بیماری ها سلامت

روش های خانگی برای درمان کهیر

تقویم فارسی اندروید

آیا تا به حال برجستگی های قرمز و خارش دار داشته اید که از همه جای بدنتان بیرون آمده باشند؟ اگر جواب مثبت است، احتمالاً کهیر را تجربه کرده اید. کهیر می تواند واقعاً شما را وحشت زده کند وقتی ناگهان روی پوست تان ظاهر می شود. بیشتر آنها ناشی از نوعی واکنش آلرژیک است. خوشبختانه، کهیر به طور معمول ماندگار و خطرناک نیست و درمان کهیر می تواند با روش های خانگی نیز انجام پذیرد اما گاهی اوقات کهیر می تواند نشان دهنده یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی باشد یا ممکن است به مرور مزمن شود.

درمان کهیر

چگونه دچار کهیر می شوید؟ کهیر چیزی نیست که بتواند هر کسی را گرفتار کنید. در واقع آنها پاسخ بدن شما به چیزی است که می خورید یا تجربه می کنید. علت کهیر می تواند یک غذای خاص، دارو، عفونت یا استرس باشد. شاید تعجب کنید اگر بدانید که استرس یکی از شایع ترین دلایل کهیر حاد، به همراه آلرژی و دلایل عفونی است. کهیر به معنای واقعی کلمه می تواند در هر سنی رخ دهد و در هر نقطه از بدن ظاهر شود. تخمین زده می شود که از هر پنج نفر یک نفر در یک مرحله از زندگی خود تحت تأثیر کهیر قرار می گیرد.

آیا دلایل و علائم کهیر را می دانید؟ دانستن هر دو اینها مفید است تا بتوانید از کهیر جلوگیری کنید، یا در صورت ظاهر شدن در خود یا اطرافیانتان، آنها را تشخیص دهید. درمان کهیر معمولی با احتمال عوارض جانبی ناخواسته همراه است. چرا یک درمان کهیر طبیعی را انتخاب نمی کنید؟ هیچ کس دوست ندارد برجستگی یا جوش بر روی پوستش باشد. بیایید در مورد چگونگی جلوگیری از کهیر، چگونگی شناسایی کهیر و چگونگی درمان کهیر به طور طبیعی صحبت کنیم.

کهیر چیست؟

کهیر، برجستگی هایی قرمز رنگ است که به طور ناگهانی روی پوست شما ظاهر می شود.

آیا کهیر خارش دارد؟ بله، کهیر می تواند خارش داشته باشد. همچنین می توانند دچار گزیدگی و سوزش شود.

ظاهر کهیر چگونه به نظر می رسد؟ ظاهر کهیر بسته به شخص و علت آن می تواند متفاوت باشد. کهیر معمولاً به صورت برجستگی های متورم، کم رنگ یا قرمز تیره ظاهر می شود که کوچک هستند. آنها همچنین می توانند بزرگتر و به هم پیوسته باشند و جوش هایی را تشکیل دهند. بعضی اوقات جوش ها می توانند با هم ترکیب شوند و پلاک های بزرگتر ایجاد کنند. اندازه آنها به اندازه یک بشقاب است!

کهیر چه مدت طول می کشد؟ کهیرهای ملایم می توانند ناگهان ظاهر شوند و چند دقیقه بعد کاملاً از بین بروند. در سایر موارد، کهیر می تواند ساعت ها و حتی چندین هفته تا چندین ماه ادامه داشته باشد. موارد حاد کهیر شش هفته یا کمتر طول می کشد. کهیری که به مدت شش هفته یا کمتر طول می کشد، کهیر حاد است. آنهایی که بیش از شش هفته باقی می مانند، کهیر مزمن هستند. خوب است بدانید که در اکثر موارد کهیرها بیشتر از 24 ساعت طول نمی کشد.

علائم و نشانه های رایج

علائم کهیر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تورم سطح پوست به جوش های قرمز یا رنگی پوست
  • آنها به طور معمول گرد یا بیضی هستند و می توانند بزرگتر شوند، گسترش یافته و به هم بپیوندند تا مناطق بزرگتر از پوست متورم شود.
  • کهیرها همچنین می توانند طی چند دقیقه یا چند ساعت تغییر شکل دهند، ناپدید شوند و دوباره ظاهر شوند.
  • می دانید وقتی مرکز کهیر را فشار می دهید، سفید می شود.
  • خارش

کهیر می تواند در هر ناحیه از بدن به خصوص در بالاتنه، ران ها، بازوها و صورت ظاهر شود.

علل و عوامل ایجاد کننده

چه عواملی باعث کهیر می شود؟ کهیر معمولاً در اثر واکنش آلرژیک ایجاد می شود. آلرژی می تواند به یک غذا یا دارو باشد. هنگامی که بدن شما به چیزی حساسیت دارد، می تواند مواد شیمیایی را آزاد کند که باعث می شود پوست شما دچار کهیر شود. یک عفونت یا استرس عاطفی نیز می تواند باعث کهیر شود.

هنگامی که کهیر در اثر واکنش آلرژیک ایجاد می شود، پوست شما می تواند در عرض چند دقیقه از قرار گرفتن در معرض آلرژن خارج شود. برخی از آلرژن های متداول که باعث ایجاد کهیر می شوند عبارتند از:

  • برخی از غذاها به ویژه حساسیت غذایی به صدف، آجیل درختی، شیر و برخی میوه ها
  • داروها به خصوص آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین و ایبوپروفن
  • تزریق های آلرژی زا
  • حیوانات خانگی و حیوانات دیگر
  • گرده
  • گزش و نیش حشرات

هنگامی که کهیر به دلیل حساسیت رخ می دهد، مقادیر زیادی هیستامین و سایر فرستاده های شیمیایی در پوست منتشر می شوند. این مواد باعث می شوند رگ های خونی شما باز شود. این اغلب منجر به قرمزی یا اثری صورتی و همچنین مایع اضافی در بافت ها می شود که باعث تورم و خارش می شود.

بعضی اوقات ممکن است کسی در اثر آلرژی بزند و بعضی اوقات ایجاد کهیر هیچ ارتباطی با آلرژی ندارد. ایجاد کهیر همچنین می تواند در اثر یکی از موارد زیر باشد:

  • استرس یا اضطراب
  • ورزش
  • تعریق بیش از حد
  • عفونت هایی مثل مونونوکلئوز
  • ویروس ها (کهیر ویروسی)
  • بیماری هایی از جمله لوپوس، بیماری های خود ایمنی، لوسمی
  • سرمازدگی شدید یا قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • خراشیده شدن
  • تماس با مواد شیمیایی
  • لرزه
  • فشار روی پوست

کهیرهای ناشی از دلایل جسمی مانند فشار، سرماخوردگی یا قرار گرفتن در معرض آفتاب، کهیرهای جسمی نامیده می شوند. کهیر ناشی از گرما در اثر افزایش دمای بدن از طریق چیزهایی مانند دوش گرم یا حمام، غذاهای پرادویه یا ورزش ایجاد می شود. گاهی اوقات کهیر به دلایل ناشناخته اتفاق می افتد. کهیر همچنین می تواند به یک مشکل مزمن تبدیل شود.

وقتی یک کودک کوچک کهیر می زند، تقریباً همیشه به دلیل حساسیت ایجاد می شود. کهیر روی کودک یا کودک نوپا می تواند نگران کننده باشد. بسیاری از والدین نمی توانند تشخیص دهند که جوش است یا کهیر. یک آزمایش سریع پوست وجود دارد که می تواند به تأیید کهیر بودن یا نبودن آن کمک کند. به گفته جان مک کولرز، پزشک عمومی و پزشک متخصص اطفال، اگر کودک شما یک لکه قرمز بزرگ روی پوست خود دارد و می بینید ورم کرده، این کهیر است، انگشت خود را روی آن بکشید، در صورت وجود قرمزی روشن تر، این یک واکنش آلرژیک است.

درمان کهیر

اکثر اوقات، یک پزشک فقط با دیدن پوست شما می فهمد که کهیر دارید. برای رسیدن به ریشه کهیر خود، یک پزشک از شما درمورد موارد استرس زای اخیر زندگی یا قرار گرفتن در معرض آلرژن های احتمالی یا شناخته شده سؤال می کند. اگر بیمار از خارش شکایت کند، اغلب او دیفن هیدرامین را توصیه می کند. عوارض جانبی رایج آنتی هیستامین ها شامل خواب آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان/ بینی/ گلو، ناراحتی معده، افزایش اشتها و افزایش وزن، ضخیم شدن مخاط، تغییر دید و احساس عصبیت، هیجان زدگی یا تحریک پذیری است.

هنگامی که دچار کهیر شدید باشد، ممکن است برخی پزشکان مصرف دوره ای از استروئیدهای خوراکی را پیشنهاد کنند. برخی از عوارض جانبی استروئیدهای خوراکی شامل آکنه، تاری دید، آب مروارید یا گلوکوم، کبودی آسان پوست، مشکل در خواب، فشار خون بالا، افزایش اشتها و افزایش وزن، افزایش رشد موهای بدن، بی خوابی، مقاومت کمتر در برابر عفونت، ضعف عضلات، عصبی بودن، پوکی استخوان، سوزش معده یا خونریزی، نوسانات ناگهانی خلق و خوی، صورت پف دار، احتباس آب در بدن، تورم و بدتر شدن دیابت است.

هنگامی که کهیر مزمن شود، احتمالاً بیمار باید برای بررسی بیشتر به متخصص پوست و یا متخصص آلرژی مراجعه کند.

9 روش طبیعی برای درمان کهیر

بیایید در مورد بهترین قسمت این مقاله یعنی چگونگی خلاص شدن از شر کهیر به طور طبیعی و همچنین نحوه جلوگیری از آنها در وهله اول صحبت کنیم:

کهیر

1. صبور باشید و تحریک نشوید

در صورت خفیف بودن کهیر ممکن است نیاز به درمان کهیر نباشد. اگر مدت کوتاهی صبر کنید، آنها می توانند به تنهایی بدون هیچ گونه مداخله ای ناپدید شوند. اگر می خواهید کاری انجام دهید که به آنها کمک کند تا سریعتر از بین بروند و خارش و تورم را کاهش دهند، حتما در هنگام داشتن کهیر حمام و دوش با محصولات خاص نگیرید. همچنین، از پوشیدن هرگونه لباس تنگ خودداری کنید زیرا این امر می تواند بیشتر منطقه ای را کهیر داشته باشد تحریک کند. این ها همه در مورد نوزادان یا کودکان نوپا که کهیر زده اند نیز صدق می کند. اطمینان حاصل کنید کودکی که کهیر زده با آب داغ  تماس نداشته باشد و لباس آزاد تنش کنید تا تنفس برایش راحت باشد.

2. نشانی آلرژی

اول از همه، اگر فکر می کنید می دانید چه چیزی باعث ایجاد کهیر شما شده است، از تماس بیشتر یا مصرف بیشتر با هر چه که هست خودداری کنید. اگر گمان می کنید که کهیر شما ناشی از غذای خاصی است که شما در حال خوردن آن هستید یا از حیوان خاصی که در حال حاضر در خانه خود دارید، ایجاد شده است بنابراین ایده خوبی است که برخی از آزمایشات آلرژی انجام شود. آزمایش آلرژی می تواند باعث شناخت ریشه کهیر شما شود که می توانید از آن جلوگیری کنید (تا حد ممکن) و می توانید از احتمال بثورات ناخواسته کهیر هم جلوگیری کنید. نگه داشتن دفتر خاطرات غذایی همچنین می تواند به فرد مبتلا به کهیر کمک کند تا هرگونه حساسیت غذایی را مشخص کند.

3. التهاب را آرام کنید

برای آرام کردن کهیر و کمک به آنها تا خیلی سریعتر از بین بروند، اطمینان حاصل کنید که از محصولاتی برای بدن تان استفاده نمی کنید که فقط باعث التهاب و خارش می شوند. شما نمی خواهید همین حالا پوستی خشن و زبر داشته باشید. این محصولات شامل صابون ها و سایر محصولات مراقبت از بدن و همچنین مواد شوینده ای است که برای لباس های خود استفاده می کنید. از محصولات طبیعی عاری از عطرهای مصنوعی ناسالم و سایر مواد تشدیدکننده خودداری کنید. روش ساده دیگر برای آرام کردن کهیر، گرفتن یک حمام خنک است. همچنین می توانید از یک کمپرس سرد روی کهیر استفاده کنید تا در رفع هرگونه خارش کمک بگیرید.

4. حمام جو دوسر

درمان کهیر به روش طبیعی می تواند به شکل حمام جو دوسر آرامش بخش باشد. به سادگی یک فنجان یا دو فنجان جو دوسر نپخته را داخل یک جوراب زنانه ساق بلند بریزید. آن را با یک نوار لاستیکی گره بزنید تا جوها نتوانند بیرون بیایند. با پر شدن وان حمام، جو دوسر را در زیر آب جاری قرار دهید. حمام شما به ماده آرام بخش پوست یعنی جو دوسر پر می شود. به دلیل داشتن محتوای اسید سالیسیلیک زیاد به طور طبیعی، جوها به دلیل توانایی در آرام کردن التهاب پوست شناخته شده اند. استفاده از وان بلغور جو دوسر برای کهیر می تواند به آرام کردن این فوران های ناخواسته هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان کمک کند. فقط مطمئن شوید که آب نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است از آنجا که افراط در درجه حرارت آب فقط می تواند کهیر را بدتر کند.

5. کاهش استرس

آیا استرس می تواند باعث کهیر شود؟ جواب قطعاً مثبت است. کهیر و استرس می توانند دست به دست هم دهند. هنگامی که دچار استرس بیش از حد کوتاه مدت یا بلند مدت هستید، بر سیستم ایمنی بدن تان تأثیر می گذارد. از آنجا که استرس سیستم ایمنی بدن شما را از بین می برد، بدن شما با ارسال هیستامین داخلی برای رفع مشکل سلامتی فعلی شما که در این حالت استرس است، پاسخ می دهد.

بهترین راه برای رهایی از کهیرهای ناشی از استرس، حذف هر چه بیشتر استرس از زندگی است. روزانه روش های مؤثر بسیاری برای کاهش استرس وجود دارد. آنچه را که برای شما بهتر است پیدا کنید و آن را جزئی از کارهای روزمره خود قرار دهید. ورزش همیشه یکی از عوامل بازدارنده استرس است. ایده های عالی دیگر برای درمان کهیر و بطور کلی درمان کهیر، شامل یوگا، ماساژ، نوشتن و دعا است.

6. جوش شیرین

تهیه یک خمیر از ترکیب جوش شیرین و آب می تواند به آرام شدن کهیر و همچنین جلوگیری از ظهور کهیر جدید کمک کند. جوش شیرین به nahcolite معروف است که بخشی از ماده معدنی طبیعی Natron است. ناترون حاوی مقادیر زیادی بی کربنات سدیم است که از زمان های قدیم به عنوان نرم کننده و پاک کننده استفاده می شده است. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با مقداری آب سرد مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود و سپس آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید قبل از شستشو کاملاً خشک شود. در صورت نیاز می توانید چند بار در روز این کار را انجام دهید. امداد کمک های اولیه معمولاً از این روش آسان برای درمان کهیر استفاده می کند.

7. ویچ هازل (عنبر سائل)

گذاشتن ویچ هازل روی کهیر چندین بار در روز می تواند به آرام کردن التهاب و خارش کمک کند. ویچ هازل عصاره گیاه است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و قابض قویست. همچنین می توانید این کرم را با آلوئه ورا و اسطوخودوس مخلوط کنید تا نتیجه بهتری را مشاهده نمایید.

8. مکمل ها

کوئرستین و ایونینگ پریم رز دو عدد مکمل برای کهیر است که پوست را آرام خواهد کرد و سریعتر از شر کهیر خلاص می شوید. کوئرستین یک آنتی هیستامین طبیعی و ضد التهاب است. مطالعات نشان داده است که کوئرستین مانع از انتشار سلولهای ایمنی بدن، هیستامین ها می شود که باعث واکنش های آلرژیک مانند کهیر می شوند. مطالعات دیگر همچنین نشان داده اند که کوئرستین، یک داروی طبیعی و فیتوشیمیایی، در مبارزه با آلرژی است که به اندازه برخی از داروهای نسخه ای موثر است که همگی عوارض جانبی دارند و کم اثرند. سایر مکمل های توصیه شده شامل ویتامین B12، ویتامین C، ویتامین D و روغن ماهی می شود.

9. طب سوزنی

طب سوزنی گزینه دیگری برای درمان کهیر به طور طبیعی است و به خصوص برای کهیر مزمن مفید عمل می کند. این یک روش بهداشتی رایج است که ناشی از شیوه های طب سنتی چینیست. پزشکان آموزش دیده با وارد کردن سوزن های نازک در پوست، نقاط خاصی از بدن را تحریک می کنند. با توجه به نوع کهیر، طب سوزنی قصد دارد تا تسکین فوری از تورم و خارش را به دنبال داشته باشد. طب سوزنی همچنین سعی دارد به ریشه کهیر از جمله هرگونه آلرژی یا محرک اساسی که باعث ایجاد کهیر شود دست یابد. برخی از نقاط متداول طب سوزنی برای کهیر شامل طحال و روده بزرگ است. یک مطالعه 40 بیمار مبتلا به کهیر مزمن را با استفاده از طب سوزنی واقعی یا “طب سوزنی شم” به مدت سه هفته درمان کرد. افراد تحت درمان با طب سوزنی واقعی پس از سه هفته، علائم جزئی را تجربه کردند. اثر درمان های طب سوزنی با هر درمان اضافی افزایش می یابد.

اقدامات احتیاطی

در صورت شدید بودن کهیر یا فرا گرفتن مساحت زیادی از بدن، یا اگر علائم دیگری از قبیل مشکل در تنفس یا تب در مورد خود یا فرزند خود مشاهده کردید با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. کهیر مزمن باید توسط یک متخصص آلرژی یا ایمونولوژیست ارزیابی شود تا درمان مناسب کهیر را تعیین کند.

آنژیوادم یک مشکل پوستی مشابه به کهیر است اما معمولاً شدیدتر از کهیر است. در صورت ابتلا به آنژیوادم، فرد معمولاً تورم عمیقی در اطراف چشم و لب و گاهی اوقات دستگاه تناسلی، دست و پا دارد. در موارد نادر، آنژیوادم گلو، زبان یا ریه ها را تحت تاثیر قرار داده و می تواند مجاری هوایی را مسدود کند و همین باعث دشواری در تنفس می شود. این می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

در موارد نادر، کهیر یا آنژیوادم می تواند علائم اولیه آنافیلاکسی باشد. آنافیلاکسی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر مشکوک به واکنش آنافیلاکتیک هستید، به دنبال فوریت های پزشکی باشید. بدون درمان مناسب، آنافیلاکسی می تواند کشنده باشد.

در صورت استفاده از دارو یا در صورت مداوا شدن در مورد هر شرایط سلامتی مداوم ، همیشه قبل از استفاده از داروهای طبیعی با پزشک خود مشورت کنید.

نکات نهایی در مورد درمان کهیر

کهیر یک بیماری التهابی ناخوشایند پوست است که 20 درصد از مردم در برخی مقاطع از  زندگی دچار آن می شوند.

خوشبختانه، کهیر به طور معمول جدی نیست و درمان کهیر کاملا راحت و در دسترس است. با برخی از داروهای ساده طبیعی، می توانید کهیر را به سرعت و به تنهایی آرام کنید. درمان های خانگی معمولی ارزان قیمت مانند بلغور جو دوسر، ویچ هازل و جوش شیرین برای آرام کردن خارش و قرمزی که معمولاً با کهیر همراه است، واقعاً مؤثر است.

اگر فرزند شما کهیر دارد، باید اطمینان حاصل کنید که از محصولات سنگین پوستی برای مراقبت از بدن او استفاده نمی کنید. همچنین باید از حمام گرم و لباس های تنگ خودداری کنید.

ما امیدواریم که شما هرگز کهیر را تجربه نکنید اما اگر دچار آن شدید، یک درمان کهیر به روش طبیعی واقعا مفید خواهد بود.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی