی) استفاده می‌کنید، از مصرف شیره‌ی آلوئه ورا خودداری کنید. زیرا این گیاه خاصیت ضدیبوست داشته و باعث کاهش پتاسیم خون خواهد شد کاهش پتاسیم خون می‌تواند عوارض جانبی دیگوکسین را تشدید کند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی