تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

بهترین مواد غذایی برای تقویت عملکرد کلیه ها

تقویم فارسی اندروید

کلیه ها نقش حیاتی در عملکرد طبیعی سیستم های ارگانیزه ایفا می کنند که در آنها به دفع مواد زائد و سمی در داخل بدن از طریق ادرار کمک می کند و الکترولیت ها و مایعات را در سطح متعادل نگه می دارند. علاوه بر این، تایید شده است که سلامت کلیه به طور مستقیم به سلامت قلب ما ربط دارد. به گفته کارشناسان، افراد مبتلا به بیماری های کلیوی احتمالا مشکلات قلبی نیز دارند. بنابراین، بهبود و حفظ کلیه سالم بسیار ضروری است.

کلیه ها

اگر کلیه های شما به نشانه هایی از علائم رایج مانند مشکل در هنگام دفع ادرار، چشم های پف کرده، دست ها یا پاهای متورم دچار هستند، می توانید دریابید که احتمالا مشکلات کلیوی دارید.

با توجه به اهمیت سلامت کلیه ها شما باید مراقبت از آن را حتی هنگامی که یک شیوه زندگی سالم دارید و رژیم غذایی متعادلی را رعایت می کنید هم مورد توجه قرار دهید.

در اینجا برخی از غذاهای فوق العاده ای برای سلامت کلیه ها وجود دارد که نباید هرگز در رژیم غذایی روزانه از دستشان بدهید.

مواد غذایی مناسب برای تقویت عملکرد کلیه ها

کلیه ها

1. سیب

سیب همیشه در بالای فهرست غذاهای سالم قرار دارد که می تواند سلامت انسان را بهبود بخشد و از بیماری های مختلف جلوگیری کند. در مورد سلامت کلیه، سیب ها برای تمیز کردن اندام با آنتی اکسیدان ها، خواص ضد التهابی و فیبر این کار را می کنند. بر این اساس، سیب خطر عفونت ادراری و سنگ کلیه را کاهش می دهد. علاوه بر آن، سیب ها به سلامت قلب و دستگاه گوارش کمک می کنند و همچنین از چندین بیماری مزمن مثل سرطان جلوگیری می کنند.

2. کلم

کلم به عنوان عنصری قابل اعتماد در داروهای خانگی مختلف برای بهبود عملکرد کلیه و درمان مشکلات مرتبط مانند سنگ کلیه استفاده شده است. برای کسانی که از بیماری کلیوی رنج می برند، کلم باید بخشی اجتناب ناپذیر از رژیم غذایی باشد. کلم، یک غذای فوق العاده برای کلیه سالم به دلیل محتوای فیتو شیمیایی موجود در آن است. مواد با ارزش آن به طور موثر برای مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از این عوامل مضر و ایجاد صدمه عمل می کنند. علاوه بر این، دیگر مواد مغذی در کلم مانند ویتامین ها، فیبر و اسید فولیک نیز به سلامت کلیه ها کمک می کنند.

کلیه ها

3. سفیده تخم مرغ

بر خلاف زرده، سفیده تخم مرغ دارای مقدار کمی فسفر و کلسترول است اما مقدار زیادی پروتئین با کیفیت بالا دارد. این باعث می شود که انتخاب خوبی برای سلامتی کلیه باشد زیرا اسید آمینه در پروتئین سفیده تخم مرغ برای عملکرد این ارگان ضروری است. همچنین این پروتئین با کیفیت بالا باعث کاهش مصرف مواد زائد در هنگام پردازش نسبت به سایر مواد می شود. در کسانی که از بیماری های کلیوی رنج می برند، مصرف بیش از حد پروتئین احتمالا منجر به اثرات منفی بر کلیه می شود. بنابراین، با اینکه سفیده تخم مرغ برای ارگان های بدن مفید است اما باید آنها را در حد متعادل ​​مصرف کرد. به علاوه خوردن زرده تخم مرغ به طور کامل توصیه نمی شود.

4. ماهی

ماهی جزء اجتناب ناپذیری در رژیم غذایی ما است زیرا حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 و همچنین پروتئین با کیفیت بالا است. بنابراین، با مصرف این غذا، بدن شما می تواند مواد مغذی لازم برای بهبود و محافظت از کلیه از اختلال عملکرد و بیماری ها را دریافت کند. برای داشتن کلیه سالم مصرف 2-3 بار ماهی در هفته بسیار توصیه می شود. انواع ماهی هایی که برای کلیه های شما مناسب هستند شامل ماهی خال مخالی، ماهی تن، ماهی سالمون و ماهی رنگین کمان می شوند.

5. توت ها

توت ها مانند تمشک، بلوبری، توت فرنگی و کرنبری به خوبی به عنوان یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی شناخته شده اند. با چنین ارزش غذایی قابل توجهی، انواع توت ها می توانند از بسیاری جهات از کلیه شما محافظت کنند و از جمله کاهش التهاب و افزایش عملکرد مثانه را به دنبال داشته باشند. با مصرف منظم انواع توت ها، به کلیه خود کمک می کنید تا بهتر کار کند.

6. روغن زیتون

روغن زیتون خود را به عنوان یک عنصر چند منظوره نشان داده است زیرا نه تنها مشکلات زیبایی مختلف را حل می کند بلکه بسیاری از سیستم های بدن را در داخل بدن بهبود می بخشد. اسید اولئیک در روغن زیتون به عنوان یک اسید چرب املاح ضد التهابی برای مبارزه با التهاب، کاهش اکسیداسیون و افزایش عملکرد کلیه مفید شناخته شده است. آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در روغن زیتون همچنین به بهبود کلیه کمک می کنند. برای استفاده، روغن زیتون بکر توصیه می شود که به جای روغن معمولی مصرف شود.

کلیه ها

7. سیر

سیر، یک ماده غذایی آشنا در آشپزخانه ما است که تبدیل به یک عنصر عالی با تعداد بی شماری از مزایای بهداشتی شده است. یکی از آن ها توانایی محافظت از قلب و کلیه است. این به لطف آنتی اکسیدان ها و خواص ضد انعقاد در سیر است که برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات کلیوی کار می کنند. علاوه بر این، مصرف منظم سیر باعث کاهش کلسترول بد و همچنین التهاب در بدن می شود. علاوه بر مزایای کلیه، سیر همواره در لیستی از داروهای خانگی برای مشکلات مختلف سلامتی قرار دارد.

8. فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز غنی از ویتامین ها، فیبر و اسید فولیک است اما پتاسیم کمی دارد. این مواد مغذی، ضایعات و سموم موجود در خون و سیستم های بدن را از بین ببرند. علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری های کلیوی نگران نباشند زیرا عوارض جانبی ناشی از کم بودن مقدار پتاسیم در فلفل دلمه ای قرمز، یک عامل مضر برای کلیه های آسیب دیده است.

کلیه ها

9. گل کلم

گل کلم برای کلیه های شما مفید است زیرا مقدار زیادی ویتامین C، فولات و فیبر دارد. عناصر دیگر گل کلم مانند گلوکوزینولات ها، اندول ها و تیوسایان ها به کبد کمک می کنند تا مانع از ورود سموم در بدن شود که می تواند به DNA و سایر سلول ها آسیب برساند. علاوه بر این، گل کلم قادر به مبارزه با التهاب و کاهش سطح کلسترول در بدن است. این بدان معنی است که نه تنها سلامت کلیه، بلکه سلامت کلی بدن را نیز به دنبال دارد.

10. پیاز

برای جلوگیری از اختلال عملکرد و بیماری های کلیه، سم زدایی برای حذف مواد زائد و سموم از ارگان ضروری است. این یک فرایند ساده است که با استفاده از مواد ساده ای مانند پیاز انجام می شود. با مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها، پیاز قادر به پاک کردن کلیه و جلوگیری از بیماری های مرتبط است. به علاوه، کروم موجود در پیاز می تواند به سرعت بخشیدن فرآیند جذب چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها کمک کند.

11. انگور قرمز

انگور قرمز نه تنها خوشمزه است، بلکه ارزش غذایی زیادی را نیز عرضه می کند. انگور قرمز میزان ویتامین C بالایی دارد و حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها است که کاهش التهاب را به دنبال دارد. علاوه بر این، انگور قرمز دارای رزوراترول، نوعی فلاونوئید است که برای سلامت قلب و محافظت در برابر دیابت و کاهش عملکرد شناختی اثبات شده است. این میوه شیرین رابطه دوستانه ای با کلیه دارد.

کلیه ها

12. مرغ بدون پوست

اگر چه مصرف برخی از پروتئین ها برای افراد مبتلا به نارسایی کلیه ضروری است اما برای بدن لازم است مقدار پروتئین با کیفیت بالا برای سلامتی داشته باشد. سینه مرغ بدون پوست حاوی فسفر، پتاسیم و سدیم کمتری از مرغ با پوست است. هنگام خرید مرغ، مرغ تازه را انتخاب کرده و از مصرف مرغ یخ زده و یا از پیش سرخ شده اجتناب کنید زیرا مقدار زیادی سدیم و فسفر دارد.

13. شلغم

شلغم برای کلیه مفید است و جایگزینی عالی برای سبزیجاتی که پتاسیم بالایی دارند مانند سیب زمینی به شمار می رود. این سبزیجات دارای فیبر و مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین B6، منگنز و کلسیم زیادی هستند. آنها می توانند یک غذای سالم برای کسانی باشند که رژیم غذایی کلیوی دارند.

14. آناناس

بسیاری از میوه های گرمسیری از جمله موز پتاسیم بسیار زیادی دارند. خوشبختانه، آناناس جایگزینی شیرین و کم پتاسیم برای افرادی است که مشکلات کلیه دارند. به علاوه، آناناس غنی از فیبر، ویتامین B، منگنز و برملائین است که آنزیمیست که به کاهش التهاب کمک می کند.

کلیه ها

15. اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامین A، C، K و فولات بالا است. بتا کاروتن موجود در اسفناج برای تقویت سلامت سیستم ایمنی بدن و محافظت از بینایی شما اهمیت دارد و همچنین منبع خوبی از منیزیم به شمار می رود. به جای کاهو در سالاد خود، اسفناج را امتحان کنید. شما همچنین می توانید اسفناج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و با یک ظرف ساده از اسفناج بخارپز شده با سیر و روغن زیتون آن را نوش جان نمایید.

16. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از بتا کاروتن است و منبعی عالی از ویتامین A و C به شمار می رود. سیب زمینی شیرین همچنین منبع خوبی از ویتامین B-6 و پتاسیم می باشد. طبق گزارش پایگاه داده ملی مغز و اعصاب USDA، یک سیب زمینی شیرین متوسط ​​(5 اینچ) حاوی 112 کالری و تقریبا 4 گرم فیبر است. شما می توانید آنها را پخته یا حتی سرخ کرده یا در فر گریل کنید.

17. دانه کدو تنبل

این دانه های سبز روشن علاوه بر یک تنقلات خوشمزه، بسیار مفید هستند. از لحاظ علمی اثبات شده است که خطر ابتلا به سنگ مثانه را با فیبر رژیمی، ویتامین E، روی، پروتئین، مس و آهن کاهش می دهند. از آنجا که دانه ها دارای فسفر زیاد هستند و ممکن است سطح پتاسیم را در بدن شما افزایش دهند، قبل از مصرف آنها در صورت داشتن مشکلات کلیوی، با پزشک خود صحبت کنید.

18. آب لیمو

آب لیمو دارای توان بالقوه برای درمان مشکلات کلیه است. ویتامین C و اسید سیتریک در آن به حفظ PH داخلی، ارتقاء سلامتی و ایمنی قوی تر کمک می کند. آب لیمو را صبح یا قبل از ناهار بخورید. پیش از مصرف آن را در یک فنجان آب رقیق کنید و از افزودن شکر تصفیه شده به آن خودداری نمایید.

کلیه ها

19. هندوانه

هندوانه دارای یک آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن است. این کمک می کند تا رادیکال های آزاد مضر را از بین ببرد، در نتیجه از آسیب کلیوی جلوگیری می کند اما هندوانه را در مقادیر زیاد مصرف نکنید، زیرا ممکن است باعث مشکلاتی شود. قبل از مصرف آن اگر از بیماری کلیوی رنج می برید، با پزشک خود صحبت کنید.

20. تربچه

تربچه سبزیجات تندی است که علاوه بر سالم بودن برای رژیم های کلیوی بسیار مناسبند. این به این دلیل است که آنها پتاسیم و فسفر بسیار کمی دارند اما از بسیاری از مواد مغذی دیگر به شدت غنی هستند. تربچه یک منبع عالی از ویتامین C است که خطر بیماری های قلبی و آب مروارید را کاهش می دهد.

مواد غذایی که برای سلامت کلیه ها باید از آنها اجتناب شود:

  • آجیل و تخمه ها
  • کره بادام زمینی
  • عدس
  • لوبیای خشک شده
  • موز
  • گوشت قرمز
  • غذاهای پر سدیم
  • لبنیات
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • کافئین
  • نوشیدنی های گازدار
  • مرغ با پوست
  • گوجه فرنگی
  • غلات صبحانه
  • برنج وحشی و قهوه ای
  • چای یخی
  • نان کامل و ماکارونی
  • پرتقال
  • سیب زمینی
  • الکل

برای حفظ کلیه های سالم، باید سبک زندگی خود را در نظر داشته باشید. از مصرف بیش از حد غذاهای حاوی پروتئین یا غذاهایی که به طور کلی برای سلامتی مناسب نیستند اجتناب کنید. شما همچنین باید به پیاده روی بروید یا در حال حرکت و فعالیت باشید تا بدنتان به درستی عمل کند. در نهایت اگر شما از بیماری کلیوی رنج می برید، همیشه در مورد عادت های غذایی خود مطلع شوید. ما امیدواریم که این لیست غذاها برای کلیه سالم به شما یک ایده بهتر در مورد اینکه چه چیزهایی باید مصرف کنید داده باشد. به یاد داشته باشید، خیلی دیر نیست. از حالا شروع کنید! موفق باشید!

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی